Buiten is het 9 graden, binnen zit

De weblog van Helmond

meer over deze weblog »
Op de weblog kun je over Helmond praten, huilen en lachen.
Alle berichten op onze voorpagina zijn actueel of gaan langer mee dan de waan van de dag. Vrijwel dagelijks plaatsen wij iets nieuws.
Onder elk bericht staan de reacties (inmiddels al 84.051 sinds de start van de weblog in mei 2005) van andere Helmonders. Alleen lezen wat anderen schreven kan, leuker is het natuurlijk als jij ook jouw on-topic (?) reactie geeft.
2reacties

openingspagina van de website van de gemeente Helmond

De website van de gemeente Helmond behoort tot de 3 beste gemeentelijke websites van Nederland. Dat blijkt uit de jaarlijkse overheidsmonitor van de Overheid heeft Antwoord. Jaarlijks brengen zij in opdracht van het ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties de ontwikkelingen op het gebied van digitale dienstverlening van de Nederlandse gemeenten in kaart. Met dit resultaat liet Helmond 428 gemeenten achter zich. Alleen de gemeenten Capelle aan den IJssel en Woerden scoorden beter.
Sinds de site van de gemeente Helmond in maart 2006 werd vernieuwd, doet Helmond het goed in dit overzicht. In 2007 behaalde de website al plaats 19. In 2008 werd plaats 8 gescoord en in 2009 plaats 31.
Van harte gefeliciteerd met dit resultaat en prettig natuurlijk dat wij daar als Helmonders de voordelen van hebben.

2 reacties:

Stukje verdieping!

Aan de ranglijst wordt (vooral door de politiek) veel belang gehecht. Toch is er ook wat kritiek. Betekent een hoge plek op deze rangljist ook automatisch een hoge kwaliteit? Volgens kenners kun je die kwaliteit pas meten als je de gebruikersgegevens analyseert, niet als je alleen maar afstreept welke noviteiten allemaal te vinden zijn op een site. Leuk, die bekendmakingen online en de mogelijkheid om een formulier online te zenden met behulp van digid (beiden scoren hoog op de lijst), maar hoe staat het met het taalgebruik? Hoe klantvriendelijk is de structuur van de site? Een deskundige: “Je kunt op plek vier staan in die monitor en niets weten over de gebruiker van de site. Dus het is absoluut geen maatstaf over de gebruiksvriendelijkheid. De nummer 1 van 2007 bleek bij een steekproef onder burgers de meeste problemen op te leveren. Dat geeft te denken. Perfect, die mogelijkheid om een wekelijkse nieuwsbrief te ontvangen – maar hoe goed is de inhoud ervan?”

De monitor meet dus vooral de technische mogelijkheden, in mindere mate de gebruiksvriendelijkheid – het feit of de doelgroep uit de voeten kan met de gemeentelijke website. Het zou mijns inziens een betere maatstaf worden als niet alleen gekeken wordt naar hoeveel informatie wordt aangeboden, maar vooral naar of een bezoeker die informatie kan vinden en tot zich kan nemen.

Je kunt dus niet alles meten, maar goed, met die monitor kom je een heel eind. Dat Helmond zo hoog eindigt is een teken aan de wand, daar wordt goed werk verricht. Helmond, gefeliciteerd 🙂

Beantwoorden

We doen het nog niet zo slecht in Helmond. Felicitaties aan de gemeente. de zoekfunctie die in de rechter bovenhoek staat mag nog wel wat verbeteren.

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *