Buiten is het 2 graden, binnen zit

De weblog van Helmond

meer over deze weblog »
Op de weblog kun je over Helmond praten, huilen en lachen.
Alle berichten op onze voorpagina zijn actueel of gaan langer mee dan de waan van de dag. Vrijwel dagelijks plaatsen wij iets nieuws.
Onder elk bericht staan de reacties (inmiddels al 92.580 sinds de start van de weblog in mei 2005) van andere Helmonders. Alleen lezen wat anderen schreven kan, leuker is het natuurlijk als jij ook jouw on-topic (?) reactie geeft.
320reacties

Namens de PvdA stelden Mirjam van der Pijl en Mohammed Chahim gisteravond schriftelijke vragen aan B&W over de nieuwe dienstregeling van het busvervoer via Bravo Flex. In december worden de meeste Helmondse stadsbussen vervangen door kleinere bussen die pas rijden als zich daarvoor passagiers via een app of telefonisch hebben aangemeld.
Hieronder hun 7 raadsvragen (Questions) voorafgegaan door hun  inleidingen. Zodra we de antwoorden (Answers) van het college hebben, plaatsen we die ook (zoals altijd) in zijn geheel in de reacties.

Via verschillende kanten werden wij geattendeerd op het nieuwe vervoersysteem per bus dat op 11 december in Helmond van start gaat. Wij kregen allereerst verontruste berichten van inwoners, lazen er vervolgens wat over in het ED, hoorden ervan op de raadsvergadering van 31 oktober en kregen vanmorgen per mail de folder (pdf) via de griffie toegezonden.
De folder geeft bij lange na geen antwoorden op vragen die bij inwoners, met name huidige gebruikers van de buslijnen die zullen verdwijnen en waarvoor de Bravo Flexbus in de plaats zal komen, en bij ons leven. Zo vermeldt de folder bv niet eens wanneer het systeem in werking zal treden. De website biedt iets meer informatie maar een aantal vragen blijft voor ons nog steeds onbeantwoord.
We hebben een paar vragen over de zienswijze van het college op deze nieuwe vervoersmogelijkheid.
Van inwoners hoorden we dat de Flexbus minstens een uur van te voeren besteld moet worden. Met name in geval van plotseling aangewezen zijn op openbaar vervoer roept dit vragen op. Er is in de informatie van Bravo echter niets over te vinden.

  1. Is het mogelijk om een Flexbus vervoersrit binnen een uur na bestellen te kunnen maken?

Met name forenzen maken op dit moment gebruik van de bestaande buslijnen. Voor hen geldt de volgende vraag:

  1. Hoeveel (standaard/regelmatige) ritten kunnen er tegelijk in het voren worden besteld?

Naast forenzen naar het werk, reizen er veel scholieren en studenten met de bus. De vorige vraag geldt voor hen dus ook. Nog maar kort is er ook voor MBO-ers een studentenkortingkaart. Echter, kortingkaarten blijken niet bruikbaar voor de Bravo Flexbus, ook de studentenkaart niet.

  1. Waarom zijn (kortings)abonnementen en met name de studentenkaart niet geldig?
  2. Is deze uitsluiting niet in strijd met eisen van de aanbesteding?

Voor beide bovenstaande groepen geldt:

  1. Kent u de reizigerscijfers van de geschrapte diensten (per rit)?
  2. Zou het niet logischer zijn om de ritten in de spits (als die wel drukker gebruikt worden) te handhaven?
  3. Het systeem wordt gepresenteerd als een grote verbetering maar voor de regelmatige gebruiker lijkt het een behoorlijke (financiële) verslechtering te zijn. Kan het college of kunnen we vanuit de gemeenteraad hierop enige invloed uitoefenen?

In de reacties hieronder staan updates.

320 reacties:

@Wout. op woensdag 4 december 2019 om 03:23

Om @Lambert Cox – en misschien ook veel andere Helmonders – te faciliteren de oorspronkelijke opmerkingen van Lambert Cox op 15 november 2019:

@ Wout Kun je een link plaatsen naar OPENBAAR VERVOER HELMOND BRAVO FLEX KLACHTEN MELDLIJN .Ik krijg het niet gevonden.

Ik had ook aan een chauffeur van Bravo Flex gevraagd naar formulier voor leeftijdskorting. Hij wist daar niets van en gaf me een oude folder mee van Bravo Flex, waar ook weinig van klopt. Ik moest dan naar de informatielijn bellen, die ik eerder ook al gebeld had en me niet verder konden helpen.Zij gingen niet over Bravo Flex.

Van de contactpersoon van BravoFlex, die me ruim een week geleden gebeld en gemaild heeft heb ik ook niets meer gehoord van mijn vragen, die ik daarna gesteld heb
—————
En ik herhaal nu voor de VIERDE keer – zie bij OUDER – mijn opmerkingen:

“Ik raad ov – reizigers aan die een klacht hebben – over tarieven, instaptarieven dienstregelingen, uitgevallen bussen, enz.. – over Hermes deze klacht in te dienen op de site van Hermes. Als dit u niet lukt of u bent niet tevreden over de reactie van Hermes, dan kunt u met uw klacht daarna terecht op de site van de “OV Ombudsman”.

De oorspronkelijke Q&A over het nieuwe Helmondse busvervoer op de weblog van Helmond dateren van 2 november 2017.
Afgezien van dat nieuwe busvervoer ondertussen niet zo nieuw meer is – het is beter om te spreken van GEEN busvervoer – wat hebben de afgelopen twee jaar opgeleverd voor de Helmondse ov – reiziger????

Beantwoorden

Ook de reacties hier zijn blijkbaar niet meer te bekijken.
Slechts alleen de reactie van Peter van Lieshout van woensdag 4 december 2019 om 7.03
Ook geen reactie meer gekregen van Bravoflex op meerdere mails.

Geen Busvervoer in Helmond lijkt terechte conclusie. Men wil dit niet promoten.
Bang, dat het mogelijk een succes wordt.
De wereld op zijn kop.
Je moet wel de auto aanhouden om nog ergens te kunnen komen.

Beantwoorden

@Lambert Cox op woensdag 4 december 2019 om 18:23:

Als je OUDER aanklikt kun je alle eerdere reacties op de weblog teruglezen;
als je NIEUWER aanklikt kun je de meest actuele reacties lezen.

De combinatie van OUDER en NIEUWER geeft in mijn ogen een compleet beeld van de ontwikkeling van het openbaar vervoer in Helmond e.o. in het algemeen en de ontwikkeling van Bravoflex in het bijzonder sinds eind 2017.

En de rol van het Brabantse provinciebestuur, Hermes, Reizigersoverleg Brabant (ROB) en ook van de gemeente Helmond (college en gemeenteraad).
Al bij al geen verheffend beeld. Integendeel!!

Ik maak van de gelegenheid gebruik om een passage te reproduceren van de provincie Gelderland gepubliceerd op de site van het Interprovinciaal Overleg (IPO) – terug te vinden op OUDER – over BRENG FLEX in Gelderland, waar het Gelderse provinciebestuur deze maand – december 2019 – de stekker uittrekt.

Het gaat om de volgende passage:

“Jaarlijks besteden we ongeveer € 2,5 miljoen aan Breng Flex. Omgerekend is dit € 25 per rit”.

Voor zover ik weet lag/ligt het aantal gebruikers van het Gelderse broertje – of is het zusje? – van BRAVOFLEX gigantisch veel hoger dan in Helmond/in Brabant.
Desalniettemin is de Breng Flex – ritprijs in Gelderland € 25.

Ik herhaal mijn vragen – die blijkbaar nooit gesteld zijn door Provinciale Staten van Brabant – waar Gedeputeerde Staten van Brabant nooit duidelijkheid over hebben verschaft.
– Hoe hoog is de BRAVOFLEX – ritprijs? € 125 voor één enkele rit?
– Welk gedeelte hiervan wordt “opgehoest” door de Brabantse belastingbetaler?
– Welk gedeelte hiervan “vangt” Hermes hiervan als “easy money”?

Het is meer dan hoog tijd, dat het openbaar vervoer in Nederland op elkaar afgestemd wordt, waardoor de ov – reizigers niet langer geconfronteerd worden met een gigantische lappendeken aan tarieven, voorwaarden, etc., die niet alleen per provincie verschillen, maar zelfs binnen één en dezelfde provincie.
De provincie Noord Brabant is met Bravoflex daar een voorbeeld van. De tarieven en voorwaarden voor Bravoflex in Helmond liggen totaal anders in Eindhoven die weer anders zijn in Veldhoven die weer anders zijn in Roosendaal.

Het argument dat gebruikt wordt is, dat de lokale, regionale, provinciale overheden het best kunnen bepalen welk openbaar vervoer ter plekke adequaat is. Slechts één woord: AMMEHOELA! Want dat zijn namelijk de ov – reizigers zelf!

Het is ondertussen wel duidelijk, dat het een illusie is om te denken dat het openbaar vervoer in Brabant er is voor de Brabantse ov – reiziger. Het Brabantse ov is er voor …… vult u zelf maar verder in!

Beantwoorden

De volgende noodsprong van de wanhopige vervoerder Hermes. En van de provincie Noord Brabant die ook met de handen in het haar zit.
En het college en de gemeenteraad van Helmond “die staan erbij en kijken ernaar”.

Bravoflex was en is nog steeds niet dé oplossing voor de ov – mobiliteit in Helmond en al helemaal niet ’s avonds en op zondag, maar daar hebben we Taxbus voor. Of – beter nog – reguliere stadsbuslijnen.

Ik verwijs bovendien naar de reacties van @Lambert Cox en @Wout.
Werkt het reserveringssysteem voor Bravoflex nu wel zoals het hoort?
Of is de Bravoflex – “app” nog steeds van de “wapp”?

Uit het ED van 9 december 2019:

Gratis ritjes met Bravoflex in Helmond voor nieuwe gebruikers

HELMOND – Bravoflex biedt in Helmond nieuwe gebruikers een gratis ritje aan. Wie de app OVflex downloadt op de smartphone en een rit boekt, hoeft de eerste keer niets te betalen.

Simon Rood 09-12-19, 15:29 Laatste update: 15:32 Bron: ED

Bravoflex is de ‘bus-op-afroep’ van vervoersmaatschappij Hermes. Die probeert de komende tijd het aantal gebruikers te vergroten. Helmond telt 120 haltes voor de busjes. Die rijden doordeweeks tussen 7.00 en 19.00 uur en op zaterdag van 8.00 tot 18.00 uur. Een loss rit kost drie euro. Groepen tot vier personen krijgen korting.

Beantwoorden

Eindelijk is het me gelukt na 1,5 maand om leeftijdskorting aan te vragen voor Bravoflex.
Het lijkt ook te werken.
Ik heb vorige week donderdag een mailtje naar [email protected] gestuurd met foto van de persoonlijke OV-Flexkaart van mij en mijn vrouw en kreeg vandaag bericht, dat de aanvraag verwerkt was.
Volgens de procedure in de folder werkt het nog steeds niet.
Ik heb nu de procedure voor “Korting met Brabant Altijd Vrij “gevolgd en nu is het gelukt.
Maar wil je nu gebruik maken van de kortingscode voor een gratis eerste rit, dat loop je weer tegen de volgende fout aan. die vind je niet in bij instellingen en dan Kortingen .
dan staat er NO DISCOUNT AVAILABLE.

Ik heb hier ook vragen over gesteld, en nog andere vragen over waar actuele folders te verkrijgen zijn en over de opstaphaltes enz.
Ik hoop daar nu wel antwoord op te krijgen. Ik ben benieuwd.

Beantwoorden

@Lambert Cox op woensdag 18 december 2019 om 00:32:

‘Leuk’ om steeds te lezen hoe het met jouw Bravoflex-gedoe gaat. Maar ongelofelijk!! dat iemand zoveel moeite moet doen voor zulke simpele zaken. Daarmee maken ze Bravolflex niet populair, terwijl het naar mijn mening een hele mooie OV-oplossing is. 🙁

Beantwoorden

Ik hoef geen anti – reclame te maken voor Bravoflex in Helmond.
Want dat doen Bravoflex en Hermes zelf al…

Beantwoorden

Beter geen OV meer doen.Dan lost marktwerking alles vanzelf wel op

Beantwoorden

Ik mag toch hopen, dat het Brabantse provinciebestuur als concessieverlener voor het openbaar vervoer, Hermes als ov – concessiehouder en de gemeente Helmond – college, gemeenteraad, ambtenaren – publicaties uit de “vakpers” óók lezen. En daar lessen uit trekken!

Citaat: “Echter maakt momenteel 10 procent van de ouderen gebruik ervan. Een verklaring is dat een derde van hen moeite heeft met de OV-chipkaart en (digitale) reisplanners”.

Dit sluit naadloos aan – afgezien van de veel te hoge ritprijzen, die dus gewoon omlaag moeten – bij de Bravoflex – perikelen in Helmond. Overigens niet alleen voor ouderen! En dan heb ik het specifiek over de Bravoflex – app en de communicatie – vaardigheden hierover van Hermes! Een wanprestatie!
—————————————————–
Uit OV magazine van 23 december 2019:

Hoe krijgen we meer ouderen in de bus?

door Niels van Oort in rubriek onderzoek

Slechts 10 procent van de ouderen maakt gebruik van het ov. Om dat percentage te doen stijgen, kunnen overheden en vervoerders inzetten op hogere frequenties en directe verbindingen.

Minder dan de helft vindt een langere loopafstand tot de halte een probleem. Dat blijkt uit het afstudeeronderzoek van Ellis van Gorp, in samenwerking met Goudappel Coffeng en het Smart Public Transport Lab van de TU Delft.

Nederland kent een uitgestrekt busnetwerk met zo’n 1800 buslijnen. Vanuit financieel én kwaliteitsoogpunt worden steeds meer buslijnen gestrekt en gebundeld en worden halteafstanden vergroot. Dit verhoogt de snelheid, betrouwbaarheid en frequentie, maar leidt ook tot langere afstanden in het voor- en natransport.

Het percentage ouderen stijgt tot 2030 naar verwachting van 19 naar 25 procent. Veel ov-autoriteiten vinden het belangrijk om passend vervoer voor hen aan te bieden, omdat dit anders kan leiden tot eenzaamheid, gezondheidsproblemen en afname van de kwaliteit van leven.

Een optie zou het openbaar vervoer zijn. Echter maakt momenteel 10 procent van de ouderen gebruik ervan. Een verklaring is dat een derde van hen moeite heeft met de OV-chipkaart en (digitale) reisplanners. Daarnaast worden ‘de ouderen’ vaak als één groep gezien met dezelfde voorkeuren .

Beantwoorden

Deze reactie van Rolf Kuijpers – met drie duimpjes omhoog – aangetroffen op de weblog van Helmond naar aanleiding van de column “Autoluw of autoschuw centrum” van burgerraadslid Marcel Heesakkers. Ik noem de politieke partij er maar niet bij, omdat alle gemeenteraadsleden van alle politieke partijen – als het gaat over het ov in Helmond – “boter op het hoofd hebben”.
Rolf Kuijpers krijgt van mij trouwens wel een duimpje omhoog!
———————————————————————————-
Een landelijke trend laat zien dat het autogebruik afneemt. Dat geldt voor de randstad en zeker niet voor de provincie. In de randstad kun je uit elk openbaar vervoer kiezen en die rijden op elke dag tot ’s avonds laat. In de provincie en ook in Helmond kun je niets zonder auto. BravoFlex rijdt niet op zondag en niet ’s avonds laat. Het aanleggen van pleinen buiten de bebouwde kom en waar mensen dan voordelig naar het centrum kunnen werkt alleen bij grote steden die 1000’en bezoekers trekken en werkt dus niet in Helmond. Sterker mensen rijden dan wel door naar Eindhoven. Er is in NL geen stad van 90.000+ inwoners met een zo armzalig openbaar vervoernet binnen de stadsgrenzen, wat dit aangaat kun je het vergelijken met een dorp als Deurne. Alhoewel in Deurne kunnen ze nog een ijsbaan betalen en in Helmond praten ze alleen over een “huis van de stad” van 50 miljoen; nu kostenneutraal, over 5 jaar kost het ons gewoon geld!

Beantwoorden

Dit artikel is afkomstig uit het Brabants Dagblad van 9 januari 2020
Dit gaat over het openbaar vervoer in de provincie Noord Brabant, dus ook over het ov in zuidoost Brabant, dus ook over het ov in Helmond.
—————————————————————————————-
Provincie: red het busvervoer

opinie | Busvervoer is een basisvoorziening, waar mensen van afhankelijk zijn. Reizigers hebben recht op dezelfde kwaliteit en veiligheid, of ze in Breda wonen of in een dorp daarbuiten.

Marlies Peeters 09-01-20, 07:22 Bron: BD

Net vóór de kerst stuurde FNV Streekvervoer haar zienswijze over de aanbesteding in regio Brabant West naar alle provin­ciale statenleden. Daarbij schreven we ook over het gebruik van buurtbussen. Die lokten een groot aantal reacties van vrijwilligers(organisaties) en bezorgde inwoners uit, die voor hun vervoer afhankelijk zijn van de buurtbus. De vrees voor het opheffen van lijnen, en daarmee een verdere uitholling van de basisvoorziening, is precies waarom de FNV er opnieuw bij de provincie op aandringt om niet af te stappen van het principe, dat winstgevende lijnen de niet-winstgevende lijnen betalen. Door de splitsing door de provincie in drie concessiegebieden is er met name in de regio Brabant West voor een concessiehouder weinig kans om geld te verdienen. In feite valt alleen in een stad als Breda geld te verdienen, maar zelfs daar zijn al stadslijnen verdwenen. Een kwalijke zaak, die nog veel kwalijker wordt als de provincie zijn plannen doorzet.

FNV Streekvervoer vindt dat de provincie – door deze splitsing in drie concessiegebieden – het vestigingsklimaat in Brabant West negatief beïnvloedt. Want hoe aantrekkelijk is West-Brabant nog voor bedrijven of nieuwe inwoners, die nu al weten dat de mensen straks een tweede auto per gezin moeten hebben? Er is immers geen zekerheid meer over de continuïteit van het openbaar vervoer in bepaalde dorpen, steden en gebieden. Beter is het om budgetten voor arbeidsmarktbeleid, een vitaal platteland of de leefbaarheid in de steden te koppelen en te investeren in het openbaar vervoer. Ook moet kwaliteit en veiligheid voorop staan bij de toewijzing van een concessie, in plaats van de laagste prijs.

Overtreden van de wet
Er zijn grote verschillen in eisen aan vrijwilligers en beroeps­chauffeurs. Zo worden vrijwilligers pas vanaf 75 jaar om de vijf jaar medisch gekeurd, beroeps­chauffeurs krijgen hun keuring vanaf hun 50ste elke drie en vanaf hun 60ste elke twee jaar. Ook heeft de praktijk helaas uitgewezen dat soms sprake is van het overtreden van wet- en regelgeving, ook met veiligheidsrisico’s tot gevolg.

Op de lange termijn zijn de buurtbuslijnen niet gewaarborgd. Daarnaast heeft de inzet van AOW’ers een aantal ongewenste neveneffecten. Er worden geen sociale premies betaald en er is sprake van werkverdringing: een opgeleide werkloze had op de bus kunnen rijden, waardoor een uitkering minder hoeft worden betaald. Ook is de continuïteit van de AOW in gevaar door de steeds schevere verhouding tussen pensioengerechtigden en werkenden. Volgens het CPB is de verhouding tussen pensioengerechtigden en werkenden momenteel 1 op 3,7 en dat wordt op het hoogtepunt van de vergrijzing in 2040 zelfs 1 op 2,7. Het is dus zaak dat we alle werklozen met een uitkering aan betaald werk krijgen, zodat de AOW betaalbaar blijft. Ook voor de volgende generatie.

Het kan anders in het busvervoer, en het moet anders. Provincie: zorg ervoor dat er geen lijnen verdwijnen maar dat het openbaar vervoer, een door veel mensen gekoesterde basisvoorziening, op peil blijft!

Marlies Peeters is bestuurder FNV Streekvervoer regio Noord-Brabant.

Beantwoorden

ik vind het al belachelijk dat er geen stads bussen rijden voorheen was er altijd een bus rond de tijd dat je een bus nodig had nu moet je altijd bellen of het nu bij Bravo-flex of bij taxbus is bij stadsbus kon naar de bushalte gaan dan kwam altijd de bus nu komt er niets en vragen jullie af hoe senioren in de bus tekrijgen niet zo al het nu gaat breng de stads bus weer terug!!!!!!!!

Beantwoorden

Los van de vraag of aanbestedingen voor het openbaar vervoer in het belang zijn van de ov – reizigers – ik vind van niet – staat als een paal boven water, dat de opeenvolgende Brabantse provinciebesturen – Gedeputeerde Staten – aantoonbaar nou niet bepaald “een gelukkige hand” hebben gehad bij ov – aanbestedingen. Provinciale Staten kijken stilzwijgend – en dus goedkeurend – toe. En dat geldt ook voor de gemeenteraad van Helmond, waar dezelfde politieke partijen deel van uitmaken.

En de ov – reiziger – forenzen, scholieren, studenten, recreatieve reizigers – in Helmond en in zuidoost Brabant ondervindt daar vandaag de dag de negatieve gevolgen van met de afbraak van het reguliere openbaar vervoer – ik wijs op de ov – ONbereikbaarheid van het Elkerliek – ziekenhuis en het Bravoflex – fiasco. En dan heb ik het over de concessie die door het Brabantse provinciebestuur destijds “gegund” is aan Hermes (= van Connexxion = van Transdev).

Het “ov – aanbestedingscircus” in Nederland gaat tot op de dag van vandaag gewoon door, waarbij aangetekend moet worden, dat de meeste Nederlandse vervoerders in handen zijn van gigantische buitenlandse staatsbedrijven: Hermes is eigendom van Transdev s.a. (s.a. staat voor naamloze vennootschap en is in handen van de Franse overheid, Arriva is eigendom van Deutsche Bahn (DB) in handen van de Duitse overheid en Qbuzz is in handen van de Italiaanse staatsspoorwegen Ferrovie dello Stato (FS). Hoezo eerlijke marktwerking?

Het “ov – aanbestedingscircus” gaat ook in de toekomst nog gewoon door met het risico van een hete lente, een hete zomer, een hete herfst, een hete winter.
En dit allemaal in het belang van de ov – reizigers???
Dat gelooft toch geen enkele ov – reiziger!

uit dagblad BN de Stem:

“Een rumoerige strijd
Over twee jaar wordt bekend welk bedrijf in West-Brabant het busvervoer gaat verzorgen. Sinds 2015 is dat Arriva. De provincie Brabant is verantwoordelijk voor het besluit welke vervoerder aan de slag gaat in de ‘concessie’ West-Brabant. Daarvoor wordt er een aanbesteding opgesteld. Dat kan nog flink rumoerig worden. In 2015 had in eerste instantie Veolia de strijd gewonnen. Totdat Arriva naar de rechter ging, omdat het aanbestedingsproces niet goed zijn verlopen. En de rechter gaf Arriva gelijk.

Zo’n strijd staat nu weer op til. Om de provincie duidelijk te maken wat belangrijk is voor de werknemers, heeft FNV Streekvervoer een aantal criteria naar Provinciale Staten gestuurd. Behalve het afschaffen van de vrijwillige buurtbuschauffeur pleit de vakbond ook voor ruimere rijtijden tijdens de spits, het aanhouden van minder drukbezette lijnen in het buitengebied en goede voorzieningen, zoals toiletten, bij de eindpunten van buslijnen. Ook wil de bond meer geld en aandacht voor de veiligheid van chauffeurs en passagiers”.

Beantwoorden

OP 18 december de volgende vragen gesteld aan Bravoflex:
Kunt U me ook antwoord geven op de andere vragen, die ik ook gesteld heb?

Waar is een actuele folder te verkrijgen van Bravoflex Helmond? De online folder is ook niet actueel.
Daar staan veel fouten in.
Is er ook een kaart met opstaphaltes te verkrijgen van het gebied waar bravoflex rijdt ?
Ook zou het handig zijn, dat je per wijk in een lijst kunt zien welke opstaphaltes er zijn met straat en kortst bijzijnde huisnummer.
Bij de bibliotheek waar ondersteuningspunt is van VVV hebben ze ook geen folders.
Op de site staat, dat voor eerste rit de FLEX 1 code niet meer werkt.
In het ED van vorige week stond ,dat eerste rit via code gratis is.
In de app is bij kortingen ook geen code te vinden. (No discount available)

In het ED digitaal van 17 december staat, dat er 5 nieuwe haltes zijn bijgekomen in het centrum. Totaal nu 125 haltes.
Waarom zijn er geen stopplaatsen bij Wijkhuizen zoals bv. in Brouwhuis “De Loop” ?

Eigenlijk is het ook bijzonder, dat je speciaal voor de Bravoflex een leeftijdskorting moet aanvragen.
Je hebt toch een Persoonlijke OV-kaart en dan wordt in een lijnbus automatisch toch korting gegeven.
Waarom moet je dat bij Bravo Flex apart aanvragen?

Op 13 januari 2020 het volgende antwoord gekregen:

Dank voor uw e-mail. Wij hebben uw e-mail doorgestuurd naar de verantwoordelijk manager van BravoFlex, die het volgende heeft laten weten.

U vroeg of er een actuele folder te verkrijgen is van BravoFlex Helmond. Onze manager heeft laten weten dat er geen kaart is met haltes. Op de website en in de app kan u echter alle haltes vinden. Uw suggestie met betrekking tot de kaart gaat hij doorgeven aan afdeling commercie. Ook gaat hij doorgeven of wellicht de huisnummers erbij kunnen worden vermeld. Verder zijn er nieuwe folders onderweg naar de bibliotheek. De eerste rit via de code is inderdaad gratis, inmiddels is er bij uw account een gratis rit toegevoegd. Tevens vroeg u waarom er geen haltes zijn bij Wijkhuizen. Echter is de locatie van de haltes aan de opdrachtgever en niet aan BravoFlex.

Tenslotte is BravoFlex een ander systeem dan het reguliere vervoer en moet u dan ook leeftijdskorting aanvragen, wat u heeft gedaan en tevens heeft gekregen.

Wij vertrouwen erop u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd. Mochten er vragen zijn, horen wij dat graag.

Het heeft dus nu weer 4 weken geduurd om een antwoord te krijgen op enkele van de gestelde vragen.

Er werd in het ED aangegeven, dat de korting slechts in december te gebruiken was.

In de OV-Flex app van mij is nu een kortingscode toegevoegd :
100% Korting op een rit , tot € 50,00
Terwijl 1 rit € 3,00 kost

In de OV-Flex app. van mijn vrouw staat hier niets in vermeld.

Ook staan er nog steeds diverse fouten in de folder, die op de site staat.
Waar je de kaart kunt vinden op de site heb ik ook niet kunnen vinden.

Hoe moeilijk kunnen ze het maken. Ze willen er absoluut geen succes van maken.
Wat is het toch een zooitje

Beantwoorden

@Lambert Cox op donderdag 16 januari 2020 om 00:49:

U slaat de spijker op zijn kop met uw opmerking:
“Eigenlijk is het ook bijzonder, dat je speciaal voor de Bravoflex een leeftijdskorting moet aanvragen.
Je hebt toch een Persoonlijke OV-kaart en dan wordt in een lijnbus automatisch toch korting gegeven.
Waarom moet je dat bij Bravo Flex apart aanvragen?”

En – ik geef het niet graag toe – maar Hermes slaat óók de spijker op de kop met de opmerking:
“Tenslotte is BravoFlex een ander systeem dan het reguliere vervoer en moet u dan ook leeftijdskorting aanvragen”

En dat is dan ook het grote probleem: andere systemen als Bravoflex zorgen voor de afbraak of zelfs het verdwijnen van dat reguliere vervoer.

Het antwoord van Hermes op uw vraag over andere instap – en uitstaphaltes voor Bravoflex is DESINFORMATE of zelfs FAKE NEWS, omdat:
– het Brabantse provinciebestuur als concessieverlener de “opdrachtgever” is voor het ov in Brabant,
– de gemeente Helmond verantwoordelijk is voor bushokjes en – haltes en daarmee de “opdrachtgever” is.

De vraag is wie nu hiervoor de opdrachtgever is: de provincie of de gemeente, want allebei kan niet.
Hermes kent het antwoord niet of – en dat is meer dan waarschijnlijk – wil het antwoord niet geven.
Dan moeten het Brabantse provinciebestuur en het Helmondse college van B & W na vragen van de Helmondse gemeenteraad – inclusief het kostenplaatje voor deze Bravoflex – haltes – het antwoord op deze vraag maar geven!

Elk normaal commercieel bedrijf haalt een product terug of stopt met een dienst als dat product of die dienst een mislukking is.
Hermes is geen normaal commercieel bedrijf!
Hermes is niet eens een NORMAAL bedrijf…

Beantwoorden

Helemaal mee eens!
Ik wijs met name op de laatste zin:

“De provincie moet vooral niet afstappen van het principe om met de winstgevende lijnen de niet-winstgevende lijnen te betalen”,

met de kanttekening, dat deze afbraak van het reguliere stads – en streekvervoer óók – en vooral – in Helmond e.o. al jaren aan de gang is.
———————————————————————————————–
‘Provincie Noord-Brabant moet voorkomen dat buslijnen verdwijnen’

Gepubliceerd op 17-01-2020 om 11:19 op ovpro

Kritiek van FNV Streekvervoer op de inzet van vrijwilligers op Brabantse buurtbussen zorgde onlangs voor veel onrust. Inwoners van kleine kernen gaven aan dat hun dorp helemaal wordt afgesloten van het openbaar vervoer als deze buurtbussen verdwijnen. Marlies Peeters van FNV Streekvervoer licht de zienswijze van de vakbond in een opinie toe. De provincie moet vooral niet afstappen voor het principe om met de winstgevende lijnen de niet-winstgevende lijnen te betalen”.

Beantwoorden

Het is overal hetzelfde in zuidoost Brabant! Ook in Helmond!

Hoe lang moet dit zo nog doorgaan met dit provinciebestuur en met dit soort gemeentebesturen en gemeenteraden en met dit soort vervoersbedrijven?

En weet u door wie de mensen die daar in zitten betaald worden?
Door de lezers van de weblog van Helmond, met andere woorden door U!

En dan heb ik het óók over het Helmondse college en de Helmondse gemeenteraad! Wanneer komen ze eens écht op voor hun eigen inwoners, hun eigen ov – reizigers – de ouderen, de patiënten en de bezoekers van het Elkerliek – ziekenhuis – en de forenzen, de scholieren, de studenten – en gaan ze eens écht aan de slag?

Voor eens en voor altijd:
Bravoflex = te ONPRAKTISCH
Bravoflex = ONWERKBAAR
Bravoflex = GËËN ALTERNATIEF
Bravoflex = TE DUUR
Bravoflex = ONBETAALBAAR
Bravoflex = WORDT NIET GEBRUIKT

Bravoflex = EEN MISLUKKING EN ZAL ALTIJD EEN MISLUKKING BLIJVEN!
——————————————————————————————————–
Uit het Eindhovens Dagblad van 22 januari 2020

Bewoners Merefelt en Abdijtuinen uit Veldhoven boos over verdwenen bus 15

VELDHOVEN – Bewoners van zorgcomplex Merefelt en de Abdijtuinen in Veldhoven zijn niet te spreken over het gedeeltelijk verdwijnen van buslijn 15. ,,Iedereen is een beetje boos.”

Merlijn van Dijk 22-01-20, 11:09 Laatste update: 11:13 Bron: ED

Sinds 15 december rijdt lijn 15 niet meer door het zuiden van Veldhoven omdat de bus te weinig gebruikt werd. Veelal oudere bewoners van Merefelt en de Abdijtuinen zeggen juist afhankelijk te zijn van die bus. ,,Alle mensen hier vinden het verschrikkelijk”, zegt Joke van Stiphout-Brouwers (83). Zij woont in een huurappartement bij de Abdijtuinen en is slecht ter been. ,,Ik moet veel naar het ziekenhuis. Ik stapte altijd hier voor de deur in. Dan was ik twee haltes later in het ziekenhuis.”

Van Stiphout-Brouwers ging ook vaak met de bus naar het centrum van Veldhoven. ,,Daar woont mijn oudste schoonzus van 93. Dan ging ik naar de Jumbo, bij haar een kopje koffie drinken en daarna weer naar huis. Dat kan nu niet meer.”

Beetje boos’
Ook bewoners van zorgcentrum Merefelt zijn niet het spreken over het schrappen van de lijn. De bewonerscommissie stuurde al een brief vol bezwaren naar onder meer de gemeente. Bewoners moeten nu 12 minuten lopen naar de dichtstbijzijnde halte. Dat gaat voor veel bewoners van Merefelt simpelweg niet. ,,Iedereen is een beetje boos”, zegt Gerda Stillewagt (85) van de bewonerscommissie.

Bravoflex is een alternatief voor de verdwenen lijnbus, schreef het college van Veldhoven al eerder. Via Bravoflex rijden busjes op bestelling van halte naar halte. De haltes voor de Abdijtuinen en Merefelt zijn nog beschikbaar voor busjes van Bravoflex.

,,Maar veel mensen zijn helemaal niet handig met een mobiel”, reageert Stillewagt. ,,Heel weinig mensen hebben zo’n ding. En je kunt wel bellen met Bravoflex, maar dan moet je nog steeds handig zijn met een mobiel.” Met een ouderwetse buslijn hebben ouderen de zekerheid dat de bus op bepaalde tijdstippen komt. Die zekerheid is er nu niet meer.

Sprankje hoop
Stillewagt belde al met concessiehouder Hermes/Bravo maar werd naar eigen zeggen doorverwezen naar de gemeente en de provincie. De gemeente schreef eerder dat het voornemen om de lijn te schrappen door Hermes/Bravo werd genomen. ,,De provincie is onze opdrachtgever. We bespreken dit soort wijzigingen met opdrachtgever”, reageert Fred Tilburgs van Hermes. ,,Daarnaast bespreken we veranderingen met gemeentes.”

Volgens Tilburgs is het mogelijk dat het besluit lijn 15 gedeeltelijk te schrappen in de toekomst nog veranderd. ,,Als blijkt dat er toch plotseling een heel grote behoefte is, gaan we daar naar kijken”, zegt hij ,,Maar in principe nemen we niet een besluit om het later weer terug te draaien.”

Een sprankje hoop voor Louis (85) en Sjaan (79), bewoners van de Abdijtuinen. ,,Hier wonen heel veel mensen die afhankelijk zijn van de bus”, zegt Louis. ,,Daarom zouden we heel graag zien dat ze nog iets kunnen terugdraaien.”

Beantwoorden

Kunt u nog wijs uit onderstaande informatie?
En kunnen de Helmondse gemeenteraadsleden nog wijs uit onderstaande informatie?
————–
Informatie van de gemeente Helmond over Bravoflex in Helmond in 2020:
“De ritprijs blijft in Helmond €3,00; het reguliere tarief ligt op €3,50. De gemeente Helmond past €0,50 per kaartje bij”.

Informatie van Reizigersoverleg Brabant (ROB) over Bravoflex in Helmond in 2020:
In Helmond blijft het tarief voor de reiziger €3,60. De reiziger betaalt voor de reis €3,00. De overige €0,60 wordt betaald door de Provincie en de gemeente Helmond”.

Informatie van Hermes over Bravoflex in Helmond in 2020:
“Voor Bravoflex in Helmond e.o. geldt er een vast tarief van €3 per rit”.
(Even terzijde :Hoezo e.o.?)

Informatie van de provincie Noord Brabant over Bravoflex in Helmond in 2020:
De ritprijs blijft in Helmond €3,00; het reguliere tarief ligt op €3,50. De gemeente Helmond past €0,50 per kaartje bij”.

Beantwoorden

“En dan heb ik het óók over het Helmondse college en de Helmondse gemeenteraad! Wanneer komen ze eens écht op voor hun eigen inwoners, hun eigen ov – reizigers – de ouderen, de patiënten en de bezoekers van het Elkerliek – ziekenhuis – en de forenzen, de scholieren, de studenten – en gaan ze eens écht aan de slag?”
Zo is het Peter.

Bovenstaand mag wel eens een keer wat intensiever bekeken worden door het college en gemeenteraad. Niets meer dan billijk en het zou hen sieren. Nogmaals: het is schandalig dat een stad met zoveel inwoners nauwelijks fatsoenlijk openbaar vervoer kent. Foei, foei. Stelletje knoeiers.

Beantwoorden

Het is nu wel duidelijk, dat er sprake is van BRAIN DAMAGE binnen de Helmondse en Eindhovense politiek: de “oude” vormen van openbaar vervoer zijn en worden tot de grond toe afgebroken – Bravoflex! – en de dan moet er zo nodig een onderzoek komen naar lightrail ” een nieuwe vorm van openbaar vervoer!

“Politiek Eindhoven en Helmond wil onderzoek naar Brainport-rail”.
Het doet mij denken aan STAR TREK en STAR WARS, met andere woorden pure science fiction! Als je het hele artikel in het Eindhovens Dagblad leest, dan wordt het ook wel duidelijk, dat er sprake is van BEDRIJFSVERVOER in plaats van openbaar vervoer. waar de bedrijven dan ook maar voor moeten betalen en niet de belastingbetaler.
——————————
UI het ED van 24 januari 2020

EINDHOVEN/HELMOND – Is de aanleg van een lightrail in het hart van de regio Brainport reëel en haalbaar? De Eindhovense gemeenteraad wil een onderzoek naar deze nieuwe vorm van openbaar vervoer, evenals GroenLinks in Helmond.
(Hans Vermeeren 24-01-20, 19:00 Bron: ED)

.

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *