Buiten is het 20 graden, binnen zit

De weblog van Helmond

meer over deze weblog »
Op de weblog kun je over Helmond praten, huilen en lachen.
Alle berichten op onze voorpagina zijn actueel of gaan langer mee dan de waan van de dag. Vrijwel dagelijks plaatsen wij iets nieuws.
Onder elk bericht staan de reacties (inmiddels al 94.813 sinds de start van de weblog in mei 2005) van andere Helmonders. Alleen lezen wat anderen schreven kan, leuker is het natuurlijk als jij ook jouw on-topic (?) reactie geeft.
328reacties

Namens de PvdA stelden Mirjam van der Pijl en Mohammed Chahim gisteravond schriftelijke vragen aan B&W over de nieuwe dienstregeling van het busvervoer via Bravo Flex. In december worden de meeste Helmondse stadsbussen vervangen door kleinere bussen die pas rijden als zich daarvoor passagiers via een app of telefonisch hebben aangemeld.
Hieronder hun 7 raadsvragen (Questions) voorafgegaan door hun  inleidingen. Zodra we de antwoorden (Answers) van het college hebben, plaatsen we die ook (zoals altijd) in zijn geheel in de reacties.

Via verschillende kanten werden wij geattendeerd op het nieuwe vervoersysteem per bus dat op 11 december in Helmond van start gaat. Wij kregen allereerst verontruste berichten van inwoners, lazen er vervolgens wat over in het ED, hoorden ervan op de raadsvergadering van 31 oktober en kregen vanmorgen per mail de folder (pdf) via de griffie toegezonden.
De folder geeft bij lange na geen antwoorden op vragen die bij inwoners, met name huidige gebruikers van de buslijnen die zullen verdwijnen en waarvoor de Bravo Flexbus in de plaats zal komen, en bij ons leven. Zo vermeldt de folder bv niet eens wanneer het systeem in werking zal treden. De website biedt iets meer informatie maar een aantal vragen blijft voor ons nog steeds onbeantwoord.
We hebben een paar vragen over de zienswijze van het college op deze nieuwe vervoersmogelijkheid.
Van inwoners hoorden we dat de Flexbus minstens een uur van te voeren besteld moet worden. Met name in geval van plotseling aangewezen zijn op openbaar vervoer roept dit vragen op. Er is in de informatie van Bravo echter niets over te vinden.

  1. Is het mogelijk om een Flexbus vervoersrit binnen een uur na bestellen te kunnen maken?

Met name forenzen maken op dit moment gebruik van de bestaande buslijnen. Voor hen geldt de volgende vraag:

  1. Hoeveel (standaard/regelmatige) ritten kunnen er tegelijk in het voren worden besteld?

Naast forenzen naar het werk, reizen er veel scholieren en studenten met de bus. De vorige vraag geldt voor hen dus ook. Nog maar kort is er ook voor MBO-ers een studentenkortingkaart. Echter, kortingkaarten blijken niet bruikbaar voor de Bravo Flexbus, ook de studentenkaart niet.

  1. Waarom zijn (kortings)abonnementen en met name de studentenkaart niet geldig?
  2. Is deze uitsluiting niet in strijd met eisen van de aanbesteding?

Voor beide bovenstaande groepen geldt:

  1. Kent u de reizigerscijfers van de geschrapte diensten (per rit)?
  2. Zou het niet logischer zijn om de ritten in de spits (als die wel drukker gebruikt worden) te handhaven?
  3. Het systeem wordt gepresenteerd als een grote verbetering maar voor de regelmatige gebruiker lijkt het een behoorlijke (financiële) verslechtering te zijn. Kan het college of kunnen we vanuit de gemeenteraad hierop enige invloed uitoefenen?

In de reacties hieronder staan updates.

328 reacties:

@Wout. op woensdag 4 december 2019 om 03:23

Om @Lambert Cox – en misschien ook veel andere Helmonders – te faciliteren de oorspronkelijke opmerkingen van Lambert Cox op 15 november 2019:

@ Wout Kun je een link plaatsen naar OPENBAAR VERVOER HELMOND BRAVO FLEX KLACHTEN MELDLIJN .Ik krijg het niet gevonden.

Ik had ook aan een chauffeur van Bravo Flex gevraagd naar formulier voor leeftijdskorting. Hij wist daar niets van en gaf me een oude folder mee van Bravo Flex, waar ook weinig van klopt. Ik moest dan naar de informatielijn bellen, die ik eerder ook al gebeld had en me niet verder konden helpen.Zij gingen niet over Bravo Flex.

Van de contactpersoon van BravoFlex, die me ruim een week geleden gebeld en gemaild heeft heb ik ook niets meer gehoord van mijn vragen, die ik daarna gesteld heb
—————
En ik herhaal nu voor de VIERDE keer – zie bij OUDER – mijn opmerkingen:

“Ik raad ov – reizigers aan die een klacht hebben – over tarieven, instaptarieven dienstregelingen, uitgevallen bussen, enz.. – over Hermes deze klacht in te dienen op de site van Hermes. Als dit u niet lukt of u bent niet tevreden over de reactie van Hermes, dan kunt u met uw klacht daarna terecht op de site van de “OV Ombudsman”.

De oorspronkelijke Q&A over het nieuwe Helmondse busvervoer op de weblog van Helmond dateren van 2 november 2017.
Afgezien van dat nieuwe busvervoer ondertussen niet zo nieuw meer is – het is beter om te spreken van GEEN busvervoer – wat hebben de afgelopen twee jaar opgeleverd voor de Helmondse ov – reiziger????

Beantwoorden

Ook de reacties hier zijn blijkbaar niet meer te bekijken.
Slechts alleen de reactie van Peter van Lieshout van woensdag 4 december 2019 om 7.03
Ook geen reactie meer gekregen van Bravoflex op meerdere mails.

Geen Busvervoer in Helmond lijkt terechte conclusie. Men wil dit niet promoten.
Bang, dat het mogelijk een succes wordt.
De wereld op zijn kop.
Je moet wel de auto aanhouden om nog ergens te kunnen komen.

Beantwoorden

@Lambert Cox op woensdag 4 december 2019 om 18:23:

Als je OUDER aanklikt kun je alle eerdere reacties op de weblog teruglezen;
als je NIEUWER aanklikt kun je de meest actuele reacties lezen.

De combinatie van OUDER en NIEUWER geeft in mijn ogen een compleet beeld van de ontwikkeling van het openbaar vervoer in Helmond e.o. in het algemeen en de ontwikkeling van Bravoflex in het bijzonder sinds eind 2017.

En de rol van het Brabantse provinciebestuur, Hermes, Reizigersoverleg Brabant (ROB) en ook van de gemeente Helmond (college en gemeenteraad).
Al bij al geen verheffend beeld. Integendeel!!

Ik maak van de gelegenheid gebruik om een passage te reproduceren van de provincie Gelderland gepubliceerd op de site van het Interprovinciaal Overleg (IPO) – terug te vinden op OUDER – over BRENG FLEX in Gelderland, waar het Gelderse provinciebestuur deze maand – december 2019 – de stekker uittrekt.

Het gaat om de volgende passage:

“Jaarlijks besteden we ongeveer € 2,5 miljoen aan Breng Flex. Omgerekend is dit € 25 per rit”.

Voor zover ik weet lag/ligt het aantal gebruikers van het Gelderse broertje – of is het zusje? – van BRAVOFLEX gigantisch veel hoger dan in Helmond/in Brabant.
Desalniettemin is de Breng Flex – ritprijs in Gelderland € 25.

Ik herhaal mijn vragen – die blijkbaar nooit gesteld zijn door Provinciale Staten van Brabant – waar Gedeputeerde Staten van Brabant nooit duidelijkheid over hebben verschaft.
– Hoe hoog is de BRAVOFLEX – ritprijs? € 125 voor één enkele rit?
– Welk gedeelte hiervan wordt “opgehoest” door de Brabantse belastingbetaler?
– Welk gedeelte hiervan “vangt” Hermes hiervan als “easy money”?

Het is meer dan hoog tijd, dat het openbaar vervoer in Nederland op elkaar afgestemd wordt, waardoor de ov – reizigers niet langer geconfronteerd worden met een gigantische lappendeken aan tarieven, voorwaarden, etc., die niet alleen per provincie verschillen, maar zelfs binnen één en dezelfde provincie.
De provincie Noord Brabant is met Bravoflex daar een voorbeeld van. De tarieven en voorwaarden voor Bravoflex in Helmond liggen totaal anders in Eindhoven die weer anders zijn in Veldhoven die weer anders zijn in Roosendaal.

Het argument dat gebruikt wordt is, dat de lokale, regionale, provinciale overheden het best kunnen bepalen welk openbaar vervoer ter plekke adequaat is. Slechts één woord: AMMEHOELA! Want dat zijn namelijk de ov – reizigers zelf!

Het is ondertussen wel duidelijk, dat het een illusie is om te denken dat het openbaar vervoer in Brabant er is voor de Brabantse ov – reiziger. Het Brabantse ov is er voor …… vult u zelf maar verder in!

Beantwoorden

De volgende noodsprong van de wanhopige vervoerder Hermes. En van de provincie Noord Brabant die ook met de handen in het haar zit.
En het college en de gemeenteraad van Helmond “die staan erbij en kijken ernaar”.

Bravoflex was en is nog steeds niet dé oplossing voor de ov – mobiliteit in Helmond en al helemaal niet ’s avonds en op zondag, maar daar hebben we Taxbus voor. Of – beter nog – reguliere stadsbuslijnen.

Ik verwijs bovendien naar de reacties van @Lambert Cox en @Wout.
Werkt het reserveringssysteem voor Bravoflex nu wel zoals het hoort?
Of is de Bravoflex – “app” nog steeds van de “wapp”?

Uit het ED van 9 december 2019:

Gratis ritjes met Bravoflex in Helmond voor nieuwe gebruikers

HELMOND – Bravoflex biedt in Helmond nieuwe gebruikers een gratis ritje aan. Wie de app OVflex downloadt op de smartphone en een rit boekt, hoeft de eerste keer niets te betalen.

Simon Rood 09-12-19, 15:29 Laatste update: 15:32 Bron: ED

Bravoflex is de ‘bus-op-afroep’ van vervoersmaatschappij Hermes. Die probeert de komende tijd het aantal gebruikers te vergroten. Helmond telt 120 haltes voor de busjes. Die rijden doordeweeks tussen 7.00 en 19.00 uur en op zaterdag van 8.00 tot 18.00 uur. Een loss rit kost drie euro. Groepen tot vier personen krijgen korting.

Beantwoorden

Eindelijk is het me gelukt na 1,5 maand om leeftijdskorting aan te vragen voor Bravoflex.
Het lijkt ook te werken.
Ik heb vorige week donderdag een mailtje naar [email protected] gestuurd met foto van de persoonlijke OV-Flexkaart van mij en mijn vrouw en kreeg vandaag bericht, dat de aanvraag verwerkt was.
Volgens de procedure in de folder werkt het nog steeds niet.
Ik heb nu de procedure voor “Korting met Brabant Altijd Vrij “gevolgd en nu is het gelukt.
Maar wil je nu gebruik maken van de kortingscode voor een gratis eerste rit, dat loop je weer tegen de volgende fout aan. die vind je niet in bij instellingen en dan Kortingen .
dan staat er NO DISCOUNT AVAILABLE.

Ik heb hier ook vragen over gesteld, en nog andere vragen over waar actuele folders te verkrijgen zijn en over de opstaphaltes enz.
Ik hoop daar nu wel antwoord op te krijgen. Ik ben benieuwd.

Beantwoorden

@Lambert Cox op woensdag 18 december 2019 om 00:32:

‘Leuk’ om steeds te lezen hoe het met jouw Bravoflex-gedoe gaat. Maar ongelofelijk!! dat iemand zoveel moeite moet doen voor zulke simpele zaken. Daarmee maken ze Bravolflex niet populair, terwijl het naar mijn mening een hele mooie OV-oplossing is. 🙁

Beantwoorden

Ik hoef geen anti – reclame te maken voor Bravoflex in Helmond.
Want dat doen Bravoflex en Hermes zelf al…

Beantwoorden

Beter geen OV meer doen.Dan lost marktwerking alles vanzelf wel op

Beantwoorden

Ik mag toch hopen, dat het Brabantse provinciebestuur als concessieverlener voor het openbaar vervoer, Hermes als ov – concessiehouder en de gemeente Helmond – college, gemeenteraad, ambtenaren – publicaties uit de “vakpers” óók lezen. En daar lessen uit trekken!

Citaat: “Echter maakt momenteel 10 procent van de ouderen gebruik ervan. Een verklaring is dat een derde van hen moeite heeft met de OV-chipkaart en (digitale) reisplanners”.

Dit sluit naadloos aan – afgezien van de veel te hoge ritprijzen, die dus gewoon omlaag moeten – bij de Bravoflex – perikelen in Helmond. Overigens niet alleen voor ouderen! En dan heb ik het specifiek over de Bravoflex – app en de communicatie – vaardigheden hierover van Hermes! Een wanprestatie!
—————————————————–
Uit OV magazine van 23 december 2019:

Hoe krijgen we meer ouderen in de bus?

door Niels van Oort in rubriek onderzoek

Slechts 10 procent van de ouderen maakt gebruik van het ov. Om dat percentage te doen stijgen, kunnen overheden en vervoerders inzetten op hogere frequenties en directe verbindingen.

Minder dan de helft vindt een langere loopafstand tot de halte een probleem. Dat blijkt uit het afstudeeronderzoek van Ellis van Gorp, in samenwerking met Goudappel Coffeng en het Smart Public Transport Lab van de TU Delft.

Nederland kent een uitgestrekt busnetwerk met zo’n 1800 buslijnen. Vanuit financieel én kwaliteitsoogpunt worden steeds meer buslijnen gestrekt en gebundeld en worden halteafstanden vergroot. Dit verhoogt de snelheid, betrouwbaarheid en frequentie, maar leidt ook tot langere afstanden in het voor- en natransport.

Het percentage ouderen stijgt tot 2030 naar verwachting van 19 naar 25 procent. Veel ov-autoriteiten vinden het belangrijk om passend vervoer voor hen aan te bieden, omdat dit anders kan leiden tot eenzaamheid, gezondheidsproblemen en afname van de kwaliteit van leven.

Een optie zou het openbaar vervoer zijn. Echter maakt momenteel 10 procent van de ouderen gebruik ervan. Een verklaring is dat een derde van hen moeite heeft met de OV-chipkaart en (digitale) reisplanners. Daarnaast worden ‘de ouderen’ vaak als één groep gezien met dezelfde voorkeuren .

Beantwoorden

Deze reactie van Rolf Kuijpers – met drie duimpjes omhoog – aangetroffen op de weblog van Helmond naar aanleiding van de column “Autoluw of autoschuw centrum” van burgerraadslid Marcel Heesakkers. Ik noem de politieke partij er maar niet bij, omdat alle gemeenteraadsleden van alle politieke partijen – als het gaat over het ov in Helmond – “boter op het hoofd hebben”.
Rolf Kuijpers krijgt van mij trouwens wel een duimpje omhoog!
———————————————————————————-
Een landelijke trend laat zien dat het autogebruik afneemt. Dat geldt voor de randstad en zeker niet voor de provincie. In de randstad kun je uit elk openbaar vervoer kiezen en die rijden op elke dag tot ’s avonds laat. In de provincie en ook in Helmond kun je niets zonder auto. BravoFlex rijdt niet op zondag en niet ’s avonds laat. Het aanleggen van pleinen buiten de bebouwde kom en waar mensen dan voordelig naar het centrum kunnen werkt alleen bij grote steden die 1000’en bezoekers trekken en werkt dus niet in Helmond. Sterker mensen rijden dan wel door naar Eindhoven. Er is in NL geen stad van 90.000+ inwoners met een zo armzalig openbaar vervoernet binnen de stadsgrenzen, wat dit aangaat kun je het vergelijken met een dorp als Deurne. Alhoewel in Deurne kunnen ze nog een ijsbaan betalen en in Helmond praten ze alleen over een “huis van de stad” van 50 miljoen; nu kostenneutraal, over 5 jaar kost het ons gewoon geld!

Beantwoorden

ik vind het al belachelijk dat er geen stads bussen rijden voorheen was er altijd een bus rond de tijd dat je een bus nodig had nu moet je altijd bellen of het nu bij Bravo-flex of bij taxbus is bij stadsbus kon naar de bushalte gaan dan kwam altijd de bus nu komt er niets en vragen jullie af hoe senioren in de bus tekrijgen niet zo al het nu gaat breng de stads bus weer terug!!!!!!!!

Beantwoorden

OP 18 december de volgende vragen gesteld aan Bravoflex:
Kunt U me ook antwoord geven op de andere vragen, die ik ook gesteld heb?

Waar is een actuele folder te verkrijgen van Bravoflex Helmond? De online folder is ook niet actueel.
Daar staan veel fouten in.
Is er ook een kaart met opstaphaltes te verkrijgen van het gebied waar bravoflex rijdt ?
Ook zou het handig zijn, dat je per wijk in een lijst kunt zien welke opstaphaltes er zijn met straat en kortst bijzijnde huisnummer.
Bij de bibliotheek waar ondersteuningspunt is van VVV hebben ze ook geen folders.
Op de site staat, dat voor eerste rit de FLEX 1 code niet meer werkt.
In het ED van vorige week stond ,dat eerste rit via code gratis is.
In de app is bij kortingen ook geen code te vinden. (No discount available)

In het ED digitaal van 17 december staat, dat er 5 nieuwe haltes zijn bijgekomen in het centrum. Totaal nu 125 haltes.
Waarom zijn er geen stopplaatsen bij Wijkhuizen zoals bv. in Brouwhuis “De Loop” ?

Eigenlijk is het ook bijzonder, dat je speciaal voor de Bravoflex een leeftijdskorting moet aanvragen.
Je hebt toch een Persoonlijke OV-kaart en dan wordt in een lijnbus automatisch toch korting gegeven.
Waarom moet je dat bij Bravo Flex apart aanvragen?

Op 13 januari 2020 het volgende antwoord gekregen:

Dank voor uw e-mail. Wij hebben uw e-mail doorgestuurd naar de verantwoordelijk manager van BravoFlex, die het volgende heeft laten weten.

U vroeg of er een actuele folder te verkrijgen is van BravoFlex Helmond. Onze manager heeft laten weten dat er geen kaart is met haltes. Op de website en in de app kan u echter alle haltes vinden. Uw suggestie met betrekking tot de kaart gaat hij doorgeven aan afdeling commercie. Ook gaat hij doorgeven of wellicht de huisnummers erbij kunnen worden vermeld. Verder zijn er nieuwe folders onderweg naar de bibliotheek. De eerste rit via de code is inderdaad gratis, inmiddels is er bij uw account een gratis rit toegevoegd. Tevens vroeg u waarom er geen haltes zijn bij Wijkhuizen. Echter is de locatie van de haltes aan de opdrachtgever en niet aan BravoFlex.

Tenslotte is BravoFlex een ander systeem dan het reguliere vervoer en moet u dan ook leeftijdskorting aanvragen, wat u heeft gedaan en tevens heeft gekregen.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Mochten er vragen zijn, horen wij dat graag.

Het heeft dus nu weer 4 weken geduurd om een antwoord te krijgen op enkele van de gestelde vragen.

Er werd in het ED aangegeven, dat de korting slechts in december te gebruiken was.

In de OV-Flex app van mij is nu een kortingscode toegevoegd :
100% Korting op een rit , tot € 50,00
Terwijl 1 rit € 3,00 kost

In de OV-Flex app. van mijn vrouw staat hier niets in vermeld.

Ook staan er nog steeds diverse fouten in de folder, die op de site staat.
Waar je de kaart kunt vinden op de site heb ik ook niet kunnen vinden.

Hoe moeilijk kunnen ze het maken. Ze willen er absoluut geen succes van maken.
Wat is het toch een zooitje

Beantwoorden

@Lambert Cox op donderdag 16 januari 2020 om 00:49:

U slaat de spijker op zijn kop met uw opmerking:
“Eigenlijk is het ook bijzonder, dat je speciaal voor de Bravoflex een leeftijdskorting moet aanvragen.
Je hebt toch een Persoonlijke OV-kaart en dan wordt in een lijnbus automatisch toch korting gegeven.
Waarom moet je dat bij Bravo Flex apart aanvragen?”

En – ik geef het niet graag toe – maar Hermes slaat óók de spijker op de kop met de opmerking:
“Tenslotte is BravoFlex een ander systeem dan het reguliere vervoer en moet u dan ook leeftijdskorting aanvragen”

En dat is dan ook het grote probleem: andere systemen als Bravoflex zorgen voor de afbraak of zelfs het verdwijnen van dat reguliere vervoer.

Het antwoord van Hermes op uw vraag over andere instap – en uitstaphaltes voor Bravoflex is DESINFORMATE of zelfs FAKE NEWS, omdat:
– het Brabantse provinciebestuur als concessieverlener de “opdrachtgever” is voor het ov in Brabant,
– de gemeente Helmond verantwoordelijk is voor bushokjes en – haltes en daarmee de “opdrachtgever” is.

De vraag is wie nu hiervoor de opdrachtgever is: de provincie of de gemeente, want allebei kan niet.
Hermes kent het antwoord niet of – en dat is meer dan waarschijnlijk – wil het antwoord niet geven.
Dan moeten het Brabantse provinciebestuur en het Helmondse college van B & W na vragen van de Helmondse gemeenteraad – inclusief het kostenplaatje voor deze Bravoflex – haltes – het antwoord op deze vraag maar geven!

Elk normaal commercieel bedrijf haalt een product terug of stopt met een dienst als dat product of die dienst een mislukking is.
Hermes is geen normaal commercieel bedrijf!
Hermes is niet eens een NORMAAL bedrijf…

Beantwoorden

Het is overal hetzelfde in zuidoost Brabant! Ook in Helmond!

Hoe lang moet dit zo nog doorgaan met dit provinciebestuur en met dit soort gemeentebesturen en gemeenteraden en met dit soort vervoersbedrijven?

En weet u door wie de mensen die daar in zitten betaald worden?
Door de lezers van de weblog van Helmond, met andere woorden door U!

En dan heb ik het óók over het Helmondse college en de Helmondse gemeenteraad! Wanneer komen ze eens écht op voor hun eigen inwoners, hun eigen ov – reizigers – de ouderen, de patiënten en de bezoekers van het Elkerliek – ziekenhuis – en de forenzen, de scholieren, de studenten – en gaan ze eens écht aan de slag?

Voor eens en voor altijd:
Bravoflex = te ONPRAKTISCH
Bravoflex = ONWERKBAAR
Bravoflex = GËËN ALTERNATIEF
Bravoflex = TE DUUR
Bravoflex = ONBETAALBAAR
Bravoflex = WORDT NIET GEBRUIKT

Bravoflex = EEN MISLUKKING EN ZAL ALTIJD EEN MISLUKKING BLIJVEN!

Beantwoorden

Kunt u nog wijs uit onderstaande informatie?
En kunnen de Helmondse gemeenteraadsleden nog wijs uit onderstaande informatie?
————–
Informatie van de gemeente Helmond over Bravoflex in Helmond in 2020:
“De ritprijs blijft in Helmond €3,00; het reguliere tarief ligt op €3,50. De gemeente Helmond past €0,50 per kaartje bij”.

Informatie van Reizigersoverleg Brabant (ROB) over Bravoflex in Helmond in 2020:
In Helmond blijft het tarief voor de reiziger €3,60. De reiziger betaalt voor de reis €3,00. De overige €0,60 wordt betaald door de Provincie en de gemeente Helmond”.

Informatie van Hermes over Bravoflex in Helmond in 2020:
“Voor Bravoflex in Helmond e.o. geldt er een vast tarief van €3 per rit”.
(Even terzijde :Hoezo e.o.?)

Informatie van de provincie Noord Brabant over Bravoflex in Helmond in 2020:
De ritprijs blijft in Helmond €3,00; het reguliere tarief ligt op €3,50. De gemeente Helmond past €0,50 per kaartje bij”.

Beantwoorden

“En dan heb ik het óók over het Helmondse college en de Helmondse gemeenteraad! Wanneer komen ze eens écht op voor hun eigen inwoners, hun eigen ov – reizigers – de ouderen, de patiënten en de bezoekers van het Elkerliek – ziekenhuis – en de forenzen, de scholieren, de studenten – en gaan ze eens écht aan de slag?”
Zo is het Peter.

Bovenstaand mag wel eens een keer wat intensiever bekeken worden door het college en gemeenteraad. Niets meer dan billijk en het zou hen sieren. Nogmaals: het is schandalig dat een stad met zoveel inwoners nauwelijks fatsoenlijk openbaar vervoer kent. Foei, foei. Stelletje knoeiers.

Beantwoorden

Het is nu wel duidelijk, dat er sprake is van BRAIN DAMAGE binnen de Helmondse en Eindhovense politiek: de “oude” vormen van openbaar vervoer zijn en worden tot de grond toe afgebroken – Bravoflex! – en de dan moet er zo nodig een onderzoek komen naar lightrail ” een nieuwe vorm van openbaar vervoer!

“Politiek Eindhoven en Helmond wil onderzoek naar Brainport-rail”.
Het doet mij denken aan STAR TREK en STAR WARS, met andere woorden pure science fiction! Als je het hele artikel in het Eindhovens Dagblad leest, dan wordt het ook wel duidelijk, dat er sprake is van BEDRIJFSVERVOER in plaats van openbaar vervoer. waar de bedrijven dan ook maar voor moeten betalen en niet de belastingbetaler.
——————————
UI het ED van 24 januari 2020

EINDHOVEN/HELMOND – Is de aanleg van een lightrail in het hart van de regio Brainport reëel en haalbaar? De Eindhovense gemeenteraad wil een onderzoek naar deze nieuwe vorm van openbaar vervoer, evenals GroenLinks in Helmond.
(Hans Vermeeren 24-01-20, 19:00 Bron: ED)

.

Beantwoorden

De nieuwe Bravo- Flex app wordt de geleverd via een bedrijf uit ” Hongarije ”
vandaar dat de app. niet goed werkt.

Beantwoorden

@Wout. op zondag 26 januari 2020 om 13:03:

Misschien moet je even onder Preferenciák > Nyelv de taal instellen op Nederlands.

Beantwoorden

@Peter van Lieshout

Ook deze reactie is door de weblog gewist. Zoals eerder aan jou gemeld, gaat dit topic over Bravoflex, het nieuwe Helmondse busvervoer. Jouw reactie gaat over lightrail, mobiliteit en algemene ontwikkelingen in onze provincie. Hopelijk is dit de laatste keer dat we je hiervoor moeten waarschuwen.
Mocht je over onze ‘verwijderacties’ iets vinden, bij het topic Vragen staat vrij is daarvoor ruimte. Hier(onder) willen we het namelijk graag on topic houden om de leesbaarheid te vergroten.

De weblog van Helmond

Beantwoorden

@Peter van Lieshout
Op https://www.deweblogvanhelmond.nl/actuele-onderwerpen-helmond/tuerlings-lightrail-heeft-toekomst/ kan je je zorgen kwijt over LightRail.

Laten wie het hier over Braovflex hebben. Dan kan ik het ook volgen. Vermakelijk is het wel. In sommige punten heb je m.i.m gelijk, op veel punten niet.

Beantwoorden

@Jan op zondag 2 februari 2020 om 10:26:

Ook ik vermaak me in het algemeen – en dan beperk ik me maar even tot de column “het nieuwe Helmondse busvervoer” – kostelijk met de reacties hier op de weblog van Helmond.

Op 1 januari zijn de prijzen in het openbaar vervoer verhoogd.

Volgens ov9292 is de ritprijs tussen – bijvoorbeeld – halte Nieuwveld (Helmond – Noord) en NS station Helmond:
– met lijn 26 Euro 1,53 (zonder korting) en Euro 1,01 (met korting)
– met lijn 51 Euro 1,87 (zonder korting) en Euro 1,24 (met korting)

En nog steeds volgens ov9292 is de ritprijs tussen – bijvoorbeeld – halte sportcentrum De Braak (Helmond – Noord) en NS station Helmond met lijn 23 Euro 1,34 (zonder korting) en Euro 0,89) met korting

Deze korting geldt alleen voor (persoonlijke) ov – chipkaarthouders, waarbij 65+ – ers deze korting automatisch krijgen of (persoonlijke) ov – chipkaarthouders met een daluren – abonnement van Hermes. De combinatie van 65+ en Hermes – daluren maakt deze trajecten nóg goedkoper. En met de z.g. overstapkorting – van de ene op de andere bus – binnen een tijdsbestek van +/- 30 minuten wordt het nóg goedkoper.

Bravoflex is met een ritprijs van Euro 3,00 vanuit Helmond – Noord in alle gevallen stukken duurder.

Beantwoorden

“De OV ombudsman maakt zich zorgen over de trend dat woonkernen en soms ook woonwijken van steden moeilijker bereikbaar worden met het openbaar vervoer. Dit komt doordat OV-bedrijven en hun opdrachtgevers (overheden) kiezen voor het versterken en verbeteren van grote doorgaande lijnen”
——————————————————————————————–
Bovenstaande conclusie van de OV ombudsman is letter – voor – letter van toepassing op Helmond en dan met name voor Helmond – Zuid, Helmond – Oost en Helmond – West. Sterker nog: in Helmond is er sprake van een al jarenlang uitgevoerd desastreus BELEID in plaats van een “trend”. De ov – bereikbaarheid van Helmond – Noord is met de buslijnen 23, 26 en 51 beter en hopelijk blijft dat ook zo.

Voor Zuidoost Brabant is de OV – opdrachtgevende overheid de provincie Noord Brabant en is het OV – bedrijf Hermes. De Helmondse politici geven óók niet thuis. Die hebben het blijkbaar te druk met “lightrail” en met zelfrijdende minibusjes, waar de gemiddelde ov – reiziger niks aan heeft.

De volledige tekst van de OV ombudsman – ook voor Helmondse politici – is te vinden in de rapportage over het 4de kwartaal 2019 van de OV ombudsman. Ook de site van treinreiziger.nl besteedt aandacht aan het onbereikbaar worden – of zijn – van woonkernen en woonwijken.

Beantwoorden

Misschien zou Nederland of laten we zeggen de Gemeente Helmond een voorbeeld kunnen nemen aan Luxemburg: gratis openbaar vervoer.
Kost wat, maar dan heb je ook wat. Meteen een gedeeltelijke oplossing voor parkeren in een stad!

Beantwoorden

@punt-uit op dinsdag 3 maart 2020 om 11:10:

Elke oplossing voor de VERVOERSARMOEDE in Helmond is welkom.

Beantwoorden
Peter van Lieshout

“Klein bier” in vergelijking met het coronavirus, maar toch!

Ik heb als oplettende lezer en ov reiziger het onderstaande artikel in het Eindhovens Dagblad van vandaag – 19 maart 2020 – goed gelezen en daar vallen mij – zoals wel vaker als het om Hermes gaat – een aantal dingen op:

– de provincie Noord Brabant als concessieverlener wordt door mevrouw Antoinette Maas – onze wethouder belast met het ov – helemaal niet genoemd en dat zou toch wel moeten.
– een citaat van een woordvoerder van Hermes eerder óók in het Eindhovens Dagblad “In 2019 zien we het aantal toenemen tot zo’n 110 per dag, dus de groei zet door”. Uit het ED – artikel van vandaag “Er zit nog steeds gestage groei in, nu zitten we op zo’n 110 gebruikers per dag”. 110 is 110, dus er is geen sprake van groei in – en al helemaal geen gestage groei – in het aantal Helmondse Bravoflex – gebruikers.
– de app is en blijft blijkbaar een doffe ellende (zie ook een aantal reacties hierboven op de weblog van Helmond).
– “Bravoflex rijdt sinds december 2017″ (citaat uit dit ED – artikel). We zitten nu in maart 2020.”in de pilotfase” volgens Hermes (ook een citaat uit dit ED – artikel). Hoe lang mag een “pilot” een “pilot” genoemd worden?

Mijn conclusie: Bravoflex in Helmond valt negatief en STEEDS NEGATIEVER uit in vergelijking met regulier stadsbusvervoer in Helmond, omdat:
reguliere bussen vaste bushaltes en vaste vertrektijden kennen, niet omrijden, een persoonlijke ov chipkaart genoeg is om 65+ korting en andere kortingen te krijgen, er nagenoeg altijd plaats is en er een instapmogelijkheid is voor rolstoelen en kinderwagens.
En … Bravoflex is een stuk duurder!

Maar … Hermes heeft begrip! Nou, ik niet!

——————————————————————————————————–
Reizigers Bravoflex in Helmond blijven mopperen, Hermes probeert ongemak weg te nemen

HELMOND – Het aantal reizigers in Helmond blijft groeien, maar de klachten over de belbussen van Bravoflex houden ook aan. Hermes toont begrip en probeert ongemak te voorkomen.

Simon Rood 19-03-20, 07:00 Bron: ED

Dat vond Wout den Ouden (76) niet zo geslaagd: bestelt de inwoner van Helmond-Noord tegen half zeven ‘s avonds een rit, volgt de mededeling dat hij te laat is. „Terwijl de bussen tot zeven uur moeten rijden”.

Dit kan voorkomen, erkent Fred Tilburgs van vervoersbedrijf Hermes. „De bussen moeten om 19.00 uur stilstaan, dus de laatste rit mag geen latere aankomsttijd hebben. Dat zijn de spelregels. In het verleden waren we daar ruimhartiger mee, maar nu kan het dus zijn dat je voor zeven uur geen rit kunt bestellen.”

Den Ouden is niet de enige Helmonder die moppert over Bravoflex. Het ED ontving de afgelopen weken verschillende klachten. Zoals: het is voor ouderen lastig om 65-pluskorting te activeren voor Bravoflex. Tilburgs kent de klacht. „Het zou niet hoeven, het systeem werkt goed, maar als mensen er moeite mee hebben, kunnen zij zich bij ons melden voor hulp.”

‘Probeer het een kwartier later nog eens’
‘Bus niet beschikbaar’ is een melding die soms verschijnt in de app, aldus sommige gebruikers. Dit euvel moffelt Tilburgs niet weg. „We rijden met vier bussen. Op piekmomenten in de spits is er soms geen plek. Mijn tip: probeer het een kwartier of half uur later nog eens.”

Wat sommigen onhandig vinden, is dat een straat zonder haltes niet oplicht in de plattegrond op het zoekscherm van de app. Wie naar de Dijksestraat wil, ziet de dichtstbijzijnde haltes aan de Uiverlaan in beeld, maar de reiziger moet zelf uitvogelen dat de Dijksestraat iets verderop ligt. „Wellicht kunnen we in de doorontwikkeling het systeem verder optimaliseren”, zegt Tilburgs hierover. „We zitten nog in de pilotfase.”
Dan nog wat klachten die volgens Hermes niet terecht zijn. Een lezer mailde dat er geen busjes met brede, lage instap voor minder validen in Helmond meer rijden. Tilburgs: „Heb ik nagevraagd, maar die rijden gewoon.”

Geen vaste routes
Ook gehoord: omrijden. Iemand die vanuit het centrum naar Brouwhuis moest, werd via Mierlo-Hout gereden. Tilburgs: „Het systeem kent geen vaste routes. Maar zo overdreven omrijden als in dit voorbeeld zou niet moeten kunnen. Zowel, dan mogen mensen het melden.”

Het aantal reizigers groeit volgens Hermes – los van de huidige coronacrisis. „Er zit nog steeds gestage groei in, nu zitten we op zo’n 110 gebruikers per dag. Het is overigens vervelend dat de OV-Opstapdagen nu niet doorgaan. Dat zijn momenten waarop we reizigers extra uitleg kunnen geven.”

Bravoflex rijdt sinds december 2017. Eind dit jaar beslist de gemeente of ze hiermee door wil. Verkeerswethouder Antoinette Maas zegt bekend te zijn met de klachten. „Die nemen we mee in ons gesprek met Hermes.”

Beantwoorden

Bij deze wil ik toch even reageren op het artikel in het ED.

Tijdens mijn gesprek met Simon Rood werd mij duidelijk dat ik niet de enige ben met klachten.
En de reactie van Fred Tilburgs is een lachertje daar klopt niets van we worden wederom met een lul verhaal het bos in gestuurd.

Ik zelf ben nu al geruime tijd met het bravo flex gebeuren bezig maar helaas je loopt tegen een gesloten groep, zij weigeren openheid zaken te geven.

Antoinette Maas, Eric de Haan en Marcel Unterberg ( Gemeente Helmond )

Madelon Peelen, Arwina de Boer ( de Provincie N-Br )

Luuk van Hout, Lucien Brouwers,
plus verder personen, het is te
veel om op te noenem ( hermes connexion )

Met al deze personen heb ik contact gehad maar helaas het werkt NIET

En er is maar een Persoon die moedwillig of in opdracht dit tegenwerkt
Helaas kan ik zijn naam niet vermelden dit is om anderen te beschermen

Dit is een strijd wat al +/- 20 maanden duurt

,

Beantwoorden

Ik ben eerlijk gezegd niet zo geïnteresseerd in de “poppetjes” in de Bravoflex – “poppenkast” in Helmond.

Of het nu de verkeerswethouder – of is de het VERKEERDE wethouder – mevrouw Antoinette MAAS (onze eigen miss “zelfrijdende busjes) is, die “zegt bekend te zijn met de klachten (en) die meeneemt in ons gesprek met Hermes” of de heer Juul – mister Bravoflex himself – VAN HOUT of de heer Christophe VAN DER MAAT van het provinciebestuur van Noord Brabant – die ik in noch in het algemeen noch specifiek over het openbaar vervoer gehoord heb in het kader van de corona – crisis., maar waarschijnlijk heeft hij het te druk met zijn coalitie, met de boeren of met het verlenen van financiële corona – steun aan Hermes in het kader van het “concessiecontract” tussen de provincie Noord Brabant als “concessieverlener” en Hermes als “concessiehouder”.

De andere “poppetjes” interesseren mij al helemaal niet. – als zij zichzelf zo belangrijk vinden, moeten ze dat zelf weten – met uitzondering van “poppetje” TILBURGS van Hermes die het bestaat om nota bene als tip mee te geven – ik citeer letterlijk – “probeer het een kwartier of half uur later nog eens.”
Je zal in deze corona – tijden als zorgverlener of als ander personeelslid dringend naar het Elkerliek – ziekenhuis moeten! Of als familielid naar het Elkerliek – waar de bezoektijd op dit moment maximaal drie kwartier is – te willen gaan! In wat voor wereld leeft “poppetje” TILBURGS eigenlijk?

Ik stel voor, dat alle “poppetjes” alle 327 reacties over “het nieuwe Helmondse busvervoer” eens goed gaan doorlezen, niet in het minst, omdat in het kader van de Wet Personenvervoer 2000 een vervoerder – Hermes in dit geval – een VERVOERSPLICHT heeft en Bravoflex onder deze wet valt.

Het is onvermijdelijk, dat mevrouw MAAS toetst of Hermes zich houdt aan deze wettelijke vervoersplicht en het resultaat daarvan “meeneemt in haar gesprek met Hermes” Én “meeneemt in haar gesprek met de provincie”!

De Helmondse ov – reizigers hebben ondertussen hun eigen conclusies al getrokken.

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *