2reacties

Van den Waardenburg: (on)mogelijkheden

Helmond is een mooie gemeente en de ligging in de Brainport Regio en de samenwerking met de regio biedt kansen. Ook het feit dat we tot de 5 grootste gemeenten van Brabant (B5) behoren geeft voordelen. Als gemeente moeten we deze kansen met beide handen aangrijpen. Helaas lijkt het college van B&W vaker te denken in onmogelijkheden dan in mogelijkheden.

Een mooi voorbeeld vormt het onlangs besproken onderzoek naar het Landelijk Verbeterprogramma Overwegen (LVO). Helmond heeft er de laatste 10 jaar veel spooronderdoorgangen voor het verkeer bijgekregen en die hebben zonder twijfel een positief effect op de verkeersdoorstroming en leefbaarheid in de stad gehad. Naar aanleiding van een – mede door D66 Helmond ingediende – motie heeft het college onderzoek gedaan naar de mogelijkheden voor ondertunneling van vier overgebleven spoorwegovergangen in Helmond. In het onderzoek worden helaas niet de mogelijkheden genoemd, maar vooral de valkuilen benadrukt en de onmogelijkheden benoemd.

Het college stelde in eerste instantie op basis van het onderzoek voor geen nieuwe ongelijkvloerse spoorwegovergangen meer aan te leggen. De aanleg van vier ongelijkvloerse spoorwegovergangen zou namelijk grote financiële consequenties hebben. Dat klopt natuurlijk helemaal, maar behoort de aanleg van een onderdoorgang daarmee niet meer tot de mogelijkheden? Als D66 vinden wij deze houding van het college jammer, maar helaas ook herkenbaar. Wat ons ook verwonderde is dat het college stelde, dat de aanleg van spooronderdoorgangen niet mogelijk is met subsidie uit het landelijke LVO. Deze stelling is simpelweg onjuist. In Groningen wordt een onderdoorgang uit het LVO gefinancierd en ook in Venlo is dit toegezegd door de staatssecretaris. We gaan er maar even vanuit dat het college de gemeenteraad niet moedwillig foutief heeft geïnformeerd, maar zelf niet goed op de hoogte was van de spelregels van het LVO.

D66 vindt het LVO de uitgelezen kans om op de hoofdstraat in Mierlo-Hout een onderdoorgang te realiseren. De wijk wordt al decennia lang doorsneden door de steeds drukker wordende Brabantroute. Dit levert veel leefbaarheidsproblemen op. Dagelijks staan auto’s in het winkelcentrum van Mierlo-Hout in lange rijen te wachten voor dichte spoorbomen. Ook is de bereikbaarheid binnen de wijk door het spoor slecht. Door een ondertunneling wordt de doorstroming van het verkeer flink verbeterd en bovendien kan de aanleg worden gekoppeld aan de voorgenomen herinrichting van de Mierloseweg in 2017. Daarnaast betaalt de provincie nog eens (minimaal) 25% mee, waardoor de kosten voor onze gemeente beperkt kunnen blijven.

Gelukkig had de raad meer creativiteit en kwam de PvdA met een alternatief om de onderdoorgang op een andere manier aan te leggen, namelijk aan de westkant van de bebouwing langs de Mierloseweg. Bijna alle partijen in de gemeenteraad waren enthousiast over dit plan. Uiteindelijk heeft het college het raadsvoorstel aangepast en de toezegging gedaan om dit alternatief ook te onderzoeken.

Onze fractie heeft het college dan ook opgeroepen om meer te denken in mogelijkheden, in plaats van onmogelijkheden. In vooruitgang in plaats van stilstand! We hopen dat het college in het vervolg met een breder perspectief naar de mogelijkheden durft te kijken. Voor het besturen van een stad heb je niet alleen kennis, maar ook visie en lef nodig. Het enkel beheren van het huishoudboekje zorgt niet voor een stad met vooruitgang die haar slogan ‘Driven’ en de ligging in de Brainport Regio eer aandoet.

Gaby van den Waardenburg
Raadslid, D66 Helmond