Buiten is het 5 graden, binnen zit

De weblog van Helmond

meer over deze weblog »
Op de weblog kun je over Helmond praten, huilen en lachen.
Alle berichten op onze voorpagina zijn actueel of gaan langer mee dan de waan van de dag. Vrijwel dagelijks plaatsen wij iets nieuws.
Onder elk bericht staan de reacties (inmiddels al 85.706 sinds de start van de weblog in mei 2005) van andere Helmonders. Alleen lezen wat anderen schreven kan, leuker is het natuurlijk als jij ook jouw on-topic (?) reactie geeft.
10reacties

Eigenlijk komt deze column een dag of drie te vroeg, maar dat zal met het onderwerp te maken hebben. Het OV komt bijna altijd te vroeg. Of te laat… Vandaag (maandag 4 april) staat voor de Helmondse Gemeenteraad een informatiebijeenkomst gepland over het ‘bidbook bereikbaarheid Zuid Nederland’. Wethouder de Vries zal dan een toelichting geven op het proces specifiek voor Helmond binnen het opstellen van een bereikbaarheidsakkoord voor Zuidoost Brabant. Twee dagen later, op 6 april, is er in het Evoluon in Eindhoven een bijeenkomst over bereikbaarheid voor de gehele MRE. Daarom nu maar een aftrap in deze week van het OV.

Helaas ben ik, en daar maak ik een voorzichtige schatting, niet de enige Helmonder die ooit gegokt heeft op het OV en bedrogen uit kwam. Jammer, want met vier stations en vier treinen per uur is Helmond zélf best wel goed bereikbaar (al blijft er zeker genoeg ruimte voor verbetering)! De problemen beginnen pas zodra je van of naar een van die stations wilt. Ik hoor vaak mensen klagen over het busvervoer. Misschien nog wel vaker dan over de NS. Het is voor een stad die stilaan richting 100.000 inwoners groeit, vreemd dat in sommige delen de dichtstbijzijnde bushalte een kwartier tot een half uur lopen is. En dat ligt niet aan dat we sneller bijbouwen dan de bussen rijden. Het busvervoer in Helmond is gewoon mager, en dat is geen geheim.

In de Strategische Agenda Helmond 2016-2020 werd mobility genoemd als gebied waarin Helmond voorop wil blijven lopen. Daarbij was de inbreng van GroenLinks dat mobility óók het OV omvat en dat daar in Helmond écht meer op ingezet moet worden. Dat betekent niet per definitie méér bussen. Er zijn nu al lijnen waar weinig gebruik van wordt gemaakt en zo’n joekel van een stadsbus met 1 inzittende is zonde, maar dat is geen excuus om de hele buslijn op te heffen. Het complete concept van busvervoer is anno 2016 achterhaald. Op nog slechts een enkel traject richting een grote school is zo’n stadsbus rendabel maar de kleinere lijnen zijn dat al tijden niet meer. Met de vaste routes en tijden van nu, zal slechts een enkeling de bus blijven gebruiken. Met flexibel en passend busvervoer op de kleinere lijnen is veel meer te bereiken. Een betaalbare combinatie van het oude concept van busvervoer met het concept van Uber (niet Uber-pop natuurlijk) heeft op dit vlak de toekomst.

Tijd voor Helmond om het bus-OV nieuw leven in te blazen met een complete make-over. We zijn tenslotte the city of smart mobility, dus dat zou voor ons een eitje moeten zijn.

Thomas Tuerlings
Burgercommissielid GroenLinks

ps. Niet vergeten te stemmen woensdag! Dan mag het OV het volgende referendum zijn wat mij betreft.

10 reacties:

Ik ben slecht ter been en niet de enige die in de vroege ochtend de bus naar het station neemt. Met mij bij de halte altijd nog 3 andere mensen en al 5 a 10 in de bus. Helaas komt dat ding maar 1x per uur en soms 5 a 10 min te vroeg. Mocht ik deze missen moet ik dus een uur wachten!! En als de bus zelf 5 a 10 min te laat is missen we de sprinter en kunnen we op de overvolle intercity wachten. Hier kan ik dus niet in zitten en dat is lastig. 1x per uur is schandalig, vind ik zelf. Vervoer naar het station mag anders geregeld worden.

Beantwoorden

Het meest storende wordt niet eens genoemd in bovenstaand stuk: het feit dat de bussen slechts rijden tot 18.30 uur is erg onhandig, als je om 18.00 uit Eindhoven komt met de trein en die heeft vertraging, kun je vanaf het station niet eens meer naar huis na een dag werken.
Maar de klapper: ER RIJDEN GEEN BUSSEN OP ZONDAG ! Hoe onbereikbaar kun je zijn als zichzelf respecterende stad ?
ik zou zeggen dat hier ook nog wel wat werk ligt als men toch bezig is.

Beantwoorden

Als er in Helmond meer mensen met de bus willen, waarom zorgt Hermes daar dan niet voor? Die willen toch ook zoveel mogelijk geld verdienen?

Beantwoorden

Er zijn vrij weinig haltes, de frequentie dat ze rijden is laag, ze houden niet altijd het gepland tijdstip aan en het is niet echt goedkoop. Alles bij elkaar heeft de bus eigenlijk geen bestaansrecht meer.

Beantwoorden

en het platteland buiten die stad want daar kun je gewoon te voet of op de fiets, maar als je naar een dorp in omgeving op bezoek moet je steevast een auto tot je beschikking hebben

Beantwoorden

Nu enkel nog het probleem van anderen in de bus, en de chauffeur. En de bussen zelf. Het zou zowel het straatbeeld als het mileu ten goede komen…

Al rijden ze op tijd, een bus blijf een extreem oncomfortabel vervoersmiddel waarbij je overgelaten bent aan een veelal halfbejaarde chauffeur.

Dan maar vervuiling.

Beantwoorden

Zo werkt het niet.
Er zit niemand in de bus. Ook niet als deze elk kwartier rijdt.
Hermes is een commercieel bedrijf. Als er een bus moet rijden zal de provincie en gemeente het tekort moeten bijbetalen. In helmond praat je over enkele tonnen tot een half miljoen euro per jaar.

Beantwoorden

Mij lijkt dat er bussen met maar 1 passagier zijn, omdat men vaak al geen bus meer terug naar de wijk heeft. En als je met de bus naar de markt gaat, is het ook geen lolletje om van de bushalte de boel naar huis te sjouwen. Ga ’s avonds maar eens met de bus naar het bezoekuur van het ziekenhuis en dan terug naar huis.
Dan kun je beter met de auto gaan.

Beantwoorden
Lenie Weijnen Stienen

Boven de 60 jaar, de bussen weer gratis.Of landelijk alle bussen gratis.

Beantwoorden

Vergroening begint óók bij mobiliteit en daar schort het aan voor wat betreft het openbaar vervoer in Helmond. Ik verwijs alleen al naar de ontwikkelingen van het stadsbusvervoer van ov – monopolist Hermes als concessiehouder en volledig ondersteund of zelfs geïnitieerd door Gedeputeerde Staten in Den Bosch. Het grote risico bestaat, dat de stadsbus op termijn gewoon gaat verdwijnen uit het Helmondse stadsbeeld.
De “gekozen” volksvertegenwoordigers in Provinciale Staten zeggen helemaal niks over het ov in de provincie, net zo min als de “gekozen” Helmondse gemeenteraadsleden over het ov in Helmond. De gemeenteraadsvergadering over de Voorjaarsnota van 1 juni a.s. biedt de mogelijkheid om daar wel iets over te zeggen, of anders is het “Wie zwijgt stemt toe” en dan verdienen de gemeenteraadsleden het om op een gigantische manier afgestraft te worden door hun achterbannen en dan verwijs ik natuurlijk naar de gemeenteraadsverkiezingen van begin 2018.

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *