Buiten is het 9 graden, binnen zit

De weblog van Helmond

meer over deze weblog »
Op de weblog kun je over Helmond praten, huilen en lachen.
Alle berichten op onze voorpagina zijn actueel of gaan langer mee dan de waan van de dag. Vrijwel dagelijks plaatsen wij iets nieuws.
Onder elk bericht staan de reacties (inmiddels al 86.069 sinds de start van de weblog in mei 2005) van andere Helmonders. Alleen lezen wat anderen schreven kan, leuker is het natuurlijk als jij ook jouw on-topic (?) reactie geeft.
34reacties

Bij een ongeval op de A270 tussen Eindhoven en Helmond is vanochtend een automobilist om het leven gekomen. Dat laat 112brabant.nl weten.
De man zou rond 6.05 uur, komende vanuit Nuenen, bij de kruising met de Neervoortsedreef achterop een vrachtwagen zijn gebotst die stilstond voor het verkeerslicht. De auto werd daarbij volledig vernield en de bestuurder overleefde die klap niet. Een deel van de dakrail van de auto bleef in de vrachtwagen steken. Mogelijk heeft een felle laagstaande rol kunnen spelen bij het ontstaan van het fatale ongeluk maar de precieze toedracht is nog niet duidelijk. De politie is begonnen met een onderzoek naar de oorzaak van het fatale ongeval. De A270 van Eindhoven richting Helmond is daardoor afgesloten.
Deze onveilige verkeerssituatie werd door onze columnist Grommetje aan de orde gesteld op 16 november vorig jaar. Zoals je daar in de reacties kunt zien, werd er eind januari door de gemeente een onderzoek ingesteld dat in maart afgerond zou zijn.

In de reacties hieronder staan de updates.

34 reacties:

Vreselijk nieuws…..

Ik begrijp ook niet dat er daar voor deze opzet is gekozen. Verkeer stormt met 130 km/h op een kruising met stoplichten af. Ja, er is geldt een snelheidsbeperking maar veel bestuurders merken dat (bewust of onbewust) niet op.

Hoe dan ook, deze prijs is véél te hoog,
Heel veel sterkte voor nabestaanden en betrokkenen.

Beantwoorden

De politie laat om 08.00 uur weten:

Man overleden bij aanrijding
Bij een aanrijding op de kruising van de Brandevoortsedreef en de N270 is woensdagmorgen rond 6.15 uur een man om het leven gekomen.
De man reed in zijn personenauto in de richting van Helmond. Ter hoogte van de kruising botste hij op een vrachtwagen. De vrachtwagenchauffeur bleef ongedeerd. Naar de exacte toedracht wordt door de politie nog verder onderzoek gedaan. De kruising was vanwege dat onderzoek enige tijd volledig afgesloten.

Beantwoorden

Stiekem ben ik blij dat er eindelijk iets gebeurd. Maar uiteraard gaat mijn medeleven uit naar de na bestaande.

Het word tijd dat daar een ongelijkvloerse kruising komt

Beantwoorden

Vermoedelijk kan de A270 tussen Nuenen en Helmond rond 09.30 uur worden vrijgegeven, zo laat de VerkeersInformatieDienst (VID) weten.

Beantwoorden

Vreselijk! Ik wens de nabestaanden heel veel sterkte.

Als het kalf verdronken is, delft men de put. 🙁

Beantwoorden

Levends gevaarlijk kruispunt,als ik daar moet stoppen knijp ik mijn tenen bij elkaar . wie heeft dit toch bedacht.

Beantwoorden
Alexandra Franssen

@Alexandra Franssen op woensdag 1 juli 2015 om 08:52:

Ben je niet de enige Alexandra.Ben altijd blij dat er niet op me knal.Verschikkelijk kruispunt is dat.Nou hoop dat er nu beter naar gekeken wordt door de gemeente .En sterkte voor de nabestaanden

Beantwoorden

Het hele stuk tussen vanaf de Hortsedijk tot aan Eindhoven is (in ieder geval in de ochtend- en avond spits) 1 grote racebaan met opgefokte gaspedaalduwers, man en vrouw, jong en oud. Teveel automobilisten die zich niet aan de max. snelheid houden, rechts inhalen, oranje of roodlicht meepakken, invoegers geen ruimte geven, etc. Het is echt niet alleen die kruising waar het zo gevaarlijk is. Grootste probleem is en blijft toch echt het gedrag van de automobilisten zelf.

Beantwoorden

Diep medeleven voor de slachtoffers. Familie van de overledene en voor de vrachtwagen chauffeur en zijn naasten. Volgens mij is dat het enige wat helpt, een beetje mededogen en vriendelijkheid.

De discussie over deze verkeerssituatie, waarbij duidelijk wordt hoe veel haast een ieder heeft, hoe weinig bereid men is om rekening te houden met elkaar, afremmen, stoppen voor rood, ruimte laten, telefoon op de schoot is tekenend voor deze tijd en vooral de mensen die erin reizen van A naar B.

Een stoplicht kan ook een uitnodiging zijn om te stoppen, te onthaasten, even letterlijk terug te schakelen. Ik ben voorstander van heel veel stoplichten op deze weg (en anderen)

Beantwoorden

De A270 Eindhoven richting Helmond is tussen Nuenen en Helmond weer open meldt de ANWB. De afhandeling van het ongeval heeft veel langer geduurd dan verwacht. De rijbaan is zojuist vrijgegeven.

Om 7.27 uur liet de VID weten dat het vermoeden bestaat dat de automobilist hard heeft gereden en achterop de vrachtwagen is geklapt die voor het rode verkeerslicht stond te wachten.
Op de rijbaan richting Helmond moet je van 130 kilometer per uur naar 70 kilometer per uur. Dat is een behoorlijk verschil. De bestuurder van de auto heeft de situatie mogelijk verkeerd ingeschat en kon niet meer op tijd anticiperen.

Beantwoorden

De overleden man is een 44-jarige Eindhovenaar.
De 47-jarige vrachtwagenchauffeur uit Duiven bleef ongedeerd.
Naar de exacte toedracht van het ongeval wordt door de politie nog verder onderzoek gedaan.

Beantwoorden

Het is een enorm gevaarlijke situatie die daar gecreeërd is…………….. en waarom???? Voor 50 auto’s die uit Brandevoort komen of er naar toe gaan, die te lam zijn om minder als 500 meter door te rijden…….. Ik vind het triest om te lezen dat men nu probeert om de schuld af te schuiven op het verkeersgedrag van de automobilisten. Deze kruising had nooit aangelegd hoeven te worden !!!
Sterkte aan alle nabestaanden van het slachtoffer ……

Beantwoorden

Allereerst alle medeleven naar de nabestaanden.

Vrijwel standaard wordt er te hard gereden bij dit kruispunt, hoewel tijdig wordt aangegeven dat je slechts 70 kilometer per uur mag rijden ter hoogte van het stoplicht.

Ik rijd inderdaad 130 km per uur op het eerste stuk, maar minder vaart daar waar je slechts 70 km per uur mag. Toch zie ik vaak bij groen licht op dit kruispunt, dat de snelheid veel hoger ligt dat 70 km per uur, waarschijnlijk “omdat het kan”. Een verkeerslicht op groen op dit kruispunt, biedt de kans om de hoge snelheid te behouden.

Ik begrijp de plaatsing van deze ontsluiting wel (anticiperend op verdere groei Brandevoort), echter had ik voor een rotonde gekozen voor een betere en veiligere ontsluiting. Men moet dan per definitie vaart minderen om de bochten veilig te kunnen nemen.

Beantwoorden

@Henry cruising of rotonde of niks, feit is dat een stuk beton geen ongelukken maakt of veroorzaakt. Dat doen de mensen die te hard rijden, bij oranje gas geven, etc. Dit keer is het deze cruising (met onlogische snelheidsveranderingen), de vorige/volgende keer bij een volgende kruising

Beantwoorden

2 Ingezonden foto’s:

en een tweede video:

Beantwoorden

Hoe dank ook, iemand lette gewoon niet op. Misschien met zijn mobieltje aan het spelen of zo nodig iets anders aan het doen in de auto. En ja, dan is het soms te laat om in te grijpen.
Die kruising of de stoplichten krijgen dan de schuld. Onterecht. Er wordt daar dikwijls véél te hard gereden, dat kun je wel stellen. Maar dan is een fractie van een seconde gewoon te kort om te reageren!

Beantwoorden

@punt-uit: of misschien toch laagstaande zon… Zon komt op in het Oosten, Eindhoven-Helmond is richting het Oosten.

Het is echt raar want het zijn twee banen dus je had er ook gewoon omheen gekund dan. Er moet dus inderdaad een reden zijn waarom het slachtoffer de vrachtwagen niet heeft zien staan. Ken eigen schuld zijn, maar dat weet je niet zeker, dus best lomp om dan gelijk zo te oordelen. Dat mag later pas.

Overigens kun je daar makkelijk te hard doorrijden hoor, met 130 haal je het net, maar dan moet er geen vrachtwagen of iets anders op jouw weghelft staan.

Beantwoorden

Lord Draxon, kijk eens écht om je heen als je in een auto zit. Vooral jagen (Herman van Veen had er ooit een mooi liedje over: haast), en allerlei dingen doen, maar opletten is veelal bijzaak. Let er eens een tijdje op, misschien oordeel je dan anders!

Beantwoorden

Mocht je het niet kennen, google dan maar eens:

Herman Van Veen – Opzij, opzij, opzij

Opzij, opzij, opzij,
maak plaats, maak plaats, maak plaats,
Ik heb ongelofelijke haast.
Opzij, opzij, opzij,
want ik ben haast te laat,
Ik heb maar een paar minuten tijd.

enzovoorts……

Beantwoorden

Zojuist liet de gemeente het volgende weten:

Stand van zaken onderzoek kruispunt A270 – Neervoortse Dreef
Op woensdag 1 juli is er bij een aanrijding op de kruising A270 – Neervoortse Dreef in Helmond een man om het leven gekomen. Gemeente Helmond vindt het erg triest dat de aanrijding heeft plaatsgevonden. Onze gedachten gaan uit naar de nabestaanden.
Over de oorzaak van het ongeval valt nog weinig te zeggen. De politie doet daar onderzoek naar. De resultaten van dat onderzoek zullen afgewacht moeten worden.
Vanaf begin dit jaar heeft de gemeente de nodige meldingen ontvangen over gevaarlijke situaties op het kruispunt A270/N270/Neervoortse Dreef, met name via sociale media. Hierop is de gemeente gestart met een onderzoek en is de gemeente in gesprek gegaan met de andere betrokken partijen: de politie, provincie en gemeente Nuenen. De situatie bij het kruispunt is namelijk dat gemeente Helmond wegbeheerder is van het kruispunt met de Neervoortse Dreef en de autoweg N270 richting Helmond. Provincie Noord-Brabant is wegbeheerder van de A270 vanaf Eindhoven tot aan dit kruispunt. Dat gedeelte ligt op het grondgebied van de gemeente Nuenen c.a..
Uitkomsten van het onderzoek
Uit het overleg en het onderzoek zijn de volgende zaken naar voren gekomen:

  1. De verkeerslichten in Helmond registeren wanneer en waar er door rood gereden wordt per kruising. Deze gegevens zijn bekeken. Hieruit blijkt dat er op het kruispunt niet vaker door rood wordt gereden dan op andere, vergelijkbare kruispunten in Helmond. Maar de gemeente realiseert zich dat de impact op dit kruispunt groter is, omdat auto’s over een autoweg/autosnelweg rijden en de snelheid dan hoger is.
  2. De verkeerslichten meten geen snelheden. Daarom is de gemeente een apart onderzoek gestart naar de snelheid van auto’s op het kruispunt. Hiervoor moest speciale apparatuur worden geplaatst. Dat is een paar weken geleden gebeurd en dat onderzoek loopt. De resultaten worden op korte termijn verwacht.
  3. Er is ook gekeken naar de afsteltijd van de verkeerslichten (tussen groen en rood en andersom). Deze voldoet aan de normen.
  4. De politie heeft in haar systemen gekeken of er aanrijdingen geregistreerd staan op dit kruispunt. Tot voor kort stonden er geen aanrijdingen geregistreerd. Het kan wel zijn dat er aanrijdingen zijn geweest met alleen blikschade, daar is de politie niet altijd bij betrokken en die staan daarom ook niet in het systeem.
  5. Omdat er – tot voor kort – geen (ernstige) aanrijdingen bekend waren op dit kruispunt, kwam de kruising tot nu toe niet in aanmerking voor extra handhavingsmaatregelen, zoals de plaatsing van een flitskast. Andere kruispunten, waar wel veel aanrijdingen plaatsvinden, krijgen dan voorrang. Mogelijk geven de uitkomsten van het onderzoek naar de snelheden op het kruispunt daar wel aanleiding toe. Zoals aangegeven, worden die resultaten op korte termijn verwacht.
  6. De gemeente bekijkt, in overleg met de andere partijen, of er andere maatregelen mogelijk zijn op of bij het kruispunt. De plekken waar de verkeersborden (snelheidsborden) staan, voldoen aan de normen. Toch wordt bekeken of het mogelijk is om de snelheid ‘trapsgewijs’ terug te laten lopen van 130km/h (overdag) / 100 km/h (’s nachts) naar bijvoorbeeld 90 km/h en dan 70km/h, zodat verkeer op de A270 zich beter kan ‘voorbereiden’ op de kruising. Dit zal dan moeten gebeuren op het gedeelte van de autosnelweg A270 en daarvan is de provincie de wegbeheerder. Er loopt op dit moment een rechtszaak betreffende de snelheid op de A270. De provincie heeft aangegeven pas borden te kunnen plaatsen na de gerechtelijke uitspraak. Die uitspraak is deze week voor de tweede keer door de rechtbank uitgesteld.

Gemeente Helmond blijft met de betrokken partijen in gesprek om te bekijken hoe de de kruising veiliger gemaakt kan worden. Helaas kan in het verkeer 100% veiligheid nooit gegarandeerd worden, maar de betrokken partijen zetten zich in voor een maximale veiligheid.

Beantwoorden

Hangende nader onderzoek, zou het vanuit voorzichtigheidsbeginsel verstandig zijn om de aansluiting op de Neervoortse Dreef tijdelijk af te sluiten. Indien het bevoegd gezag (Helmond, Nuenen en provincie in gezamenlijkheid) niet voornemens is zo’n stap te nemen, dan is dat laakbaar.

Beantwoorden

@Huub op woensdag 1 juli 2015 om 10:24:

Precies!

Het is tegenwoordig een trend om structureel te hard te rijden.
Ik snap niet waar al die ‘haast’ vandaan komt.Zo’n kinderachtig gedrag.

Beantwoorden

Je weet niet eens of dit ongeluk door te hard rijden is veroorzaakt. Maar voor diegene die denken dat het daar mee te maken heeft, als je met 50 achterop een stilstaande vrachtwagen rijdt is de kans dat je het niet kunt navertellen ook levensgroot. Ik kom er dagelijks en vindt het kruispunt op zich niet gevaarlijk, maar het ligt voor een deel ook aan je zelf en je eigen gedragingen op de weg. En Ralf vanwege 1 ongeluk een kruispunt afsluiten? Ik ken wegen en kruispunten die veel gevaarlijker zijn (denk aan de A67) en zullen we die dan ook maar gaan afsluiten.

Beantwoorden

Tijdelijk afsluiten, jazeker. Op dit moment in de tijd is het kruispunt qua doorstroom en bereikbaarheid overbodig. Introductie en instandhouding van enig veiligheidsrisico (ongeacht hoe hoog of laag) is daarom onbehoorlijk. Bevoegd gezag heeft wat uit te leggen bij een – onverhoopt – volgend ongeluk op deze locatie. Het doet er zelfs niet toe wat de omstandigheden en gedragingen van verkeersdeelnemers precies zijn. Vergelijkingen met andere situaties doen ook niets af aan deze redenering.

Beantwoorden

Waarom nou afsluiten? Dat betekent dat Brandevoort maar 1 ontsluitingsweg meer heeft. Als daar iets gebeurt, dan zit je als bewoner als een rat in de val. Bovendien, ik ben blij dat ik nu niet meer elke dag over de Brandevoortsedreef hoef met zijn rotondes en veel kruisend fietsverkeer naar de scholen.
Breng de snelheid nou gewoon omlaag en zorg dat er iets meer tijd zit tussen oranje en groen en dan zijn we al een heel eind.

Overigens, volgens de gemeente is er geen verschil met andere kruisingen in de tijd tussen groen-oranje en rood. Dat lijkt te kloppen want ik heb ook al meerdere malen meegemaakt dat ik groen krijg om vanuit de Boerhavelaan de Europalaan op te rijden en dat er dan ook nog auto’s vanuit de stad komen. Dat zal dan wel dezelfde -korte- tijd zijn tussen oranje voor Europalaan en groen voor Boerhavelaan.

Beantwoorden

Ik weet zeker dat er meerdere ongelukken zijn gebeurt. Waarbij ook politie aanwezig is geweest. maand of 2 geleden nog op een vrijdag avond. Roodrijder tegen iemand van neervoorstse dreef kwam.

Beantwoorden

Flitskast zou een vermogen opleveren trouwens. gemiddeld 30 km te hard. bij 70 zitten ze op je bumper…..

Beantwoorden

Ik denk dat alles wat hier geopperd wordt wel een kern van waarheid bevat. Het is een optelsom, de situatie en het weggedrag van grote groepen bestuurders.

Toch blijf ik het vreemd vinden dat het niet houden aan de maximum snelheid hier vaak genoemd wordt…. ik rijd daar regelmatig en werkelijk NIEMAND houdt zich aan de snelheidsbeperking van 70 km/h. Zelf heb ik er soms ook geen erg in en rijd dan al snel te hard. Toch pleit ik wel voor flitskasten daar, want die dingen hebben een magische uitwerking.

En stoplichten aan het einde van een snelweg….. ik sta daar nooit graag stil komende uit de richting Eindhoven. Hou ook altijd ruimte om weg te kunnen als achteropkomend verkeer e.e.a. over het hoofd ziet om wat voor reden dan ook.

Beantwoorden

Ja, die flitskasten hebben inderdaad een magische uitwerking, Vico.

Wat denk je van het feit dat die “razers” opeens op de rem gaan staan.
Dat doen ze toch vrijwel overal waar die kasten staan. Maakt dat het
verkeersgedrag c.q. veiligheid beter? Nee, niet echt!
Wie weet vinden ze ooit eens een échte oplossing, maar dat zal wel toekomstmuziek worden……

Beantwoorden

Hahaha, zo zal er geen enkele oplossing 100% veilig of passend zijn. Optie: neem de Geldropseweg. Opgelost. Punt uit.

Beantwoorden

@De weblog van Helmond op woensdag 1 juli 2015 om 17:55:

Bij de gemeente Helmond zijn ze wel een beetje op de hoogte van de problemen bij die kruising. Ook de oud-burgemeester van Helmond, Wim van Elk, botste daar eens op een stilstaande auto. De bestuurder van die auto stond stil vanwege een rood verkeerslicht.

Beantwoorden

Update:
Chauffeur trekker met oplegger veroordeeld voor dodelijk ongeval
Een 51-jarige man uit Duiven is door de rechtbank Oost-Brabant veroordeeld tot een taakstraf van 120 uur en een voorwaardelijke rijontzegging van 12 maanden. De beroepschauffeur veroorzaakte op 1 juli 2015 bovenstaand noodlottig ongeval.
De man reed in zijn trekker met oplegger op de Helmondweg (A270) en draaide bij een kruising linksaf om via de verharde middenberm te keren. Tijdens die manoeuvre botste een auto achterop de combinatie. De bestuurder van die auto overleed ter plaatse aan zijn verwondingen.
De rechtbank stelt voorop dat de verdachte een keermanoeuvre heeft uitgevoerd op een plek waar dat niet was toegestaan. Er waren immers borden en verkeertekens op de weg met de verplichte rijrichting. Volgens de rechtbank had het echter ook zonder verkeersborden en pijlen voor de professionele en zeer ervaren vrachtwagenchauffeur duidelijk moeten zijn dat de middenberm niet groot genoeg was om veilig te kunnen keren. Hij had dit 1,7 kilometer verderop op een rechtmatige en veilige manier kunnen doen. Bovendien bleek uit onderzoek dat er momenten zijn geweest waarop de verdachte de naderende auto in zijn spiegels had kunnen en moeten zien en dus had moeten afzien van zijn keermanoeuvre. Daarbij komt dat de verdachte zijn snelheid had verminderd tot ongeveer 15 km/u toen hij de keermanoeuvre inzette, terwijl het verkeerslicht op groen stond en de maximumsnelheid ter plaatse 70 km/u is. Dit, in combinatie met de locatie waar de combinatie zich bevond en de verplichte rijrichting, maakt dat de overige verkeersdeelnemers daarop niet bedacht hoefden te zijn.
In deze zaak zijn in de VerkeersOngevallenAnalyse scenario’s onderzocht over een mogelijke afloop in het geval het slachtoffer niet te hard had gereden en nog had geremd. Weliswaar is er mogelijk sprake van medeschuld van het slachtoffer aan het ontstaan van het ongeval en de ernst van de gevolgen, maar dit doet niets af aan de verwijtbaarheid van de verdachte. Volgens de rechtbank heeft de verdachte aanmerkelijk onvoorzichtig en onoplettend gereden en was het ongeval aan zijn schuld te wijten. Van een kort moment van tijdelijke onoplettendheid, zoals de verdediging aanvoerde, was volgens de rechtbank geen sprake.
Bij het bepalen van de straf weegt de rechtbank mee dat het slachtoffer is overleden door een fout van de verdachte en dat de nabestaanden verder moeten zonder hem. De rechtbank houdt er anderzijds rekening mee dat de man al 30 jaar beroepschauffeur is en niet eerder voor vergelijkbare zaken in aanraking is gekomen met politie en justitie. Ook is relevant dat de verdachte er op authentieke wijze blijk van heeft gegeven dat hij de ernst van het door hem aangedane leed inziet en dat hij oprecht berouw heeft getoond. Het is de rechtbank niet ontgaan dat het noodlottige ongeval de verdachte nog altijd erg aangrijpt.

Beantwoorden

Deze kruising ongelijkvloers maken is waarschijnlijk de beste oplossing, maar veel te duur voor de gemeente. Van 100 terug naar 80 is een verbetering.

Beantwoorden

In de plaats van het vroegere 130 km/h naar 70, veel minder remmen op dat stuk

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *