21reacties

Mol: wordt Helmond beter bereikbaar?

Enkele weken geleden strooide het kabinet miljarden rond; een waar sinterklaasfeest!! Onder leiding van Sint/ minister Hugo de Jonge werd veel geld (ongeveer 7,5 miljard) verdeeld over verschillende projecten in het land. Met name om woningbouw te stimuleren en daarvoor ook bereikbaarheid aan te pakken. Eindhoven, Tilburg, Breda en zelfs Oss deelden mee in deze strooipartij.
Heel Brabant was in the picture! Heel Brabant? Nee toch niet: Helmond zag de miljoenen/miljarden aan zich voorbijgaan en bleef met lege handen achter. Hadden we geen schoen gezet? Zaten we te slapen bij de inschrijving? Zijn we nog in beeld in en bij de verschillende samenwerkingen?

Schaalsprong-Economie-Brede Welvaart. Daar hoort een duidelijke positie in bereikbaarheid in voor de stad Helmond en zijn omgeving. We ontkomen niet aan vooruitstrevende mobiliteitsoplossingen en duidelijke stellingnames. En op dat front ervaren wij akelig veel stilte, hopelijk voor de storm. De publicatie rond het project Houtsdonk maakte dat er toch leven in de brouwerij kwam. Maar als dat betekent dat het traject Vossenbeemd – Kasteelherenlaan een slagaderlijke functie gaat krijgen, zijn we daar niet zo gelukkig mee. Daarmede brengen we toch weer veel doorgaand verkeer te dicht bij het stadhart. En dat willen we nu juist en terecht autoluw maken.
Wij vinden dat we meer naar het noorden van de stad moeten kijken als we nadenken en spreken over een betere bereikbaarheid. Vanzelfsprekend in combinatie met een stevige afschaling van de Kasteeltraverse.

De route Veghel – Asten, de N279, zou in onze optie moeten worden opgewaardeerd naar een vierbaans traject. Zeker met het oog op de verdergaande elektrificatie van voertuigen, inclusief vrachtwagens. De discussie over wel of geen omleiding om Dierdonk is nog geen uitgemaakte zaak. Een verdiepte ombouw van het huidige tracé naar vierbaans kan ook een optie zijn. Ik ondersteun niet de verwachting van de voorzitter van de wijkraad Dierdonk dat in dat geval heel Dierdonk dan naar de winkels in Gemert zal gaan; dat wil er bij ons niet in.

Ik wil nog een stap verdergaan als het gaat om de bereikbaarheid. Ik vind dat de optie van de Ruit weer op tafel moet komen. De combinatie met het opwaarderen van de N279 levert naar ons inzicht meerwaarde op voor Helmond. En dan ook het verkeer op de N270 uit Deurne naar de noordkant geleiden. In dat geval is er geen noodzaak om ingewikkelde routes aan de zuidkant met het verlengen van de Vossenbeemd en/of de Rochadeweg te ontwerpen.

We kunnen ook niets doen!! En afwachten hoe breed die welvaart zal zijn.

Frans Mol
Fractievoorzitter 50PLUS