Buiten is het 5 graden, binnen zit

De weblog van Helmond

meer over deze weblog »
Op de weblog kun je over Helmond praten, huilen en lachen.
Alle berichten op onze voorpagina zijn actueel of gaan langer mee dan de waan van de dag. Vrijwel dagelijks plaatsen wij iets nieuws.
Onder elk bericht staan de reacties (inmiddels al 85.035 sinds de start van de weblog in mei 2005) van andere Helmonders. Alleen lezen wat anderen schreven kan, leuker is het natuurlijk als jij ook jouw on-topic (?) reactie geeft.
17reacties

Het Gemeentemuseum Helmond laat zich meeslepen door de Bosch-gekte. Omdat Jheronimus Bosch volgend jaar 500 jaar geleden overleed is, er dan een tentoonstelling getiteld ‘Jheronimus Bosch en de 7 hoofdzonden’ Kunstenaars laten dan zien hoe zij de hoofdzonden interpreteren.
Maar wat zijn die hoofdzonden ook al weer? Oudere katholieken zullen het rijtje zo kunnen opdreunen: hoogmoed, hebzucht, wellust, afgunst, gulzigheid, woede en gemakzucht. Niet verwarren met de doodzonden, want dat is volgens de kerk nog een graadje erger.
De 7 hoofdzonden zijn de basis van alle andere zonden. Vandaar hun naam hoofdzonden, ooit zo uitgedacht door paus Gregorius I rond het jaar 601. Het is misschien niet meer ‘cool’ om van zonden te spreken. Of juist wel? Wij denken dat 1414 jaar later, de Grote 7 nog volop actueel zijn. Vandaar onze vraagstelling:
Wat vind jij 1 van de 7 hoofdzonden van Helmond of de Helmonders?
(een korte uitleg en/of een voorbeeld daarbij is natuurlijk fijn)

17 reacties:

HEBZUCHT

Beantwoorden

Voor Pieter Tielemans: Hoogmoed.

Beantwoorden

Afgunst. Dat vind ik. Mensen benijden elkaar om alles (en zo ontstaan de roddels). Mensen hebben nooit genoeg als het om dingen gaat!

Beantwoorden

@Noud op vrijdag 4 december 2015 om 13:10:

Peter Tielemans en hoogmoed horen bij elkaar, maar ook zijn hebzucht naar geld blijkt keer op keer en eindeloos. Gratis taxiritjes, zich via schilderijen laten betalen terwijl hij wachtgeld kreeg, partijkas bestelen. Ik ben benieuwd wanneer we het volgende hoofdstuk horen. Denk dat het weer een andere organisatie zal worden waar hij bij betrokken was.

Beantwoorden

Gemakzucht
Ik ben blij dat er nog een beetje Helmondse krant is, maar de gemakzucht hoe eenvoudig zij soms dingen die niet kloppen groot opschrijven, steekt mij te vaak. En als het dan echt heel erg fout is, staat er een aantal dagen later een minuscule rectificatie in de ochtendkrant die niemand leest. Waarom durven ze die niet op ED-online te plaatsen? Ook uit gemakzucht of gewoon hun foutjes wegmoffelen…

Beantwoorden

Het zijn er meer dan 7.

Beantwoorden

@Ria ja bijna 100.000 als ik het goed heb 🙂
Maar alles wat hiervoor is gelogd valt allemaal samen te vatten onder wat Cor zo krachtig verwoordde “Hebzucht” want gemakzucht van Frank is ook alleen maar streven naar meer en sneller gewin.

Beantwoorden

@Ria van Aerle op zaterdag 5 december 2015 om 03:14:
@BENNIE op zaterdag 5 december 2015 om 12:17:

Er zijn écht maar 7 hoofdzonden hoor. Als jullie ze van elke (of een deel van de)
Helmonder weten te benoemen, hieronder is genoeg ruimte. 🙂

Beantwoorden

Zonde is het doel missen. Het is dus van alle tijden, alleen leggen we het niet altijd hetzelfde uit. Bijvoorbeeld bombarderen in Syrie of een brood stelen als je arm bent.

Beantwoorden
Lodewijk den Breejen

@Lodewijk den Breejen op maandag 7 december 2015 om 14:47:

Je hebt geen hoofdzonde van Helmond of de Helmonders kunnen vinden (waarover dit topic gaat)? 🙂

Beantwoorden

Volgens mij is corruptie niet een van de zeven hoofdzonden, maar past er wel bij.

Beantwoorden

Egotripperij

Over de rug van de kiezers.

Beantwoorden

Tentoonstelling over de 7 hoofdzonden in Gemeentemuseum
Zoals hierboven al aangekondigd, is komend jaar de tentoonstelling ‘De 7 hoofdzonden, Jheronimus Bosch in de hedendaagse kunst.’ Die nieuwe hedendaagse kunstexpositie bij het Gemeentemuseum Helmond is van 2 februari t/m 28 augustus te zien in de Boscotondohal. Dit in het kader van het Jheronimus Bosch jaar 2016. Een keur aan topwerken uit de hedendaagse museumcollectie en enkele bruiklenen worden getoond.
Uitgangspunt van de tentoonstelling is een geautoriseerde kopie van het middenpaneel van het Weense Jheronimus Bosch triptiek ‘Het Laatste Oordeel’ (1504-1508, te zien in de Gemäldegalerie van de Akademie der Künste in Wenen, zie Wikipedia). Daarin wordt de jongste dag verbeeld, waarin zij die goed hebben gedaan gescheiden worden van hen die gezondigd hebben. Kunsthistorisch onderzoek toonde aan dat het middenpaneel vooral de 7 hoofdzonden in diverse bloemrijke verbeeldingen weergeeft.
Het werk van Jheronimus Bosch (circa 1450-1516) is bijzonder actueel. De museumcollectie omvat vele werken die eigentijdse thema’s belichten uit de populaire en alledaagse beeldcultuur. Ze zijn erg geschikt om de middeleeuwse thematiek van de 7 hoofdzonden, anno 2016 voor het voetlicht te brengen. De 7 hoofdzonden zijn Superbia (ijdelheid/hoogmoed), Avaritia (hebzucht), Luxuria (wellust), Invidia (afgunst), Gula (gulzigheid), Ira (woede) en Acedia (luiheid).
Zo belicht Terry Rodgers de zwoele decadente wellustige sfeer van de nieuwe jonge rijken, zie de afbeelding hieronder. Tinkebell laat in haar ‘My Little Pony’ (2012-2015) de hoogmoed van de menselijke geest anno nu zien. Gé-Karel van der Sterren toont in zijn doek ‘Spec-house at Zabriskie Point’ (2007) zijn visie op de hebzucht van speculatieve projectontwikkelaars die in het vorige decennium de wereldwijde economische crisis mede hebben vormgegeven. En in de opzienbarende videofilm ‘Het Grote Gebeuren’ (1975) van Jaap Drupsteen, naar een novelle van Belcampo, wordt het middenpaneel van Jeroen Bosch in een eigentijds jasje samengevat. We zien een surreële verbeelding van de jongste dag, dat zich afspeelt in de ogenschijnlijke gemoedelijkheid van een Overijssels dorpje.
In de tentoonstelling is werk te zien van onder meer de volgende kunstenaars: Susan Anderson (VS), Robert Combas (F), Hervé diRosa (F), René Daniels (NL), Philip-Lorca DiCorcia (VS), Anthony Goicolea (VS), Frans Franciscus (NL), Anton Corbijn (NL), Joost van den Toorn (NL), Rob Hornstra (NL), Inez van Lamsweerde/Vinoodh Matadin (NL/VS), André Masson (F), Terry Rodgers (VS), Martin Parr (VK), Maria Roosen (NL), Gé-Karel van der Sterren (NL), Elise Tak (NL/VS), Rob Verf (NL), Tinkebell (NL), Jaap Drupsteen (NL), Tinkebell (NL) en Lernert & Sander (NL).

‘The Dimensions of Ambiguity, Terry Rodgers, 2005, Gemeentemuseum Helmond’

Beantwoorden

Interessant werk van Terry Rodgers, zeer veel detail en je ziet steeds wat nieuws.

Luiheid lijkt me wel een Helmondse zonde 🙂

Beantwoorden

Ja sinds 2000 jaar is er niets gewijzigd, de romeinen waren geen haar beter.

Beantwoorden

Corruptie past bij Helmond zoals ik al zei. Dit kan gelinkt worden aan hebzucht, ijdelheid en afgunst.

Beantwoorden

Het affiche van de tentoonstelling ‘Jheronimus Bosch en de 7 hoofdzonden’

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *