29reacties

Helmond is weer 2 slimme kruispunten rijker

Sinds vandaag hebben de kruispunten Marktstraat-Binderseind en Binderseind-Heistraat intelligente verkeersregelinstallaties. Software haalt daar tot op 500 meter afstand continu signalen binnen van de autonavigatiesystemen, lussen in de weg en verkeerscamera’s. Met die gegevens wordt realtime de meest optimale doorstroming berekend en bepaald wie er op dat moment een groen verkeerslicht krijgt. In deze video wordt de werking nader uitgelegd. Uit verkeerssimulaties blijkt dat de wachttijd er met 22% en de CO2-uitstoot met 15% in theorie verlaagd kan worden. 

Deze 2 ‘slimme’ kruispunten in het centrum liggen op zo’n 50 meter afstand van elkaar. Dat vergt een precieze afstemming, vertelt Jeroen Brouwer van Sweco, het ingenieursadviesbureau dat de software schreef. “Als de verkeerslichten niet direct op elkaar reageren, dan staat meteen 1 van de 2 kruispunten vast. We hebben te maken met vele verkeersstromen. En daarnaast ook nog met voetgangers en fietsers, die zijn stukken onvoorspelbaarder.” Na jaren van ontwerpen en maandenlang testen en verbeteren is deze pilot vandaag gestart in samenwerking met de leverancier van de verkeerslichten Siemens Mobility. “Wat de verkeersdeelnemers van de uitrol merken? Ze zullen bijvoorbeeld merken dat het wachten voor de verkeerslichten minder lang duurt en er geen vaste volgorde meer is waarin de verkeerslichten naar groen gaan” aldus Brouwer.
We zijn benieuwd of deze vernieuwde kruispunten in de praktijk gaan bevallen. Helmond loopt graag voorop in slimme verkeersoplossingen. Dit zijn niet de enige slimme stoplichten die we hebben. Zo staan er bijvoorbeeld een flink aantal op de N270 (Europaweg, Kasteel-Traverse, Deurneseweg en Helmondsingel) zoals we vorig jaar maart aankondigden. De werkzaamheden op de 3 Heeklaan-kruispunten brachten we uitgebreid in beeld.

In de reacties hieronder staat een update.