Buiten is het 5 graden, binnen zit

De weblog van Helmond

meer over deze weblog »
Op de weblog kun je over Helmond praten, huilen en lachen.
Alle berichten op onze voorpagina zijn actueel of gaan langer mee dan de waan van de dag. Vrijwel dagelijks plaatsen wij iets nieuws.
Onder elk bericht staan de reacties (inmiddels al 85.797 sinds de start van de weblog in mei 2005) van andere Helmonders. Alleen lezen wat anderen schreven kan, leuker is het natuurlijk als jij ook jouw on-topic (?) reactie geeft.
51reacties

Helmond is genomineerd voor de titel Verkeerslichtenregio 2016. Met deze verkiezing eren deskundigen de stad of regio die beschikt over de beste verkeerslichten. Samen met Den Bosch en de provincie Zuid-Holland maakt onze gemeente kans op die juryprijs. Tijdens de tiende Studiedag Verkeerslichten op 17 februari wordt de winnaar bekend gemaakt.
In voorgaande verkiezingen lag het accent vooral op het feitelijk functioneren van verkeerslichten. Dit keer bekeek de jury ook hoe de inzenders zich voorbereiden op de toekomstige taken van verkeerslichten. Met de komst van het slimste kruispunt van Europa en de goede resultaten met intelligente transportsystemen scoorde Helmond punten.
Of we daarmee Verkeerslichtenstad van Nederland worden, moet nog blijken. Immers, niet elke Helmonder is even blij met de Helmondse stoplichten. Zo stelde stelde raadslid Theo van Mullekom in 2009 dat er in Nederland nauwelijks steden zijn die meer verkeerslichten hebben dan Helmond. Hij vroeg zich toen al af of ze wel allemaal nodig zijn. En een jaar geleden pleitte Grommetje zelfs voor de slogan Helmond stoplichtstad.

51 reacties:

Voor dat je helmond uit bent ben je een half uur verder

Beantwoorden

oh ja, die mensen zijn zeker nog nooit bij de heeklaan overgestoken zeker… Waar als je fietsers gewoon moet wachten tot de stoplichten hun riedeltje hebben afgedraaid…. niks intelligentie aan daar.. ballenzooi!

Beantwoorden

Moeten we als Helmonders hier nou trots op zijn of niet? 🙂

Beantwoorden

En van een groene golf hebben ze nog nooit gehoord… voordat je vanuit de rijpel Helmond een uit bent richting Eindhoven. Blehhh

Beantwoorden
Monique van der Palen

Zeker genomineerd voor de meest slechte afgestelde stoplichten aller tijden zeker.

Beantwoorden
Nicky van der Heijden

Grappig, heb zelf een heel ander idee van al die stoplichten. Zijn wij nou zo slim in Helmond of zijn die deskundigen nou zo dom?

Beantwoorden

Met zoveel stoplichten zullen er vast wel genoeg tussen zitten om een prijs binnen te halen. Onze stad kleurt roder dan de Wallen!

Beantwoorden

Dan zou ik ze allemaal nog maar eens goed nakijken. Sjezus. Ga vanaf de heeklaan maar eens linksaf over het spoor voor de cacaofabriek. Veel plezier!

Beantwoorden

Wat een waardeloos onderzoek,klopt geen reet van ,een hoop ellende in Helmond

Beantwoorden

Toch eens een keer kijken of ik die stoplichten WiFi kan gebruiken. Gezien het aantal lichten, heb je dan overal bereik! 😃👍

Beantwoorden

Om nog maar te zwijgen over de vele stoplichten, want dat zijn het in Helmond, die niet reageren op motorrijders. Veel detectielussen werken gewoon niet op motoren.

Of je komt aanrijden op een volledig lege kruising en moet stoppen. Nergens is verkeer te bekennen maar je moet stoppen. Sta je net stil springt het weer op groen.

Beantwoorden
Stop stoplichtterreur

Genomineerd voor slechts afgestelde stoplichten???

Beantwoorden

In geen één dorp of stad waar ik ooit geweest ben zijn de verkeerslichten zo slecht afgesteld als in Helmond.
We gaan zeker de prijs winnen voor het meest belabberd afgesteld verkeerslichtnetwerk ter wereld!!

Beantwoorden

Ze zouden eigenlijk voor de fietsers een sensor op de stoplichten moeten doen als het regent dat de fietsers door kunnen rijden

Beantwoorden

Ben blij dat hier, opnieuw de Heeklaan genoemd wordt want die weg spant de kroon als het gaat om foutief afgestelde verkeerslichten.

Kom je vanuit de richting Kanaaldijk en probeer je linksaf de Houtsdonk op te draaien: neem gerust brood, koffie en een goed boek mee. En ja, voor de fietsers en voetgangers is dit kruispunt helemaal een tijdrovend en gevaarlijk drama. Over de notoire door-rood-rijders zullen we het dan maar niet hebben…. Dacht de politie dat de Gerwenseweg een goudmijntje was? HAHAHAHAHAHAHA! Peunuts vergeleken met deze kruising.

Gelukkig gaat deze kruising op de schop nu en maakt plaats voor een gloednieuw kruispunt…… met nóg meer stoplichten.

Beantwoorden

Logisch dat ze genomineerd zijn !!, kijk maar eens op deelnemerslijst zijn allemaal leveranciers/belanghebbende op gebied van verkeerslichten dus het is de BAKKER of SLAGER die zijn eigen brood/vlees keurt.
Zij zijn als enige blij met deze hoeveelheid/woud aan verkeerslichten en omdat ze iets gaan innoveren (lees investeren bij die club) krijg je een prijs

Ga zo door Helmonds college met je pauwen-veren-dansjes

Beantwoorden

Wat een waardeloze afstelling van die lichten in Helmond! Nog nooit ergens anders zoiets slechts gezien. Ja…..ze zijn zo afgesteld dat ze het meeste geld aan boetes opleveren voor de gemeente kas. Daar zijn ze hier heeeel goed in!!! Laat ze een voorbeeld nemen aan Veldhoven! Daar is alles perfect afgesteld. Hier moet je om 3.00 s’nachts nog wachten voor rood, terwijl er geen enkele andere verkeersdeelnemer te bespeuren valt. Slimme lichten…..laat me niet lachen!!!

Beantwoorden

Deskundigen, studiedag verkeerslichten, het mocht weer een berg geld kosten voor een stompzinnige prijs, de echte deskundigen zijn de mensen die in Helmond wonen en de meeste kotsen van het grote aantal stoplichten en de slechte afstelling daarvan. Helmond KNOEISTAD en dat blijft ut

Beantwoorden

Als het licht op rood staat, dan wacht je toch gewoon even?

Aangezien iedereen tegenwoordig structureel te hard wil kunnen rijden, om later te kunnen klagen over de boete als er weer eens geflitst is in Stiphout.
Heeft iedereen voldoende ruimte tussen de stoplichten om als malloten te rijden en de verloren tijd van het wachten voor ‘rood’ in te halen.
Of je rijdt gewoon door rood, zoals de echte aso’s dat doen. Dan kun je achteraf weer klagen over de boetes.

Helmond KLAAGSTAD en dat blijft ut.

Beantwoorden

Pff, misschien hebben we een zogenaamd “slim kruispunt” maar in zijn algemeenheid is Helmond nauwelijks vlot de doorkruisen met de auto. Probeer eens met de auto vanuit de richting Deurne naar Eindhoven te komen of andersom. Kost je ongeveer een half uur omdat je voor zo’n beetje elk verkeerslicht moet stoppen. Hier zit geen enkele logica qua doorstroming in.

Verder spelen de meeste kruisingen een vast programma af; of er verkeersaanbod is of niet. Zelf sta ik vaak genoeg te wachten op rijrichtingen met groen waar niet eens verkeer is. Als Helmond deze prijs zou winnen, zegt dat genoeg over hoe serieus we zo’n prijs moeten nemen.

Beantwoorden

Huh? Is dat een grapje? In welk heelal werken de stoplichten in Helmond prima? Nog nergens ben ik slechter afgestelde verkeerslichten tegen gekomen dan in Helmond. Probeer maar eens vanaf het Oostende linksaf te gaan de Kanaaldijk op. Eén, hooguit twee auto’s kunnen per groenfase er door. De rest moet weer een kleine 2 minuten wachten. De Heeklaan (linksaf het spoor over) is al een paar keer genoemd in de reacties. Een absolute ramp. Elke dag sta ik hier meerdere minuten wortel te schieten voordat ik door kan.
Het verkeer in Helmond stroomt het beste door als de verkeerslichteninstallaties uit staan. Dan zie je nergens rijen en vinden automobilisten zelf hun weg wel over de betreffende kruising. Helmond zou veel geld kunnen besparen door niet op elke kruising stoplichten te willen plaatsen en het zou de doorstroming zeer ten goede komen.

Beantwoorden

hahahaha ja grappig…..hou me ten goede maar jaaaaaaaren geleden is me vertelt door meerdere mensen dat ” omdat er toen een wethouder niet in het bezit was van een rijbewijs” daarom overal op de gekste plekken heel veel stoplichten werden geplaatst…voor extra veiligheid naar de fietsers onders ons…..nah volgens mij heeft diegene nu nog geen rijbewijs want er zijn er inmiddels tig stoplichten bij…. die totaal geen nut hebben …en de meeste stoplichten zijn gruwelijk slecht afgesteld…!!!
Qua gruun…oranjuh en roi lempkes is Helmond een Flutstad!!!
Vroem vroem tuut tuut

Beantwoorden

Morgenmiddag maakt de onderstaande jury in Utrecht bekend of Helmond de Verkeerslichtenregio 2016 is geworden. Zij weten het al, nu wij nog…

Beantwoorden

Hellemond; niet de slimste, wel de meeste!

Beantwoorden

Sprakeloos ben ik door dit bericht……….. gaat het hier wellicht om een item in het programma Kanniewaarzijn ? ik heb nog nooit in heel Europa zo lang voor rood licht gestaan dan in Helmond !!
Af en toe sta ik daar, kijk een beetje uit mijn doen en beschaamd in het rond en denk: hij is kapot, ik MOET door rood rijden anders sta ik er morgen nog !
Er zijn trouwens ook heeeeeeel veel stoplichten in Helmond. Ik denk dat de stoplichtenfabriek vriendjes in Helmond heeft.
Nee, waar deze onzin vandaan komt weet ik niet maar het is een verkiezing van niks….

Beantwoorden

@paula dirks op dinsdag 16 februari 2016 om 16:11:

Door jouw reactie herinnerde ons aan 1 van de eerste berichtjes op de weblog. Dat berichtje ging over een vrouw die 19 minuten voor een rood verkeerslicht stond te wachten. 😉

Beantwoorden

Ha, Helmond en winnen… ja met het aantal stoplichten wel!

Beantwoorden

Helmond is uitgeroepen tot Verkeerslichtenregio van 2016
Vanmiddag riep de jury Helmond uit tot de stad of regio die over het beste areaal verkeerslichten beschikt. Daarmee pakken we de titel Verkeerslichtenregio 2016 en hebben Den Bosch en de provincie Zuid-Holland dus het nakijken. Juryvoorzitter Bo Boormans van DTV Consultants reikte het bij die titel behorende certificaat uit aan de gemeente.
Alle inzendingen werden zorgvuldig beoordeeld, zie ook ons bericht helemaal bovenaan. Vervolgens werd de top 3 samengesteld. Bo Boormans: “Alle kandidaten hebben hun nominatie meer dan verdiend, een mooi resultaat voor de betrokken regeltechnici.”
Boormans legt uit waarom de jury uiteindelijk onze stad als winnaar koos: “Deze stad heeft op overtuigende wijze een eigen koers uitgezet, om eerst het beschikbare areaal aan verkeersregelinstallaties te moderniseren en een duurzame basiskwaliteit te garanderen. Uit metingen is gebleken dat de actuele wachttijden in de spits voor zowel het autoverkeer (gemiddeld 16,3 seconden) als voor het langzaam verkeer (gemiddeld 19,5 seconden) verrassend laag zijn. De basis is dus op orde.”
“Kijkend naar de toekomst onderscheidt de winnaar zich van de andere genomineerden door een eigenzinnige keuze voor een (zeker binnen Nederland) afwijkende verkeersregelfilosofie,” vindt Boormans. Helmond heeft bewust gekozen voor een innovatief netwerkregelsysteem dat momenteel al op het merendeel van geregelde kruispunten actief is. Daarmee heeft de gemeente een duidelijke voorhoederol op zich genomen. “Met een rol als Living Lab trekt Helmond zelfs internationaal de aandacht. Expliciet de samenwerking zoekend met andere wegbeheerders en met de industrie bevindt deze gemeente die zich al enige tijd in het centrum van de aandacht. Mede daardoor is zij de enige die recht heeft op de titel Verkeerslichtenstad 2016.”

Beantwoorden

Ja, we hebben de meeste zeker!!!!

Beantwoorden

Alleen op de kruising Europaweg/Prins Hendriklaan is dramatisch op dit moment… verder veel lof!!!

Beantwoorden

Is deze verkiezing gebaseerd op wie er de meeste heeft ?

Beantwoorden

Wat een onzin. Zoals alle reacties hierboven al aangeven: er klopt geen kont van dat Helmond deze prijs kan krijgen. Onze stoplichten zijn gewoon echt niet goed. Ja, als je geluk hebt ben je in 10-15 minuten van Brandevoort bij Brouwhuis, maar met wat pech (wat meestal het geval is) is het 15-20 minuten.

Beantwoorden

Nou er zijn wel meer haatlichten en wachten voor voetgangers/fietsoverganglichten terwijl die gewoon door rood gaan of er helemaal niet zijn .
Onzinnig lang wachten voor links of rechtsaf terwijl er voor rechtdoor geen auto is te bekennen . Lang leve de schakelstrips die voor veel geld ooit zijn aangebracht!

Beantwoorden

Zojuist vernamen we dat Den Bosch tweede werd en de provincie Zuid-Holland derde. Tevens ontvingen we de onderstaande foto:


Rechts staat Martien van den Broek die het het certificaat in ontvangst nam. Hij is Senior Technisch Medewerker Verkeer bij de gemeente Helmond. Links zie je de hierboven genoemde juryvoorzitter Bo Boormans (directeur van DTV Consultants). Deze uitreiking vond plaats in de Utrechtse Jaarbeurs.

Beantwoorden

Nee. Wij hebben intelligente, zelfdenkende stoplichten. Daardoor sta je vaak te wachten voor rood terwijl er links, rechts, rechtdoor en achteruit geen 4 wieler te bekennen is. Ik vraag me dan ook in alle ernst af of dit nou een positief of negatief bericht is en of je daar dus trots op moet zijn.

Beantwoorden

Nou dan moeten ze de verkeerslichten vanuit dierdonk als je naar links gaat naar de rotonde bij het oude tuincentrum van de velden, daar mag maar 1 auto door en dan moet je al gruwelijk doorrijden anders heb je er een auto van rechts in je zijkant zitten.
Volgens mij staan die maar iets van 3 a 4 seconden op groen en als het rood wordt krijgen de rijders van recht meteen groen.

Beantwoorden

Is die uitverkiezing door weggebruikers of door de verkeerslichtleverancier bepaald?

Beantwoorden

Wethouder De Vries is trots op de titel
Erik de Vries, onze wethouder Mobiliteit, liet de weblog vanmiddag in een reactie weten verheugd en trots te zijn met deze erkenning.
“We lopen in Helmond al jaren voorop met onze slimme en innovatieve verkeerslichten. Zo hebben we met een proef in Helmond aangetoond dat communicerende verkeerslichten kunnen zorgen voor een snellere doorstroming én reductie van CO2-uitstoot en brandstofbesparing (beiden bijna 15%). Winst dus voor de weggebruiker, de vervoerder én de omwonenden. Dit was zo succesvol dat meerdere steden dit systeem nu ook gaan gebruiken. Met deze prijs krijgen we erkenning voor die inspanningen en daar mag Helmond als ‘City of Smart Mobility’ trots op zijn!”

Beantwoorden

Daar gaat dus niets aan veranderen…

Kan de weblog niet eens navragen hoe het komt dat er zo veel verschil zit tussen de beleving van de burgers en de beleving van de mensen die deze prijs uitreiken? Het is nogal opvallend dat er hier (en op OB/ED) alleen maar negatieve reacties zijn, terwijl de betrokkenen in een hosannastemming verkeren.

Beantwoorden

Deze verkiezing kan niets anders zijn dan een complete farce. Ik gok er op dat er een aantal specifiek aangewezen kruisingen zijn bekeken. En daar zal vast wel in het kader van de automotive gedachte aan iets moois gewerkt worden; dat blijkbaar ook werkt.

Maar breng het dan ook op die manier. Nu wordt de illusie gewekt dat Helmond het in zijn algemeenheid goed voor elkaar heeft en iedereen weet dat dit niet het geval is. Het merendeel van de VRI’s is dramatisch slecht afgesteld en wordt er heel veel zinloos voor rood gestaan.

Dit geeft in ieder geval weer eens aan hoeveel waarde aan dergelijke prijzen gehecht moet worden. Niets dus.

Beantwoorden

@Hein op donderdag 18 februari 2016 om 15:53:

We hebben het bij de gemeente nagevraagd. De woordvoerster liet ons weten dat de jury ook heeft beoordeeld hoe de inzenders zich voorbereiden op de toekomstige taken van verkeerslichten (zie helemaal bovenaan). Verder verwees zij naar naar de bovenstaande toelichting van de juryvoorzitter woensdag en de reactie van de wethouder gisteren.

Beantwoorden

@De weblog van Helmond op vrijdag 19 februari 2016 om 13:18:

Kortom, Helmond heeft de competenties in huis die de jury signaleert, om de problemen op te lossen die het publiek signaleert. Werk aan de winkel!

Beantwoorden

Bedankt 🙂

Glas, plas, was dus waarschijnlijk. Gelukkig hoef ik tegenwoordig niet meer zo vaak dwars door Helmond, dat scheelt.

Beantwoorden

@Hein op vrijdag 19 februari 2016 om 18:19:

Graag gedaan. We zagen het artikel van Omroep Brabant. Maar dachten toen dat we het eerder door jou genoemde ED-bericht blijkbaar gemist hadden, maar dat bleek ten onrechte. Zojuist plaatste het ED namelijk dat bericht: http://www.ed.nl/regio/helmond/helmond-is-de-verkeerslichtenstad-van-nederland-1.5752079

Beantwoorden

“Er zijn nauwelijks steden in Nederland die meer verkeerslichten hebben dan Helmond”…of dat nu slimme stoplichten zijn of niet, moeten we daar nu echt trots op zijn???? Lachertje zeg ik.

Rijd regelmatig vanuit Sportpark De Braak naar centrum Brandevoort. Gemiddeld 25 minuten reistijd op een afstand van nog geen 8 km. En of ik nu via Traverse of via de Heeklaan ga…maakt niets uit.

En dan mag je hopen dat je bij aankomst niet 230 euro lichter bent door al die vaste flitskasten (stoplichten staan soms heel raar afgesteld).

Beantwoorden

Reed laatst midden in de nacht door Helmond ……en dacht dit kan niet waar zijn kon bij de meeste stoplichten gewoon doorrijden ! Paar weken later kreeg ik de rekening …..had bij twee stoplichten net iets te hard door het groen gereden!

Beantwoorden

de stoplichten bij de wethouder van wellaan is een ramp voor de auto,s blijft hij heel lang op groen staan ook als er niks komt ,en die van de fietsers en voetgangers gaan niet gelijktijdig op groen voordat je overgestoken bent ben je een kwartier verder, er zijn veel mensen aan het mopperen bij de stoplichten bij de dunandbrug,het ik ben al bijna twee keer overreden daardoor.

Beantwoorden

@Debbie Vesters op zaterdag 9 januari 2016 om 19:46:

klopt idd vooral bij de dunantbrug vreselijk verkeerd afgesteld

Beantwoorden

van Hoof: dit valt allemaal nogal mee. Het probleem is dat mensen geen geduld meer hebben! Dat is het échte probleem…….

Beantwoorden

Ik stel voor dat al de zeikers gewoon lekker door rood gaan rijden, bij voorkeur bij stoplichten met zo’n camera.
Na verloop van tijd kunnen ze geen auto meer betalen en hebben ze geen last meer van die stoplichten. (Want (brom/snor)fietsers negeren de lichten sowieso al).

Beantwoorden

Ja want als je een opmerking maakt over een verkeerd afgesteld stoplicht ben je ook echt meteen een zeiker.

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *