Buiten is het 15 graden, binnen zit al 15 jaar 😻

De weblog van Helmond

meer over deze weblog »
Op de weblog kun je over Helmond praten, huilen en lachen.
Alle berichten op onze voorpagina zijn actueel of gaan langer mee dan de waan van de dag. Vrijwel dagelijks plaatsen wij iets nieuws.
Onder elk bericht staan de reacties (inmiddels al 97.704 sinds de start van de weblog in mei 2005) van andere Helmonders. Alleen lezen wat anderen schreven kan, leuker is het natuurlijk als jij ook jouw on-topic (?) reactie geeft.

Thomas

4reacties

Sinds vorige week is het voor het grootste deel van politiek Nederland zomervakantie. Even geen raadsvergaderingen en besluitvorming. Afgelopen twee maanden hebben we in de raad in flink tempo de vertraging door het coronavirus geprobeerd in te halen. Na zo’n 8 weken waarin bijna iedere avond gevuld was met politiek, is even een paar weken zonder vergaderingen een fijne afwisseling. Niet alles in gemeenteland ligt echter stil. De ambtelijke organisatie bijvoorbeeld, werkt gewoon door, zij het met wat minder aanwezig personeel. Ook onze columns voor de weblog en de Loop lopen door. In de zomermaanden probeer ik mijn columns meestal wat luchtiger te houden, maar nu moet me toch een verhaal van het hart. Lees verder »

14reacties

Nu de Coronacrisis langzaam lijkt weg te trekken, (we zijn er zeker nog niet, dus blijf alsjeblieft alert en voorzichtig!), zijn er een aantal dingen die duidelijk meer aandacht krijgen. Eén van die dingen is de impact van sociale isolatie en/of eenzaamheid. Waar eenzaamheid voor de Coronacrisis een relatief onbekend onderwerp was, schoten de initiatieven tegen eenzaamheid de laatste twee maanden als paddenstoelen uit de grond, denk bijvoorbeeld aan de concerten van JIBB op het Ameideplein, en stond het internet ineens vol met artikelen over hoe we eenzaamheid te lijf konden gaan. Zelfs het RIVM deed een duit in het zakje met het veelbesproken ‘seksbuddy’ advies voor singles. Lees verder »

7reacties

Mijn laatste column viel zes weken geleden precies in de week van de eerste serieuze maatregelen tegen verspreiding van het coronavirus. Maandag column online, woensdag werd ik van werk naar huis gestuurd om thuis te gaan werken. Zondag was ik van plan ergens buiten de deur te eten, want geen eten in huis en de hele dag gewacht op de persconferentie van onze premier die steeds maar uitgesteld werd, tot om 17:30 het bericht kwam: om 18:00 sluit de horeca. Dan maar naar de Burger King maar ook hun eetgelegenheid moest dicht, dus te voet door de drive-thru. Stond al lang op mijn ‘bucketlist’; Check! Van het ene op het andere moment zou het dagelijks leven voor vrijwel iedereen enorm veranderen. Lees verder »

2reacties

Op zondag 8 maart was het Internationale Vrouwendag. Een mooie dag, waarvan er eigenlijk te weinig zijn, want we leven nog steeds in een wereld waar gelijkheid helaas niet overal te vinden is.
Onze Helmondse powervrouwen lieten zich in het kader van Internationale Vrouwendag horen met verschillende bijeenkomsten en Helmonds vrouwelijke raads- en commissieleden waren de drijvende kracht achter een talkshow op 8 maart in het Annatheater over wat vrijheid voor een vrouw in 2020 betekent. Ook hun stem horen we eigenlijk te weinig. Lees verder »

42reacties

Er zijn altijd mensen geweest die de wereld net iets anders zagen. Heel vroeger eindigden zij soms op de brandstapel, nu gelukkig niet meer. Ideeën die niet binnen het vertrouwde ‘kader’ passen, konden vaak rekenen op weerstand, maar meestal bleken dit soort ideeën juist revolutionair. Zo was de allereerste auto elektrisch (zonder succes) en werd de bedenker van de mobiele telefoon weggehoond. Men was er toen nog niet klaar voor, maar de wereld verandert snel. Lees verder »

12reacties

Verkopers van energiecontracten wekken vaak irritatie op. Sinds de komst van het bel-me-niet-register (waar ze zich lang niet altijd aan houden), proberen ze het ook op andere manieren. Door bij mensen langs de deur te gaan bijvoorbeeld. Afgelopen maand had ik er maar liefst vier aan de deur. Toevallig had ik drie weken eerder een energiecontract afgesloten via prijsvergelijkingssite pricewise.nl, dus ik wist wat mijn kosten waren. Alle vier zeiden ze dat ze me een goedkoper contract aan konden bieden dan het contract dat ik net had afgesloten. Ze wilden zelfs de opzegboete voor me betalen én ik zou een unieke welkomstbonus krijgen als ik met hen (hun energiemaatschappij) in zee ging. Ik kan me heel goed voorstellen dat wanneer je je niet in energiecontracten verdiept hebt, zo’n aanbod erg verleidelijk is, zeker wanneer het aanbod zó mooi lijkt en je het financieel toch al niet makkelijk hebt. Lees verder »

32reacties

Ons land is vol. Bij sommige politici in Den Haag een populaire stelling die vaak felle discussies oproept. Als je deze stelling zou toepassen op de wegen rondom Eindhoven en Helmond, klopt die als een bus. De wegen in de Brainport regio staan ramvol. Per dag rijden er zo’n 30.000 voertuigen over onze Traverse en de huidige verwachting is dat dit al in 2025 richting 40.000 voertuigen groeit als we niet snel maatregelen treffen (zoals de door de gemeente voorgenomen afschaling van de Traverse). Ter vergelijking; het beroemde stukje A2 in Maastricht had er dagelijks ongeveer 55.000. Lees verder »

9reacties

Op 13 september 2019 publiceerde het Nibud twee onderzoeken waaruit blijkt dat ongeveer 25% van alle huurders in Nederland niet kan rondkomen, omdat hun woonlasten te hoog zijn. Dat zijn zo’n 800.000 mensen! Volgens het Nibud heeft zelfs de helft (!) van alle huurders in Nederland het financieel moeilijk vanwege de hoge woonlasten. Het is geen verrassing dat vooral mensen met een sociale huurwoning en mensen met een lager inkomen moeite hebben de eindjes aan elkaar te knopen. Als we kijken naar de ontwikkelingen van de koopkracht de afgelopen jaren, zijn het precies de groepen die toch al kwetsbaar zijn die het minst profiteren van de aangetrokken economie. Lees verder »

23reacties

Data is here to stay. De wereld digitaliseert zo snel dat de behoefte aan een fatsoenlijk glasvezelnetwerk binnen nu en tien jaar net zo groot is als de behoefte aan een goed werkend riool. Een glasvezelnetwerk past in het rijtje nutsvoorzieningen, samen met het elektriciteitsnet en de waterleiding. Van het gas, aan het glas. Een verplichte glasvezelaansluiting zou dan ook een logisch punt zijn geweest in het regeerakkoord dat eind oktober werd gepresenteerd. Lees verder »

2reacties

Op zondag 17 september kreeg ik een whatsapp berichtje van mijn broertje dat mijn weekend en week daarna behoorlijk op zou schudden. Luc, de broer van een van zijn beste vrienden, lag na een voetbalwedstrijd in het ziekenhuis en de vooruitzichten waren somber. De dag erna kreeg ik opnieuw een berichtje. Luc was overleden. Ik heb hem helaas nooit persoonlijk gekend, maar het kwam zo dichtbij dat het me toch heel erg aangreep.

Een week later, de dag na het bijzonder mooie afscheid, zou mijn eigen voetbalseizoen beginnen. Luc had lange tijd bij dezelfde club gespeeld als ik, dus we begonnen met een minuut stilte voorafgaand aan de wedstrijd. Lees verder »

5reacties

Een vervolg op Kunst, een duivels dilemma.

In de reacties op mijn vorige column werd de vraag gesteld hoeveel euro GroenLinks vindt dat er per voorstelling bijgelegd mag worden. Achterliggende gedachte van die reactie was dat een voorstelling liever niet teveel geld kost en bij voorkeur zelfs winstgevend is. Zo niet, dan kan het geld eigenlijk maar beter naar andere kunst. Kunst die dus waarschijnlijk ook zonder financiële steun al ‘break even’ draait of zelfs winstgevend is. Dan hoeft juist dáár toch geen geld meer bij? Lees verder »

14reacties

De kunsten, een breed en subjectief begrip, onlosmakelijk verbonden met de menselijke cultuur. De een denkt bij de kunsten aan een schilderij in het Rijksmuseum, de ander aan ballet en weer een ander aan draaiorgels.

Ondanks het enorm brede spectrum aan zaken die je onder kunsten of cultuur kunt scharen, is er één gemene deler. Dat kunst en cultuur toegevoegde waarde hebben voor de samenleving, daar is men het wel over eens. Maar wat die waarde is? In een samenleving die meer en meer onder economisme gebukt gaat, wordt steeds vaker een kosten-batenanalyse gemaakt. Cultuur kun je verstevigen, maar ook ondermijnen en economisme is fataal voor die menselijke cultuur. Het is ironisch dat twee van de factoren die ons tot mens maken, die ons onderscheiden van dieren, zo slecht met elkaar door één deur kunnen. Een duivels dilemma dus. Lees verder »

33reacties

Met temperaturen zoals die van vandaag en afgelopen weekend, is de energierekening niet iets waar je snel aan denkt, tenzij je over moet stappen. Toch is het ook nu relevant. Het is een thema dat terug komt bij de voorjaarsnota. De wereld is bezig of staat op het punt te beginnen aan een energietransitie. Nederland is inmiddels ook bezig aan deze transitie. Binnen niet al te lang zal Nederland grootschalig de overstap gaan maken naar een aardgas vrije samenleving. Die transitie kan en mag echter een stuk sneller. Nederland hobbelt namelijk, wat ontwikkelde landen betreft, een beetje achteraan. Lees verder »

10reacties

Veiligheid is de laatste maanden een terugkerend thema geweest in de commissie B&E. De stadswacht kwam ter sprake, waarover ik eerder al een column schreef. Afgelopen donderdag stond het aanvalsplan veiligheid op de agenda, over de bestrijding van criminaliteit in Helmond en op 16 maart, exact een maand geleden, werd het risicoprofiel van de Veiligheidsregio Brabant Zuidoost (VRBZO) besproken. Op dit risicoprofiel kom ik later terug.

In juni 2016 was het thema van mijn column geiten en Q-koorts. Hier pak ik nu op terug, omdat het nog steeds zeer actueel is. Vorige week was er een informatieavond in wijkhuis Parkzicht in Dierdonk, over de nog altijd ontbrekende duidelijkheid rond de komst van een nieuwe geitenboerderij met 2300 geiten tussen Bakel en Dierdonk. Lees verder »

6reacties

Klimaat en klimaatverandering krijgen vaak het stempel een linkse hobby te zijn. Met de opkomst van Trump in Amerika wordt dit beeld alleen maar sterker. Helaas is niets minder waar. Klimaatverandering is niet meer een probleem verzonnen door ‘linkse boomknuffelaars’, maar serieuze shit. Voor iedereen, links of rechts. De recent verschenen videotape van Shell, uit 1991, bewijst dat zelfs grote bedrijven toen al wisten van de gevaren. Dat deze video vervolgens 25 jaar lang door Shell verzwegen werd, is op z’n zachtst gezegd bizar.
U vraagt zich nu misschien af waar ik heen wil met deze column en u overweegt mogelijk op het kruisje te klikken bij het zoveelste klimaatverhaal, wat ogenschijnlijk niet zoveel met Helmond te maken lijkt te hebben. Toch is er een verband. Lees verder »

8reacties

Veiligheid. Niet iets waar Helmond internationaal om bekend staat. Binnen Nederland heeft Helmond al lange tijd niet echt een positieve naam… De drugswereld is hier hardnekkig, maar helaas is dit geen Helmonds probleem. Het treft de complete regio, van Tilburg tot Venlo. Daar zou ik een aparte column over kunnen schrijven. Het thema van nu wordt ingegeven door de commissievergadering van afgelopen donderdag, 19 januari.

Een aspect van veiligheid waar Helmond namelijk wél positief om bekend staat, is de stadswacht. Niet de problemen uit het verleden rondom de organisatie, maar de impact van de stadswacht op het veiligheidsgevoel. Lees verder »

8reacties

Op zondag 11 december gaat de nieuwe dienstregeling van het openbaar vervoer in. Het busvervoer in Brabant krijgt een nieuwe naam: Bravo. Hermes en Bravo communiceren al enige tijd volop over de nieuwe dienstregeling, onder andere met promoteams in de bus en op de stations en met advertenties in het ED en de Traverse. Misschien hadden ze de uitgaven aan promotie beter in dienstverlening kunnen investeren. Bravo is Italiaans en betekent letterlijk ‘goed’. Dankzij de 43 elektrische bussen heeft Bravo de primeur in Europa, terecht Bravo dus! Maar wat de dienstregeling betreft, valt er voor het Helmondse OV weinig te Bravo’en. Het was al niet veel, maar nu weten we het zeker. De keuze voor een alternatief wordt ons wel erg makkelijk gemaakt. Lees verder »

8reacties

Laatst heb ik met iemand gesproken die lid was van de jeugdraad in haar stad. Daarbij rees bij mij meteen de vraag waarom we in Helmond geen jeugdraad hebben. Ik besloot hier mijn column aan te wijden. Zo kwam ik er achter dat het idee niet nieuw is.

In november 2015 werd door PvdA en D66 een breed gesteunde motie ingediend voor het onderzoeken van de mogelijkheid van een jeugdgemeenteraad, naar voorbeeld van onder andere Laarbeek, Tilburg en Oirschot. Een beetje in de bestuurlijke stukken zoeken, leert dat het idee voor Helmond al uit 2005 stamt en voor het eerst geopperd werd door het CDA. Een goede zaak dat er aandacht is voor de stem van jongeren en dat het binnen de Helmondse politiek niet een paradepaardje van maar één partij is. Lees verder »

13reacties

(Te) hard rijden is een keuze. Ik woon sinds een tijdje aan de Traverse en als ik uit het raam kijk, zie ik dat het best een populaire keuze is. Maar is het ook een verstandige keuze? Behalve dat het misschien leuk is, heeft het verder vooral nadelen. Veel meer dan je in eerste instantie zou verwachten.

Op de Traverse is de maximum toegestane snelheid 50km/u. Hier wordt lang niet altijd gehoor aan gegeven, zeker niet op de brug bij het kasteel. Tijdwinst levert het echter niet op. De stoplichten staan namelijk op zo’n afstand van elkaar dat je met te hard rijden nooit op tijd bent om bij het volgende stoplicht een ‘groen eerder’ mee te pikken. Tenzij je als een bezetene met 140km/u door rood knalt (ook dit zie ik wel eens gebeuren). Lees verder »

7reacties

Zomerse columns hebben een zomers onderwerp. Zo ook deze.

Een traditie bouwen kost tijd. Dat weten ze bij de Lega Bisse del Garda maar al te goed. Deze organisatie staat achter een jaarlijks terugkerende serie van roei-evenementen op het Gardameer in Italië. Ieder jaar strijdt een tiental teams in competitieverband uit naam van hun stad of dorp om de Bandiera del Lago (vlag van het meer). Vier sterke roeiers staan (!) op een lange, slanke boot en roeien een bepaalde afstand twee keer heen en weer. Deze manier van roeien is ontstaan ten tijde van de Republiek van Venetië, ergens tussen 1400 en 1700. De eerste race zou gestreden zijn in 1548 en dit evenement mag zich dus met recht een traditie noemen! Lees verder »