Buiten is het 27 graden, binnen zit

De weblog van Helmond

meer over deze weblog »
Op de weblog kun je over Helmond praten, huilen en lachen.
Alle berichten op onze voorpagina zijn actueel of gaan langer mee dan de waan van de dag. Vrijwel dagelijks plaatsen wij iets nieuws.
Onder elk bericht staan de reacties (inmiddels al 88.763 sinds de start van de weblog in mei 2005) van andere Helmonders. Alleen lezen wat anderen schreven kan, leuker is het natuurlijk als jij ook jouw on-topic (?) reactie geeft.
9reacties

Winkeliers beleven aparte tijden. De economische crisis blijft doorsudderen en het weer werkt ook niet mee. Consumenten hebben weinig vertrouwen en zorgen voor een appeltje voor de dorst; ze sparen. Heel begrijpelijk omdat niemand weet wat nog komen gaat. “Wat is hier nu positief aan?” zult u zeggen? Winkeliers hebben het erg moeilijk. Toch zijn er uitzonderingen, gelukkig!

Afgelopen week ben ik met een aantal winkeliers van de Federatie van Organisaties van de Detailhandel, het Ambacht en de Dienstverlening Helmond (FOH) op pad geweest langs de verschillende Helmondse wijkwinkelcentra. Onderweg wisselden de winkeliers met elkaar hun ideeën uit waarom het wel goed liep. Een winkelier was zelfs bezig met de uitbreiding van zijn winkel. Ze noemden zichzelf “de Club van positieven”. Erg leuk om te horen! En ook op onze route werden verschillende ondernemers die dezelfde positieve instelling spontaan uitgenodigd om zich bij “de Club” te voegen.

Volgens de winkeliers zijn de tijden veranderd. Wellicht is de economische situatie de nieuwe werkelijkheid geworden. Daar waar je vroeger de deur van je winkel open zette en de klanten gewoon binnenkwamen en kochten, moet er nu iets extra gebeuren. Het gaat om veel meer dan het aanbod alleen. Het gaat om beleving in de winkel. Een winkelier stelde voor om modeshow of een proeverij te organiseren. Of om op zoek te gaan naar aansprekende combinaties zoals mode en kapsalon, kapsalon en lunchroom. Nog een gouden tip van de club: vergeet social media en internet niet! Online winkelen biedt ook kansen voor winkeliers.

Het draait vooral om enthousiaste ondernemers met passie voor hun zaak. En medewerkers met een positieve instelling die de klanten welkom laten voelen. Daarin maken ondernemers het verschil! Daarin moet ook de gemeente “ondernemen” en de ideeën van ondernemers faciliteren.
Dus ondanks de nieuwe werkelijkheid wens ik iedereen veel passie en inspiratie toe maar bovenal veel omzet!

Yvonne van Mierlo

9 reacties:

Het gaat zo goed met de ondernemers in Helmond dat op Markt 46 zelfs een mus dood in de etalage ligt.

Beantwoorden

Ben eigenlijk wel benieuwd wat deze Club van positieven ervan vindt dat ze nog een werkdagje (zondag) erbij krijgen om al die mensen die doordeweeks de gang naar de winkel niet kunnen/willen vinden het dan misschien zondags wel zullen doen.

Beantwoorden

Wetgeving en beleid moet dit mogelijk maken. Witgoed op de engelseweg. Mini hema in de wijken. Terrassen om klanten te pleasen. Etc

Beantwoorden

Moeten we niet gewoon, gewoon doen. Al die veranderingen moeten uit de lengte of de breedte, maar moeten toch betaald worden. Met gevolg dat men nog minder koopt.
Is het niet belangrijker om je in de kunst van laag prijzen te storten. Want hoe je het ook draait of keert mensen letten steeds meer op de prijzen.
Er zijn steeds meer mensen die steeds minder te besteden hebben. En wil jij als winkelier deze mensen naar je winkel lokken moet je dat toch denk ik, niet doen met van alles organiseren waardoor de prijzen ook weer stijgen.
Het gaat niet om de beleving, zoals van Mierlo zegt, het gaat om de PRIJZEN.
Als de winkeliers het alleen moeten hebben van de groep die wel ruim in de portemonnee zit, dan blijven er niet zoveel winkeliers over.
Het is de kunst om ook de mens met weinig naar je winkel te krijgen. Dat is toch de grootste groep.
De prijzen stegen alweer met 1,9 % en de energie weer 2,8%. Het zijn. Steeds kleine beetjes, maar het moet wel betaald worden.
En dan is er nog de concurrentie van het online kopen, dat stijgt ook met de week.
Dus de ” club van positieven” moet daar maar eens over na denken.

Beantwoorden

Fijn om te lezen dat de winkeliers het bijltje er niet bij neer gooien in deze zware tijden.

@Ad op zondag 9 juni 2013 om 01:24:
Is een mooie manier om extra te verkopen. Ook fijn voor de klanten. Ik zeg doen!

@Hennie de Gooijer op zondag 9 juni 2013 om 02:00:
Leuke site http://www.winkelwaaier.nl Makkelijk.

Beantwoorden

@Solveg op zondag 9 juni 2013 om 10:57:

Het gaat helaas echt niet enkel om de prijs. Het is een combinatie van factoren welke je succes bepalen. Prijzen zijn er natuurlijk altijd een, maar de sfeer en de service die een winkel bied, het stapje extra wat ze doen om je een goed gevoel te geven bij de winkel, dat telt ook.

Ik koop bijvoorbeeld nog wel eens iets voor mijn Pc. Zo heb ik pas een nieuwe monitor besteld. Ik had hem online kunnen bestellen voor een tientje minder (ik had er twee nodig). Echter, ik kocht hem in het centrum bij de Mycom, omdat ze goede service bieden, een nette winkel met veel mogelijkheden hebben etc.

Kijk ook eens naar Coca Cola, dit koopt iedereen vanwege het imago. Coca Cola is blindelings verbonden aan het product Cola. Dit komt door een goed beeld wat ze neerzetten. Wat winkelier in princiepe doen is gewoon branding van hun winkel. En we weten allemaal hoe goed dit bij Apple werkt. Dus nee, prijzen zijn belangrijk, maar bij verre niet het belangrijkst.

Beantwoorden

@Lieke op zondag 9 juni 2013 om 15:30:

Dat er meer (extra) verkocht wordt is maar de vraag. Het moment van verkopen is anders.

Ik neem aan dat jij aan de zijde van de “klanten” zit en niet aan de zijde van de verkopers. De meeste daarvan zitten hierop niet te wachten, zeker niet als op termijn (en dat zal echt niet heel lang duren) de zondagstoeslag gaat verdwijnen.

Beantwoorden

@Ad op zondag 9 juni 2013 om 23:27:

De verkopers die het liever niet willen moeten dan zondags niet open gaan. Is toch niet verplicht, is toch gewoon een extra mogelijkheid?

Beantwoorden

@Lieke op maandag 10 juni 2013 om 14:33:

Het zal inderdaad niet verplicht zijn, maar veel ondernemers zullen wel een grote druk voelen om open te gaan.

Daarnaast is een winkelcentrum waar behoorlijk wat winkels zijn gesloten ook niet zo aantrekkelijk. Dan liever 12 koopzondagen waar dus wel (bijna) alle winkels open zijn en mogelijk nog wat extra’s te doen is.

Ben benieuwd of er een voorstel komt waar in ieder geval goed naar de ondernemers wordt geluisterd. Dus niet alleen naar de grote, maar zeker ook de kleine.

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *