Buiten is het -3 graden, binnen zit

De weblog van Helmond

meer over deze weblog »
Op de weblog kun je over Helmond praten, huilen en lachen.
Alle berichten op onze voorpagina zijn actueel of gaan langer mee dan de waan van de dag. Vrijwel dagelijks plaatsen wij iets nieuws.
Onder elk bericht staan de reacties (inmiddels al 80.253 sinds de start van de weblog in mei 2005) van andere Helmonders. Alleen lezen wat anderen schreven kan, leuker is het natuurlijk als jij ook jouw on-topic (?) reactie geeft.
18reacties

– PRIMEUR –
Gedurende de periode 2016-2022 zullen door Helmond 1 week per 4 weken flink meer goederentreinen rijden. Momenteel rijden er maximaal 50 goederentreinen per dag, in 2016 kan dit oplopen tot 115 per dag en in de periode 2017-2022 zelfs maximaal 160 per dag.
De reden van deze extra goederentreinen is dat er in die periode gewerkt wordt aan de Betuweroute. Deze treinverbinding tussen de Rotterdamse haven en het Ruhrgebied wordt uitgebreid met een derde spoor op Duits grondgebied. Dat is nodig vanwege de toekomstige groei van het goederenvervoer op de Betuweroute.
Die werkzaamheden vinden plaats gedurende een half jaar in 2016 en vervolgens van november 2016 tot de oplevering in 2022 volgens een ritme van 1 week intensieve werkzaamheden en vervolgens 3 weken geen werkzaamheden. Gedurende die 6 jaar worden goederentreinen 1 week per 4 weken omgeleid via met name de Brabantroute. Deze route loopt via Dordrecht, Breda, Tilburg, Eindhoven, Helmond en Venlo. Uiteindelijk moet de aanleg van het derde Duitse spoor ervoor zorgen dat er na 2022 weer meer goederentreinen via de Betuweroute gaan rijden i.p.v. op de Brabantroute.
De omleiding via Helmond vindt plaats binnen de wettelijke kaders van geluid en externe veiligheid, zo laat de gemeente weten. Overwegen mogen niet te lang gesloten zijn en het extra goederenvervoer mag geen belemmering vormen voor het reizigersvervoer. De staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu heeft toegezegd dat het vervoer van gevaarlijke stoffen zoveel mogelijk over de Betuweroute zal plaatsvinden.
In het eerste kwartaal van 2015 komt er meer duidelijkheid over het precieze aantal extra treinen. Op www.helmond.nl/spoor wordt meer info en te zijner tijd updates gegeven over de werkzaamheden en de gevolgen voor Helmond.

18 reacties:

Fijn om te weten kunnen die verrekte spoorbomen beter permanent dicht blijven.
Zou graag om willen rijden maar ja de Ruit is ook niet klaar.

Beantwoorden

Spoorbomen is inderdaad 1 groot probleem hier, maar wat word er allemaal in vervoerd is de vraag! Hoe veilig is zo`n trein midden door de stad vlak langs de huizen af…..
Gevaarlijke stoffen zullen zoveel mogelijk over de Betuweroute gaan, jaja, zoveel mogelijk…. dat zijn weer van die vage termen die ik niet vertrouw!

Beantwoorden

Goeiendag zeg. Nu zijn de spoorbomen al vaker dicht dan open. Dat wordt echt een ramp en kunnen ze ze inderdaad net zo goed constant dicht houden…

Wat een onzin dit.

Beantwoorden

Misschien kunnen we inderdaad de spoorbomen beter permanent dichtgooien tegen die tijd. Immers, met de tunnels onder het spoor die dan klaar zijn zijn de overwegen niet meer zo hard nodig. Dat is ook de bedoeling van de nieuwe tunnel bij Helmond West. We hebben dan in Helmond 5 tunnels onder het spoor door. Me dunkt dat dat voldoende is voor een goede doorstroming.

Beantwoorden

Gelukkig wonen we niet dicht bij het spoor met die herrie tot ’s avonds laat.
Er wordt wel eens gezegd dat je dat geluid na enige tijd niet meer hoort, maar gevaarlijker vind ik, wat voor inhoud zit er in die wagons ?

Dat wordt meestal bekend gemaakt als het te laat is, en maar bouwen ( de laatste 30 jaar ) zo vlak bij een spoorlijn, heel slim natuurlijk.

Beantwoorden

Dan wordt het nu echt tijd om van uit de peelgemeenten Helmond,Deurne,Horst ad Maas extra druk uit de oefenen op de landelijke politiek om tunnels te bouwen in de centra vd gemeenten. Alleen Deurne heeft in de bebouwde kom 5 spoorwegovergangen. Nu al een kwartier wachten en 4 treinen laten passeren is heel normaal. Als er echt een berekening zou worden losgelaten op de nadelige invloed van stilstaand verkeer, uitstoot, verlies arbeidstijd, economisch verlies en de kosten van aanleg ondertunneling, dan denk ik dat voor het laatste gekozen zal moeten worden. Waarom in Helmond wel en Deurne niet?

Beantwoorden

Gemiddeld 27 minuten per uur wachten bij de spoorwegovergangen
Vorig jaar augustus heeft Vico Hoozemans de wachttijden bij Helmondse spoorwegovergangen gemeten. Per uur passeerden er toen gemiddeld 13 treinen waardoor de overgangen gemiddeld 20 minuten per uur gesloten waren. Deze bevindingen zijn te lezen in zijn gastblog.
Ga je van die gegevens uit, dan zal er met 110 goederentreinen per dag extra, vanaf 2017 gemiddeld per uur (20 / 13 X 110 / 24 =) 7 minuten extra gewacht moeten worden bij de spoorwegovergangen. Een gemiddelde wachttijd van 27 minuten per uur dus, maar dat kan ook wel eens langer zijn.

Beantwoorden

Je kunt ook een stuk omrijden en bij de Rijpelbaan via de Rivierensingel (vise versa) rijden, of bij de Henri Dunant er onderdoor of bij het nieuwe station. Kost wat meer tijd misschien, maar géén 27 minuten per uur. Misschien kun je van de andere kant van het kanaal een stukje omrijden (via Brandevoort of zo). Dan ben je zelfs binnen de tijd aan de andere kant van de stad en hoef je van ergernis de neus niet leeg te eten!
Maar ja, zeg dat maar eens tegen de mensen die altijd haast hebben. Ik heb het wel over Helmond en niet over Deurne.

Ik woon héél dicht tegen het spoor aan en of je aan de rijdende treinen went is maar de vraag. Het scheelt enorm hoe de wind staat. Die herrie is de minste zorg. Meer zorgen heb ik over al die troep die op korte afstand van mijn woning voorbijraast (ook ’s nachts). Er hoeft maar één wagon met gevaarlijk spul te verongelukken en foetsie is “brombeer”. Op weg naar de eeuwige jachtvelden!

Beantwoorden

@De Weblog

De vraag is hoe vol het spoor gepland is in de nacht. Als die extra goederentreinen over de dag verdeeld moeten gaan worden, dan zou het nog wel eens een probleem kunnen worden. Ik denk echter wel dat NS en prorail slim genoeg zijn om ze buiten de spits in te zetten. De vraag is dus hoe veel je straks gaat merken van deze maatregel.

Beantwoorden

@Michiel van Geel op maandag 20 oktober 2014 om 16:45:

Klopt, in onze berekening zijn we ervan uitgegaan dat het maximale aantal extra goederentreinen gelijkmatig verdeeld wordt over de 24 uur die een dag heeft. Op de werkelijke verdeling in 2017 moeten we nog even wachten.

Beantwoorden

Niet alleen het wachten voor het spoor zal een crime worden.
Ook als reiziger in het personenvervoer houd ik mijn hart vast. Nu al loopt een vertraging van enkele minuten enorm op, omdat er dan al snel aan een goederentrein voorrang wordt verleend, omdat deze al zo kort op het personenvervoer zit.

Ook ik vind dat er druk vanuit de gemeente uitgeoefend mag worden op de landelijke politiek. Niet alleen voor de ‘voor het spoor wachtende Helmonder’, maar ook de Helmondse treinreiziger c.q. forens.

Beantwoorden

De spoorovergang bij de Kanaaldijk is waarschijnlijk de drukste van de stad en is nu al regelmatig een bijna onneembare hindernis aangezien deze al een heel eind richting de halve dag gesloten is. Die bomen gaan dus in de toekomst nooit meer open. 😉

Beantwoorden

Bij de kanaaldijk moeten ze gewoon het kanaal dempen en daar een tunnelbak maken voor rechtdoorgaand verkeer.
Rotondes maken net voor de cacaofabriek en ter hoogte van de Mercedes/Ford dealer om het verkeer weer de hoofdweg op te leiden. Klaar.
Is ongetwijfeld niet de mooiste oplossing, maar wel effectief en relatief low budget lijkt mij.

Beantwoorden

Oppositiepartijen bezorgd over gevolgen van de extra goederentreinen
De fracties van de PvdA, SDOH-Helmondse Belangen, D66, Senioren 2013 en Verouden-van Lierop zijn enorm bezorgd over de veiligheidssituatie die gaat ontstaan door de extra goederentreinen. Zoals hierboven valt te lezen zijn dat er vanaf 2017, gedurende 1 week per maand, mogelijk 160 per dag.
Zij willen dit onderwerp op korte termijn bespreken in de raadscommissie Ruimtelijk Fysiek (RF). Tevens verzoeken zij om een presentatie met daarin aandacht voor de veiligheidsaspecten, eventuele lawaaioverlast, een noodhulpplan en de treinverdeling overdag en ’s nachts.

Beantwoorden

Het verkeersinfarct is altijd een punt geweest aan de andere kant van het kanaal (west) en zal ook nooit veranderen als er geen infrastructurele verandering wordt bedacht.

Echter het grote struikelblok is niet verkeer dat gehinderd wordt maar het soort transport dat vervoerd wordt over het spoor. Hier gaat een groeiende met chemische fabrikaten geladen wagons overheen. Laat de gemeente eens risico-tax heffen bij de partijen die dit transport op het spoor zetten.

Beantwoorden

Het grootste gedeelte (was 80% maar laatste stand weet ik niet) van alle gevaarlijke transporten gaat over de brabant route en niet over de Betuwelijn. Naast de dorpen dwars door Dordrecht, Breda, Tilburg, Helmond en Venlo. Een rampenplan bij ongelukken is niet bekend bij aanwonenden. Dat lijkt me nog veel gevaarlijker en verontruster dan de gesloten overwegen. Ik dacht dat Dordrecht onlangs al geklaagd had over de vele treinen met gevaarlijke stoffen. Moet dat dan nog meer worden?

Beantwoorden

vergeet Eindhoven in het rijtje te vermelden

Beantwoorden

Ik ben toch blij sta ik niet naast het spoor woon. Er zal maar eens een trein met giftige stof ontsporen. Hoe meer er gaan langskomen, hoe groter de kans.

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *