Buiten is het 19 graden, binnen zit

De weblog van Helmond

meer over deze weblog »
Op de weblog kun je over Helmond praten, huilen en lachen.
Alle berichten op onze voorpagina zijn actueel of gaan langer mee dan de waan van de dag. Vrijwel dagelijks plaatsen wij iets nieuws.
Onder elk bericht staan de reacties (inmiddels al 82.157 sinds de start van de weblog in mei 2005) van andere Helmonders. Alleen lezen wat anderen schreven kan, leuker is het natuurlijk als jij ook jouw on-topic (?) reactie geeft.
13reacties

Column René Vetjens Trots op Nederland Helmond

Er zijn allerlei grootse plannen om het winkelcentrum van Helmond uit te breiden, om er een publiekstrekker van te maken en om een stadscentrum te creëren dat past bij Helmond nu en in de toekomst. Op zich zijn plannen altijd welkom. Het is belangrijk om naar de toekomst te kijken. Hoewel je in tijden van bezuiniging best even pas op de plaats mag maken.

Het College schijnt te vergeten dat er mensen moeten zijn die het winkelcentrum bezoeken. Dat het winkelcentrum uitnodigt om er te gaan shoppen en uit te gaan. Daarvoor zijn randvoorwaarden nodig. Een daarvan is het juiste parkeerbeleid. Trots Op Nederland vraagt zich dan ook af wat het college bezield heeft om de parkeertarieven drastisch te verhogen.

Wanneer het winkelcentrum van Helmond nu platgelopen werd door bezoekers, bedrijven in de rij stonden om er een pand te huren of te kopen, de jeugd de stad platwalste om uit te gaan, dan kan ik mij er nog iets bij voorstellen. Maar Helmond heeft te kampen met een grote leegstand van winkelpanden in het stadscentrum en voor de wat oudere jeugd geen aantrekkelijke uitgaansgelegenheden. Blijkbaar is Helmond niet zo aanlokkelijk. Blijkbaar heeft het winkelcentrum van Helmond onvoldoende bezoekers om bedrijven er toe te brengen hun winkels in Helmond te vestigen. Blijkbaar hebben wij te beperkte uitgaansmogelijkheden. Misschien dat daar eerst eens aan gesleuteld moet worden.

Inmiddels zijn verschillende winkeliers al in actie gekomen. Zij zien de impact van deze te hoge tarieven. Het is eigenlijk te gek voor woorden dat winkeliers hun klanten het parkeergeld terugbetalen. Eerdere reacties van de zijde van de winkeliers hebben geen gehoor gekregen bij het College. Ook de voorstellen tijdens de begrotingsronde van Trots Op Nederland om het parkeertarief ongewijzigd te laten werden ter zijde geschoven.

Inmiddels gonst het bij de bewoners van Helmond. Men vindt de verhoging van de parkeertarieven ongehoord. Overigens werd ik zelf ook geconfronteerd met het veranderde parkeertarief. Bij een kort bezoekje aan het Stadskantoor vroeg ik mij af waarom de parkeerautomaat de tijd niet per minuut verhoogde. Ik kreeg minimaal 30 minuten aan mijn broek, terwijl ik slechts 10 minuten binnen hoefde te zijn. Uiteindelijk viel het kwartje. Het nieuwe parkeerbeleid!!! Die 10 minuten kostten mij € 0,90.

Al eerder heeft Michael Rieter het parkeerbeleid van Helmond in zijn column aan de orde gesteld. Ik wil daar met deze column een schepje bovenop doen. Trots Op Nederland pleit er voor om de parkeertarieven weer per minuut te berekenen en de parkeerschijf in te voeren voor het kortstondig parkeren. Onze lokale economie verdient het om gestimuleerd te worden.

René Vetjens
Raadslid
Trots op Nederland, Helmond

13 reacties:

Gelukkig worden het er steeds meer die begrijpen dat deze parkeertarieven gewoon diefstal zijn. En idd, dan nog begrijpt de zittende coalitie niet dat dit ook een reden is dat de mensen thuis blijven. Veel mensen gaan liever naar eindhoven, deurne, venray, enz. Zeker in deurne en vennray is die gezelligheid ook weer te vinden.

Ik hoop dat men het geld wat ze willen investeren in de stad, deze keer goed gebruikt word. Het altijd maar uitzuigen van mensen is geen teken van goed beleid vind ik.

Beantwoorden

Helemaal mee eens !

Beantwoorden

Mee eens. De parkeertarieven staan niet in verhouding tot het aanbod. Persoonlijk ga ik liever naar Woensel of Deurne. Het is de rit meer dan waard.

Beantwoorden

Of men pakt een keer de fiets!
Gratis bewaakt parkeren.
En wat betreft het aanbod, de V&D komt terug, en er komt straks nog een Mediamarkt bij.

Voor de potentiële bezoekers van buiten af zouden gratis bussen op een zaterdag en koopzondagen een optie kunnen zijn.
Deze rijden dan 3 keer per uur vanaf het station een rondje om het centrum en weer terug.

Maar wat betreft parkeertarieven, ik ben het met jullie eens, betalen per minuut zou eerlijker zijn.

Beantwoorden

Wat mij betreft mag het hele centrum autovrij gemaakt worden zodat enkel met dat stinkgeval alleen in parkeergarages aan de rand geparkeerd kan worden tegen een behoorlijk tarief. Als het te duur wordt (we spreken wel over enkele Euro’s per week, terwijl de klagers wel op de terrassen een kop koffie met vet gebak naar binnen timmeren tegen een prijs van 5-8 Euri)dan pak maar de fiets of bus. WAAR PRATEN WE OVER ???

Beantwoorden

@Arnos,
“En wat betreft het aanbod, de V&D komt terug, en er komt straks nog een Mediamarkt bij.”

Deze valt in dezelfde categorie als “Weer nieuwe locatie Helmond Sport”. Het is in ieder geval een gevalletje van wishful thinking.

Maar goed het staat natuurlijk iedereen vrij om te dromen.

Beantwoorden

Ik ga gewoon naar Deurne, zoals zovele die ik ken. Daar is het vriendelijker en gemoedelijker.

Beantwoorden

Nou in het kader van ‘Helmond Fietst’ is dit natuurlijk niet zo gek. Als alle Helmonders gewoon met de fiets naar het centrum komen, we hebben tenslotte een gratis fietsenstalling dan is het probleem opgelost. Op zijn zachtst gezegd is dit een populistisch van de oppositie net als het inhakken op de hondenbelasting.

Beantwoorden

Ook voor de coalitiepartijen en het college is het gekrakeel over de parkeertarieven niet voor dovemansoren geweest. Wie (echt) over dit onderwerp wil meepraten / meeluisteren is komende dinsdag in de raadsvergadering van harte welkom als we een raadsdvoorstel hierover gaan bespreken en gaan repareren / bijstellen.
Komt dat zien, komt dat zien!
Hopelijk tot ieders tevredenheid. @ Berry

Beantwoorden

Met alle respect voor de fietsliefhebbers, maar ik denk niet dat het reëel is dat iedere helmonder met de fiets naar de stad zal gaan. Hoe leuk dat ook kan zijn. ;0)

@ nog simpeler.
Ik weet wel dat het hier niet over vermogens gaat, maar toch. Bij mij gaat het zowiezo ook over het princiepe, want waar houd het dan op?
Waarom moet je per half uur betalen als het in deze tijd makkelijk per minuut gaat. Of eventueel voor afronding 5 minuten.
Ik vind dit diefstal, maar dat is mijn mening.

Ik ga naar de parkeergarage en betaal gewoon geld om mijn auto daar te parkeren, maar ik hoef toch niet te betalen voor de tijd dat mijn auto daar niet staat?

Als er bv een automonteur aan je auto heeft gewerkt. Je kijkt op de factuur en je ziet dat er 1 minuut aan je auto is gewerkt, maar je moet een half uur betalen. Dan vind je dat toch ook diefstal?

Dan zijn de centrums waar de parkeertarieven wel normaal zijn toch veel interesanter voor veel mensen om te winkelen. Als gemeente ben je dan een veel betere gastheer.

Ik ben benieuwd hoe de uitkomst is dinsdag.

Beantwoorden

over het parkeer [beleid] van gemeente helmond
ergens moet het geld voor die reisjes en borrel uurtjes toch vandaan komen
,is het anders ben dan open waar dit geld naar toe gaat ,,want nu is het niet ,,is fff
fijn naar de stad
is gewoon te duur men jaagt de mensen gewoon weg,,
,@ simpel,, je verwoord het beter als ik ben soms cru

Beantwoorden

Onderstaande raadsinformatiebrief van het college van burgemeester en wethouders kwam zojuist bij ons binnen.

Met ingang van 1 januari 2011 zijn de parkeertarieven verhoogd en is de insteltijd van de parkeerautomaten afgestemd op betalingen per 30 minuten. Deze veranderingen hebben een aanhoudende stroom klachten en bezwaren van bezoekers, detailhandel en horeca op gang gebracht.
Een belangrijk gemeten effekt is het feit dat de betalingsbereidheid fors is afgenomen hetgeen zichtbaar wordt in de parkeeropbrengsten van de eerste twee maanden van dit jaar, hetgeen voor een deel veroorzaakt is door de genoemde tijdsaanpassing. Daarnaast is geconstateerd dat er een daling is voor wat betreft de parkeerbewegingen en is een toename waargenomen in het aantal uitgeschreven naheffingen.
Differentiatie in de parkeertarieven is zeer wenselijk.
Hierdoor is namelijk sturing mogelijk o.a. ter stimulatie van het gebruik van de parkeergarages.
Vanuit klantvriendelijkheid is het wenselijk om de parkeerduurinstellingen naar beneden bij te stellen.
De hiervoor genoemde negatieve neveneffekten zullen naar verwachting hierdoor deels tot het verleden behoren.
Voorgesteld wordt om de parkeerduurinstelling van de parkeerautomaten "hoogtarief" van 30 minuten naar 15 minuten aan te passen (minimum inworp € 0,50) en de parkeerduurinstelling van de parkeerautomaten "laagtarief" van 30 minuten naar 10 minuten (minimum inworp € 0,30).
Met de aanpassing van de parkeerduurinstellingen zal de betalingsbereidheid zeker voor het zogenaamde 'runshoppen' (kortdurend verblijf) toenemen. Om sturing te kunnen geven op het parkeergedrag is behoud van differentiatie in het parkeertarief zeer wenselijk. Doordat het verschil tussen het hoog en laag parkeertarief per 1-1-2011 is verkleind, is sturing middels het parkeertarief beperkt.
Via verschillende instellingstijden bij laag en hoog tarief is aanvullende sturing mogelijk.
De aanpassing van de betalingseenheid houdt in dat alle parkeerautomaten opnieuw moeten worden ingesteld. Het overgrote deel van de parkeerautomaten (80%) staat online en kan op afstand op redelijk korte termijn (naar verwachting binnen 7 werkdagen) worden aangepast. Een klein deel van de automaten moet handmatig door de leverancier worden ingesteld hetgeen mogelijk twee-drie weken in beslag neemt.
Bij de aanpassingen van de parkeertijdinstellingen zijn wij afhankelijk van de mogelijkheden tussen de kleinste munteenheid van € 0.10. € 0.20 of € 0.50 in relatie tot het vastgestelde uurtarief.
Ook bij de voorgestelde parkeerduur instelling (en een minimum inworp van € 0,30 of € 0,50) blijft dat parkeerautomaten geen geld terug geven.
De kosten voor de aanpassing van de parkeerautomaten worden geraamd op € 5.000,– eenmalig, de minderopbrengst wordt geraamd op € 40.000,–. Deze kosten zullen worden gedekt uit de parkeerexploitatie.
Bovengenoemd voorstel wordt voorbereid en ter besluitvorming voorgelegd aan de gemeenteraad. Om een spoedige aanpassing van de parkeertijden te kunnen bewerkstelligen wordt voorgesteld dit voorstel te behandelen in de raadsvergadering van 5 april, zonder voorbehandeling in de commissie ruimtelijk fysiek.

Beantwoorden

Even als voorbeeld het parkeerbeleid in de stad waar ik werkzaam ben,op elke parkeerautomaat zit een zogenaamde broodjesknop zodat je een half uur gratis kan parkeren en verder hebben ze er ook ondergrondse parkeergarages( met royale bochten)en ruime parkeerplaatsen en als je daar je kaartje trekt dan kan je na het boodschappen doen je kaartje bij elke winkel laten afstempelen en kun je gratis uitrijden,hoelang je ook geparkeerd hebt.Veel inkomsten genereren ze dus niet aan het parkeren maar ja, voor een duitser is de auto dan ook nog altijd een gerespecteerd voertuig en niet maar alleen een te melken koe.

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *