Buiten is het 24 graden, binnen zit

De weblog van Helmond

meer over deze weblog »
Op de weblog kun je over Helmond praten, huilen en lachen.
Alle berichten op onze voorpagina zijn actueel of gaan langer mee dan de waan van de dag. Vrijwel dagelijks plaatsen wij iets nieuws.
Onder elk bericht staan de reacties (inmiddels al 82.744 sinds de start van de weblog in mei 2005) van andere Helmonders. Alleen lezen wat anderen schreven kan, leuker is het natuurlijk als jij ook jouw on-topic (?) reactie geeft.
18reacties

Op de Limburgse omroep L1 staat te lezen dat de NS plannen heeft om de intercity Den Haag-Venlo vanaf 2016 op te heffen. De trein rijdt dan nog maar tot Eindhoven vanaf Den Haag. Dit betekent dat de intercity ook niet meer in Helmond stopt en we dus niet meer rechtstreeks naar Den Haag kunnen vanuit Helmond.
www.l1.nl/nieuws/232014-intercity-venlo-den-haag-verdwijnt-mogelijk

Dat plaatste Frank Vincent zojuist in een reactie op de weblog. Voor de redactie was dat nieuws van L1 (de Omroep Brabant van Limburg) en geen onbeduidend nieuws voor de Helmonders denken wij. Daarom maakten wij van zijn reactie een nieuw topic.
Binnenkort dus een nieuw station met alles erop en eraan en eronder (geraamde kosten zijn zo’n 32 miljoen euro) maar vanaf 2016 mogelijk zonder intercity.

Update op zaterdag:
Raadslid wil van B&W opheldering over mogelijk verdwijnen intercity uit Helmond

18 reacties:

Pff.. is dat onder het motto.. ‘om de treinen op tijd te laten rijden laten we gewoon de treinreizen vervallen?’ :-/ Als ik reis heb ik altijd de intercity naar Den Haag.. dus bedankt, nog een reden om mensen weer in de auto te krijgen.. het wordt niks makkelijker alleen maar lastiger gemaakt! 🙁

Beantwoorden

Gaaf! Station dat voor gigantisch veel miljoenen gebouwd word, word dadelijk dus minder gebruikt? Want nu loont het niets meer om op t centraal station in de stappen voor veel mensen. Kun je gezellig in Eindhoven ren tijd uit je neus eten voor aansluiting?

Beantwoorden

Als het betekent dat er (ook ’s avonds) meer sprinters gaan rijden, dan zie ik ook voordelen. ‘S Avonds naar ’t Hout of Brandevoort betekent soms drie kwartier wachten in Ehv.

Beantwoorden

De NS heeft op het traject Utrecht – Almere ook sprinters gemaakt van de Intercity’s. Sindsdien telkens stampvolle treinen en daarbij horende vertragingen. Denk niet dat je dit moet willen.

Beantwoorden

De NS denkt gewoon met ons mee. Alle Helmonders klagen over de spoorbomen die zo lang dicht blijven, dus oplossing is minder treinen laten rijden. Hulde aan de NS, en weer een manager die zijn zakken kan vullen voor dit gouden idee.

Beantwoorden

lijkt wel onder het motto we moeten geld kwijt dus dan maar een mooi station bouwen 🙁 het is gewoon absurd dat dit gewoon kan. De NS heeft monopolie positie in het zuiden (want ik zie geen andere trein rijden) en denkt dus dat ze het zomaar mogen. In het zuiden is het niet belangrijk om mobiel te zijn dat is alleen boven de rivieren schijnbaar want daar kan alles gewoon doorgaan.
En hutje mutje (of als een sardientje in blik zitten) is ook niet fijn. misschien moeten die bazen eens zelf met de trein gaan als het spits is dan weten ze wat ze doen.

Beantwoorden

Als dit doorgaat hoop ik, dat ik, te zijner tijd niet meer hoef te forensen met het OV.
Nu al is de kwaliteit van de reis matig tot slecht.
Op tijd rijden in de ochtendspits traject Venlo – Eindhoven is al een onmogelijke opgave (maar ze zitten nog wel in de marge plus vier minuten). Voldoende materieel inzetten lijkt een crime (’s ochtends na half acht is het écht om te huilen), het traject zit overvol met goederentreinen en wil je vanaf één van de tussengelegen Helmondse stations naar Tilburg en verder, dan zit je 17 minuten voor je uit te staren op station Eindhoven. Dit geldt overigens ook vice versa.

Beantwoorden

Belachelijke beslissing. Ik reis zelf nooit met de trein, maar bij een grote stad als Helmond en Venlo hoort gewoon een Intercity, punt.

Beantwoorden

Belachelijke beslissing. Ik reis zelf dagelijks met de trein, en bij een grote stad als Helmond hoort gewoon een Intercity, punt.

Beantwoorden

En ze proberen al langere tijd die Intercity zelfs te laten doorrijden naar Düsseldorf. Die zou dan niet stoppen in Helmond of Venlo?
Ze hadden ooit eens zo’n traject Den Haag – Keulen, maar daar moest een eind aan gemaakt worden.
Ik reis niet veel met de trein, maar het station van Helmond opheffen als Intercity-stopplaats lijkt me toch wat te ver gaan!

Beantwoorden

Raadslid wil opheldering over mogelijk verdwijnen intercity uit Helmond
Naar aanleiding van het intercity-nieuws hierboven stelde Noureddine Zarroy namens de fractie van SDOH-D66-HB schriftelijke vragen aan B&W. Hieronder zijn vragen (Questions) voorafgegaan door zijn inleiding. Zodra de antwoorden (Answers) van het college bekend zijn, plaatsen we die hieronder.

Via de lokale media (Weblog Helmond) heeft de fractie SDOH-D66-HB vernomen dat de NS voornemens is de intercity tussen Venlo en Den Haag vanaf 2016 op te heffen. Dit zou betekenen dat de reizigers vanuit Helmond met een bestemming verder dan Eindhoven, gedwongen zijn in Eindhoven over te stappen. Denk hier bijvoorbeeld aan zakelijke reizigers en studenten die dagelijks de reis naar Tilburg, Breda, Rotterdam etc. moeten maken. Daarnaast hecht onze fractie veel waarde aan het gebruik van openbaar vervoer als alternatief op de over het algemeen milieuverontreinigende auto. Bovendien heeft de gemeente, de NS en prorail in het verleden vele miljoenen geïnvesteerd in ons nieuw station, wat ons ook veel waard is.
Hoewel onze fractie beseft dat dit een zaak is van de NS, lijkt het ons belangrijk dat het college, op dezelfde wijze als de gedeputeerde van de provincie Limburg, alles op alles zal zetten om – al dan wel of niet in samenwerking met de provincie – de intercity Venlo – Den Haag ook voor de inwoners van Helmond te behouden.
Naar aanleiding van bovenstaande heeft de fractie SDOH-D66-HB de volgende vragen:

  1. Is uw college op de hoogte van de berichtgeving ten aanzien van bovenstaande?
  2. Deelt uw college de mening van de fractie SDOH-D66-HB dat door het opheffen van de intercity Venlo – Den Haag tot veel ongemak zal leiden voor onze inwoners, de zakelijke reiziger, maar ook de student?
  3. Heeft uw college al stappen ondernomen om de opheffing van de Intercity Venlo – Den Haag tegen te gaan? Zo ja, op welke wijze. Zo nee, waarom niet?
  4. Is uw college bereid om al dan wel of niet in samenwerking met de provincie, alles op alles te zetten om de intercity tussen Venlo en Den Haag voor onze inwoners te behouden? Zo ja, hoe houdt uw college ons op de hoogte? Zo nee, waarom niet?
Beantwoorden

Lekker hoor! Een paar jaar geleden mocht Helmond niet op het Nachtnet en nu schaffen ze gewoon de intercity voor Helmond af. Bedankt NS. NOT

Beantwoorden

Tja lekker is dat. Is er net een gloednieuw (in mijn ogen spuuglelijk) station in aanbouw en wordt Helmond niet meer dan een dorp waar af en toe een stoptrein stopt. Schandalig dat een stad me zoveel inwoners geen intercity-station zou zijn. Zeker gezien het feit dat stoptreinen tegenwoordig regelmatig stations overslaan, sta je straks waarschijnlijk een uur te wachten op de trein. Zo krijg je veel mensen het OV in…

Beantwoorden

Deutsche Bahn, herzlich wilkomen in Helmond! Laat de ICE maar komen.

Beantwoorden

Ze maken gewoon meer spoor vrij voor het goederenvervoer

Beantwoorden

Op het traject tussen Eindhoven en Venlo blijven in de toekomst intercity-treinen rijden. Wel is er een verandering op komst in de verbindingen. De trein vanuit Venlo wordt vanaf 2016 gekoppeld aan het traject richting Utrecht/Amsterdam en niet langer aan Rotterdam/Den Haag, zoals nu het geval is. Dat stelt het college B en W van Deurne.

http://www.ed.nl/regio/deurne/wel-intercity-s-tussen-eindhoven-en-venlo-1.4113192?ref=category_header

Beantwoorden

Nou dat is alleen maar beter denk ik. Er gaan meer mensen richting Amsterdam /Urecht dan richting Den Haag/Rotterdam denk ik. Niet meer overstappen in Eindhoven dus.

Beantwoorden

Trajecten met slechtste stiptheid:

1. Helmond-Venlo (NS). 15,9% vertraagd (alleen treinen naar Venlo).
2. Driebergen Zeist-Maarn-Rhenen (NS). 13,3% vertraagd.
3. Amsterdam Bijlmer-Utrecht Centraal (NS). 12,6% vertraagd.

Staat vandaag in de Metro: http://www.metronieuws.nl/nieuws/te-laat-vertrokken-met-een-kwart-van-alle-treinen/SrZmlh!01jqoNupLD6Jw/

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *