Buiten is het 13 graden, binnen zit

De weblog van Helmond

meer over deze weblog »
Op de weblog kun je over Helmond praten, huilen en lachen.
Alle berichten op onze voorpagina zijn actueel of gaan langer mee dan de waan van de dag. Vrijwel dagelijks plaatsen wij iets nieuws.
Onder elk bericht staan de reacties (inmiddels al 84.970 sinds de start van de weblog in mei 2005) van andere Helmonders. Alleen lezen wat anderen schreven kan, leuker is het natuurlijk als jij ook jouw on-topic (?) reactie geeft.
17reacties

Gisteren werd het contract tussen MNO en ProRail getekend voor de infrastructurele werken van het project Spoorzone. Bij dit project worden het NS-station en stationsplein vernieuwd en komt er een tunnel onder het spoor.
Het bedrijf MNO Vervat uit Nieuw-Vennep zal dit project voor een groot deel gaan uitvoeren. Zij zullen een spoorkruising, spoordekken, een onderdoorgang, een fietsenstalling, een beheerdersruimte, een stalen fiets- en voetgangersbrug en een waterkelder inclusief hemelwaterafvoer realiseren. Een woordvoerster van het bedrijf verwacht dat die werkzaamheden zo’n 2,5 jaar gaan duren en na de bouwvak beginnen.
De tunnel onder het spoor komt er zodat mensen makkelijk van het huidige centrum naar Suytkade/Annawijk kunnen gaan en andersom, een wens die al vele tientallen jaren bestaat. Vanaf de lager gelegen stationspleinen komen reizigers straks via een trap op het perron. Door de hoge grondwaterstand van de stationspleinen wordt een aanzienlijk deel van die pleinen van een betonnen bak voorzien om het grondwater buiten de spoorzones te houden. De totale kosten van het project Spoorzone bedragen 26,9 miljoen euro (een berekening op basis van prijspeil 2008).
Van november tot mei werden ter voorbereiding op de tunnel al werkzaamheden verricht aan het kruispunt Engelseweg – Floreffestraat aan de zuidkant van het spoor. Tevens werden 40 bomen rondom het NS-station verwijderd.

NS-station Helmond verbouwing

17 reacties:

Hopelijk komt ’t er een beetje mooi uit te zien maar ’t beeld op de site van de gemeente belooft niet veel…
Wel mooi dat die ondertunneling komt, scheelt ’n stuk. Blijft de overgang bij de Vlisco trouwens wel gehandhaafd?

Beantwoorden

Deze onderdoorgang zal hopelijk echt een verbetering worden voor de doorstoming van het verkeer in Helmond.

Ik hoop persoonlijk echt dat de overgang bij de Vlisco vervalt. Dan kan de overgang bij de kanaaldijk wellicht anders geprogrammeerd worden zodat deze niet meer ruim een half uur per uur dicht is. Dit is echt zo’n dramatisch punt.

Als er in de toekomst ook nog een onderdoorgang kan komen in Mierlo-Hout (Hoofdstraat-Mierloseweg) wordt ik helemaal blij.

Beantwoorden

@Jasper Kijk eens op http://www.virtueelhelmond.nl en kies als startpunt Stationsplein. Je kunt dan virtueel rondlopen op het plein en onder het viaduct door lopen naar Suytkade. Dat geeft een fraai maar vooral duidelijk beeld van hoe het er straks uit gaat zien.
Meer info over Virtueel Helmond vind je op http://www.helmond.nl/virtueelhelmond

Beantwoorden
Bauke van der Berg

er komt geen tunnel bij de hoofdstraat maar bij de cortenbachstraat icm de buitenom, een weg van de europaweg naar de heeklaan..ik vind het er allemaal wel mooi uitzien. We hebben geen megagroot cs nodig omdat we 4 stations hebben en omdat we simpelweg maar 2 sporen hebben. Helmond=goed bezig naar mijn mening. Ben benieuwd wat er met het oude ehad terrein gaat gebeuren. Misschien is hoogbouw met “goedkopere” en niet al te grote appartementen wat met de uitbereiding van de groene campus en hightech campus misschien ideaal voor studenten.

Beantwoorden

na de bouwvak gaan ze van start met de onderdoorgang bij het station,ik ben erg benieuwd,ik vind ook dat ze rond het station wat woontorens mogen neer zetten,onder winkels en boven apartementen.
trouwens de koningginnehof wordt ook een mooi complex ook een aanwinst voor helmond

Beantwoorden

Wat mij opviel is dat enkele Mierlonaren het plan niks vinden. Dat is hun mening. Vraag me af, waarom Mierlo altijd negatief is over Helmond. Altijd maar schoppen tegen Helmond.Samenwerking zo een opsie zijn toch?

Beantwoorden

Wat hebben mierlonaren hiermee te maken? Zij hebben zich al veilig gesteld voor annexatie met Helmond door samen met Geldrop de gemeente Geldrop-Mierlo te vormen. Dus samenwerken met Mierlo is geen opSie. Ik deel de mening met Gerrit hierboven. Veel uitbereidingsmogelijkheden heeft Helmond niet meer qua grondgebied, wat meer hoogbouw zou niet verkeerd zijn. En past binnen een stad van 88.000 inwoners. De lucht in met die handel, en voor de afwisseling es niet van die mooie dure projecten. Mag best wat eenvoudiger. Woontorens met betaalbare woonruimtes. Bijv voor studenten die toch een keer gaan komen (groene campus, automotive campus) Die zitten bij het cs goed. Ehad terrein een optie? Of is dat misschien iets voor een nieuw stadion voor hs lol

Beantwoorden

@Heteetje ’t is net welke Mierlonaar je vraagt. Hoor ook van ’n heel aantal Mierlonaren dat de huidige samenwerking met Geldrop zo slecht verloopt dat men graag door Helmond geannexeerd zou willen worden…

Beantwoorden

op de lege plek waar de ehad hallen heefd gestaan,lijkt mij een goed plan om daar wat hoogbouw neer te zetten,onder winkels en boven apartementen die betaalbaar zijn,een welkome aanvulling voor de stad,een plek daar voor een stadion lijkt mij te klein.
zie daar een mooie skyline.

Beantwoorden

@gerrit, dat was ook niet serieus bedoeld van dat stadion lol.
Maar woontorens op die plek is een goed plan ja.
T ziet er daar al jaren niet uit.

Beantwoorden

Woontorens met winkels eronder zullen daar niet komen denk ik,want zover ik weet komt er de Greef textiel zitten uit Stiphout.
Dan kan die plek in Stiphout ook weer gebruikt worden voor woningbouw.

Beantwoorden

ze hadden er al eerder wat moeten neer zetten,laten we hopen dat het zo snel mogelijk is,de greef textiel mag daar ook wel naar toe,hopelijk wordt het een leuk gebouw.

Beantwoorden

Sloop fietsenstallingen bij NS-station Helmond
Het gebied rond het NS-station van Helmond wordt flink vernieuwd. De stationsomgeving wordt opgeknapt, er komt een nieuwe fietsenstalling, het stationsplein gaat op de schop en er komt een onderdoorgang, die het centrum van de stad gaat verbinden met Suytkade en de Annawijk. Om plek te maken voor deze vernieuwingen, wordt op maandag 5 september gestart met het verwijderen van een deel van de huidige fietsenstallingen.
De bewaakte fietsenstalling van de NS wordt gesloopt. Ook worden alle fietsenrekken die tussen het stationsgebouw en deze bewaakte stalling in staan, verwijderd. De fietsenrekken ter hoogte van het busstation worden op een later moment weggehaald. Hier kunnen fietsers voorlopig hun fiets nog blijven stallen.
Om de fietsenstallingen te kunnen verwijderen, is het noodzakelijk dat er vanaf 1 september geen fietsen meer in de bewaakte stalling van de NS of in de fietsenrekken naast deze stalling staan. De komende twee weken worden fietsers er met posters en met labels aan hun fiets op geattendeerd dat de fietsenrekken en bewaakte stalling gaan verdwijnen. Fietsen die op 1 september nog in de rekken of de bewaakte stalling staan, worden verplaatst naar een tijdelijke stalling op het P&R-terrein.
Stichting Stadswacht Helmond grijpt het slopen van de fietsenstallingen aan om ook meteen alle aanwezige fietswrakken te verwijderen. Een fietswrak is een fiets die zichtbaar al langere tijd niet meer is gebruikt. Dit blijkt bijvoorbeeld uit een lekke band of het ontbreken van een stuur, zadel, remmen of wielen. De wrakken worden afgevoerd naar de gemeentewerf, waar ze nog 14 dagen worden opgeslagen. Als de eigenaar de fiets dan nog niet – tegen betaling van 25 euro – heeft opgehaald, gaat de fiets naar de Kringloopwinkel. Daar wordt bekend of bepaalde onderdelen hergebruikt kunnen worden. Door het verwijderen van de wrakken ontstaat er meer ruimte voor het stallen van goede fietsen.
Tijdens de vernieuwingswerkzaamheden bij het station, die in totaal zo'n twee jaar duren, kunnen fietsers hun fiets stallen in een tijdelijke fietsenstalling op het P&R-parkeerterrein achter het kantoor van de Belastingdienst. De route naar deze stalling wordt aangegeven met borden. Op het parkeerterrein kan zowel gestald worden in een overdekte stalling als in fietsenrekken.
Om te voorkomen dat er tijdens de werkzaamheden fietsen het werk belemmeren of schade oplopen, geldt er vanaf 1 september een stallingsverbod bij het NS-station. Dit betekent dat er alleen fietsen gestald mogen worden in de rekken bij het busstation. Er mogen dus geen fietsen gestald worden rond het stationsgebouw, op de perrons of elders op het stationsplein. Stichting Stadswacht Helmond gaat hier streng op controleren. Fout gestalde fietsen worden verwijderd en zijn – tegen betaling van 25 euro – weer op te halen bij het kantoor van Stichting Stadswacht, Weg op den Heuvel 39.
Op http://www.virtueelhelmond.nl is met realistische 3D-beelden te zien hoe de vernieuwingen rond NS-station Helmond gaan worden. Kies in het beginscherm voor 'stationsplein' om de nieuwe situatie vanaf de grond te bekijken. Of kies voor 'vliegen' en vlieg met een luchtballon over het project heen.

Beantwoorden

Och och. De stadswacht gaat weer streng controleren. Wanneer gaat de gemeente eens inzien dat het inzetten van deze vereniging meer kwaad bloed zet in de gemeente dan waardering. Het blijft altijd maar verdacht ruiken naar burgertje pesten en geldklopperij.

Beantwoorden

Wordt het station zelf ook gesloopt trouwens of blijft dit zo? Lijkt wel een bushalte nu. Zie in de 3d beelden niet echt terug of het station zelf ook vernieuwd wordt…

Beantwoorden

@Dan

Dat heeft ook te maken met de beperkte intelligentie van (veel van) deze lui.

Dat wil dus zeggen dat niet iedereen voor politieagent kan spelen…

Beantwoorden
Denkt na… Ik speel voor antwoord

Het zou tijd worden na 40 jaar zeuren om een tunnel of een overbrugging.
Snap wel dat die oude overbrug moest verdwijnen , die was te gevaarlijk zo`n ijzere geval,maar ze hadden best wel een andere brug erneer kunnen zetten of beleggen met rubbere traptrede`s.

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *