Buiten is het 5 graden, binnen zit

De weblog van Helmond

meer over deze weblog »
Op de weblog kun je over Helmond praten, huilen en lachen.
Alle berichten op onze voorpagina zijn actueel of gaan langer mee dan de waan van de dag. Vrijwel dagelijks plaatsen wij iets nieuws.
Onder elk bericht staan de reacties (inmiddels al 85.797 sinds de start van de weblog in mei 2005) van andere Helmonders. Alleen lezen wat anderen schreven kan, leuker is het natuurlijk als jij ook jouw on-topic (?) reactie geeft.
25reacties

Column van Ellen Niessen van de VVD Helmond

De Provincie wil de driejarige proef met de nachttrein in Brabant voortzetten in afgeslankte vorm. Door tegenvallende reizigersaantallen zal Helmond echter helaas niet worden toegevoegd aan het tracé. De economische crisis zou hiervan de oorzaak zijn maar die reden lijkt mij niet overtuigend. Je zou toch juist denken dat in een crisis met name jongeren eerder gebruik maken van het openbaar vervoer dan van een dure eigen auto. Wellicht dat de bekendheid van de nachttrein na drie jaar nog niet voldoende is.

De treinen  zullen de komende twee jaar vanuit Rotterdam naar Eindhoven en van Utrecht naar Eindhoven blijven rijden. Weliswaar met goedkoper materieel en nog enkel in het weekend om de kosten te drukken. De reden waarom Helmond drie jaar geleden niet werd aangesloten lag in het feit dat wij hier geen rangeermogelijkheden hebben en dat onze rustfacitieiten voor het treinpersoneel niet toereikend zijn. Het voorstel van Groen Links om de trein dan bijvoorbeeld tot Venlo te laten doorrijden heeft het bij de Provincie niet gehaald.

Dat we nu bij verlenging van de pilot wederom niet worden aangesloten op het tracé is natuurlijk een tegenvaller. Helmond heeft de ambitie om meer jongeren naar de stad toe te trekken. Het nachtnet biedt de jongeren maar ook ouderen de mogelijkheid om op een makkelijke manier met het openbaar vervoer ook 's avonds nog de stad uit te gaan èn terug te komen. Een goede bereikbaarheid is voor het vestigingsklimaat van een stad van groot belang en daarom is het jammer dat we niet worden aangesloten. Het inzetten van nachtbussen zou een alternatief kunnen zijn. Echter door het geringe aantal reizigers zou ook deze optie veel te kostbaar en dus onverantwoord zijn. Eind 2012 zal de proef opnieuw geëvalueerd worden en wie weet maken we dan meer kans.

Ellen Niessen
Raadslid VVD

25 reacties:

Het blijft jammer dat de VVD-fractie de motie van GroenLinks niet heeft gesteund. Er werd alleen maar gevraagd om het verzoek nogmaals bij de provincie onder de aandacht te brengen. We hadden waarschijnlijk weer “NEE” gekregen, maar er was wel een signaal uitgegaan dat Helmond graag zou zijn aangesloten op het nachtnet.
Daarnaast vind ik het vreemd dat NS stelt dat er te weinig reizigers zijn als er (in dit geval) helemaal geen treinen naar Helmond rijden.

Beantwoorden

De reden dat de VVD de motie niet heeft gesteund ligt in het feit dat de Provincie op voorhand al expliciet heeft aangegeven Oss en Helmond nu vanwege economische redenen niet aan te sluiten. Vragen naar de bekende weg heeft ons inziens geen zin. Mocht de pilot de komende twee jaar succesvol zijn en meer reizigers aantrekken dan is de kans van slagen van een dergelijke motie over twee jaar kansrijke.

Beantwoorden

@Ellen Niessen:
Heel erg jammer dat de nachttrein Helmond niet aandoet. Maar weet jij misschien hoe duur het per jaar zou zijn om die nachtbussen in te zetten, wie de eventuele tekorten aan het eind van het jaar zou moeten betalen en hoeveel reizigers er werden verwacht?

Beantwoorden

@Pieter,

De kosten voor het laten rijden van de nachtbus naar Eindhoven bedragen:
– 2010 (3 nachten) € 105.000
– 2011 (2 nachten) € 70.000
– 2012 (2 nachten) €. 70.000

Deze kosten zijn geheel voor rekening van de gemeente Helmond! Reden is dat Eindhoven en Helmond niet behoren tot het provinciale vervoersgebied. De gemeente Eindhoven ziet geen voordeel in een nachtelijke busverbinding met Helmond en is ook niet bereid hier financieel aan bij te dragen. Het is verder niet aannemelijk dat het SRE (als vervoersautoriteit in deze regio) i.p.v. de provincie zal bijdragen, aangezien het SRE juist gaat bezuinigen op haar OV-concessie (besluit DB SRE 10 mei jl. Het exacte verwachtte aantal reizigers en het werkelijke aantal zal ik even bij de Provincie navragen. Dat antwoord houd je nog tegoed.

Beantwoorden

Het is jammer dat het project niet door kon worden gezet. Maar idd als er gaan animo voor is, dan is het geld weg gooien.
De bedragen zijn toch veel geld wat weer ergens anders voor kan worden gebruikt.

Beantwoorden
Pieter…Warnovi

Het verbaast me dat de VVD treurt omdat Helmond niet op de nachttrein wordt aangesloten. Het is die zelfde VVD, als coalitiepartner van het Helmondse College, die tegen het voorstel van GroenLinks gestemd heeft om de aansluiting op de nachttrein nogmaals onder de aandacht van de provincie te brengen. Om op voorhand te veronderstellen dat het toch niets uithaalt zonder dit te proberen is een wel heel passieve opstelling. Dit getuigt mi. niet van doorzettingsvermogen om iets voor elkaar te krijgen. Ik had van de VVD meer "ballen" verwacht.

Als TrotsopNederland vinden wij dat de aansluiting op de nachtrein hoort bij een stad als Helmond.

Beantwoorden
Mario Neijts – Bestuur TrotsopNeder

Maar wat zouden deze reizersaantallen dan zijn?
Ik neem aan dat hier toch wel een onderzoek naar gedaan is?

Het spreekt natuurlijk voor zich dat in een stad die toch al moeilijk bereikbaar is, deze treinaansluiting een goede aanvulling zou zijn. Maar het moet natuurlijk wel rendabel zijn.
Als er bij dit project 245.000 euro word uitgegeven voor drie jaar, dan moet er ook gebruik van worden gemaakt.

En wat zijn de kosten voor de reizigers die gebruik maken van de nachtrein?

Beantwoorden
Pieter….. Warnovi

Met alle respect, maar eens te meer blijkt dat TON geen idee heeft waar het over praat. Meer ballen van de VVD levert namelijk geen kostenbesparing op.

Wat een aanfluiting.

Beantwoorden
Peter van Mierlo

@Ellen Niessen:
Alvast bedankt, dat schept meer duidelijkheid bij mij. Ben benieuwd naar die aantallen reizigers, fijn dat je die opvraagt.

Beantwoorden

"In de vorige raadsperiode heeft de VVD laten zien wat kostenbesparing is; ondersteuning gegeven aan de miljoenenverkwistingen voor de school in Brandevoort; zinloos geld uitgeven aan het zogenaamd opknappen van een Traverse die eigenlijk niemand meer wil; geld uitgeven aan het Cortenbachtracé wat totaal niets toevoegt". Dat zijn pas aanfluitingen!!!

Beantwoorden

@Pieter: Het gemiddelde aantal reizigers van Tilburg naar Eindhoven ligt onder de 30 reizigers per trein. Het gemiddelde van Den Bosch naar Eindhoven ligt onder de 50 reizigers per trein. De NS wil de komende twee jaar op een gemiddelde van 80 reizigers per trein zitten om het nachtnet rendabel te krijgen. Stel dat 8% van de reizigers nu door wil naar Helmond dan zou dat gemiddeld nog geen 2 tot 4 passagiers per nachtbus betekenen. De VVD vindt de kosten van de nachtbus ten aanzien van het geringe aantal buspassagiers niet in verhouding staan en besteedt het belastinggeld dan liever aan zaken waar een veel groter aantal mensen profijt van heeft.

Beantwoorden

@ Ellen niessen.
Dan kan ik idd begrijpen dat de vvd tegen het voorstel heeft gestemd Het geld kan dan idd voor andere doeleinden gebruikt worden.

Beantwoorden
Pieter…..Warnovi

@Ellen Niessen:
Tja, dan is het wel een heel dom belachelijk duur plan en snap ik dat het gelukkig geen meerderheid haalt. Als ik goed reken kost een nachtje nachtbussen 670 euro. Ik weet niet hoeveel nachtbussen er rijden, maar stel dat er dan 5 bussen rijden (en dat is denk ik veel) met ieder 4 passagiers: dat kost dan 33 euro de man. Dan kun je beter een taxi laten rijden en ze ieder een tientje subsidie geven…

Beantwoorden

Het plan ging helemaal niet over de nachtbus, de motie van GroenLinks ging uitsluitend over aansluiting van Helmond op het nachtnet, treinen dus. De redenatie dat het uitsluitend zou gaan om het doorreizen naar Helmond van mensen die nu toch al in de nachttrein naar Eindhoven zitten, is echt schokkend kortzichtig. Als dat de achterliggende gedachte van de VVD was om tegen de motie te stemmen, is dat nog triester dan het al was.

Beantwoorden

@Rudi van der Made:
Nog een keertje dan: De reden waarom de VVD de motie van Groen Links niet heeft gesteund is omdat de NS op voorhand al heeft laten weten bij deze verlenging van twee jaar Oss en Helmond niet mee te nemen met als reden het te geringe aantal reizigers. Deze motie lijkt ons op dit moment dus zinloos maar over twee jaar als er meer bekendheid aan het net is gegeven en er meer reizigers zijn, wellicht wel kansrijk.
Maar dat heb ik volgens mijn allemaal al een keertje uitgelegd. De bussendiscussie ontstond bij het bespreken van alternatieven die de gemeente zelf kan nemen om openbaar nachtvervoer te regelen.

Beantwoorden

@ Rudi, dus jij en jouw partij(Groen links) vinden het wel rendabel om 245.000 euro in drie jaar uit te geven om deze aansluiting te betalen, ook al zijn er zo weinig gebruikers voor?

Kun je mij mischien uitleggen waarom jullie dit rendabel vinden.
Ik vind het persoonlijk ook een goed plan(zoals ik eerder geschreven heb) maar toch niet tegenover deze kosten?

Beantwoorden
Pieter….Warnovi

Mede op initiatief van de VVD en GroenLinks heeft de Provinciale Statencommissie voor Economie, Mobiliteit en Grote Stedenbeleid zich gisteren uitgesproken voor nachtelijk openbaar vervoer naar Helmond. Het gaat over de nachten vrijdag op zaterdag en zaterdag op zondag. Brabant is bereid mee te betalen aan de verbinding naar Helmond.

De provincie neemt contact op met de gemeente Helmond om te kijken of er binnen Helmond draagvlak is om samen met de provincie zo’n nachtelijke verbinding (waarschijnlijk met de bus) tussen Eindhoven en Helmond te realiseren.

Beantwoorden

Goed nieuws/werk dus!!!. Ik hoop dat het een succes gaat worden zodat in de toekomst een treinverbinding mischien ook tot de mogelijkheden behoord(rendabel word).

Beantwoorden

Het blijft dus jammer dat in Helmond de VVD GL niet gesteund heeft.

Beantwoorden

Hoezo niet dan Ad. Ik stel jouw dezelfde vraag dan die ik Rudi stel. Vind jij het wel rendabel om 245.000 euro uit te geven voor drie jaar, met zo weinig gebruikers.

Zoals ik het nu lees hebben zowel Groen links als de vvd er voor gezocht dat er alternatief vervoer komt voor de vrijdag/zaterdag en zaterdag/zondag avond.
Ik neem aan dat dit een stuk goedkoper is dan de trein.

Beantwoorden

@Pieter…Warnovi,
€ 245000 is zeker veel geld, maar gaat over de nachtbussen.

Daarnaast gaat het om de motie die dus helemaal niets kost en alleen B&W verzocht om het nogmaals bij de provincie onder de aandacht te brengen.
Maar vooralsnog is het een gepasseerd station.

Het wachten is nu op de motie van de coalitiepartijen om de mogelijke sluiting van het Helmondse kantongerecht tegen te houden.

Beantwoorden

Ik vind 245 duizend euro ook veel geld voor nachtbussen voor een handje vol reizigers. Lijkt mij ook dat die nachttreinen naar Helmond nog duurder zijn om te laten rijden (@Pieter….. Warnovi: de kosten voor de reizigers die de nachtrein gebruiken zijn gelijk aan die van de trein overdag).
Maar gezien de drukte in de laatste trein naar Helmond in het weekend, kan ik haast niet geloven dat er zo weinig reizigers gebruik van gaan maken.
Maar als dat het geval is, zou het belachelijk zijn als Helmond of Brabant of welke overheid dat zou gaan betalen. Dan is het je reinste geldwegsmijterij.

Beantwoorden

Ik zat dus idd fout met de kosten van de trein en van de bus, deze heb ik verwisseld.
Mijn excuus hiervoor.

Dit is eigenlijk wat ik er van denk

Ik denk dat veel mensen niet op de hoogte zullen zijn van de verbinding die er eventueel zal komen, of niet zal komen. Ik kan me wel voorstellen dat veel mensen die in helmond op stap gaan het dan veel makkelijker vinden om ff in de trein te stappen en even in Eindhoven op stap gaan, en visa versa.(en met de andere verbindingen word dat dan alleen maar groter)
Als er in Helmond iets te doen is(noem bv catstown of leuk enz) dan zou deze verbinding denk ik zeker veel succes hebben.

Het idee op zich is daarom ook gewoon zeer goed te noemen.
Maar het moet natuurlijk ook aanslaan!
Ik denk dat iedereen het met me eens is dat als het aanslaat er ook geld voor uit mag worden gegeven. Maar als het niet aanslaat het idd geldwegsmijterij is.

En dat geld kan in deze tijd toch zeker wel ergens andere doelen gebruikt worden(als dat mag).

de proef met het vervoeris in mijn visie daarom ook een goed idee is. Op die manier kun je toch een idee krijgen of er vraag is naar deze verbinding(ook in de langere versie). Loopt het niet dan kun je minder vervoer in zetten, loopt het wel juist meer.

Dan kun je later verder investeren of juist niet

Beantwoorden
Pieter…Warnovi

en nou schaffen ze ook nog het gratis busvervoer op zaterdag af !

Beantwoorden

Nachtbussen Helmond Eindhoven vice versa?

Ik ben zelf chauffeur bij Hermes en draai mijn rondjes vanuit het Eindhovense.
Jarenlang werd daar het nacht-busnet in stand gehouden en stierf uiteindelijk een niet onzachte dood voornamelijk veroorzaakt door de jeugdige gebruikers. Ook bewaking (zeg beveiligers) hebben niet kunnen voorkomen dat er zelfs ruiten en ander meubilair werd vernield

Gaan wij hier dan ook rijden met bewakers e.d. of laten we het maar voor wat het is. Onrendabel en dus verder niet meer interessant.
Ik wens je veel wijsheid.

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *