Toegegeven, Bravoflex liep niet altijd even vlekkeloos, maar Bravoflex doet het inmiddels best goed in Helmond. Er werd ook alles aan gedaan om het meer bekendheid te geven en aantrekkelijk te maken. Bravoflex had zeker de potentie om rendabel te worden in Helmond. Het geboden alternatief is uiterst teleurstellend. Nu krijgen we in Helmond slechts 2 buslijnen terug (naar Rijpelberg en Brouwhuis). De buslijn naar de Eeuwsels (51) blijft rijden. De lijnen 53 Straakven en 55 Mierlo-Hout/Brandevoort vervallen definitief.
D66 maakt zich grote zorgen over het verdwijnen van Bravoflex en het verder uitkleden van het openbaar vervoer in Helmond. We zien al jarenlang een verschraling van het aanbod in buslijnen, niet alleen in Helmond, maar in de hele provincie. De spoorwegen moet ook minder rendabele lijnen in de lucht houden en op minder rendabele tijden rijden om de bereikbaarheid te garanderen voor haar reizigers. Zo hoort ook de openbaar vervoer concessie te functioneren. Gelukkig hebben we vier treinstations in Helmond. De focus op het afstoten van minder rendabele lijnen lijkt vooral een geldkwestie. Wat is het serviceniveau dat je als provincie aan je inwoners wil bieden en wat zijn daar de kosten en opbrengsten van voor de concessiehouder? Wij moeten helaas constateren dat de Provincie in ieder geval in Helmond gekozen heeft voor een bedroevend laag serviceniveau.
Jochem van den Bogaard
Raadslid D66 Helmond
In de reacties hieronder staat een update van de weblog.