Buiten is het 4 graden, binnen zit

De weblog van Helmond

meer over deze weblog »
Op de weblog kun je over Helmond praten, huilen en lachen.
Alle berichten op onze voorpagina zijn actueel of gaan langer mee dan de waan van de dag. Vrijwel dagelijks plaatsen wij iets nieuws.
Onder elk bericht staan de reacties (inmiddels al 85.035 sinds de start van de weblog in mei 2005) van andere Helmonders. Alleen lezen wat anderen schreven kan, leuker is het natuurlijk als jij ook jouw on-topic (?) reactie geeft.
149reacties

Donderdag 3 november j.l. was het weer zover; de jaarlijkse begrotingsbehandeling die in een marathonzitting met de gemeenteraad besproken wordt. Voorafgaand aan de begrotingsbehandeling is er een hooravond waar inwoners kunnen inspreken en een avond voor de raadsleden voor het beantwoorden van de technische vragen door de ambtenaren.
Voor alle Helmondse partijen een belangrijke dag. De besteding van het overgebleven zorggeld deed het debat het hoogst oplaaien. Wat wel te verwachten was. Helmond hield over 2 jaar maar liefst 10 miljoen euro over op de jeugdzorg en wmo. De wmo is bv. bedoeld om hulpbehoevende mensen langer thuis te kunnen laten wonen. De reserves in Helmond groeide uit naar 18 miljoen euro.

Van dit niet bestede zorggeld (de coalitie noemt dit opgebouwde reserves) wordt nu 4,5 miljoen euro in het stadslab en stadsleerbedrijf geïnvesteerd. Veel oppositiepartijen vinden dat het zorggeld aan zorg besteed moet worden, bv. aan een traplift of meer huishoudelijke hulp en niet aan de initiatieven die bij het stadslab ingediend worden. Wethouder van der Zanden kwam met het kookboek voor en door (autistische) kinderen gemaakt en noemde dit juist een heel mooi voorbeeld, en vond het jammer dat het kookboek op deze manier simplistisch werd weggezet.

De gemeente Gemert-Bakel heeft ook andere plannen met het overgebleven zorggeld. Zij maken het helemaal bont! Het gemeentehuis van Gemert-Bakel gaat verbouwd worden met geld dat voor de zorg bestemd was. Er wordt 165.000 euro in stenen gestoken in plaats van in mensen. De keuze hiervoor wordt gemotiveerd met het argument dat de verbouwing ook ten goede komt aan de inwoners. De gemeente Gemert-Bakel heeft over 2015 2,4 miljoen euro overgehouden op de voor zorg bedoelende gelden. 1,9 Miljoen euro van het overgebleven zorggeld wordt voor zorg gereserveerd en het restant wordt overgeheveld naar de algemene middelen.

Wat voor veel oppositiepartijen een heet hangijzer is is dat de gemeente Helmond nu met terugwerkende kracht het stadslab en het stadsleerbedrijf gaat financieren met overgebleven zorggeld. Deze fondsen werden echter al in 2014 ingesteld, met geld uit de algemene middelen. In de nieuwe begroting komt de dekking uit de zorgbudgetten. De oppositie liet verschillende geluiden horen: “Oneigenlijk gebruik van wmo gelden.” “Zorggeld moet naar zorg gaan en niet naar afgeleide zorgzaken.”Dit is geld voor onze ouderen om hen te ondersteunen langer thuis te kunnen blijven wonen.” Gemeenten zijn niet verplicht dat geld aan zorg te besteden, maar moeten zich wel verantwoorden tegenover het ministerie. Onderzoek naar de uitgaven wmo en jeugdzorg is gewenst. Door de gemeenteraad is daarom een motie unaniem aangenomen dat er een onderzoek komt naar de uitgaven van wmo en jeugdzorg, dit gaat uitgevoerd worden door de rekenkamer.

De wethouder deed meerdere keren een oproep om zich bij haar te melden als er zich situaties voordoen waarvan u zegt, dit kan niet. Jammer dat het amendement zorggeld terug naar wmo verworpen werd door de coalitiepartijen CDA,VVD,SP,GL Helmond Aktief. Jammer, gemiste kans!

Sandra Stijkel
Raadslid Senioren 2013

In de reacties hieronder staan updates van de weblog.

149 reacties:

Ok, dat er geld overblijft is altijd handig maar men moet dit dan wel besteden of bewaren voor hetgene waar het voor bedoelt was en niet ineens uitgeven aan totaal andere dingen.

Beantwoorden
Alex van der Velden

Er zijn al kookboeken voor kinderen met autisme. Ga maar naar de Ganzenveer. Dit is het wiel opnieuw uit proberen te vinden.

Beantwoorden

Schandalig! zoveel geld over wat aan zorg besteed zou moeten worden!

Beantwoorden

Op 25 augustus j.l. stond nog in het ED dat mensen de weg naar het stadslab niet konden vinden en men vroeg zich af of de ideeën die er binnenkwamen er anders ook niet gekomen waren? En nu 4.5 miljoen extra op die andere 4.5 miljoen? Men had beter de wijkhuizen open kunnen laten, de plek waar ideeën en initiatieven geboren worden!

Beantwoorden

Met stijgende verbazing de berichtgeving hier over gelezen. Hoe kan de politiek in Helmond het verantwoorden dat er zoveel geld overblijft terwijl er zoveel zorg tekort is daar waar het het hardst nodig is. Kreeg van de week een brief dat ik uren thuishulp kan bijkopen. Te belachelijk voor woorden, eerst grof uren snoeien en ze dan te koop aanbieden.

Beantwoorden

Te gek voor woorden, dat er geld overblijft kan ik vrede mee hebben, maar 10 miljoen aan zorggedragen wat dus niet terecht komt bij de mensen die het nodig hebben vind ik te zot, nog meer bezuinigen Gemeente Helmond op zorguitgaven zodat die mensen in een nog groter isolement komen.
Schamen jullie je niet, en dan dat geld besteden voor andere dingen.
Zitten hier in Helmond ook een aantal Rutte ‘ s in de gemeenteraad/ college Burgemeester en Wethouders?

Beantwoorden

geld terug naar de zorg !!!!

Beantwoorden

Wat een corrupte bende zit er in die ivoren toren.

Het wordt tijd dat deze Gemeente onder curatele gesteld word, dan is er controle
over hun uitgave.

Beantwoorden

Het is een stelletje bij ons in de gemeenteraad, is er dan niemand met ballen daar in Helmond ze kunnen inderdaad NIET met geld omgaan geldwolven zijn het

Beantwoorden

@SP wanneer staan jullie weer met het kraampje voor de zorg op de markt?

Beantwoorden

Schandalig; geef maar een bedrag terug aan elke Helmonder!

Beantwoorden

SP??? Hoe kan dat nu? Dat valt me een beetje tegen. Want als ik het goed begrijp gaan jullie hier niet tegen in?

Beantwoorden

Schande dit geld hoort bij de zorg geef ze wat meer hulp kunnen ze tenminste een praatje maken

Beantwoorden
Anita Van de Kerkhof

@Monique Sibbing op maandag 7 november 2016 om 10:22:

En bij ggz wachtlijsten van half jaar……beter daar geld inpompen…of de oudere die maar ineens 2 uur hulp per week krijgen…

Beantwoorden

Dus gemeente helmond…er zijn heel veel oudere die in een vies huis leven omdat de hulp gehalveerd is…nu er zoveel over is kunnen die mensen allemaal extra uren krijgen en een dagje uit …wel zo netjes hé!

Beantwoorden

Schandalig gemeente Helmond! !

Beantwoorden

Is er wel zoveel geld nodig dan? Of is de gemeente efficiënter dan het rijk was? wat mij wel logisch klinkt hoe dichter bij hoe makkelijker.

Beantwoorden

Er is tien miljoen over in de zorg. Gemeente Helmond heeft veel bezuinigd. Op de huishoudelijke zorg, de hulp die men kreeg bij het verzorgen van de maaltijd is afgeschaft en dagverzorging wordt nog maar sporadisch geindiceerd. Er zijn veel ontslagen gevallen, die krijgen nu ww van de gemeente! Maar dat is een ander potje. Nu kan men de grote piet uithangen met overgebleven zorggeld. Ik zou geen kraampje meer zetten op de markt in de verkiezingstijd.

Beantwoorden

Zorggeld moet inderdaad terug naar zorg. De ChristenUnieHelmond had net als de SP de slogan: Voor de verandering, ik zie weinig verandering t.o.v. het vorige college. Triest.

Beantwoorden
Lodewijk den Breejen

Beste Lodewijk,

Dit lijkt niet door te dringen tot de coalitie en vooral de SP. Ik ken een blindgeboren vrouw van 60 jaar. Had een mantelzorger. Tijdens het keukentafelgesprek werd haar geadviseerd een sociaal netwerk te ontwikkelen en werd in alles gekort.

Beantwoorden

En bijna naast mij zit iemand die zo ongelooflijk veel blowt dat ze zich nauwelijks staande kan houden. Wel 4x een taxi voor de dagbesteding. Krankzinnig.

Beantwoorden

Wat de PvdA haar kiezers flikt op landelijk niveau flikt de SP haar kiezers op Helmonds niveau: Sociaal beleid beloven, neo-liberaal beleid voeren.

Beantwoorden

Vanavond in Nieuwsuur:
Helmond houdt 10 miljoen euro over.
Komende jaren wordt daarvan 4,5
miljoen besteed aan het Stadslab.
Ambassadeur van dat project,Wilbert
Linders,worstelt daarmee.

Nieuwsuur wordt vanaf 22:00 uur uitgezonden op NPO2.

Beantwoorden

Oh jee. Nu heb je het gedonder in de glazen maar openheid kan nooit kwaad.Succes B&W! Zorggeld is voor de zorg en nergens anders voor!!!

Beantwoorden

Zo SP ,nu kun je het wel schieten…Blijkbaar hebben we nu te maken met salonsocialisten.

Beantwoorden

Update 1:
Nieuwsuur vanavond over de besteding van 4,5 miljoen overgebleven zorggeld aan het Stadslab
Cliënte Jolande Erdhuizen, wethouder Nathalie van der Zanden, Michael Rieter van Helder Helmond, stadslaborant Wilbert Linders, SMO-bestuurder Jürgen Feuerriegel geven hun mening.
“Zorggeld moet naar zorg. In álle gemeenten, dus ook in Helmond. Van Rijn moet snel repareren en dus het geld oormerken!” Dat meldde Renske Leijten na de uitzending via Twitter. Zij is Tweede Kamerlid voor de SP en heeft zorg in haar pakket.


Beantwoorden

Eens met mw Leijten.
In Helmond mag je geen kritiek uiten. Zoals ik van mening ben dat WMO geld naar WMO moet gaan. Als privé persoon heb ik daarover mijn mening gegeven.

Beantwoorden

Het is ronduit ontluisterend dat een SP-wethouder het gesjoemel met zorggelden in Helmond nog durft te verdedigen op de nationale tv. De argumentatie was meestentijds buitengewoon zwak. SP, draai jezelf niet de nek om en kom terug op deze beslissingen. Zorggeld voor de zorg graag.

Beantwoorden

Schandalig terwijl dat voor de zorg is

Beantwoorden

Schandalig!!!

Beantwoorden

Diep triest wat van de zorg is moet voor de zorg blijven die hebben het hard nodig begin maar mer de uren terug te geven kunnen we ons werk tenminste goed doen

Beantwoorden
Anita Van de Kerkhof

Geen wonder dat er zoveel eigen bijdrage wordt berekend. Tot 25 euro per uur eigen bijdrage voor poetshulp terwijl je witte poetsers hebt voor 12,50 euro. Beetje uit z’n verband gerukt lijkt me…

Beantwoorden

TERGEND deze Tergkijktip!

Beantwoorden

Politiek, het hangt van leugens en bedrog aan elkaar.

En dat noemt zich dan volksvertegenwoordigers.

Beantwoorden

Foutje in titel header?

Beantwoorden

Op de homepage bedoel ik.
Foutje in titel van de header.
Het is wel tergend. Wat er in dit nieuwsitem wordt verteld. In die zin geen toeval.

Beantwoorden

@Wilbert Linders op woensdag 16 november 2016 om 00:10:

Moedig dat jij je als ambassadeur van het Stadslab zo uitspreekt! Want je bent ook van het geld van de gemeente afhankelijk. Dat geldt natuurlijk ook voor Jürgen Feuerriegel !

Beantwoorden

Het is een kwestie van met geld om kunnen gaan en dat is niet iedereen gegeven.

Beantwoorden

@Wilbert Linders op woensdag 16 november 2016 om 00:10:

Dat was voor ons dan ook de rede om tegen de begroting te stemmen, het geld hoort daar waarvoor het bestemd is. Verrassend was het wel toen Nieuwsuur afgelopen vrijdag Michael belde. De overweging was dan ook snel gemaakt om toch mee te werken.

Wij hebben geprobeerd mensen te benaderen, waarom is iedereen zo bang om hem of haar verhaal te willen doen. Tenslotte gaat het om onze inwoners in Helmond. Ook wij horen schrijnende verhalen, maar men durft het vaak niet te uiten hebben we gemerkt naar de zoektocht om iemand uit het veld haar of hem
verhaal te laten doen. Tenslotte maandagavond laat is het dan toch gelukt en ja wij zijn heel blij met deze uitzending.

Beantwoorden

Het wordt misschien eens tijd om met veel mensen een raadsvergadering te bezoeken om de dingen helder te krijgen ! Ik schaam me om mezelf een SP-er te noemen !

Beantwoorden

@Paula op woensdag 16 november 2016 om 13:56:

Je kunt altijd deelnemen zowel bij de commissie als de raadsvergaderingen. Deze zijn gewoon openbaar.

Beantwoorden

@Jolanda op woensdag 16 november 2016 om 13:46:

Goed dat jullie wel tegenstemden. Waren de andere partijen ook maar zo wijs geweest. 🙁

Beantwoorden

Stadslab? Wat is dat in godsnaam en waarom moet daar überhaupt gemeentegeld heen?

Zorggeld hoort gewoon naar de zorg te gaan. Tot op de laatste cent. Heel veel eenvoudiger hoeft het niet te zijn toch?

Beantwoorden

Ik weet het niet…

Als ik het goed begrepen heb heeft de gemeente vantevoren een bedrag uit de eigen reserves beschikbaar gesteld om de transitie goed te laten verlopen. De efficiencykorting van het rijk wordt stapsgewijs ingevoerd om de verandering niet te groot te laten zijn.

Om hier een goed oordeel over te kunnen hebben moet je dus weten hoe de situatie gaat zijn als die efficiencykorting volledig doorgevoerd is. Houden we in die situatie nog steeds geld over of spelen we dan ongeveer quitte?

In het laatste geval heeft Helmond dus gekozen voor een schoktherapie. In een keer de bezuiniging doorvoeren en vervolgens de buffer die daarmee opgebouwd wordt gebruiken om coulant te kunnen zijn in het geval van schrijnende gevallen. Daar kun je vanalles van vinden, maar je houdt op die manier dus wel een buffer over en de oorspronkelijke reservering uit de eigen middelen is dan niet verloren gegaan aan de transitie.

Dat er op de zorg gekort is is beleid dat landelijk ingezet is en waar bewust voor gekozen is tijdens de overdracht naar de gemeenten. Vanuit vooruitzien in verband met de vergrijzing is dat misschien zelfs niet zo’n rare gedachte. Het moet immers wel betaalbaar blijven, ook als de babyboomers langzaam maar zeker massaal afhankelijk worden van ondersteuning. Dat is niet leuk, maar wel realistisch.

Blijft staan dat er ongetwijfeld gevallen zijn waar een stukje coulance en medemenselijkheid op zijn plaats is. Daar is in ieder geval de komende tijd budget voor, dus heeft de wethouder ook terecht opgeroepen dat mensen zich moeten melden.

Verdient de communicatie de schoonheidsprijs? Allerminst. Ook het feit dat de gemeenteraad pas zo laat wist dat er rond de 15% van het budget over zou blijven is niet goed. Het vergelijk met de eindsituatie zal getrokken moeten worden om te weten of de ingeslagen weg de juiste is. Daarnaast zal goed in de gaten gehouden moeten worden dat de kwaliteit van de zorg op peil blijft en dat geen ongekwalificeerd personeel ingezet wordt waar dat niet kan (onder andere bij clienten die meer nodig hebben dan alleen een poetshulp). Werk aan de winkel voor de gemeenteraad dus.

Beantwoorden

Over tja, wat is over. De berg voor aanvraag is erg hoog. Niet makkelijk om iets te krijgen of überhaupt fatsoenlijk uit te leggen waarom je iets aanvraagt. Regels maken het moeilijk en vooral het zgn. hokjesdenken. Wat in theorie geld is in praktijk vaak niet zo.

Op zorgavonden in wijken heb ik al laten horen dat mensen tussen wal en schip zullen vallen al voor dat de transitie in de zorg echt plaatsvond. Kaartjes van CDA en Sp vloeiden. Zorgvragen konden ook niet eens altijd uitgelegd worden aan mensen op de avonden die ik bezocht. De weg is ook erg moeilijk. En de eigen bijdragen hakken erin voor velen.
En dan bedoel ik niet eigen risico in de zorg. Die bijdragen die door gemeenten worden opgesteld, en niet door het CAK. Er zijn gemeenten waar die eigen bijdrage verlaagd, of zelfs weg is. Dat zijn ook drempels. Hier durft men nogal te vragen al zeg ik zelf. Hierbij kan het dus wel degelijk zo zijn dat er echt geld overblijft omdat mensen zichzelf onthouden van “zorg”. Zo ook ik.

Ik heb wel wat dingen zelf opgepakt maar toch. Begeleiding gestopt. Er moest geld bij aan eigen kant maar dat duurde een belastingjaar voor we erachter kwamen. Nu doet ergo en fysio dat werk. Zorgverzekering. En dat is een ander hokje. Maar dus geld over.
Ook maakt het inkomen erg veel uit want niet iedereen past in het plaatje minima. Er zijn ook mensen met nog werkende partners ed. die vervolgens over alles ineens een rekensom moeten laten werken. Ik pas nooit in de zgn. plaatjes. Vervolgens ging men nog aan alle kanten op ander gebied in uren korten ook. Waarbij mensen (verzorgings-) thuis geraakt worden, waar dit eigenlijk niet kan. Men was/is er gewoon niet klaar voor.

Ik heb ook een keukentafel gesprek meegemaakt en ben nog redelijk onderlegd, maar ik snap het. Als je uit probeert te leggen hoe die theorie uit den haag uitpakt in de praktijk in de gemeente is dat een apart verhaal. Wat in 2002 nog normaal was is in 2016 ineens voor eigen rekening. Het rapport erna sloeg dan ook aantoonbaar nergens op.

Maar er zijn gemeenten die het anders doen. Dus het kan wel !
Men ziet niet overal wat er achter de voordeur plaatsvind. Ikzelf bots daar ook geweldig op. Ook al zegt het papiertje dat er een x bedrag binnenkomt, je kan de euro maar 1x laten rollen. De tegemoetkomingen zijn weg, belastingdrempels op verschillende wijze verhoogd, en eigen bijdragen ingevoerd. Ik geef erg veel geld uit aan zorg en kan werkelijk NIETS meer aftrekken.
Tegelijk stijgen de zorgkosten maar dat is een ander hokje. En die ziet gemeente vervolgens niet in hun rekensommen. Ik thuis wel.

Ik heb nu al 10 jaar meegemaakt in WMO Helmond en heb de raarste dingen op die afdeling gehoord en meegemaakt. Ook wel degelijk positieve hoor. Mijn zorgvraag word dan ook steeds zwaarder. Ik heb nog wel even met ze te doen. Dit jaar nog zelfs een aanvraag gedaan, op verzoek wmo de arts bezocht en zij bracht advies uit en vervolgens word hier half overheen gelezen en maar 1 hulpmiddel verstrekt. En dan ook nog uit oogpunt partner/ mantelzorger. Vanwege haar aandoening. Want “mantelzorger” daar lag de politieke aandacht. Vervolgens heeft men amper een idee wat men uitlevert. Maar mag het spel wel wat kosten om iets aan te vragen. Nu maar weer een nieuwe poging. Ik zit langzaam aan toch echt vast.

Luister echt naar de mensen, ga eens kijken, ben realistisch, leef mee. En vooral leef je in ! Dus vraag ik als gehandicapte wacht even met dat geld zomaar aan andere dingen besteden. En als het daarna echt zo is en het is echt over….

Beantwoorden

Beste Henk,
Dank voor je mooie en serieuze verhaal. Het zou erg goed zijn in deze kwestie, als meer mensen die van zorggelden gebruik maken, hun ervaringen delen op deze weblog of ergens anders. Dat kan bijdragen aan de nuance maar ook duidelijk maken dat zorggelden voor de zorg zijn en niet voor allerlei dingen die niets met de zorg te maken hebben.

Beantwoorden

Op deze manier wordt Helmond (weer eens) op een negatieve manier “op de kaart gezet”! Het is niet zo moeilijk om de verantwoordelijken daarvoor aan te wijzen. Elk individu is verantwoordelijk voor zijn/haar handelen en de gedachten, die daarachter zitten. Het is te gemakkelijk om zich te verschuilen achter een politieke partij of coalitie – akkoord. Ook in Helmond heeft de zogenaamde “marktwerking” haar intrede gedaan – je ziet het in de zorg, in het openbaar vervoer, enz. – terwijl daarvoor “de kennis van de markt” op het niveau van de gemeente ten ene male ontbreekt. Schoenmaker, hou je bij je leest! Begin volgend jaar zijn er Tweede Kamerverkiezingen en op dat moment zullen politieke partijen en individuele politici – terecht – afgerekend worden op hun beleid; niet alleen op nationaal, maar ook op lokaal niveau.

Beantwoorden

Tijd dat de gemeente zich eens gaat bezinnen op waar nu echt de prioriteiten horen te liggen !

Beantwoorden

Inderdaad, schoenmaker hou je bij je leest! Besteed zorggelden voor de zorg en enkel en alleen voor de zorg.!
Als de nood zo hoog is, waarom wordt deze wethouder niet terug gefloten?
Wachten tot de stembus is je kans (weer) voorbij laten gaan.
Henk

Beantwoorden

@Michiel van Geel op woensdag 16 november 2016 om 15:23:

“Ik weet het niet…”

Dat laat u in uw reactie (weer eens) duidelijk blijken.

Beantwoorden

Als ik het goed begrijp, is bepaalde zorg “gedecentraliseerd” – m.a.w. de gemeente is verantwoordelijk voor die specifieke zorg. De Rijksoverheid stelt een budget daarvoor beschikbaar aan de gemeente. Praktisch en pragmatisch als ik ben lijkt het me vanzelfsprekend, dat dat geld dan ook daarvoor gebruikt wordt óf dat het ongebruikte geld teruggestort wordt op de rekening van het departement, zodat staatssecretaris Van Rijn dat geld kan doorsluizen naar die gemeentes die hun politieke mandaat en hun maatschappelijke verantwoordelijkheid WEL serieus nemen en ook om te voorkomen, dat Helmond een “Brussel in het klein” wordt: het oneigenlijk gebruik van fondsen, subsidiestromen, e.d.( = conclusie van de Europese Rekenkamer).

Beantwoorden

Als ik het goed begrijp is het CDA in Helmond voorstander van die miljoenen zorggeld naar het Stadslab. Gewoon omdat het kan. Tenminste dat begrijp ik na twee keer lezen uit dit zeer lange verhaal https://www.cda.nl/noord-brabant/helmond/actueel/nieuws/angelique-over-wmo-in-helmond/ van hun raadslid Angelique Raaijmakers.
Daar kan ik niet reageren en op ED.nl krijg je maar 180 tekens, dus dan maar hier:

Ik denk dat de SP in Helmond gewoon moest meedoen, anders kan ik het me hun standpunt niet voorstellen. Omdat het CDA en ook de VVD dat willen en de meerderheid beslist, zo simpel is het.
Ik hoorde dat er gisteren zware crisesgesprekken zijn geweest tussen de wethouders en Burgemeester en ook met de landelijke SP. Zou er een breuk komen?
Ik weet trouwens niet waarom ze onderin schrijft dat ze haar betoog in alle eerlijkheid heeft opgeschreven. Doet ze dat anders niet? Of beschuldigt ze anderen van oneerlijkheid? In beider gevallen niet echt een teken van respect.

Omdat teksten op internet-sites later (met de wijsheid van dan) vaak snel veranderd worden, even een copy-paste actie:

17 november 2016
Angelique over WMO in Helmond

Afgelopen dinsdagavond, 15 november, was er een item in het tv-programma Nieuwsuur over het overgebleven zorggeld in Helmond. Raadslid Angelique Raaijmakers, wil graag duiden wat er nu precies in Helmond speelt. Mocht je de uitzending van Nieuwsuur gemist hebben. Die is via deze link te bekijken.

Zorggeld moet voor zorg blijven….

WMO geld moet binnen de WMO blijven…..

Geld van het Sociaal Domein mag niet naar de lantaarnpalen…

Dat zijn zowat de oproepen die na de uitzending in Nieuwsuur men landelijk doet richting de gemeente Helmond. En in Helmond was het reden om begin november voor sommige partijen tegen de begroting 2017 te stemmen.

Ik ga een poging doen om eerst alles op een rijtje te zetten en zal afsluiten met mijn persoonlijke acties cq. Standpunten.

De WMO is een heel breed terrein op het gebied van welzijn en ondersteuning en in de WMO zitten ook specifieke zorgtaken zoals huishoudelijke ondersteuning,individuele hulpmiddelen. Deze taken zijn met de decentralisaties (3 in totaal ook wel sociale domein genoemd) in 2015 dus uitgebreid. In de brede WMO gaat veel geld om en omvat subsidie aan de scouting, speeltuinen etc….. De 3 decentralisaties omvatten geïndiceerde jeugdzorg (zat bij provincie), participatie (werk en inkomen) en zorgmiddelen (zat bij het Rijk) . De gemeenten zagen als een berg op tegen die nieuwe taken omdat ze direct gepaard gingen met grote bezuinigingen (huishoudelijke hulp zelfs 40% ) en dus is elke gemeente voorzichtig van start gegaan en houdt elke gemeente nu in 2017 veel geld over.

Bij de start van deze collegeperiode is er 4,5 miljoen beschikbaar gesteld in Helmond vanuit algemene middelen voor een sociaal innovatief fonds met de bedoeling om ideeen te stimuleren die ervoor zorg zouden dragen dat mensen minder zorg nodig hadden of op een vernieuwende wijze sociaal bezig waren waardoor het beroep op dure zorg minder zou worden. En Helmond met minder geld toch goede zorg zou kunnen blijven leveren.

In 2015 en 2016 is de reserve op de WMO en jeugd ( de 3e decentralisatie participatie is niet meer bij de gemeente maar ondergebracht bij Senzer ) gegroeid tot 18 miljoen euro. Niet nodig want 8,0 miljoen reserve is voldoende voor volgend jaar. En dus was er 10 miljoen incidenteel (eenmalig) te investeren en herijking van beleid (wat gaat er goed, wat kan beter) . In het nieuwe beleid zal de eigen bijdrage WMO verlaagd worden, zie pag. 44 begroting 2017.

De 10,0 miljoen incidenteel…. daarvan komen er participatiecoaches, een nieuw beter bereikbaar loket….zie pag. 44 begroting 2017. Maar ook lag daar het voorstel om 4,5 miljoen van sociaal innovatief fonds die eerder uit de algemene middelen gehaald worden bij de start van de nieuwe taken alsnog nu te betalen uit de reserve zoals het in feite ook hoort.

Vanuit dat sociaal innovatief fonds zijn 2 projecten opgestart namelijk het stadslab en het stadsleerbedrijf die ieder dus een flink budget meekrijgen. Het stadslab wordt in zijn geheel nu uitgevoerd door vrijwilligers die ingebrachte ideeen toetsen aan de kaders waar het aan moet voldoen en bij goedkeuring dan het geld beschikbaar stellen. Het stadsleerbedrijf zal mensen laten participeren, meedoen in de maatschappij.

Het pijnpunt zit nu in het volgende ;

Ja maar die 4,5 miljoen is ontstaan uit de extra taken die met zorg te maken hebben en wordt nu gelabeld aan taken die niet expliciet zorg zijn?

Ja maar het sociaal innovatief fonds was toch bedoeld voor nieuwe ideeen op sociaal gebied en hoe past daar een kookboek ( 1 vd ideeen vanuit de stad gefinancierd door stadslab) bij?

Tot zover het inhoudelijke deel en nu naar mijn persoonlijke deel …..

Mbt sociaal innovatief fonds :

Start-idee is goed maar wel opletten dat je niet gaat glijden en het een openbaar subsidiepotje wordt waarmee alle leuke projecten gefinancierd worden. Het dient een link te hebben met hoe je anders met je stad om kunt gaan zodat mensen in een later stadium of direct al minder zorg nodig hebben.

Mbt sociaal innovatief fonds uit reserve WMO betalen ;

Iedereen heeft het over maatwerk, integraal handelen, 1 gezin 1 plan….. wanneer je zo wilt denken en dat is ook zo vastgelegd in Helmond in diverse beleidsstukken dien je ook het bijbehorend geld integraal en als maatwerk benaderen. Dus wat mij betreft 1 pot geld voor het sociale domein waarbij ik het persoonlijk jammer vind (heb ik politiek ook altijd verkondigd) dat de 3e tak, participatie, niet meer bij de gemeente zelf zit. Maar tegelijkertijd heeft zorg leveren de eerste prioriteit, dat dient op orde te zijn en daar dient als 1e je geld naar toe te gaan. En heb je dat geregeld dan kijk je om je heen waar je verbeterplannen kunt maken, toekomstgericht.

Mbt huidige discussie :

Ik zie ineens mensen in actie komen na een krantenartikel terwijl we als raad mee zijn genomen in evaluaties, tevredenheidsonderzoeken en voorstellen voor reserves. In juli 2016 al een raadsinformatiebrief hebben ontvangen over de reserves, hoe en wat etc…

Eigen houding mbt huidige discussie :

Als de zorg nu goed geregeld is, regelmatig naar gevraagd en krijg bevestigend antwoord ( zie ook vandaag weer in de krant) dan kan je met de reserve breder kijken dan het smalle gedeelte van te leveren zorg. Ik heb persoonlijk met CDA fractie gepleit voor structurele verlaging van de eigen bijdragen omdat Helmond gestart is volgens landelijke hogere lijn. Verbetervoorstellen ingebracht zoals bij begroting ondersteuning bij zorg voor stervende naaste thuis etc etc…

Eigen gevoel bij huidige discussie :

Wow, als je ziet hoe de huidige wethouder afgeserveerd wordt door eigen partij en sociale media dan besef ik wederom in wat voor harde wereld wij leven.

Wow, als ik het verhaal hoor van die mevrouw en het ontvangen van slechte zorg dan vraag ik me af… ik hoop toch wel dat de zorg echt goed geregeld is in Helmond want daar ben ik tot nu toe wel van uitgegaan?

Wow, wat gooit iedereen ( ook raadsleden) alles toch door elkaar…. snap het ook wel want is moeilijk, veelomvattend terrein.

Wow, je zou maar vrijwilliger zijn van het stadslab en met passie veel vrije tijd stoppen in mooie ideeen voor de stad en zo meegetrokken worden in deze discussie…

Hoe nu verder :

Bij de begroting is de PvdA motie om een onderzoek in te stellen naar de grote reserve en de uitspraak dat sociaal domein middelen in het sociale domein moeten blijven, unaniem aangenomen. Dus dat komt…

Voor huishoudelijk zorg hebben wij vorige maand al extra structurele middelen beschikbaar gesteld.

De eigen bijdragen worden structureel verlaagd per 01-01-17.

En verder ben ik ook benieuwd wat nog gaat komen….

Dit alles is in alle eerlijkheid geschreven en in kwetsbaarheid. Ik doe een oproep aan jullie allemaal om in respect naar mij en anderen te reageren. Ben je boos, uit het gewoon, geen enkele moeite mee! Heb je voorbeelden van slechte zorg in Helmond, geef maar aan aub! Maar wel met respect want ik ga er nog steeds vanuit dat iedereen het beste voor heeft met de stad!

Lieve groet,

Angelique

Beantwoorden

Dag Gerard,

Stel je een vraag aan mij dan had je die gewoon aan mij kunnen stellen dat is wat ik bedoel met eerlijkheid en respect voor elkaar. Dus je kunt me mailen, bellen of op mijn facebookpagina met me in gesprek zoals volop nu gebeurt.

Met vriendelijke groet,
Angelique

Beantwoorden
Angelique Raaijmakers- v.d. Pol

Toch even iets verder de materie in gaan duiken.

In 2015 bestonden de overschotten voornamelijk uit niet verzilverde PGB’s en 1,5 miljoen aan verschil tussen facturatie en verstrekte voorschotten bij zorgaanbieders. Bij beide kan men zich afvragen of dit te maken heeft met bureaucratie en achterstanden bij afhandeling van lopende aanvragen. Wellicht dat een van de raadsleden uit de commissie Maatschappij die dit op de voet gevolgd hebben hier duidelijkheid in kunnen scheppen?

http://www.helmond.nl/bis/2016/Raadsinfobrieven%20(RIB)/RIB%20071%20Uitkomsten%20clientervaringsonderzoek%20Wmo%20en%20Jeugdhulp.pdf
30-09-2016: Hier wordt de raad ingelicht over een onderzoek onder clienten. Interessant om te weten zou zijn of de tevredenheid onder mensen die NIET in aanmerking zijn gekomen voor ondersteuning (en dus geen client zijn) net zo hoog is. Het lijkt waardevol om juist onder deze groep te onderzoeken waar men tegenaan gelopen is en waarom men niet in aanmerking kwam of zelf de hulpvraag heeft ingetrokken. Door de gemeente is dit ook specifiek als opdracht aan de zorgverleners meegegeven.

http://www.helmond.nl/BIS/2016/Notities%20en%20kaarten/Commissienotities/CN%20Uitwerking%20motie%20verlaging%20eigen%20bijdrage%20Wmo%20voorzieningen%2020160927.pdf
10-10-2016: Notitie over de motie om de eigen bijdrage te verlagen. Deze notitie geeft de complexiteit van de materie goed weer. Uiteindelijk wordt voorgesteld om eerste de maatregelen vanuit het rijk af te wachten. Decentralisatie werkt in de praktijk niet zo goed als er nog steeds continu landelijk aan de knoppen wordt gedraaid.

Wat ik mij vooral afvraag is in hoeverre met al die complexe berekeningen en extra regels er nog gekeken wordt naar stapeling van verschillende eigen bijdragen en het effect daarvan op het besteedbaar inkomen van met name chronisch zieken en gehandicapten. Ik snap de wens om een kleine drempel op te werpen om niet te frivool om te gaan met zorggelden, maar deze drempel zou enkel moeten gelden voor vermijdbare zorg. Waarom moet iemand een eigen bijdrage betalen voor medicatie of hulpmiddelen voor een chronische aandoening of handicap?

Misschien is het een idee om specifiek bij niet vermijdbare zorg of ondersteuning een hogere inkomensgrens te stellen voor de nul-factuur die in de laatste notitie genoemd wordt? Want vooral in die gevallen is de eigen bijdrage immers een boete op ziek zijn.

Beantwoorden

Beste Michiel,
Met permissie: technocratische en politieke prietpraat. De zorg voor mensen die hulp nodig hebben moet onvoorwaardelijk zijn en moet met hart en ziel gedaan worden. Laten we niet verzanden in jouw soort verhalen!

Beantwoorden

Zoals heel vaak hebben politici veel woorden nodig om iets uit te leggen.
Maar het is simpel: van alle klachten die de bezwaarcommissie van de gemeente Helmond in 2014 kreeg betrof 21% de WMO over 2015 was dat 45%; een duidelijk signaal lijkt me! De Helmonders zijn dus niet tevreden met de huidige uitvoering van de WMO door dit College. Wees daar nu helder over en doe er iets aan!

Beantwoorden

Update 2:
B&W reageert op de berichtgeving rondom besteding zorggeld
Zie hun integrale reactie hieronder. Hierboven of hier kun je het item van dinsdagavond bij Nieuwsuur terugkijken waarmee de berichtgeving begon.

De afgelopen dagen zijn er diverse berichten in de media verschenen over de besteding van zorggeld in Helmond. We betreuren dat daarover onrust is ontstaan.

De gemeente Helmond staat voor een sociaal beleid en wie zorg nodig heeft, krijgt zorg. Dat vraagt eerst en vooral om goede en voldoende individuele zorgvoorzieningen. Zoals huishoudelijke ondersteuning, begeleiding en jeugdzorg. Maar zorgen voor een sociale stad is óók zorgen dat mensen mee kunnen doen en vooruit kunnen komen. Dat is ook Wmo.

Verandering in de zorg

De laatste jaren is er veel veranderd in de zorg. Het rijk heeft in 2015 veel taken overgedragen aan de gemeenten. Tegelijkertijd moesten we flink bezuinigen. Dat betekende een fundamenteel andere organisatie van de zorg. Natuurlijk wisten wij dat de gevolgen zichtbaar en voelbaar zouden zijn voor onze inwoners. We hebben alles op alles gezet om met de beperkte middelen die we hadden, goede zorg te leveren. Dicht bij onze inwoners, met maatwerk en met meer inzet van de mensen in de sociale omgeving.

Natuurlijk gaat niet alles goed; een grote verandering als deze heeft nu eenmaal tijd nodig. Daarom hebben we steeds gezegd: meld het als u merkt dat de zorg onvoldoende is. Meld het als u vindt dat uw huis niet schoon genoeg is. Meld het als u vindt dat er een herbeoordeling moet komen. U kunt ons bellen via telefoonnummer 14 0492. We plannen dan zo snel mogelijk een persoonlijk gesprek. Als daaruit blijkt dat er zaken verbeterd moeten worden, zorgen we daarvoor.

Besteding van eenmalig overgebleven geld

We staan voor een sociale stad. Tegen alle verwachtingen in hebben we in 2015 minder geld uitgegeven op het sociaal domein dan verwacht. Het geld dat we hebben overgehouden investeren we nu juist in de Wmo en jeugdhulp. Daarom hebben we al besloten om de eigen bijdrage te verlagen voor de Wmo. We creëren extra woonvoorzieningen voor zwerfjongeren en we hebben een extra categorie huishoudelijke ondersteuning voor complexe situaties ingesteld.

Daarnaast investeren we ook in het Stadsleerbedrijf en het inzetten van ervaringsdeskundigen. Zorgen voor onze stad is immers óók zorgen dat mensen mee kunnen doen en vooruit kunnen.

Stadsprojecten staan los van de budgetten voor zorg

De afgelopen dagen is veel gesproken over het Stadslab. Stadslab Helmond bestaat uit een groep enthousiaste mensen die samen de stad socialer willen maken met nieuwe initiatieven vanuit de inwoners van Helmond. Initiatieven die ervoor zorgen dat mensen uiteindelijk juist minder een beroep hoeven te doen op professionele (zorg)voorzieningen. Deze stadsprojecten worden alleen betaald uit de Wmo-middelen als ze ook bijdragen aan de Wmo. Voor projecten die daar niet aan voldoen, worden zo nodig andere financieringsbronnen gezocht. Dit staat los van de budgetten die aan individuele zorgvoorzieningen besteed worden, want onze eerste verantwoordelijkheid is dat iedereen de Wmo zorg krijgt die nodig is.

Beantwoorden

Ik vind speeltuinen subsidiëren omdat daar mensen in het bestuur zitten die ook in de gemeenteraad zitten erg dubieus…..

Beantwoorden

@De weblog van Helmond op donderdag 17 november 2016 om 20:15:

Slappe reactie!!!

Beantwoorden

Frans van der Zanden ( SP lid) en echtgenoot van de Wethouder Nathalie van der Zanden beticht Renske Leijten Kamerlid zorg van de SP via twitter van huichelachtig gedrag!!

F. van der Zanden
‏@FvdZanden
@RenskeLeijten Wat een huichelachtig gedrag. Bah!

Dat gaat niet goed lijkt me!

Beantwoorden

@Eddie op donderdag 17 november 2016 om 21:22:

Beste Eddie,
Dit is teveel eer. En dat nog wel van een ex lid van onze partij. Heel jammer dat je het niet kon laten om mij nu openlijk bij deze aangelegenheid te betrekken. Van de andere kant geeft het mij nu persoonlijk een klein beetje gelegenheid om wat tegengas te geven. Dankjewel dus.
Wat betreft mijn tweet van een paar dagen geleden,….daar sta ik nog steeds achter. Op dat bewuste moment toen, tussen alle bagger, leugens , verwensingen en alle andere opmerkingen, kwam dat berichtje van Renske op het verkeerde moment.
Ik ben blij dat inmiddels het contact op de juiste manier is hersteld, zoals dat in families gaat. Er is wel eens wat, maar je praat het wel uit. Ik hoop voor jou Eddie dat in voorkomende gevallen jou familie op eenzelfde manier reageert.
Misschien ben je teleurgesteld maar we, Renske en ik, zijn nog steeds familie. En wat betreft mijn echtgenote, daar heb ik elke dag meer respect voor: met open vizier, eerlijk en zonder poeha blijft zij, ondanks alle leugens en verwensingen overeind en wordt zij met de dag gemotiveerder. Vind je het gek dat ik daar kei trots op ben? Dat ik dit alles met haar mag delen en daarnaast zoveel van haar hou?
Het beste Eddie, twitter ze en vergeet vooral ook niet je vrienden te groeten!

Beantwoorden

@Frans van der Zanden op donderdag 17 november 2016 om 21:49:

Sorry Frans, ben niet echt onder de indruk van je bovenstaande verhaal.
Maar ik wil je best groeten.

Bij deze,

Groeten Eddie

Beantwoorden

Overigens was ik lid juist om het zorgvraagstuk. Nu blijkt dat ik terecht mijn lidmaatschap heb opgezegd.

Met wederom een vriendelijke groet aan je!

Groeten,

Beantwoorden

De berichtgeving van B&W is oude wijn in nieuwe zakken. Het zijn slechts woorden en het geeft geen duidelijkheid over de bestedingen en reserveringen van de WMO-gelden.

Publiceer eens in alle openheid waar dit WMO-geld nu exact aan besteedt is en wordt. Wat gaat naar de werkelijke zorg, wat naar (welke) speciale projecten en wat is gereserveerd? De geest is uit de fles en die krijg je niet terug met dit soort berichtgeving.

Verder ben ik van mening dat de SP zichzelf de nek omdraait met deze affaire. Jammer, heel jammer. Kom eindelijk eens met een partij-statement in deze.

Beantwoorden

@Angelique Raaijmakers- v.d. Pol op donderdag 17 november 2016 om 14:35:

Wat goed dat je zo snel reageerde. Ik zie dat nu pas staan.

Eerlijk betekent volgens mijn woordenboek toch iets anders. Iedereen heeft tegenwoordig zijn eigen feiten hoorde ik Jeroen Pauw deze week wat sneu zeggen. Maar goed, daar gaat het hier niet om. Maar de rest van jouw verhaal begreep ik dus gelukkig wel goed.

Ik las ook de reactie van de burgemeester en wethouders. Goed dat zij hun mening geven over de commotie. Maar ik blijf toch van mening dat de overheveling van dat zorggeld naar het Stadslab verkeerd is.
Maar het rouwrandje om het stukje daarover in de krant vanochtend vind ik trouwens ook verkeerd en zelfs erg ongepast! Alsof wethouder van der Zanden…
Dat wil ik hier ook wel even gezegd hebben. Zoiets doe je niet als serieuze krant! Het lijkt onderhand de Telegraaf wel!

Beantwoorden

Ik loop al enkele dagen met een groot dilemma rond!
Moet ik nou het bedrag van € 10.000,00 wat door Stadslab ( vanuit SIF ) ter beschikking is gesteld voor de pilot AED Mierlo-Hout, nu ook gaan terugstorten?
Is dat ook “besmet geld”!?
Stadslab beoordeelde dit ingebrachte idee ( AED Netwerk Helmond ) van ondergetekende vorig jaar november als innovatief en werd zodoende vanuit een pilot project gehonoreerd, zie http://stadslabhelmond.nl/project/dekkend-aed-netwerk/
Bij de begroting werd de AED motie van HA aangenomen en wordt er nu een beleidsstuk ( incl. budget ) voorbereid waarbij de dekking ook binnen WMO zal worden voorgesteld.
Goed mogelijk was alles duidelijker geweest als de 3 thema’s binnen het Sociale Domein ( WMO -Jeugdzorg/hulp en Participatie ) niet zo “over de schutting was gegooid” ( door Den Haag ). En ja alle gemeenten zijn het 1e jaar voorzichtig geweest met hun totaal budget. Rekenkamer commissies in diverse gemeenten hebben dat al geconstateerd!
Landelijk 1,2 miljard over op een totaal budget van 350 miljard! Goed het geld is niet weg en kan opnieuw worden ingezet. ( voor de 3 thema’s ) Anders zou het moeten worden geoormerkt in bijv. WZO ( Wet Zorg Ondersteuning ) ipv WMO ( Wet Maatschappelijke Ondersteuning ).
Nou komende woensdag gaat de werkgroep AED Mierlo-Hout verder en zal mogelijk het ED gaan schijven over dit ( Stadslab) project! Als tegenhanger voor het kookboek en stadsdichter?!
Gr.

Berry Smits
Troelstrastraat 59
5707 JC Helmond
0492-544957
06-10719402
[email protected]

Beantwoorden

@Berry op vrijdag 18 november 2016 om 11:08:

Goed initiatief. Behoort via het rijk of andere reguliere gezondheidskanalen gefinancierd te worden en dient niet ten koste te gaan van specifieke gemeentelijke zorgmiddelen.

Beantwoorden

Het gaat niet om al het geld maar wel een stukje van dit overgebleven geld. Probleem hier thuis is. Aanvraag Drempels hoog, welk loket, eigen bijdrage, eigen risico, zorgkosten die niet meer aftrekbaar zijn, budgetten verlaagd, uurloon verlaagd, budgetten overgeheveld, verzamelinkomen, CAK, belastingdruk, manier v benaderen,administratiedruk en noem maar op. Heb ik het nog niet over wat er buiten valt en zelf aangeschaft dient te worden.

Ik heb thuis maar 1 administratie. En dan krijg je van CAK (opdrachtgever= gemeente) te horen dat wat ik bij de supermarkt uit kan geven best aan eigen bijdrage betaald kan worden. En gemeente juridisch ambtenaar dacht dat je zorgkosten ff vd belasting kan aftrekken. Dus niet !!! Dus mijden/stopzetten vd ‘zorg’. Geld over.

PGB “nieuwe” drempel en aanvragen aanpassingen, als niet minima, daar kan ik wel over meepraten. Ook over de telkens bijkomstige veranderingen in dit systeem. Ik hoor nu van een ergo dat wat ik doe niet eens mag. Maar ik schaam me om dit probleem hier neer te zetten. Je gaat niet schreeuwen het raakt je hard, persoonlijk. Maar ja,….. De 4e aanvraag is weg.

Ergste is voor mij dat ik nu lees dat eigen bijdragen verlaagd worden? Nadat ik alles maar gestopt heb, in eigen beheer heb of zelfs maar wat aan-modder ? Met grote gevolgen dat wel degelijk. Kan ik dit dan weer terugdraaien ? Dat is geld wat er mede nu op de plank ligt. Ik kon niet 2 jaar op verlagen eigen bijdrage wachten. Theorie is geen praktijk.

Ik (gehandicapte vader / man) wil wel graag in gesprek. Via gesprek wethouder kwam ik niet doorheen was persoonlijk kwestie. Mevr vd Pol ook u kaartje had ik gekregen toetertijd op zorgavonden, maar kunt u wel iets,…. Of misschien wel een gesprek met mevrouw vd Zanden. Er zijn wel gehandicapte mensen die uit kunnen leggen hoe dit alles achter de geraniums in de praktijk uitwerkt.

Beantwoorden

@Berry op vrijdag 18 november 2016 om 11:08:

1.2 miljard overhouden van een oorspronkelijk budget van 350 miljard is helemaal niet zo heel veel. Namelijk maar 0.3 %. Wat is het percentage in Helmond? Daar ben ik als Helmonder benieuwd naar..

Beantwoorden

En overigens vond ik zuinig aan doen helemaal niet verkeerd, maar uiteindelijk moet het geld wel op de juiste plaats terechtkomen. Met voortschrijdend inzicht kan alles vanaf nu sneller en beter beoordeeld worden. Hoop ik.

Beantwoorden

@Berry op vrijdag 18 november 2016 om 11:08:

Complimenten!! Je zult niet de enige zijn die twijfelt. Stadsschrijfster Tania deed het juiste. Wie volgt?

Beantwoorden

Update 3: Raadsvragen Helder Helmond
Michael Rieter, Gerard Hurks en René van de Westerlo van Helder Helmond stelden vandaag raadsvragen over ‘schoon’ geld voor sociale projecten.
Hieronder hun vragen (Q) vooraf gegaan door hun oproep aan B&W. Zodra de antwoorden (A) van B&W binnen zijn plaatsen wie die ook in zijn geheel.

Helder Helmond doet een dringend beroep om in ieder geval zo snel mogelijk verschil te maken tussen het geld dat vóór 3 november 2016 (vaststelling Begroting 2017) aan sociale projecten al werd uitgegeven, en erna! Met name geld voor stadslab en stadsleerbedrijf kwam aanvankelijk uit de algemene middelen en is nu plots ‘zorg-geld’ geworden. Het begrip ‘besmet’ (stadsschrijfster) werd reeds genoemd maar ook b.v. het energieproject in de Leonardusspeeltuin betreurt de commotie ten zeerste. Om alle projecten van vóór 3 november weer ‘schoon’ te maken zouden we in ieder geval deze gelden weer uit de algemene middelen moeten laten komen. Daarvoor is echter een begrotingswijziging nodig. Hoeveel projecten (van zowel stadslab als stadsleerbedrijf) waren er al beloond of zelfs al betaald vanuit de algemene middelen? En om hoeveel geld gaat het daarbij met name om?

Beantwoorden

De functie van het Stadslab is om ideeën in beweging te brengen en klaar te stomen voor uitvoering. De werkwijze is gestructureerd en creatief, maar tegelijkertijd experimenteel. We leren van elkaar, gewoon door het te doen.

Op basis van onderstaande heb ik begin januari 2016 het initiatief genomen om een idee in te dienen bij het Stadslab Helmond, wat toen van start is gegaan.

OP DE SITE VAN HET STADSLAB:

De functie van het Stadslab is om ideeën in beweging te brengen en klaar te stomen voor uitvoering. De werkwijze is gestructureerd en creatief, maar tegelijkertijd experimenteel. We leren van elkaar, gewoon door het te doen.

Het idee voldoet aan de volgende criteria:
Het idee/initiatief is innovatief, nieuw in Helmond, en maatschappelijk relevant.
Initiatieven hebben geen commercieel belang, maar mogen wel door professionele organisaties worden ondersteund.
Initiatieven worden mee gedragen door inwoners.
Het initiatief heeft een meerwaarde op korte en lange termijn.
Het idee is realiseerbaar binnen 2 jaren.
De initiatiefnemer maakt gebruik van Stadslab-platform om het idee mee te ondersteunen, versterken en door te ontwikkelen.

Binnen 5 dagen ontvangt de idee-melder een reactie. Indien het idee voldoet aan de criteria ontvang je een uitnodiging voor een intakegesprek.

Hierop hebben we het volgende idee ingediend:

Kinderen in de speeltuin op spelende wijze met techniek, energie en duurzaamheid in aanraking brengen.
We waren daar al eerder mee gestart, door o.a de waterspeelplaats aan te passen en daar merkten we leuk de kinderen het vonden zelf dingen te ontdekken.

Dit idee werd gewaardeerd en op initiatief van het Stadslab werd in samenspraak ook het Technasium van het Knippenbergcollege ingeschakeld, die hiervoor een project hebben opgestart Energie opwekken met Speeltoestellen. Er is een subsidie toegekend van €5000,- voor de opstart ervan.Ongeveer 40 leerlingen zijn er gedurende 2 maanden mee bezig geweest en hebben daarna hun projecten gepresenteerd.
Tijdens dit project ben ik diverse malen op het Knippenbergcollege geweest en uit de opgedane ervaringen komt nu een vervolgproject.
Ook ben ik intussen zeer actief bezig geweest om delen van hun ideeën te verwerken en oplossingen te zoeken en uit te testen.
Daardoor zijn er oplossingen ontstaan ,die voor vele andere doeleinden ook ingezet kunnen worden.
Ook heb ik contacten gezocht met o.a. Fietsenmakers, Kringloopwinkel, Ligtvoet om materialen te hergebruiken, die door hun weggegooid worden.
Zoals defecte e-motors van electrische fiets enz. Ook zijn er contacten gelegd met het ROC om in de ontwerp en uitvoeringsfase en om de huidige prototypen nog verder te optimaliseren. Dit is ook positief opgepakt.
In de reeds uitgevoerde prototypen hebben ook vrijwilligers van Stadshobbywerkplaats Het Baken een grote bijdrage aan geleverd.
Ook is deze week afgesproken om het vervolgtraject van het Technasium al in december te starten. Hierbij willen we de leerlingen meer bieden en ze ondersteunen met metingen te laten verrichten aan en kennis te laten maken met materialen en motoren, die we waarschijnlijk ook gaan inzetten.
Mede hierdoor zijn er ook veel leerlingen extra actief bezig met Techniek, Energie en duurzaamheid. Ook kunnen ze later na nog terugkijken in de Speeltuin op projecten, waaraan ze meegewerkt en deze uitgevoerd hebben.
en zodoende :
Kinderen op spelende wijze met techniek, energie en duurzaamheid in aanraking komen op jonge leeftijd en dat mogelijk de interesse in deze vakken en bewustwording mogelijk ontstaat.

En dan komt de wijze waarop deze week de Speeltuin en Speeltoestellen die energie opwekken wel op een heel negatieve wijze in beeld en wordt als prominent voorbeeld genoemd waar Zorggeld naar toe zou gaan.
Dat komt ontzettend hard aan. Als diverse mokerslagen.

In de doelstellingen van het Stadslab staat daar niets van vermeld. Blijkbaar is dat tijdens de begrotingsvergadering in November duidelijk geworden, dat er met gelden geschoven is geworden. En nu worden projecten van begin dit jaar door de media daaraan gekoppeld en zijn het mooie blikvangers.

Daarmee wordt zulk prachtig project , waar al vele honderden uren ingestoken zijn zwaar besmet. Het heeft mij erg gekwetst.

Het plezier, wat de kinderen eraan beleven vergoed heel veel.
Ik had er ook veel voldoening van, die nu wel een behoorlijk tik gekregen heeft, terwijl ik me niet kan indenken, wat we verkeerd hebben gedaan en anders hadden moeten doen.

Lambert Cox

Beantwoorden

@Hans van Gennep op vrijdag 18 november 2016 om 14:36:

Volgens mijn informatie was het rijksbudget voor 2016 €253,5 milj.
https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/prinsjesdag/inhoud/archief-prinsjesdag/prinsjesdag-2015/huishoudboekje-van-nederland-2016
Dan betreft €1,2 milj. 0,47%.

Van dit rijksbudget werd €3,6 milj. gereserveerd voor langdurige zorg en ondersteuning (waaronder de Wmo valt).
http://www.rijksbegroting.nl/2016/overzicht/begrotingsstaat,XVI-Volksgezondheid–Welzijn-en-Sport.html
De overgebleven €1,2 miljard is hiervan 33,33%.
De exacte uitgaven voor Wmo gelden kan ik zo snel niet vinden.

De begroting van de gemeente Helmond voor 2016 was volgens mijn informatie €396.463.000,00.
http://www.openspending.nl/helmond/begroting/2016-0/lasten/hoofdfuncties/
Als er dan €18.000.000,00 overhouden wordt op de Wmo betreft dat 4,45%.

De totaaluitgaven voor Wmo zijn volgens mijn overzicht begroot op €2.013.000,00+€14.472.000,00+€16.396.000,00+€15.477.000,00+€7.493.000,00+€10.406.000,00=€ 66.257.000,00.
http://www.openspending.nl/helmond/begroting/2016-0/lasten/hoofdfuncties/sociale-voorzieningen-en-maatschappelijke-dienstverlening/functies/
Als er dan €18.000.000,00 overhouden wordt op de Wmo betreft dat 27,17%.

Al met al wordt er zowel landelijk als in Helmond ongeveer 1/3 overgehouden. Dit terwijl we dag na dag geconfronteerd worden met schrijnende berichten van zorgbehoevenden. Niet vreemd dat mensen dan fel reageren als een deel van dat geld niet naar verlichting van schrijnende situaties gaat maar naar projecten van Stadslab.

@Lambert op vrijdag 18 november 2016 om 14:57:

De kritiek van mensen is niet gericht aan u en andere Stadslab-ers maar aan de raad, het college, de SP Helmond en de wethouder.

Beantwoorden

Als je dit allemaal leest, heb ik helemaal geen vertrouwen meer,!!!!

Beantwoorden

Wie heeft hier nog vertrouwen in??? Ze zouden helemaal geen geld over moette houden als je het aan de zorg had besteed, zo hard hebben ze het nodig !!!

Beantwoorden

Wat krom is recht praten… daar moet je een goed politicus voor vragen. Dus blijkt in deze hele zaak dat inderdaad, politici zeer goede praters zijn Chapeau!
Vraag Meneer Kanters maar eens wat hij vind van de zorg. Negentig jaar en een knop om de pols om in nood iemand te roepen. Dat kan NOOIT de bedoelong zijn van de zorg!

Beantwoorden

Als bestuurders zeggen dat de zorg WEL goed is, laat zo n keurmeester zoals Rob Geus (maar dan n andere) eens checken of de situaties in de (huishoudelijke) zorg wel schoon veilig en gezond zijn.
Dus niet hotels en vakantie accommodaties testen, maar zorgsituaties, op veiligheid en zekerheid.

Beantwoorden

Mijn oude baas zij altijd om bij de Gemeente te werken moet je allerhande
diploma’s hebben, maar om een stad te besturen hoef je alleen maar goed
te kunnen lullen, zeveren en te liegen en met je neus overal voorop staan.

Vaak hebben ze zelf geen kennis van zaken maar moeten de ambtenaren
alles voor hen uitzoeken, en als ze een of ander idee hebben MOETEN die ambtenaren het ook voor hen uitwerken.

En zo zal er hier ook wel gesjoemeld zijn met ZORGGELD !!!!

Beantwoorden

Een heel interessante en juiste opmerking van ikke 2. Vandaag het ontzettend zielige verhaal op twee volle pagina’s in het ED van een bestuurder zonder enig beroepsdiploma en zonder enige beroepservaring die decennialang het Helmondse bestuur als politicus in zijn greep hield met alle gevolgen van dien.
Volksvertegenwoordigers worden gekozen om voor een bepaalde periode met zijn of haar deskundigheid en met een groot maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef de gemeenschap te dienen. Voor persoonlijke carrieres behoort de politiek dan ook geen plaats te bieden. De negatieve gevolgen van de verhaspeling van politiek en persoonlijk gewin zien wij dagelijks en veel te veel. Geen wonder dat zovelen het politieke proces de rug toekeren. Lang leve de populisten!

Beantwoorden

OPROEP aan gemeenteraadsleden in #Helmond Wie van u volksvertegenwoordigers wil een keer meegaan naar het verpleeghuis van mijn moeder samen met mij??
Ik geef uw gaarne een rondleiding waarbij u in gesprek kunt komen met familie, patienten en personeel!

Ik wil me graag schikken naar uw mogelijke tijdstip.
Personeel zou u ook graag verwelkomen heb ik met hun kortgesloten!

Wie durft?

Beantwoorden

@Eddie op zaterdag 19 november 2016 om 18:35:

Hoi Eddie,

Het is geen kwestie van durven, maar helaas gaat de gemeente nauwelijks over verpleegtehuizen. De taken van de gemeente op het vlak van de zorg zijn ‘beperkt’ tot met name thuiszorg en jeugdzorg. De verpleegtehuizen vallen onder een andere regeling.
Voor wat het waard is kom ik graag op bezoek, maar ik hoop dat (raads)leden van de landelijke partijen ook op uw uitnodiging in zullen gaan.

Maarten Janssen, burgercommissielid Lokaal sterk

Beantwoorden

Update 4:
Maandag extra vergadering van gemeenteraadsleden
Op initiatief van B&W is er maandavond een extra vergadering van de gemeenteraadscommissie Maatschappij. Onderwerp is de besteding van overgebleven zorggeld aan het Stadslab. Ook de andere gemeenteraadsleden en burgercommissieleden zijn daarvoor uitgenodigd. Deze informatieve bijeenkomst start om 19.30 uur in de raadszaal in Bestuurscentrum Boscotondo.

Beantwoorden

Heel goed, dat er maandagavond deze vergadering komt en dat er dan duidelijkheid komt, wat waarvoor besteed is en hoe nieuwe initiatieven in de toekomst worden bekostigd. Hopelijk worden hiermee “De besmette projecten in de media” alsnog gezuiverd.

Beantwoorden

@Maarten Janssen op zaterdag 19 november 2016 om 19:07:

Dag Maarten, wat houdt u tegen om op eigen iniatief dan eens te gaan kijken en meelopen in de thuiszorg en ouderenverzorging thuis ? Dat is wat wij als burgers eigenlijk bedoelen….. Kunt u met eigen ogen zien waar het aan u beschikbaar gestelde geld besteed dient te worden.

Beantwoorden

Geef maar een kerstpakket aan iedereen dat is een beter idee

Beantwoorden

Krijgen clienten nu weer 3 uur ipv 1 1/2 uur!! Gemeente open je ogen

Beantwoorden
Hanny van den Broek

Schurken

Beantwoorden

@Hanny van den Broek op zondag 20 november 2016 om 11:41:

Wat denk je Hanny?

Beantwoorden

@Ellis van Os op zondag 20 november 2016 om 12:25:

Nee gaat niet gebeuren!!

Beantwoorden
Hanny van den Broek

@Maarten Janssen op zaterdag 19 november 2016 om 19:07:

Hoi Maarten,
Bedankt voor je reactie en informatie.
De werkelijkheid is echter dat er nu ouderen thuis moeten zitten, terwijl ze eigenlijk in aanmerking zouden moeten komen voor een plaats in een verpleeghuis.
Zie b.v. hoeveel demente ouderen aan hun lot worden overgelaten in hun zelfstandige woning. ( en die vallen wel onder de gemeente!)
Maar wat je ziet in een verpleeghuis, deze mensen zie je nu ook gewoon in hun Helmondse woning zitten.

En dan klaag je steen en been over de het weinige geld dat je krijgt uit Den Haag als gemeente, terwijl je wel tig miljoenen over weet te houden??
En dan kijk je vervolgens naar Netwerk.
En dan lees je vervolgens
artikelen in het ED, zoals deze :
Zorggeldkwestie in Helmond: 90-jarige Marius deels verlamd, maar flink gekort op huishoudelijke hulp

http://www.ed.nl/regio/helmond/zorggeldkwestie-in-helmond-90-jarige-marius-deels-verlamd-maar-flink-gekort-op-huishoudelijke-hulp-1.6654749

En dan kom je als gemeente met een energieopwekkende wipwap.
Vroeger hadden we de wallewap, nu de wipwap schijnbaar.
Maar goed morgenavond is er crisisberaad heb ik inmiddels begrepen!!

Benieuwd of er iemand op de wip zit.

Heb je contactgegevens inmiddels gevonden Maarten, nogmaals bedankt voor je reactie!

Groeten

Beantwoorden

Ja krijgen nu teveel commentaar over zich schurken besteed het aan de mensen die het nodig hebben voor de zorg

Beantwoorden

@De weblog van Helmond op zaterdag 19 november 2016 om 23:58:

Wie beste raadsleden van de gemeente Helmond die hier meelezen brengt de situatie van Marius Kanters morgenavond ter sprake, met de vraag cq. eis deze per direct te corrigeren?
Ik zelf heb niet de mogelijkheid deze aan de wethouder van der Zanden te stellen.
Simpele vraag, simpele oplossing!
Herzien en per direct herstellen in deze schrijnende zorgkwestie!

Beantwoorden

Wat kan die extra vergadering in feite nou nog aan de situatie veranderen? Niks. De verdediging van van der Zanden is bekend. Hiervan afstappen is politieke zelfmoord. Partijen hebben zich tijdens de begrotingsbehandeling al uitgesproken en zullen omwille van hun geloofwaardigheid weinig anders kunnen. Zal dus wel een act voor de bühne worden waarbij iedereen zijn zegje nog eens mag doen, maar er als puntje bij paaltje komt geen fluit verandert.

Beantwoorden

@De weblog van Helmond op zaterdag 19 november 2016 om 23:58:

Beste redactie van de weblog,

Weten jullie ook of dit een openbare vergadering waarbij het publiek ook welkom is, of betreft het hier alleen een gesloten vergadering voor raadsleden?
Gaarne jullie info hierover.

Vriendelijk dank,

Beantwoorden

@Paula dirks op zondag 20 november 2016 om 10:57:

Daar is helemaal niets op tegen en ik zulks al een paar keer gedaan. Ik merk alleen op dat de gemeente niet heel veel van doen heeft met verpleegtehuizen. Dat is landelijke politiek, dus op naar Den Haag.

Beantwoorden

@Eddie op zondag 20 november 2016 om 15:49:

Ik heb zojuist gekeken op de officiele site van de gemeente en daar staat niets. In de uitnodiging lees ik dat het een informatieve bijeenkomst is.
Al met al niet echt helder en dat lijkt me niet wenselijk.
Ik mag toch aannemen dat dit een openbare bijeenkomst is en zal dit navragen bij de griffier. (Wordt dus vervolgd!)

Beantwoorden

@Maarten Janssen op zondag 20 november 2016 om 16:13:

Fijn dat jij de vraag van Eddie oppikt en afhandelt.

Beantwoorden

@Eddie op zondag 20 november 2016 om 15:49:

Ik heb zojuist van de griffier vernomen dat de bijeenkomst morgen openbaar is en U bent dus allen van harte welkom, aanvang 19.30 uur in de raadszaal, Boscotondo.

zoals altijd staan koffie en thee klaar voor U.

Beantwoorden

@Maarten Janssen op zondag 20 november 2016 om 16:39:

Beste Maarten,

Bedankt voor de extra bevestiging die ik enkele minuten geleden kreeg van een raadslid.
Tot morgenavond!

Vriendelijke groeten,

Beantwoorden

Zet hem op in de politieke speeltuin. Hals- und Beinbruch!

Beantwoorden

Morgenavond krijgen alle raad/commissieleden uitleg over SIF oftewel Sociaal Innovatie fonds. Meerdere gemeentes in den landen hebben dit al in 2014 ingebracht. Sinds alle gemeenten vanuit Den Haag belast zijn met de uitvoering van de WMO. Ben het dan ook even wezen googelen.
Hieronder kunt U lezen wat de gemeente Helmond hiermee bedoelt. Ook wat vb van: zie onderstaande gemeenten.

http://www.helmond.nl/Internet/Site-Root/Media/(1000623)-Zorg-en-welzijn/(2016059)-Beleid/Subsidieprogramma

http://www.bergenopzoom.nl/Configuratie/PDC/Producten_op_alfabet/S/Sociaal_innovatiefonds

http://www.rheden.nl/Ondernemers_en_verenigingen/Verenigingen/Innovatiefonds_Sociaal_Domein

Dit alles gelezen te hebben neemt niet weg dat in onze gemeente de gelden voor de zorg naar deze projecten moeten gaan. Dit moet wel degelijk gescheiden blijven. Er gaat idd best wel wat goed ……..maar uit het veld krijgen wij toch geheel andere geluiden.

Dit wilde ik toch even kwijt

Jolanda

Beantwoorden

@Eddie

Ben zeer benieuwd naar de uitkomst van vanavond. Moet zelf helaas bij een andere vergadering aanwezig zijn. Zal via twitter e.e.a. zo goed mogelijk proberen te volgen 🙂

Beantwoorden

@Michiel van Geel op maandag 21 november 2016 om 09:08:

Mijn collega was gisteren bij die vergadering. Weinig nieuws want alles blijft zoals het is. Het was erg saai en veel moeilijke termen vond hij. Maar dat is wel vaker bij zo’n vergaderingen, weet ik uit eigen ervaring.

Beantwoorden

Gisteren avond hebben wij de vergadering bijgewoond. Het was niet meer en minder een presentatie door de gemeente wat we al wisten. Niets nieuws bij de Commissie Maatschappij (M). Ook is er gesproken over de communicatie wbt de media door de VVD Helmond. Deze partij vind dat we altijd eerst goed moeten overwegen om hiermee in zee te gaan. “We weten allemaal dat niet het hele verhaal verteld wordt aldus de VVD, er wordt altijd geknipt en geplakt, we moeten daar onze verantwoording in nemen”. aldus de heer Damen.
Persoonlijk ben ik dan ook benieuwd als in januari 2017 “Raad in Beeld” van start gaat…….wordt er dan ook geplakt en geknipt.
Beste lezers ik kan U in ieder geval mededelen dat op het moment “Nieuwsuur” belde op de bewuste vrijdagmiddag “NADRUKKELIJK” vertelde de wethouder ook te willen spreken…….anders ging het hele interview niet door. Al met al wil Helder Helmond de inwoners op alle fronten goed informeren…zoals U dat van ons gewend bent…..zeker op dit lastige dossier. Wat de uitzending teweeg gebracht heeft vind Helder Helmond dan ook niet verkeerd. Alles wat er gezegd is in het interview en die ene minuut waarin Michael Rieter in beeld geweest is ……is zeker niet in geplakt en geknipt. Deze woorden werden ook bij de begroting gezegd….vandaar dat ook wij tegen de begroting gestemd hebben.
Feit is wel dat Helder Helmond communicatie boven aan haar verkiezingsprogramma heeft staan. Dat de media/ journalisten van Helmond door de regelmaat niet objectief haar verhaal plaatst in de krant ervaren ook wij als Helder Helmond (ED).
Feit is dat zij uitmaken hoe en wat het verhaal dan wordt, als oud voorzitter kan ik dat dan ook beamen.
De vraag die Helder Helmond stelde nav de presentatie ziet U dan ook niet in het ED staan.
Ik citeer:
De vraag opmerking was……als er her beoordelingen komen omdat men tot de conclusie is gekomen dat de keukentafelgesprekken hebben geleid tot wegneming van uren bij de mensen, en men de beoordelingscriteria niet positief aanpast, veranderen de uitkomsten niet, en is het gedoe voor de Bühne.
Een goed tevreden antwoord was er dan voor ons niet
Inmiddels weten wij ook dat alle verloven bij de ambtenaren van de WMO zijn ingetrokken vorige week na de uitzending. Bewoners krijgen volgens de ambtenaar van de gemeenten een nieuwe brief thuis gestuurd.
Wij willen dat de uitvoering en de verantwoording wbt zorg-geld voor hulp wordt ingezet. Dat er twee stromen zijn zoals verteld prima …….dat iedereen mee participeert is voor Helder Helmond zeker een groot goed. Niemand mag en hoeft aan de kant te staan. Als de Huishoudelijk Hulp (HO) beter geregeld was de afgelopen twee jaren…..waarbij mensen zijn gekort en gedupeerd zoals de Heer Kanters en mevrouw. Erdhuizen dan was er geen ophef ontstaan over deze inzet van Stadslab en Stadsleersbedrijf.
Vanmiddag kreeg ik een telefoontje van Michael dat het ED gebeld heeft……U zult begrijpen dat ik benieuwd ben naar de uitkomst hiervan…en of het deze keer wel gepubliceerd gaat worden. Want beste mensen er is al meer geschreven en verteld naar het ED wat wij van dergelijke dossiers vinden, ik heb er weinig of niks van terug gezien laat staan gelezen.
Over communicatie gesproken!!

Beantwoorden

@Helder Helmond op dinsdag 22 november 2016 om 16:17:

Het is toch al van oudsher bekent “de krant brengt de leugens in het land “

Beantwoorden

@Helder Helmond op dinsdag 22 november 2016 om 16:17:

Goed gesproken, over goede communicatie gesproken 😉 !
Waren jullie de enige die gisteravond kritiek hadden? Of is er nog kans dat het allemaal teruggedraaid wordt?

Beantwoorden

@Michiel op dinsdag 22 november 2016 om 21:55:

Wat bedoel met terug draaien Michiel

Beantwoorden

@Helder Helmond op dinsdag 22 november 2016 om 16:17:

Als ik het goed zag stond er vanochtend helemaal niks van of over wat Michael Rieter in de krant. Maar misschien keer ik wat te snel.
Goed dat jullie zelf je mening gaven. Dat zouden meer partijen moeten doen. Dan kan iedereen het hele verhaal lezen dat niet geknipt is. Nu moet je soms maanden later de notulen van de raad nalezen om dat te weten te komen.

Beantwoorden

Update 5:
De presentatie van B&W maandagavond
Zoals hierboven gemeld en besproken, lichtte B&W maandagavond de besteding van het zorggeld toe. Wethouders Nathalie van der Zanden, Margreet de Leeuw en Paul Smeulders vertelden onder meer hoe het wettelijk zit met de Wmo, jeugdwet en Participatiewet. En natuurlijk werd ook uitgelegd wat Helmond doet met het geld dat in 2015 overbleef en waarom sociale Stadslab-projecten daar een beroep op kunnen doen.
Een ingewikkelde materie aldus B&W en vandaar hun toelichting aan de gemeenteraadsleden. “Om uit te leggen hoe het zit en om een aantal beelden die de afgelopen week zijn ontstaan te nuanceren en soms zelfs te weerleggen.” Zodat een ieder het kan zien, hierbij de presentatie (pdf) van maandagavond.

Beantwoorden

Nu blijkt dat de WMO zo vaag en multi interpretabel is gedefinieerd dat men er met een handig/ geraffineerd kletsverhaal nagenoeg alles onder kwijt kan is het wachten op de volgende verdwijntruc. Zou me niks verbazen dat een ambtelijke slimmerik met het zorgvuldig doorpluizen van de begroting nog best ergens uitgaven kan vinden waarvan de dekking met wat slinkse prietpraat met resterend WMO geld vervangen kan worden zodat de hiermee vrij komende euro’s besteed kunnen worden aan zaken die belangrijker worden gevonden dan de situatie van de meest kwetsbare mensen onder ons.
Ben het met het ED eens dat de Helmondse gemeenteraad zich van een onbegrijpelijke a sociale kant heeft laten zien.

Beantwoorden

Als het klopt dat er 44 bezwaren bij 5.046 besluiten huishoudelijke ondersteuning waren in 2016, dan vind ik de hele commotie een flink aangewakkerde storm in een borrelglas.

Elke klacht is er één te veel. Als je tussen die 44 zit, heb je er niets aan dat het in 5.002 gevallen wel degelijk goed is gegaan. Maar het beeld dat de gemeente miljoenen overhoudt door oudjes uit te knijpen wordt door deze cijfers wel wat genuanceerd.

Beantwoorden

@Sander Lam op woensdag 23 november 2016 om 14:04:

Welk klachtenpercentage denk je dat er uit een simpele, niet al te veel (digitale) rompslomp eisende enquete onder de “getroffenen” komt? Zou daarom niet zo hard achter de gemeentelijke verdedigingslinie aanhollen.

Beantwoorden

@Hubert op woensdag 23 november 2016 om 15:59:

Ik hol nergens achteraan, ik kijk naar feiten. Die waren in deze discussie tot nu toe dun gezaaid. De presentatie van de gemeente is wat dat betreft een verademing.

Als er een enquête bestaat waaruit juist heel veel klachten naar voren komen, dan ben ik daar net zo in geïnteresseerd. Laat maar weten waar ik die informatie kan vinden.

Beantwoorden

Neen, maar hoe de gemeente en ambtenaren zich vrij pleiten dat weet ik onderhand wel. Hele mooie pleitnota’s schrijven waaruit moet blijken dat God het niet beter zou hebben gedaan. Had een (laagdrempelig) meldpunt ingesteld; gegarandeerd dat er meer dan 44 klachten waren gekomen. De volgende stap is dat de gemeente dadelijk gaat zeggen dat de hulpbehoevende blij zijn met minder hulp. Maar het standpunt blijft dat het geld terug moet naar de rechtstreekse zorg en niet naar afgeleide projecten. Het kan wel wat de gemeente doet, maar het getuigt niet van enig sociaal besef om mensen te korten op huishoudelijke zorg en het geld ergens anders voor te gebruiken. En bovendien zou je van een wethouder van SP ook anders mogen verwachten. Of heeft zij nog nooit gehoord van Renske Leijten, die toch echt iets anders beweert in de TK, namelijk dat het geld terug moet naar de zorgbehoevenden.

Beantwoorden

Dat er weinig klachten (40) en bezwaren (225) zijn wil niet zeggen dat mensen tevreden zijn. Op beschikkingen werden geen bezwaar- of klachtmogelijkheden vermeld. Wie daarover naar de gemeente belde werd verteld dat er eerst bij de zorginstelling geklaagd moest worden. De weg naar klacht of bezwaar werd door de gemeente bewust vaag gehouden of omgebogen naar de zorginstelling. Niet vreemd dat zo de statistieken laag blijven. Niet iedere zorgvrager is immers een jurist.

Beantwoorden

Precies met die ‘denkfout’ probeerde wethouder Nathalie van der Zanden maandag af te rekenen. “Het klinkt misschien flauw, maar in Wet Maatschappelijke Ondersteuning (Wmo) komt het woordje ‘zorg’ niet voor”, aldus de wethouder. Ze wil er maar mee aangeven dat er veel wordt betaald met Wmo-geld.

Scheelt niet heel veel 😉


https://twitter.com/MChahim/status/801410335873896448

Beantwoorden

@Rolf op woensdag 23 november 2016 om 19:40:

Is de Weblog van Helmond laagdrempelig genoeg? Het zou mooi zijn als meer mensen net als Ervaringsdeskundige gewoon melden waar ze tegenaan zijn gelopen.

Beantwoorden

@Sander Lam op woensdag 23 november 2016 om 23:52:

De Weblog van Helmond is uiteraard niet laagdrempelig genoeg voor een doelgroep die in grote getale digibeet is.

Beantwoorden

@Jolanda op dinsdag 22 november 2016 om 23:21:

Ik bedoelde of de gemeente terugkomt op hun beslissing. Dat het zorggeld dat ze aan Het Stadslab gaven weer terug wordt gepakt.

Beantwoorden

@Erik op donderdag 24 november 2016 om 09:44:

Er is altijd wel een familielid of kennis die kan helpen met digitaal melden, als er maar een digitaal meldpunt is.

De enquête waar Hubert het op woensdag 23 november 2016 om 15:59 over heeft was ook digitaal en heeft kennelijk veel klachten opgeleverd. Weet iemand waar de resultaten van die enquête staan en wat ermee is gedaan?

Beantwoorden

@Sander Lam op donderdag 24 november 2016 om 11:08:

Kwestie van lezen. Voor mijn gevoel (en zo is het bedoeld) staat er “als er een enquete gehouden zou worden”. Niet dat er al zoiets voorhanden is.

Beantwoorden

Goed, we hebben dus:
– op de 5.046 besluiten huishoudelijke ondersteuning die de gemeente in 2016 heeft genomen zijn 44 bezwaren ingediend;
– uit een enquête die nooit is gehouden blijkt dat er veel meer klachten zijn;
– veel klachten bereiken nooit de gemeente, doordat de gemeente bij het besluit geen bezwaar- of klachtmogelijkheden vermeldt en de weg naar klacht of bezwaar bewust vaag houdt of ombuigt naar de zorginstelling.

Blijkbaar kent iedere bezoeker van de Weblog van Helmond wel een schrijnend geval in zijn of haar omgeving. Als iedereen nou hieronder verslag doet van dat concrete geval uit de eigen omgeving, zijn we al een hele stap verder.

Nog beter: help je naaste het bezwaar of de klacht alsnog voor te leggen aan de gemeente. Ambtenaren en politici zijn gewone mensen die niet bijten en geen complotten beramen. Ze zoeken graag oplossingen, als ze maar van de problemen op de hoogte zijn.

https://dloket.helmond.nl/loket/producten-en-diensten/bezwaarschrift

https://dloket.helmond.nl/loket/producten-en-diensten/klachtenregeling

Beantwoorden

@Sander Lam op donderdag 24 november 2016 om 13:46:

Waarom neemt u zelf geen contact op met die ‘gewone mensen die niet bijten’ inzake misstanden bij Atlant (heden Senzer)? Ook daar zijn weinig geregistreerde bezwaren en klachten, dus het zal er allemaal wel goed en met de menselijke maat geregeld zijn, volgens de door u gehanteerde principes.

Beantwoorden

@Sander Lam op donderdag 24 november 2016 om 11:08:

En als u denkt dat er “altijd wel een familielid of kennis die kan helpen met digitaal melden” dan bent u niet goed bekend met de doelgroep. Daarbij zijn er veel meer klachten en bezwaren dan 44. Hoe komt u aan dat cijfer?

Beantwoorden

@Michiel op donderdag 24 november 2016 om 10:55:

Nee alles blijft zoals het is

Beantwoorden

Ik kan alleen maar zeggen dat de meeste mensen gewoon geen energie meer hebben om te strijden……zo is het in de praktijk. Enquêtes die gehouden worden vanuit de gemeente …….ik heb ook zo`n enquête gehad worden vaak niet aan deze doelgroep gegeven dan krijg je bv; over verkeersproblematiek. Dit heeft niets met zorg te maken denk ik dan. Omdat ik een scootmobiel en rolstoel heb vul ik dit toch in voor zover ik het objectief kan beoordelen.

Het zou daarom goed zijn om een onafhankelijk platform te hebben voor de WMO met de mensen uit het veld. En dan bedoel ik de gewone man/vrouw die deze zorg vanuit de WMO heeft.

Beantwoorden

@Erik op donderdag 24 november 2016 om 15:01:

Dank voor de belangstelling. Inzake Senzer (Atlant) bewandel ik precies de weg die ik hier bepleit, namelijk concrete verhalen boven water halen. Echt waar, het werkt!

Door de angstcultuur kost het moeite, maar met het weinige dat komt (net deze week heb ik het 10e verhaal doorgestuurd in 8 maanden tijd) gaat de politiek wel degelijk aan de slag. In gesprekken met de wethouder heeft de directie de deur op een kier gezet voor veranderingen, mits er meer verhalen komen. Dus: hoort, zegt het voort, mijn oproep op http://www.pestwerk.nl/ is nog steeds van kracht.

@Erik op donderdag 24 november 2016 om 15:04:

Als de doelgroep volkomen geïsoleerd leeft, langs welke weg komen dan de signalen over misstanden de wereld in?

Dat aantal van 44 heb ik uit de pdf waar De weblog van Helmond op woensdag 23 november 2016 om 09:55 naar verwijst. Om precies te zijn: het staat op de 9e pagina.

Beantwoorden

@Sander Lam op donderdag 24 november 2016 om 13:46:

En wat hebben we tot nu toe van Sander Lam:
iemand die er toe neigt misstanden af te doen als borrelpraat
Iemand die zich daarbij baseert op cijfers die geen geldige conclusie toelaten
Iemand die kritiek op zijn cijferfetisjisme pareert als een ongeletterde
Iemand die de digitale wereld van en rond de oudere mens kennelijk vreemd is

Blijf niet trekken aan een dood paard Sander. Nodig is een gefundeerd gemeentelijk onderzoek (dat niet betaald wordt met WMO geld!!). Al ben ik bang dat jouw zo gewaardeerde gemeente daar niet erg warm voor loopt

Beantwoorden

Ambtenaren en politici Gewone mensen, Oplossingen? Op gesprek bij de wethouder op persoonlijke titel kan niet. Einde verhaal. Ook die poging heb ik ondernomen. Men denkt hier juist alleen in hokjes. Ik pas schijnbaar niet in die hokjes. Dus voor mijn gevoel ben ik ook geheel uit beeld.

Sander geeft hierboven 3 punten, wat betreft deze 3 op mijn situatie. Want het voelt voor mij beetje cynisch alsof het allemaal meevalt. Hij bedoelt t niet zo neem ik aan. Veel mensen durven ook niet hun (gezondheid persoonlijk) situatie op een forum te typen. Is voor mij ook een drempel.
– huishoudelijke hulp regel ik zelf (te duur in eigen bijdrage)
– enquete nooit gehad
– klagen/bezwaren kan bijna niet. (toch al 4x getracht)
Je komt er niet in. Je doet de aanvraag (telefoon en word teruggebeld wanneer zij tijd hebben binnen 10 werkdgn? dus je word altijd verrast en hebt t verhaal niet altijd paraat als hulpbehoevende) (drempel 1) maar krijgt niet altijd op officiële wijze (beschikking) afwijzing.(drempel2) Dat word telefonisch vaak al afgehandeld.Dus je hebt niets op papier. (drempel3)

Bij een klacht krijg je een team op bezoek met de juridisch medewerker. Of als je echt lang doordramt zelf een mediator. Die in mijn huiskamer anders verteld dan in de rapportage (wie betaald bepaald?). Moet ik dan daar weer bezwaar op maken ?? Ik heb alle wegen dan al ingeslagen.
Als je vraagt over de uitleg berekening eigen bijdrage zegt men ik stop bedrag in het hokje,de formule in excel dat hokje. Tegenwoordig zegt men zelfs doodleuk dat CAK dit doet. Vraag hen maar. Terwijl gemeente de prijs! bepaald. CAK bepaald dan nu alleen hoeveel in jouw situatie en facturering.

Bij een aanvraag moet je soms langs de door peel ingehuurde wmo arts. Als die wel goedkeurt, doet de afdeling na intern overleg nog wat het wil met een eigen uitleg lulverhaal. Maar dat verteld (waarschuwd) de arts ook al in het gesprek. Je kunt naar de rechter want…. Een afwijzing met bezwaar mogelijkheid was/is er gewoonweg vaak niet. Krijg alleen een beschikking (waar bezwaar op kan) als het hulpmiddel wel doorgaat, of iets afloopt.
Als beschikking er uberhaupt wel is denk ik nog wel 2x na, je bent immers te afhankelijk en dit word in mijn geval steeds erger. En ook veel werk erbij, wat uit ervaring toch vaak tot niets lijd.
Helmond tv ED heb overal al ingestaan. En je hebt die WMO misschien in de toekomst nog veel harder nodig. Enquetes krijg ik niet want ik heb geen huishoudelijke hulp via gemeente. WMO is meer dan huishoudelijke hulp !!!!
Na beëindiging budget om te sporten vroeg niemand waarom? gaat t nu wel lukken ? NEE het lukt dus niet ! Puur n nieuwe zorg overheveling gemeente eigen bijdrage / belasting verhaal !!! Niemand luistert. Het zijn hun centen niet. Of verdwalen al in je uitleg erover. Psycho ergo en fysio tot gevolg. En nu nieuwe aanvragen, die ze vervolgens weer af kunnen keuren. Maar dit zijn kosten voor de zorgverzekeraar dus de gemeente geld over !!!
Maar nu hoor ik dat per 1-1 die eigen bijdragen weer zakken. Nu ik sporten gedwongen gestopt heb !? die verlaging komt hier 2 jaar te laat.

Oplossingen worden aangedragen die niet uitvoerbaar zijn. Het allerergste is dat men vaak geen idee heeft waarover men het heeft betreft een aanvraag. Dat een rolstoel 2 wielen heeft is al lastig en dat overdrijf ik niet. Ik vraag niet voor niets hulp !
Ik woon in de verkeerde gemeente.Weet je hoe moeilijk die drempel (persoonlijk) om hulp aan te vragen al is. 10 jaar WMO helmond, intussen is de afdeling/consulente niet meer bereikbaar, en van een gloednieuwe aangepaste rolstoel (zit je toch hele dag in) naar 2e handse uit t rek. En zo voel ik me intussen ook.

Beantwoorden

Graag wil ik hierop reageren. Niet als verwijt. maar omdat ik van mening ben dat er iets graverend moet maar ook kan veranderen.

Er doemden enkele, toch wel belangrijke vragen:
-Kán je er als lokale overheid zomaar vanuit gaan dat alles in de zorg goed geregeld is als er telkens weer verhalen van hulpbehoevende burgers opduiken dat zij zich niet gehoord voelen?
-Wáárom werden deze mensen niet gehoord?
-Was wellicht het opnemen tijdens de keukentafelgesprekken kwalitatief onder de maat?
-Waren deze mensen niet al vooraf te verifiëren bij huisarts en specialist?
-Kan het een oplossing zijn om hier een structureel beleid van te maken?
-Is het niet veel beter om een team van ervaringsdeskundigen ( bestaande uit mensen uit de bevolking! ) in te zetten die na opname en gesprek vervolgens samen met betreffende gemeentefunctionaris een vlotte, correcte afwikkeling zonder te veel bureaucratie realiseert?

Aanvragen van hulp is een bureaucratisch gebeuren dat menig hulpbehoevende niet zelf (meer) kan opbrengen immers zijn ze al langdurig ziek en daardoor juist uitgeblust. Het probleem zit hem namelijk in het niet of onvoldoende gehoord (en gezien) worden, vervolgens een bureaucratische worsteling om vervolgens nog eens te moeten stoeien om erkenning, begrip en medewerking.

De huidige procedure voelt als ontmoedigingsbeleid.
Hulpbehoevenden rest eigenlijk alleen nog maar een langdurige, moeizame bezwaarprocedure /rechtsgang als noodzakelijke hulp niet adequaat wordt toegekend. Dit kost enorm veel energie en tijd. Laat hen dat nu net niet (meer) hebben terwijl het ook een win-win situatie zou kunnen zijn.

Beantwoorden
Jean Pierre Poppeliers

@henk op donderdag 24 november 2016 om 16:29:

Beste Henk ,
Klote verhaal en zie dan zelf mijn toekomst ook niet zo rooskleurig in.
Inmiddels al meer dan 10 keer aan de bloedvaten in beide benen geholpen.
Ik vrees voor amputatie en na de revalidatie ; ROLSTOEL aanvragen.
Wanneer dit laatste al zo moeilijk is , vraag ik me af of het allemaal wel de moeite waard is , om al die ellende mee te maken.
Sterkte met jouw situatie.

Beantwoorden

@Sander Lam op donderdag 24 november 2016 om 16:09:

Het niet nabij hebben van “een familielid of kennis die kan helpen met digitaal melden” is iets anders dan “volkomen geïsoleerd” leven! Vindt u dat hetzelfde?

Ik kan als mantelzorger voor mijn ziek familielid ter plaatse andere zieken treffen die hun verhaal doen zonder dat ik me ook voor hen in ga zetten. Ook kan mijn ziek familielid mij verhalen vertellen van andere zieken waarmee zij ter plaatse contact heeft. Is dat zo moeilijk te begrijpen?

Overigens voel ik me totaal niet geroepen om mijn verhaal hier te doen. Zo zie je maar dat zelfs als je de digitale weg naar hier weet te vinden die weg nog niet laagdrempelig hoeft te zijn. Want wat gaat mijn casus half Helmond aan?

Beantwoorden

@henk op donderdag 24 november 2016 om 16:29:

Bedankt voor je herhaalde inbreng. Ik hoop dat meer mensen je voorbeeld volgen. In mijn ervaring met Senzer maakt het echt een verschil als er concrete verhalen komen die elkaar versterken en patronen zichtbaar maken.

Ik zeg niet dat het allemaal wel meevalt in jouw persoonlijke situatie. Je hebt recht op de hulp die je nodig hebt, en bij een afwijzing op een schriftelijke onderbouwing van die afwijzing. De handelwijze van de gemeente zoals je die beschrijft komt op mij onprofessioneel over. Daarop is de overheid aanspreekbaar, in eerste instantie via het klachtenloket van de gemeente Helmond, en als dat niets oplevert via de Nationale ombudsman.

Maar onprofessioneel is niet hetzelfde als kwaadwillend. Ik denk dat Jean Pierre Poppeliers de spijker op de kop slaat met “De huidige procedure VOELT als ontmoedigingsbeleid”. Als je een ambtenaar vraagt hoe de eigen bijdrage is berekend en het antwoord luidt dat de formule in Excel dat doet, dan zegt dat iets over het (gebrek aan) inlevingsvermogen van die ambtenaar, niets over het achterliggende beleid.

De enige manier om hier iets aan te doen is het gesprek (blijven) aangaan. Als het niet kwaadschiks kan, met klachten- en bezwaarprocedures, dan desnoods maar goedschiks door je ervaringen te blijven ventileren in de hoop dat verantwoordelijken meelezen.

@Erik op donderdag 24 november 2016 om 17:37:

Misschien was mijn formulering niet helemaal duidelijk. Ik bedoelde: als signalen doordringen in de digitale wereld, kunnen de met die signalen corresponderende concrete verhalen dat ook, langs dezelfde weg.

Dat hoeft niet te betekenen dat je het persoonlijke verhaal van je naaste (of jezelf) in geuren en kleuren etaleert. Het gaat er maar om dat je knelpunten benoemt. Bijvoorbeeld dat een verzoek aan de gemeente telefonisch werd afgedaan zodat er niets op papier staat. Het maakt daarbij niet uit wat het verzoek was, als de meelezende politici en ambtenaren zich maar bewust worden dat de communicatie met de burgers op dit punt niet goed gaat.

Beantwoorden

Het is niet alleen de huishoudelijke zorg, waar 50% op gekort is. Ook de eenvoudige persoonlijke verzorging, zoals helpen met wassen, steunkousen aan- en uitdoen , aan/uitkleden, zit vanaf 1 januari 2015 in de WMO. De gemeente indiceert dit praktisch niet meer. Hulp bij het verzorgen van de broodmaaltijd, voor mensen die dit om fysieke of psychische redenen niet voor elkaar krijgen, wordt vanaf dezelfde datum ook niet meer vergoed. Gevolg: honderden verzorgenden zijn ontslagen. Dit in Helmond. Er zijn nl. ook gemeenten die deze zorg wel indiceren en laten leveren. Dagopvang hetzelfde geval, dit wordt steeds meer als vrijwilligerswerk beschouwd, evenals activiteitenbegeleiding. Ik begrijp wel dat er op deze manier veel geld overblijft!!

Beantwoorden

Ik begrijp het, ik heb niet genoeg gedaan om gehoord te worden. Iedereen zag t, zoveel reacties behalve die ik zocht. Waarom zij niet ?? Pagina in het ED, helmond tv, alle zorgavonden bezocht met kritische vragen, bezwaren,klachten en ook de ombudsman. Moet ik nu v Rijn nog n brief schrijven, dat Helmond niet meewerkt? Zou dat echt werken?
Overheid standpunt : taak gemeente ! Dat hebben ze juist naar gemeente overgeheveld. Daar gaan nu nog meer dingen mis dan er al mis gingen. Wat ik had ben ik nu ook kwijt. Het voelt niet alleen als ontmoedigingsbeleid. Helmond heeft een ontmoedigingsbeleid. Was het allemaal maar zo simpel als je schrijft.
Ik gun dit niemand.

Maar ik snap het nu. Ik dacht dat die mensen op gemeentehuis en peel 6.1 er VOOR zijn burgers zaten.

Beantwoorden

@henk op donderdag 24 november 2016 om 21:19:

Was iedereen maar zo gedreven als jij.

Ik blijf erbij dat politici en ambtenaren gewone mensen zijn. Problemen die ze zien, willen ze echt wel oplossen. Maar soms zien mensen bepaalde problemen oprecht niet.

Ik heb ooit een week achter een rolstoel gelopen. Onvoorstelbaar hoeveel obstakels er uitgerekend die ene week in de stad waren: auto’s half op de stoep geparkeerd, betonnen paaltjes op onlogische plaatsen, traptreden naar de ingang van het restaurant waar we wilden eten. Toen ik niet meer achter de rolstoel liep, zag ik die obstakels niet meer. Die ervaring heeft mij geleerd dat mensen zich niet altijd in elkaars situatie kunnen verplaatsen.

Vandaar mijn overtuiging dat geduldig blijven wijzen op dingen die niet goed gaan, liefst met aanbeveling hoe het beter kan en zonder persoonlijke verwijten, de beste aanpak is.

Maar goed, ik zit niet in jouw situatie dus misschien denk ik er inderdaad te simpel over.

Beantwoorden

Erg mooi dat je dit hebt gedaan. Ik lees dat je het echt hebt meegemaakt.Wat ik heb is echt klote, maar je doet t maar. Je moet. Laten we dan ook samen ophouden met hindernisbanen aanleggen.

Ik dacht ook werkelijk dat t wel goed geregeld was. En dus snap ik totaal niet hoe gemeente keuzes hierin maakt. Het zou toch normaal moeten zijn. Daar zijn zij toch ook voor. Dit bestaat toch al lang ? Echt waar sander, een zorgavond peel6.1 en ik kon niet boven bij de presentatie komen.
Maar ook de 2e kamer doet moeilijk over de toegankelijkheid. Kijk maar hoe dat nu met die wet gaat. Wat denk je dan in mijn situatie ? Weet je hoe vaak ik bij een buiten soms beneden achter moet blijven ? Hoe je je dan voelt ?

Maar tegenwoordig wel de mond vol van dure woorden als participeren en meedoen. Ik noem dat meebetalen, en voor de rest zoek het maar uit.
Maar we hebben het nu wel even over een bijna hele raad die instemt met andere besteding? Buiten dat het best goede dingen voor andere potjes zijn. Of heb ik dit mis.

Daar zit voor mij dat punt. En ik denk voor velen. Ik heb intussen al vele anderen op straat gehoord. Je zou verwachten nadat je telkens weer te horen hebt gekregen dat je in moet leveren, dat dan nu met geld over, er ook wat zoet te verdelen is. Dat dingen dus wel weer kunnen. Er is door de tijd heen genoeg uit ons potje geschoven aan alle kanten en nu is de gemeente aan zet volgens de overheid !

Sommige dingen zijn te snel, veel te hard doorgevoerd. Ik bijv. kom nog bij na 2 jaar. Maar heb veel geleden. Dus laat dat geld even staan. Er is genoeg te doen. Een aanpassing of meer hulp. Wel een mooie nieuwe rolstoel zoals ook in andere gemeenten, het zijn immers je benen. Die handicap blijft namelijk echt.Ook al moet ik me telkens verantwoorden. Of geef dat gezin wel die fiets voor dat gehandicapte kind (waar er 5 van in medipoint magazijn staan). Dat je ziet dat toegankelijkheid bijvoorbeeld, wat jij ook herkent, wel word aangepakt. Dat bijvoorbeeld op knelplekken zoals die man in ED of die vrouw bij nieuwsuur en er wel uren bijkomen. Over jeugdzorg weet ik helaas weinig van. Ik weet niet hoe het in helmond hiermee gaat. Met het eigen bijdrage verlagen of afschaffen kunnen mensen wel makkelijker mee doen. En burgers misschien ook zaken terug kunnen draaien, of zelfs zorg kunnen in kopen. Ik zat tijd geleden aan tafel met een minima (geen bijdragen) een oud-militair (goed verzekerd) en mijn situatie, wat een verschillen.

En nu gaat dit naar andere zaken alles is WMO? Waar er dus nog meer dan genoeg te doen is. Of misschien zelfs wel teruggedraaid dient te worden. Of misschien zelfs de gemeente best wat meer kan doen voor deze mensen omdat het nu kan. Maar wie doet wat en Wanneer ? Als jij een extra hebt doe je ook iets meer of geef jij dat aan de buurman.

Mijn (gemeentelijke) belastingen blijven ook hoog maar ik krijg steeds minder ervoor terug. Aan alle kanten word beknibbeld. Ik heb dan qua zorg ook fiks in mogen leveren, en mee gaan betalen. En krijg nu dus eigen bijdrages(drempel), belastingaftrek weg(drempel) en extra verhoogde zorgkosten(drempel) aan de andere zijde. Daarbij moet ik zelf alles maar aanschaffen en zorg regelen. Terwijl de prijzen 6x over de kop gaan. Tegelijk heb ik toch een gezin te onderhouden die ook bij een sportclub willen, een jas willen, of ouderbijdrage kosten. En die geen tegemoetkomingen of toeslagen krijgen. Nee, ze betalen nu zelfs mee. Dit kan iedereen gebeuren.

Ook een voorbeeld mantelzorg compliment. Dit was het “kado” vd hulpvragende aan de mantelzorger. Waarom kan hier dan niet iets meer voor die mensen. In bakel kreeg je 30 euro meer nl 100 euro. Terwijl IK!!! voorheen 250 euro mocht uitdelen aan de mantelzorger die alles voor me doet. Nu krijgt iemand die de krant voorleest hetzelfde als iemand die zich 24/7 inzet voor partner. Al is dat ook belangrijk. Maar het was zgn. mijn kado niet van LEV groep. Dit zijn de kleine dingen die de mensen zien,beleven, ervaren voelen en vooral overkomen zijn. Je zou dus zeggen dat het geld wat over is vooral dan in allereerste instantie anders word besteed. Misschien eens actief mensen benaderen. Weekje in de rolstoel door de stad en of wijken en sportclubs bezoeken.Er is nog zoveel meer…..

Zo mag ik vast ook geen gebruik maken van de duurzaamheidslening voor aanpassingen in de woning om duurzaam met mijn kinderen te kunnen blijven wonen. Ipv de zonnepanelen op mijn dak bijvoorbeeld. Of heb ik het mis en is dit niet een ander potje.

Beantwoorden

Het kan nog GEKKER.

Wat doet een gemeente die zorggeld over heeft? Nou, die legt een rotonde aan

Wat doet een gemeente die zorggeld over heeft? Nou, die legt een rotonde aan

Maar dan wel een mooie met een dubbele rijbaan, in de gemeente Oosterhout, die 5,3 miljoen euro overhield. Lang niet iedereen is het daar mee eens

Beantwoorden

@henk op vrijdag 25 november 2016 om 01:20:

(Wat een tijdstip om nog een reactie te schrijven. Dit zegt meer dan al jouw woorden hoe het je raakt.)

Zonder een standpunt te willen verdedigen of aanvallen: ik denk dat je de huidige discussie moet zien in het licht van de discussie eind jaren negentig over de betaalbaarheid van de verzorgingsstaat. Links wil zoveel mogelijk maatschappelijke samenhang opbouwen, rechts wil daar zo min mogelijk belastinggeld aan uitgeven. Uitkomst: een heel brede WMO met een heel krap budget. Nu staan de gemeentes voor onmogelijke keuzes en doen ze het altijd verkeerd.

Vallen de omstreden projecten onder de WMO? IK denk het wel, gezien de breedte van de wet en ervan uitgaand dat de gemeente juristen over de criteria heeft laten meedenken.

Word jij gekort OMDAT het geld naar die projecten gaat? Ik denk het niet. Ik denk dat jij, getoetst aan de bureaucratische normen door een ambtenaar die zich oprecht niet kan verplaatsen in jouw situatie, nu eenmaal niet in aanmerking komt voor de steun die je claimt. “Je rolstoel doet het, dus niet zeuren over het kleurtje of de pasvorm.” Ik heb het mij ook echt moeten laten uitleggen voordat het tot mij doordrong dat de hele dag een beetje ongemakkelijk zitten geen optie is.

Wil er echt iets veranderen, dan moeten aanvragen zoals die van jou beoordeeld worden door ervaringsdeskundigen. Niet alleen de kwaliteit van de zorg zou omhoog gaan, ook het besef bij de landelijke politiek dat het budget en het takenpakket van de WMO niet met elkaar in evenwicht zijn. En dan zijn we weer terug bij de discussie uit de jaren negentig.

PS Over ervaringsdeskundigen gesproken: ik weet uit betrouwbare slechtziende bron dat de betonnen bollen bij het ING-kantoor aan de Stationsstraat een ramp zijn. Gemeente, versier die eens met een likje kanariegele verf.

Beantwoorden

Ik kom er niet uit. Sander. Maar we geven beide wel aan waar t knelpunt zit. Je snapt het beetje wel. Ze hebben geen idee hoe wij leven en kunnen ons dus ook niet helpen op de juiste manier.

Ik dacht dat ze ons als hulpbehoevenden zouden helpen. Het moet je overkomen om te weten. Of het geluk hebben van een goede gemeente te wonen. Je hoort er dus toch net niet bij. Het is een ontmoedigingsbeleid dat wel geld mag kosten. Ik had het recht wel maar ik heb het zelf gestopt omdat door eigen bijdrage er geld bij moest. Dan noem ik dat geen budget meer.

Omdat ze niet luisteren naar ons verhaal en niet zien waar we tegenaan “lopen”. Maar dit wel erg goed denken te weten. Met een handboek aan regels die niet werken in de praktijk. En r dus beetje meer verwacht word. Toegankelijkheid ? Het komt toch. Loop voorop ! Helmond is aan zet ! Waardoor er dus wel voorbeelden van andere gemeenten zijn. Overheid stuurt ons nu naar gemeente voor sommige zaken.

De pot is dan ook al snel leeg en is er niets over om daadwerkelijk hulp in te zetten. Contracten worden gewisseld om prijzen te knijpen. Nu is er weer geknepen. Een beetje ruim budget vd overheid gehad in kader overgangsperiode misschien. Eigen bijdrage geïncasseerd en burgers doen afstand van…. dat er dus geld over is was te denken. Je ziet het op meer plekken.

En stadslab wmo gerichte projecten vind ik persoonlijk wel best. Dat snap ik nog. Kookboek is een hype 16 p dag in nl. En ik veroordeel niemand. Iedereen die doet maakt fouten.

Beantwoorden

Wethouder Nathalie van der Zanden nu met een interview op TV Helmond over de zorggelden. Oordeel zelf, maar de plannen en de uitgaven via Stadslab kent zij ook niet. Ergens klopt er iets niet. Komende week elk uur te zien. Zorggeld is voor de zorg!!!

Beantwoorden

@henk op vrijdag 25 november 2016 om 22:57:

Ik kan alleen maar herhalen: blijf je boodschap herhalen. Het werkt echt. Je ziet het resultaat niet in één dag, maar als je lang genoeg volhoudt merk je ineens dat je wel degelijk iets hebt bereikt. Is het niet voor jezelf, dan in ieder geval voor anderen.

En: blijf lachen.

Beantwoorden

Met +10 jaar rolstoel en wmo helmond vergaat je het lachen wel …. er worden alleen maar meer drempels opgeworpen dus verbetering is er allerminst. Geluisterd naar waar mensen in terecht zijn gekomen doet men niet.

Beantwoorden

Wmo gelden; SP Helmond toont haar ware gezicht…

http://www.arvy.org/publicaties/20161123.html

Beantwoorden

Beste Arvy,

Lelijke kop. Misschien wel terecht.

De SP pretenteert socialistisch te zijn. Socialisme kenmerkt zich door gelijkheid, sociale rechtvaardigheid en solidariteit. Collectieve voorzieningen moeten voor iedereen bereikbaar zijn.

SP Helmond lijkt wel mee te doen aan de landelijke trend om de strop voor de minderbedeelden strakker aan te trekken. Zorggelden pleite, bibliotheek duurder voor ouderen, sluiting wijkhuizen. Het lijkt allemaal zo onterecht.

Zoveel mensen lijken zich moeiteloos te kunnen verrijken. De Verelendungstheorie van Karl Marx is al eeuwen aan de gang. Rijken worden rijker, armen armer. SP Helmond lijkt dit te ondersteunen.

De Nieuwjaarsreceptie zal waarschijnlijk weer royaal zijn. Vrijwilligers kregen een bescheiden presentje. Een koekje en een korting als je bv. bij Franske bier gaat drinken. 6 bitterballen!!!

Het is zo respectloos…

Beantwoorden

Ik heb de boel maar weer offline gehaald. Het maakt toch ook allemaal niet uit. Excuses.

Beantwoorden

Na haar gloedvol betoog over de besteding WMO overschot en haar kritiek hierop is mevr moeiteloos over gehopt naar een partij die achter deze handelswijze staat.We noemen dat “politiek”.Met principes heeft het m.i niets meer te maken.

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *