Buiten is het 15 graden, binnen zit al 15 jaar 😻

De weblog van Helmond

meer over deze weblog »
Op de weblog kun je over Helmond praten, huilen en lachen.
Alle berichten op onze voorpagina zijn actueel of gaan langer mee dan de waan van de dag. Vrijwel dagelijks plaatsen wij iets nieuws.
Onder elk bericht staan de reacties (inmiddels al 99.015 sinds de start van de weblog in mei 2005) van andere Helmonders. Alleen lezen wat anderen schreven kan, leuker is het natuurlijk als jij ook jouw on-topic (?) reactie geeft.
19reacties

‘Onvrede over parkeren op Suytkade Helmond: bewoners moeten zelf ook betalen’ zo luidt de titel van het artikel in het ED van 16 juli 2014. Voornamelijk de Annawijk heeft al lange tijd te maken met parkeeroverlast. Overlast die voornamelijk wordt veroorzaakt door langparkeerders, zoals treinreizigers en gemeenteambtenaren. Om de parkeeroverlast in de wijken, waaronder de Annawijk en Suytkade te beëindigen of te voorkomen is op 3 december 2013 het beleidsstuk ‘Parkeerregulering en tarieven en vergunningenbeleid’ in de raadsvergadering van Helmond besproken. In dit beleidsstuk is voorgesteld om de bewoners van de Annawijk en Suytkade een tarief te laten betalen voor de eerste en tweede parkeervergunning, op basis van kostendekkendheid respectievelijk € 4,- en € 12,- per maand. Het is echter zeer wrang om de bewoners van deze wijken te confronteren met kosten voor parkeerregulering. Zeker nu deze wijken volgens het beleidsstuk niet eens behoren tot het centrum of de rand.
Tijdens de raadsvergadering heb ik hiervoor dan ook extra aandacht gevraagd. Volgens de verantwoordelijke wethouders zouden de bewoners tijdens een bewonersbijeenkomst van 15 januari 2014 over deze plannen worden ingelicht en mochten bewoners nadien nog met eigen ideeën komen. De uiteindelijke invulling van parkeerregulering stond dus allerminst vast, tenminste dat leek zo te zijn. Van buurtbewoners heb ik nadien vernomen dat door de realisatie van het parkeerterrein bij de Cacaofabriek de problemen in de woonwijk opgelost leken. Je zou zeggen, het gewenste doel was bereikt. Velen waren dan ook onaangenaam verrast bij de aanblik van de borden met “betaald parkeren” op het parkeerterrein bij de Cacaofabriek. Hierdoor is bij wijkbewoners de vrees teruggekeerd, dat voor de wijken toch betaald parkeren zal worden ingevoerd. Door de uitspraken van de woordvoerder van de gemeente in het krantenartikel, volgens wie het slechts een kwestie van tijd zal zijn dat in de Helmondse Annawijk en Suytkade betaald parkeren wordt ingevoerd, is deze vrees bekrachtigd. Omwonenden worden daardoor geconfronteerd met kosten voor problemen die zij niet veroorzaken en op dit moment ook niet ervaren. Zoals in het ED al terecht wordt gesteld, bewoners zitten hierop niet te wachten.
Continuering van de huidige situatie, het gratis aanbieden van parkeerplekken op het parkeerterrein bij de Cacaofabriek, zou de meest eenvoudige en logische oplossing zijn. Voor de gemeente betekent dit geen extra kosten, want nu wordt immers ook gratis geparkeerd in de Annawijk en bij de Cacaofabriek. En mocht de parkeerproblematiek toch weer ontstaan, is het dan redelijk om deze bewoners, die het probleem zelf niet veroorzaken en over het algemeen niet tot de meest draagkrachtige bewoners van Helmond behoren, te laten betalen voor hun parkeervergunning? Om deze reden vindt D66 dat als betaald parkeren wordt ingevoerd, de bewoners in ieder geval de eerste parkeervergunning gratis zouden moeten krijgen.

Gaby van den Waardenburg
Raadslid, D66 Helmond

19 reacties:

Goed stuk weer, Gaby! Het is fijn te weten dat er aandacht is voor dit probleem.

Beantwoorden

@Jeanne op maandag 28 juli 2014 om 09:27:

Nu hopen da er meer partijen over de brug kommen.

Beantwoorden

Wanneer de Gemeente Helmond een mogelijke “melkkoe” in het vizier heeft, dan kun je de klok er wel op gelijk stellen, dat er binnen nu en afzienbare tijd, een parkeerbeleid komt voor dit gebied. Het zal wel beginnen met inderdaad het aanbieden van parkeervergunningen tegen basistarief voor de bewoners (die uiteraard duurder worden in toekomst, wegens “gemaakte” kosten) en een nieuw trainingsgebied voor onze Boa’s, want naast de betaalde vergunningen, is dit natuurlijk ook weer een prachtig “jachtgebied” voor ons keurkorps van parkeer/stadswachten, die zich hier weer inzetten voor prettigere leefomstandigheden in deze wijken!!??

Beantwoorden

Een parkeer vergunning wil niet zeggen dat je een gegarandeerde parkeeplaats hebt, maar geeft de BOA de mogelijkheid om (in willekeur) bonnetjes uit te schrijven.Dit zal niet gebeuren als er iets te doen is in de CC fabriek, maar alleen als bewoners toevallig bezoek ontvangen, die niet over een vergunning beschikken. Wat is eigenlijk het nut van het parkeerterrein bij het station aan de Engelseweg, met twee nietwerkende parkeer meters, en af en toe een auto?

Beantwoorden

Op die bewuste 15e januari is er door de spreekstalmeester van dienst .Stienen, de mededeling gedaan dat er 3 scenario’s waren maar welke het ook werd,het ging geld kosten. Ze hebben binnen het bestuur een parkeergoeroe die alles wist over parkeren en dan vooral de nadruk op betaald verkeren. Vragen over parkeren bij cacaofabriek of aan de engelseweg werden vrij gemakkelijk ter zijde geschoven maar Stienen was zeer trots op zijn goeroe die ook niet verder kwam dan dat er betaald moet worden. Toen de stemming in de zaal er niet beter op werd strooide dhr Stienen met info over de verwachte opening van de Lidl. De hele zaal in vervoering en Stienen als grote winnaar uit het debat. Nog altijd lijkt het me een zeer simplistisch verhaal wat alleen maar gericht is op uitpersen van de melkkoe terwijl vergelijkbare parkeerproblemen rondom ziekenhuis toch héél wat sjieker zijn opgelost.. Wanbestuur is ook bestuur.

Beantwoorden

IK lees voorin het stukje van Gaby dat het allemaal ligt aan langparkeerders, voornamelijk treinreizigers en gemeenteambtenaren.
Mijn oplossing waarom niet de veroorzakers van dit probleem aanpakken?
Fietsen(zwerf) is inmiddels ook opgelost, toch?
Ik betwijfel of er wel zoveel trein reizende automobilisten zijn trouwens, maar laat NS een deugdelijk (schappelijk) parkeertarief koppelen aan de inmiddels tegenwoordig verplichte Ov-kaart………..
Tweede groep van gemeenteambtenaren, hen allemaal als werkgever verplichten op de fiets te komen, wonen als het goed is in Helmond.

Beantwoorden

Volgens de app van ‘stadspas parkeren’ heet de parkeerzone hier op suytkade voor de deur (Palladio) ‘de Clundert’. Dus als je zin hebt kun je al betaald parkeren ook al hoeft het nog niet? 🙂

Beantwoorden

Ik heb het niet over de Suytkade, maar aan de rand daarvan.

Ik vraag me af – als je langs de Cacaofabriek rijdt – waar al die mensen zijn van de auto’s die daar geparkeerd staan (vrijwel iedere dag). Niet in de Cacaofabriek in ieder geval, want ik ben eens een paar keer gaan kijken, maar in het gebouw zelf is vrijwel niemand te zien.
Dus zouden het treinreizigers en gemeenteambtenaren kunnen zijn, die hun auto’s daar parkeren. Voor niets (nu in ieder geval nog wel). Heb ik me vergist en soms automaten zien staan? Dan is dat probleem binnenkort ook wel weer opgelost.

Op het parkeerterrein aan de kant van de Engelseweg bij het station zie je ook nauwelijks auto’s staan. Daar moet ook betaald worden. Mensen willen het liefst nergens voor betalen. Dan moet je op de fiets gaan, zeg ik. Gratis stallen is in de stad goed mogelijk. Op de fiets? Verplichten? En als het regent dan? Dan worden we nat (hoor ik die gemeenteambtenaren denken)! En dat is erg hoor!

Beantwoorden

Gaby, aansluitend op de parkeerperikelen in de Annawijk: Wat vindt D66 ervan dat huurders (ook sociale) in Brandevoort verplicht zijn een parkeerplek te huren voor 50 euro, zelfs als ze geen auto hebben? Want dat is nog eens wat anders dan 4 of 12 euro per maand!

Beantwoorden

@Edith op woensdag 30 juli 2014 om 21:37:

hoi mevrouw Edith dat ben ik helemaal met je eens.

Maar schijnbaar heeft de gemeenteraad in december 2013 een parkeerplan vastgesteld en nu zitten we dus mooi met de gebakken peren.
O ja, zat mw. Gaby toen ook niet in de gemeenteraad en sterker nog voerde zij niet het woord namens de factie SDOH-D66-HB ?
Het is wel erg gemakkelijk om nu de bal terug te gooien voor een parkeerplan waar jezelf ja tegen hebt gezegd.

Maar dat zal wel de nieuwe strategie van D66 Helmond zijn = tegen als het goed valt bij de mensen want zo worden we wel groter.

Beantwoorden

@edith is dat standaard of zit er een parkeerplaats (dus gegarandeerd een plek) bij de huurwoning? Zoals afgesloten/eigen parkeerplaatsen of parkeerkelder. Dat hebben wij namelijk op Suytkade ook.

Beantwoorden

Ja,@ Wilco dat zou ik nu ook wel eens willen weten. Waar overigens aan voorbij gegaan wordt is het gedrag van leerlingen en leraren van Groene Campus. Vaak omdat het voor hun bedoelde parkeerplaats te ver lopen is wordt de Suytboulevard al vanaf een uur of zeven volgebouwd.

Beantwoorden

@Eric daarom is betaald parkeren zo verkeerd nog niet

Beantwoorden

@wilco op donderdag 31 juli 2014 om 08:30:

Het is een afgesloten parkeerplaats bij de huurwoning. Ik heb geen auto maar ben wel verplicht die parkeerplaats te huren, voor 50 euro! Voor iemand met een minimum inkomen is dat een hoop geld! Brandevoort is gewoon een vinexwijk met sociale huurwoningen en ik vind het onverantwoord zo’n hoge parkeerbijdrage te vragen van mensen die al moeite hebben de eindjes aan elkaar te knopen. Daarom ben ik ook benieuwd wat D66 en Gaby hiervan vinden.

Beantwoorden

@edith dat je geen auto hebt maakt niet uit. Bij het aangaan van de huurovereenkomst wist je dat de parkeerplaats verplicht in het contract zit. Het blijft dan natuurlijk zuur als je voor iets betaald wat je niet gebruikt. De gemeente zal hier niets aan kunnen veranderen.

Wat je zou kunnen doen (gebeurd vaker) is informeren of iemand in je omgeving meerdere autos heeft en interesse heeft de parkeerplaats van je te huren. Het mag misschien wel niet maar je moet creatief zijn 😉

Beantwoorden

In Amsterdam heeft de gemeente wel wat geregeld samen met de woningbouw voor minima in deze situatie. Het kán dus wel.

Beantwoorden

@Edith op zondag 3 augustus 2014 om 21:52:

Natuurlijk kan de gemeente samen met de woningbouw wat regelen voor de minima, waar een wil is, is een weg. Het lijkt mij, dat hier een voortrekkersrol is weggelegd voor wethouder Stienen, die immers zelf zijn “roots” in de annawijk heeft liggen en partijpolitiek gezien, vanuit zijn christelijke waarden en normen, de minder draagkrachtige bewoners een helpende hand kan reiken.

Publicitair gezien, zal het minder interessant zijn, als b.v. linten knippen of
ere-voorzitter zijn, maar uit algemeen oogpunt kan men dan wel stellen, dat een man van het volk iets doet voor het volk, al is hij die hele sociale status allang ontgroeid!

Nu maar hopen dat de komende tijd niet ergens linten geknipt moeten worden!!

Beantwoorden

Ja, op Gaby van D66 hoeven we i.i.g. niet te rekenen merk ik wel.

Beantwoorden

Correctie @ Javier. Laat ook plastic badeendjes te water ivm opening sluis ergens in een weiland. Ook hanteerde hij de startvlag bij een autoralley. Graag dus enig respect voor deze integere visioenair.

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *