Buiten is het -3 graden, binnen zit

De weblog van Helmond

meer over deze weblog »
Op de weblog kun je over Helmond praten, huilen en lachen.
Alle berichten op onze voorpagina zijn actueel of gaan langer mee dan de waan van de dag. Vrijwel dagelijks plaatsen wij iets nieuws.
Onder elk bericht staan de reacties (inmiddels al 80.253 sinds de start van de weblog in mei 2005) van andere Helmonders. Alleen lezen wat anderen schreven kan, leuker is het natuurlijk als jij ook jouw on-topic (?) reactie geeft.
9reacties

In de jaren 2014, 2015 en 2016 zijn in Helmond:

  • 1371 ongevallen geregistreerd waarbij 176 gewonden en 2 doden vielen,
  • op (kruispunten met) de Engelseweg, Traverse en Deurneseweg de meeste ongevallen,
  • 25% van de verkeersslachtoffers 12 tm 24 jaar,
  • 68% van de verkeersslachtoffers kwetsbare verkeersdeelnemers zoals voetgangers en (brom)fietsers.

In april 2016 vroeg D66-raadslid Gaby van den Waardenburg aan wethouder Erik de Vries een overzicht van de meest onveilige locaties in Helmond. Hij moest toen het antwoord schuldig blijven. Inmiddels ontwikkelde de gemeenten in de Metropoolregio Eindhoven (samen met politie en ICT-bureau VIA) een uniforme verkeersveiligheidsrapportage (BLIQ) waaruit de bovenstaande ongevallenstatistieken blijken.
De meeste ongevallen zijn het gevolg van verkeerd gedrag door de verkeersdeelnemer. Denk daarbij aan te hard rijden, het negeren van roodlicht, rijden onder invloed en afleiding door smartphone en/of radio. Handhaving en acties gericht op beïnvloeding van dat gedrag blijven daarom van groot belang om de naleving te verbeteren, aldus B&W. “We zien dat er veel snelheidsovertredingen zijn in 30 km/h gebieden. Samen met bewoners, het platform verkeersveiligheid Helmond, de Stichting Stadswacht Helmond en politie willen we daarom de komende jaren doel- en wijkgericht inzetten op de naleving van snelheid op 30 km/h wegen. Daar waar de infrastructuur niet voldoet zullen we deze aanpassen, waarbij we ook nadrukkelijk de mogelijkheden verkennen van innovatieve toepassingen.”

In de reacties hieronder staat een update.

9 reacties:

“Op (kruispunten met) de Engelseweg, Traverse en Deurneseweg gebeuren de meeste ongevallen” En “samen met bewoners, het platform verkeersveiligheid Helmond, de Stichting Stadswacht Helmond en politie willen we daarom de komende jaren doel- en wijkgericht inzetten op de naleving van snelheid op 30 km/h wegen”.

Politieke logica. 😉

Beantwoorden

Ja maar vragenstelster gaat nu hoogstpersoonlijk daarop toezien, lijkt mij.
Ze kan beter de categorie 12-24 jarige eens een lesje OPLETTEN in het verkeer geven:-)

Beantwoorden
oplettende burger

Update:
De volledige Verkeersveiligheidsrapportage (pdf) van de gemeente Helmond die we hadden opgevraagd nadat we de bovenstaande informatie binnenkregen.

Beantwoorden

“op (kruispunten met) de Engelseweg, Traverse en Deurneseweg de meeste ongevallen”

Dat verbaast me niets. Deze wegen nodigen met name ’s avonds en ’s nachts uit tot veel te hard rijden, en het verwijderen van de flitspalen op de kruising Kasteel Traverse/Zuid Koninginnewal heeft al helemaal niet geholpen.

Ook zie ik regelmatig gevaarlijke situaties ontstaan bij de kruising Kamstraat/Kerkstraat/Kasteel Traverse (bij de Rabobank). Er geldt wel een stopverbod, maar dit wordt massaal genegeerd en nauwelijks gehandhaafd.

Beantwoorden

Deze staat al niet op de kaart: http://www.deweblogvanhelmond.nl/nieuw-helmonds-nieuws/auto-rijdt-scootmobiel-aan-oudere-vrouw-gewond-fotos/

Geeft niet echt veel vertrouwen in de overige cijfers.

Beantwoorden

@Erik op maandag 3 april 2017 om 21:01:

Dat heb je knap ontdekt. Ik heb zitten vergelijken op Google Maps en dat hele kleine kaartje. Er staan in heel Brouwhuis maar twee rode puntjes en die zijn inderdaad niet op de Rivierensingel.
Bij treinstation Brouwhuis staat ook geen enkele rood punt en daar zijn volgens mij toch ook een aantal fietsen en scooters aangereden met gewonden.

Beantwoorden
Toon van Laarhoven

@Erik op maandag 3 april 2017 om 21:01:

Aan dat rapport heb je als gemeente inderdaad niet veel. In de disclaimer onder die plattegrond staat in de beruchte kleine lettertjes “De locatie van 57% van de verkeersongevallen is niet exact bekend en niet in deze kaart opgenomen.” Dat is beter dan niks, maar daarmee heb je het zo ongeveer wel gezegd. Want een score van 43% was vroeger een 4 rechtsboven op mijn proefwerkvelletje met vaak een irritante rode cirkel er omheen.

De ambtenaren zouden die rapportage moeten aanvullen met fotoberichten zoals jij noemde. Dat zijn over het algemeen de wat grotere ongelukken en vaak met gewonden.
Om ze alvast een beetje te helpen: 😉
Een ongeluk in 2014 vlakbij een vriendin waar ik die zondag was, wordt op dat priegel-kaartje niet benoemd als een ongeval met een gewonde: http://www.deweblogvanhelmond.nl/nieuw-helmonds-nieuws/fietser-gewond-door-overstekende-kat/

Beantwoorden

@Tineke T op donderdag 6 april 2017 om 08:20:

Dank voor de aanvulling. Ik had inderdaad over die kleine lettertjes heen gelezen.

Bij de aandachtslocaties is zelfs 59% van de exacte ongevallenlocaties niet bekend. Hoe kun je dan aan de juiste locaties aandacht geven? Echt vreemd.

Maar ja, ze doen maar, met hun cijfergoochelarij.

Beantwoorden

Voer weer voorrangswegen in.
Veel ongelukken gebeuren op ontsluitingswegen ewn doorgaanmde wegen in de wijken
Veel voorrangswegen daar zijn de afgelopen jaren veranderd in gelijkwaardige kruisingen. Met het doel dat gevaarlijker maken van kruisingen auto’s langzamer laat rijden.
Dat dat ten koste gaat van heel veel fietsers en brommer-rjders is nu wel duidelijk.
Let wat minder op het precies handhaven van de max snelheid, en meer op inherent veilige wegen en kruisingen.
Voorrangskruisingen zijn daar een simpel voorbeeld van.

Maar ook nieuwe technologie. In Brandevoort moet nu een nieuw eslimme wijk komen.
Maar moet daar de rest vanHelmond onder lijden?
Ga nu al proeven doen met wijken waar auto’s locatie gevoelige snelheids begrenzers krijgen.
De gemeente betaalt en zoekt hulp van verzekeraars.
– mensen kunnen de begrenzer vrijwillig krijgen
– bij een overtreding op aanraden.
– met korting op een parkeerplek in een gevaarlijke wijk
– of verplicht opgelegd aan een overtreder door de rechter, op verzoek van de gemeente, of de buurt.

– een alternatief is een verplichte monitor, een app op de telefoon, die meldt waar, hoe snel gereden wordt. Dat is goedkoper, maar ook een veel grotere inbreuk op de privacy.
Deze en andere vormen van snelheids regulering, kan de gemeente in een living lab gaan toepassen.
Voor veiliger verkeer, vooral minder slachtoffers
En om als automotive campus te alten zien dat al die techniek ook gewoon thuis benut kan worden.
Dan hebben we er ook als burgers wat aan.
Doe als gemeente en politiek meer zichtbaars voor burgers. Dat geeft de politiek inhoud en voorkomt te veel populisme

Beantwoorden
Henk Daalder, Pak de Wind

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *