179reacties

Q&A: Vestiging van Basic-Fit in Rijpelberg

Namens het CDA stelden Saskia Peters en Thijs van Wetten schriftelijke vragen aan B&W over de vestiging van de low-budget fitnesszaak Basic-Fit aan de Rakthof in de Rijpelberg.
Vandaag hieronder hun vragen (Questions) met daaromheen hun volledige toelichtingen. Zodra de antwoorden (Answers) van het college bekend zijn, plaatsen we die ook in zijn geheel in de reacties.

Het college heeft onlangs ingestemd met de vestiging van een low-budget fitness faciliteit in het voormalige Nobra pand aan de Rakthof te Helmond.

Klopt het dat uw college heeft ingestemd met de vestiging van deze fitness exploitant op de locatie Rakthof 6 te Helmond?
De CDA fractie maakt zich dan zorgen om drie punten namelijk de vestigingseisen fitnesscentra in Helmond, de verkeersveiligheid en de parkeervoorziening.

Is er voor de vestiging van een fitness exploitatie op deze locatie een bestemmingsplan wijziging nodig ?
Het CDA Helmond vraagt zich af of er voor het vestigen van een fitnesscentrum nog specifieke eisen aan een ondernemer gesteld worden op het gebied van bevoegd personeel en veiligheid bezoekers.
Het CDA Helmond vraagt zich ook af of de komst van low-budget fitness vestigingen bijdragen aan de werkgelegenheid. Immers de vestigingen creëren weinig werkgelegenheid terwijl het wel ten koste kan gaan van de werkgelegenheid bij de huidige fitnesscentra. Werkgelegenheid die we in Helmond hard nodig hebben.

De vestiging zal veel verkeer met zich meebrengen. Daarnaast kent deze fitness exploitant een systeem waarbij de toegangspas kan worden doorgegeven aan familieleden zonder bijbetaling. Hierbij is het aantal leden niet meer leidend voor het aantal benodigde parkeerplaatsen.
Bent u op de hoogte van deze werkwijze?
Is het correct dat de exploitant een tekening heeft aangeleverd bij de gemeente waar weliswaar het vereiste aantal parkeervlakken is ingetekend maar dat dat geen recht doet aan de dagelijkse praktijk van parkeren bij de low-budget exploitanten?
Is het correct dat er in voornoemde tekening geen rekening is gehouden met een fietsenstalling ?
Zo ja waarom niet? Zijn daar geen eisen voor bij een vestiging?
Worden er verkeersmaatregelen getroffen in deze buurt teneinde de veiligheid van medeweggebruikers en bewoners te borgen?

De ondernemers gevestigd op dit industrieterrein maken zich zorgen om deze ontwikkeling.
Heeft het college gesproken met ondernemers ter plaatse en wat zijn de afspraken die zijn gemaakt?
Deelt u onze zorgen over de voor te nemen vestiging op de voornoemde drie punten ?
Is het college bereid om bij het operationeel worden van deze exploitant extra te handhaven op parkeren en eventuele verkeersoverlast in deze buurt?
Welke bevoegdheden heeft het college als er na vestiging overlast wordt geconstateerd ? Heeft u dat ook vastgelegd ?

In de reacties hieronder diverse updates.