Buiten is het 5 graden, binnen zit

De weblog van Helmond

meer over deze weblog »
Op de weblog kun je over Helmond praten, huilen en lachen.
Alle berichten op onze voorpagina zijn actueel of gaan langer mee dan de waan van de dag. Vrijwel dagelijks plaatsen wij iets nieuws.
Onder elk bericht staan de reacties (inmiddels al 91.667 sinds de start van de weblog in mei 2005) van andere Helmonders. Alleen lezen wat anderen schreven kan, leuker is het natuurlijk als jij ook jouw on-topic (?) reactie geeft.
13reacties

(Te) hard rijden is een keuze. Ik woon sinds een tijdje aan de Traverse en als ik uit het raam kijk, zie ik dat het best een populaire keuze is. Maar is het ook een verstandige keuze? Behalve dat het misschien leuk is, heeft het verder vooral nadelen. Veel meer dan je in eerste instantie zou verwachten.

Op de Traverse is de maximum toegestane snelheid 50km/u. Hier wordt lang niet altijd gehoor aan gegeven, zeker niet op de brug bij het kasteel. Tijdwinst levert het echter niet op. De stoplichten staan namelijk op zo’n afstand van elkaar dat je met te hard rijden nooit op tijd bent om bij het volgende stoplicht een ‘groen eerder’ mee te pikken. Tenzij je als een bezetene met 140km/u door rood knalt (ook dit zie ik wel eens gebeuren).

Ook het verbruik van je auto gaat behoorlijk omhoog bij hogere snelheden. “Ja, natuurlijk, dat is logisch”, is de standaard reactie, maar vaak staat men er niet bij stil dat luchtweerstand exponentieel toeneemt, in plaats van lineair. De toename in verbruik van 120km/u naar 130km/u is dus veel groter dan de toename in verbruik van 20km/u naar 30km/u. In de portemonnee merk je dit niet direct, maar het gaat over lange termijn echt om flinke bedragen. Nog los van alle bekeuringen en veiligheidsrisico’s die erbij komen kijken. Vijf keer op en neer van Helmond naar bijvoorbeeld Amsterdam met 100km/u als maximum bespaart, afhankelijk van de auto, tot wel 100 euro aan benzine ten opzichte van 120km/u als maximum. Snel verdiend in dat uurtje dat je langer onderweg bent… Vijf keer per week van UPC naar de McDonald’s en terug met een normale snelheid in plaats van overal plankgas levert ook een ruime besparing. Je merkt het misschien niet direct op je rekening, maar leg eens iedere week een tientje opzij en je ziet het snel genoeg. Het zelfde geldt voor de uitstoot. Helmond heeft niet de schoonste lucht van het land en daaraan is de Traverse een grote bijdrager. Niet zichtbaar op je rekening maar wel met zo’n impact dat onze levensverwachting erdoor omlaag gaat.

Terug naar de titel. Wél zichtbaar op je rekening zijn snelheidsboetes. Weinig dingen zijn zo frustrerend en voelen zo onrechtvaardig als een boete voor 54km/u op een plek waar je 50km/u mocht. Na correctie kun je betalen voor die ene kilometer die je, absoluut niet bewust, te hard gereden hebt. Maar of het er minder veilig op werd? Niet echt. Te hard rijden is een keuze, maar (voor je gevoel) ‘bestolen’ worden niet. Helaas is dit landelijke wetgeving.

Helmond als city of smart (en safe) mobility zou een pilot aan kunnen vragen voor een rechtvaardiger en veiliger snelheidsboete systeem. Een systeem waarbij de echte hardrijders de bekeuringen ontvangen en de gewone automobilist gespaard blijft. Door de huidige standaard correctie van 3km/u te vervangen door een correctie van 10 tot 15% van de maximum snelheid, wordt niet alleen hard rijden maar óók geflitst worden een bewuste keuze. Als daarbij de boete ook verhoogd wordt, wordt hard rijden veel sterker ontmoedigd dan nu het geval is. Zo komt veiligheid weer voorop te staan, in plaats van het als gemeente moeten voldoen aan een landelijk gesteld minimum aantal bekeuringen.

Thomas Tuerlings
Burgercommissielid GroenLinks

13 reacties:

Ik denk dat het hele Automotive-gebeuren maar weinig Helmonders iets zegt. Maar alleen de echte hardrijders bekeuren is wel een goed idee.

Beantwoorden

Je zou van de Traverse ook een groene golf kunnen maken. Maar ja dat leverd niet genoeg op. En al dat gewauwel van exponentieel bla bla blah zegt de meeste mensen niets.

Beantwoorden

Te hard rijden is een keuze. Je er druk om maken ook.

Beantwoorden

Bij een auto die 1 op 12 rijdt met 120 Km/uur ben je bij een benzine prijs als nu 174 euro kwijt op 5 ritjes op en neer naar Amsterdam. Wil je hier 100 euro op verdienen dan moet je 1 op 28 gaan rijden. Ik trek dit zeer in twijfel of je dit wel kunt halen met een snelheidsvermindering van 20 Km per uur.
Natuurlijk ga je geld verdienen met zachter rijden, maar het is ook waar dat je met een groene golf, minder verkeersdrempels, minder wegversmallingen ook dit gaat bereiken.

Beantwoorden

@Marja Konings op maandag 19 september 2016 om 21:06:

Rode stoplichten storen mij ook ontzettend. Zeker het kruispunt bij de kubuswoningen aan de Traverse (niet die bij het speelhuis) is een ramp, daar staat regelmatig iedereen stil. Groene golf zou zeker een verbetering zijn, maar de Traverse was enkel een voorbeeld. Ik heb het meer over alle kruispunten binnen de bebouwde kom. Mijn voorstel levert de Staat ook minder op dan hoe het nu geregeld is (al die boetes van nét 1 of 2 km te hard vallen weg terwijl die het meeste opleveren).

@Linda Van Ruth op maandag 19 september 2016 om 22:59:

Ieder jaar wordt er in Nederland een top3/5/10 samengesteld van de grootste ergernissen. Hondenpoep en hardrijden in woonwijken staan daarbij standaard op 1 en 2.

@Hans op dinsdag 20 september 2016 om 15:49:

Het klopt dat de nieuwere, zuinigere auto’s de 100 euro niet halen. Gelukkig maar! Een zware gezinswagen van 10 jaar oud (bijvoorbeeld een Renault Espace of Peugeot 807) loopt na al die jaren bij 120km/u met een beetje geluk nét 1 op 8. Verlaag je daarbij de snelheid naar 100 en je zit dicht tegen 1 op 11/12. Zo kom je op 1500 kilometer al gauw aan 100 euro. Maar met de nieuwste auto’s is het inderdaad niet mogelijk.

Beantwoorden

Te hard rijden mag gewoon niet.
Mensen die een boete krijgen voor 54km/u, hebben op hun teller tegen de 60km/u gereden. De gemiddelde teller wijkt al gauw 4km/u af.
Dat gemier over snelheidsboetes vind ik maar zielig, dom gedrag.
Onlangs t.p.v. De Automotive campus 4km/u te hard gereden en er een boete voor gehad. Die boete is gewoon betaald, klaar.
Ik heb klaarblijkelijk het gaspedaal zelf iets te hard ingetrapt. Ik heb ten minste geen been van het justitieel incassobureau op mijn gaspedaal gezien.
Dus ik zal het zelf wel geweest zijn.

Beantwoorden

@Bart op dinsdag 20 september 2016 om 18:38:

Precies dat is waar ik op doel met dat het een keuze is. Maar de boetes moeten wel het eigenlijke doel blijven dienen, namelijk de veiligheid. Binnen een marge van 10% komt de veiligheid niet in het geding. Die boetes zijn in mijn ogen overbodig. Maar de boetes voor mensen die bijvoorbeeld 75 rijden waar 50 is toegestaan, mogen wat mij betreft aanzienlijk strenger beboet worden, juist, omdat het een bewuste keuze was.

Een gemiddelde teller wijkt misschien 4km/u af, maar dit kan net zo goed de andere kant op vallen waardoor iemand onbewust nét die ene kilometer te hard reed.

Beantwoorden

@Thomas
Tellers wijken alleen naar beneden af.
Wanneer men tot 5km/u niet zou bekeuren, dan gaat iedereen 55 rijden waar 50 is toegestaan. Zo kinderachtig is men wel.

Beantwoorden

@Thomas vandaar de verplichte correctie die agenten in surveillance wagens gebruiken.

Beantwoorden

Weet je dat zeker Bart? Als ik dit zo lees… http://www.ed.nl/regio/eindhoven/eindhoven-grossiert-in-snelheidsboetes-helmond-heeft-meest-flitsende-paal-oproep-grafieken-1.6424132

En om die reden stel ik tegelijkertijd voor de boete aanzienlijk op te hogen. Als ze dan met 56 geflitst worden, is de keuze volledig aan hen en de boete ook niet meer dan terecht.

Beantwoorden

Waarom zou de overheid autofabrikanten niet betalen om de teller naar boven af te laten wijken zodat ze meer bekeuringen en geld binnen halen?

Beantwoorden

In Nederland handhaven we niet, dat geldt voor alles. In plaats daarvan maken we het zo moeilijk mogelijk om de regels te breken.
Voorbeeld: Je neemt een doorgaande mooie brede weg waar een maximum snelheid geldt van 80 km/h. Vervolgens leg je er ook nog eens aan weerzijden mooie brede fietspaden langs dus nog veiliger maar dat is niet genoeg. De snelheid gaat naar 60 km/h wat niemand nog begrijpt. Om nu te zorgen dat je daar niet boven komt leggen we er om de 200 meter ook nog een flinke drempel of ander onding in. Zo hoef je niet te handhaven.

Dat het ook anders kan zie je in Duitsland. Ik verbaasde me over de discipline van de Duitsers als ze binnen de bebouwde kom rijden. Zelden rijden ze harder dan de maximale snelheid van 50 km/h eerder nog wat langzamer. Hoe dat komt? handhaven, opvoeden en misschien een andere mentaliteit.

Want als Nederlanders ergens erg goed in zijn dan is het de grenzen opzoeken en het liefst er overheen gaan.

Beantwoorden

@skeurneus op donderdag 22 september 2016 om 08:32:

Mooi gezegd!

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *