Buiten is het 29 graden, binnen zit

De weblog van Helmond

meer over deze weblog »
Op de weblog kun je over Helmond praten, huilen en lachen.
Alle berichten op onze voorpagina zijn actueel of gaan langer mee dan de waan van de dag. Vrijwel dagelijks plaatsen wij iets nieuws.
Onder elk bericht staan de reacties (inmiddels al 82.675 sinds de start van de weblog in mei 2005) van andere Helmonders. Alleen lezen wat anderen schreven kan, leuker is het natuurlijk als jij ook jouw on-topic (?) reactie geeft.
24reacties

Het is niet mogelijk om op vrijdag- en zaterdagnacht met het openbaar vervoer vanuit Eindhoven naar Helmond te reizen. Helmond maakt ondanks dat het behoort tot de vijf grote steden van Brabant geen deel uit van het nachtnet. Dit vinden wij als D66 niet wenselijk en ook niet passend bij de ambities van een grote metropoolregio. Tijdens de begrotingbehandeling in november hebben wij daarom, samen met de PvdA, GL en Helder Helmond, een motie ingediend voor een onderzoek naar de nachtbus en nachttrein.

In deze motie heeft de gemeenteraad het college van burgemeester en wethouders opgedragen te onderzoeken of de gemeente aangesloten zou kunnen worden op een pilot van de provincie en de 4 grote steden in Brabant voor nachtbussen op vrijdag en zaterdag. Ook hebben we het college opdragen te onderzoeken of een nachtelijke treinverbinding gerealiseerd zou kunnen worden. Met deze onderzoeksgegevens zouden wij als gemeenteraad een goede afweging kunnen maken over het nachtnet en de wijze waarop.

Je zou kunnen stellen dat het college snel aan de gang is gegaan met deze opdracht. Aanstaande dinsdag staat het onderwerp namelijk al op de agenda van de commissie Omgeving. De raad wordt verzocht om in te stemmen met de invoering van een pilot voor een nachtnet per trein op vrijdag- en zaterdagnacht. Maar toch zijn we als D66 een beetje teleurgesteld met de uitvoering van onze motie.

We hadden graag een grondig en gedegen onderzoek gezien naar een nachtbus en nachtrein op vrijdag- en zaterdagnacht. Maar dit is helaas niet het geval. Uit het raadsvoorstel wordt enkel duidelijk dat de NS een offerte heeft uitgebracht en dat de busvervoerders dat niet hebben gedaan. Wij hadden van het college toch meer inzet en onderzoek verwacht.

Uit een businesscase onderzoek van de provincie is ook al eerder gebleken dat het nachtnet, net zoals veel ander openbaar vervoer, niet rendabel is en dat het gesubsidieerd moet worden. In het raadsvoorstel wordt voorgesteld om 2 extra treinen (vertrek Eindhoven 00:45 uur en 01:45 uur) voor een bedrag van € 39.000 te laten rijden. Op dit moment vertrekt de laatste trein om 00:32 uur vanaf station Eindhoven. De trein van 00:45 maakt voor ons dus niet echt het verschil. Uit het businesscase onderzoek blijkt bovendien, dat de kosten van een nachtelijke busverbinding tot 04:00 uur ongeveer € 43.000 zouden bedragen. Het verschil in kosten is niet echt wezenlijk, maar de eindtijd wel. Graag hadden we gezien dat hier meer onderzoek naar was verricht en hierover in het raadsvoorstel meer uitleg was gegeven.

Bovendien wordt in het raadsvoorstel het voorbehoud gemaakt, dat de nachttrein er enkel komt met mede financiering van de gemeente Eindhoven en de provincie. Provinciale Staten heeft namelijk gelden ter beschikking gesteld voor een nachtnet per bus. Het college geeft aan dat uit overleg met de provincie is gebleken, dat Provinciale Staten deze financiële bijdrage niet beschikbaar heeft gesteld voor een nachttrein tussen Helmond en Eindhoven. Wanneer Helmond en Eindhoven voor de nachttrein een financiële bijdrage van de provincie willen ontvangen, dan zal een nieuw verzoek ingediend moeten worden. Daarnaast is de gemeente Eindhoven bereid om mee te betalen aan een nachtbus tussen Helmond en Eindhoven, maar het is niet duidelijk of dit ook geldt voor een nachttrein. Het is dus nog allerminst zeker of de provincie en de gemeente Eindhoven bereid zijn de nachttrein in plaats van de nachtbus mee te financieren.

Uiteraard hopen wij op een goed bericht van zowel de provincie als de gemeente Eindhoven, maar we hadden graag gezien dat het college hierover voorafgaand aan het raadsvoorstel meer zekerheid had kunnen geven. Zeker nu de keuze voorligt om een nachttrein te realiseren en het idee van een nachtbus geheel te laten varen. We zullen dinsdag deze vragen aan de verantwoordelijk wethouder stellen en hopen dat wij niet nogmaals teleur worden gesteld.

Gaby van den Waardenburg
Raadslid, D66 Helmond

24 reacties:

Ja en dan de bus via Geldrop,Mierlo,Mierlo-Hout naar Helmond dan wordt het ws ook nog meer kostendekkend.

Beantwoorden

Wordt een duur grapje zo te zien. En dat voor een handjevol gebruikers. Waarom niet gewoon met een paar man in de auto en afspreken wie de bob is. Of laat anders een bekende je komen ophalen. Er zijn ouders genoeg die dit jarenlang voor hun kinderen hebben overgehad en tot diep in de nacht voor chauffeur hebben gespeeld.

Beantwoorden

Harrie is niet de slimste thuis… kan hij ook niks aan doen…

Beantwoorden

Gewoon een stoptrein om 2 uur en 4 uur laten rijden vanaf Eindhoven en dan laten stoppen op Helmond, Deurne, Horst Sevenum en Venlo.
Denk dat er op die route genoeg volk is die gebruik willen maken van een nachtverbinding.
Niet zozeer alleen om vanuit Eindhoven terug naar huis te gaan, maar eerder vanuit de randstad (Den Haag/Rotterdam en Amsterdam/Utrecht).

Beantwoorden

Ik weet nog wel dat het al jaren bagger is wat OV betreft in de weekeinden tussen Helmond en Eindhoven. In de tijd dat we nog regelmatig op stap gingen in Eindhoven, zo’n 20 jaar terug, waren we al gedwongen om om 00:33 de laatste trein te nemen. Nèt als de gezelligheid een beetje begon. Of men moest met de auto gaan (als er iemand een rijbewijs had) en aan de frisdrank. Of belachelijke prijzen aan taxi kosten neertellen.

Het is diep triest dat hier in al die jaren nog niets in gewijzigd is.

Want zeg nou eerlijk,…. wie wil er nu in Helmond stappen? Hier was destijds al bijna niets te beleven, en de enkele leuke zaken van toen zijn allang verdwenen.

Beantwoorden

Denk dat ik maar aan mijn 2e jeugd ga beginnen……..

Beantwoorden

Ook B en W Eindhoven willen nachttrein tussen Eindhoven en Helmond. Goede zaak, dus dat gaat hem worden. Hoop dat die dan wel de hele nacht gaat rijden.
http://www.omroepbrabant.nl/?news/241614662/B+en+W+Eindhoven+willen+nachttrein+tussen+Eindhoven+en+Helmond.aspx

Beantwoorden

gaat de NIET-stappende/studerende belastingbetaler weer geld kosten, dus die moet nog harder gaan werken voor die paar uitzonderingen of nachtbrakers

Beantwoorden

De NIET-studerende/stappende onder ons betalen net zoveel belasting voor o.a.onderwijs. Bert.

Beetje kansloos argument.

Overigens levert de horeca een vrij aardige bijdrage aan de economie.

Beantwoorden
NIET-studerend/NIET-stappend

@NIET-studerend/NIET-stappend op dinsdag 22 december 2015 om 15:54:

Ik studeerde ook ooit, ben het helemaal met je eens. Zijn er best veel.

Beantwoorden

Helmond stemt in met nachttrein in het weekend
Een overgrote meerderheid van de gemeenteraad stemde zojuist voor de nachttrein van en naar Eindhoven. Deze nachttreinen op vrijdag- en zaterdagnacht tot 02.00 uur gaan in 2017 of uiterlijk 2018 rijden voor 3 jaar.
De gemeente Eindhoven wil haar deel betalen, de provincie moet nog beslissen of ze mee willen betalen aan deze nachttreinen.
Een motie vanavond die B&W oproept tot aanvullend onderzoek naar een nachtbus/sprinter van 2 uur tot 4 uur ’s nachts werd unaniem aangenomen.
Voor wie meer informatie wil lezen over de aanloop naar deze besluiten: Mogelijk nachtbussen van/naar Helmond.

Beantwoorden

Ben heel benieuwd hoe dit vorm gaat krijgen

Beantwoorden

Waarom gewoon niet de treinen eerder smorgens laten rijden in het weekend?? Om 05:00u al treinverkeer beschikbaar stellen tussen Deurne en Eindhoven. Plakt er nog lijn 401 en 402 Ehv Airport er tegenaan en nachtbrakers als vroege vakantie vogels hebben er baat bij om zo makelijk met het OV te reizen.in Rotterdam en Amsterdam rijden treinen in het weekend al om 05:45 naar Ehv.voor mij ideaal om es door te zakken in grote steden. Want je komt dan met de trein netjes pas om 08:00 in Ehv of Helmond. Dus als men om 05:00u het treinverkeer in Ehv naar Deurne of Venlo los gooit hoeft de nachtbraker maar 60 min te wachten en dat is inieder geval beter dan buiten staan vernikkelen tot 08:15 of je eigen blauw betalen aan zo’n Mocro taxi!

Beantwoorden

Dankjewel! Hier hoop ik al jaren op.

Beantwoorden

wij. gaan. stappen. 😍

Beantwoorden

@Lisa van Knegsel op woensdag 6 januari 2016 om 00:17:

Helaas gaat dit pas wel in in 2017/2018😥
Dus dan moeten we nog ander vervoer regelen voor als we naar ehv gaan

Beantwoorden

@Lisa van Knegsel op woensdag 6 januari 2016 om 00:17:

Helaas gaat dit pas wel in in 2017/2018[?]
Dus dan moeten we nog ander vervoer regelen voor als we naar ehv gaan

Beantwoorden

Nu gaan er nog minder mensen naar de kroeg in Helmond omdat het nu aantrekkelijker is om naar Eindhoven te gaan.

Beantwoorden

Fijn dat we nu ook laat naar Eindhoven kunnen!

Beantwoorden

@Mark op woensdag 6 januari 2016 om 07:48:

Dat vind ik nu het vraagstuk en probleem voor de Helmondse horecaondernemer.
Waarom denkt men dat er minder mensen naar de kroeg in Helmond gaan bij het beschikbaar stellen van het nachtnet? En hoe kan men hierop inspelen met het eigen horeca-aanbod? Zij die zich succesvol aanpassen zijn levensvatbaar(der), zij die niet veranderen lopen risico.
Het is en blijft een ‘vrije markt’.

Beantwoorden

De Helmondse horeca ziet problemen, vertellen ze op de lokale tvzender. Bang dat de jongeren daarna niet meer in Helmond de horeca bezoeken. Ze zeggen dat ze zich richten op de jongeren. Misschien richten op een ander publiek? Als je hoort dat 25plussers niet in Helmond uit willen gaan, omdat ze zich daar te oud voelen, moet er misschien iets veranderen. Wij zelf bezoeken altijd de horeca in omliggende dorpen, omdat men zich daar niet zo op de jongeren richt.

Beantwoorden

Nooit gedacht dat het doorging, maar ook Helmond doet bijna mee en krijgt een beetje nachtnet.

Beantwoorden

Goed zo !

Beantwoorden

Jammer dat het allemaal nog zo lang moet duren.

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *