Buiten is het 2 graden, binnen zit

De weblog van Helmond

meer over deze weblog »
Op de weblog kun je over Helmond praten, huilen en lachen.
Alle berichten op onze voorpagina zijn actueel of gaan langer mee dan de waan van de dag. Vrijwel dagelijks plaatsen wij iets nieuws.
Onder elk bericht staan de reacties (inmiddels al 91.595 sinds de start van de weblog in mei 2005) van andere Helmonders. Alleen lezen wat anderen schreven kan, leuker is het natuurlijk als jij ook jouw on-topic (?) reactie geeft.
304reacties

Namens de PvdA stelden Mirjam van der Pijl en Mohammed Chahim gisteravond schriftelijke vragen aan B&W over de nieuwe dienstregeling van het busvervoer via Bravo Flex. In december worden de meeste Helmondse stadsbussen vervangen door kleinere bussen die pas rijden als zich daarvoor passagiers via een app of telefonisch hebben aangemeld.
Hieronder hun 7 raadsvragen (Questions) voorafgegaan door hun  inleidingen. Zodra we de antwoorden (Answers) van het college hebben, plaatsen we die ook (zoals altijd) in zijn geheel in de reacties.

Via verschillende kanten werden wij geattendeerd op het nieuwe vervoersysteem per bus dat op 11 december in Helmond van start gaat. Wij kregen allereerst verontruste berichten van inwoners, lazen er vervolgens wat over in het ED, hoorden ervan op de raadsvergadering van 31 oktober en kregen vanmorgen per mail de folder (pdf) via de griffie toegezonden.
De folder geeft bij lange na geen antwoorden op vragen die bij inwoners, met name huidige gebruikers van de buslijnen die zullen verdwijnen en waarvoor de Bravo Flexbus in de plaats zal komen, en bij ons leven. Zo vermeldt de folder bv niet eens wanneer het systeem in werking zal treden. De website biedt iets meer informatie maar een aantal vragen blijft voor ons nog steeds onbeantwoord.
We hebben een paar vragen over de zienswijze van het college op deze nieuwe vervoersmogelijkheid.
Van inwoners hoorden we dat de Flexbus minstens een uur van te voeren besteld moet worden. Met name in geval van plotseling aangewezen zijn op openbaar vervoer roept dit vragen op. Er is in de informatie van Bravo echter niets over te vinden.

  1. Is het mogelijk om een Flexbus vervoersrit binnen een uur na bestellen te kunnen maken?

Met name forenzen maken op dit moment gebruik van de bestaande buslijnen. Voor hen geldt de volgende vraag:

  1. Hoeveel (standaard/regelmatige) ritten kunnen er tegelijk in het voren worden besteld?

Naast forenzen naar het werk, reizen er veel scholieren en studenten met de bus. De vorige vraag geldt voor hen dus ook. Nog maar kort is er ook voor MBO-ers een studentenkortingkaart. Echter, kortingkaarten blijken niet bruikbaar voor de Bravo Flexbus, ook de studentenkaart niet.

  1. Waarom zijn (kortings)abonnementen en met name de studentenkaart niet geldig?
  2. Is deze uitsluiting niet in strijd met eisen van de aanbesteding?

Voor beide bovenstaande groepen geldt:

  1. Kent u de reizigerscijfers van de geschrapte diensten (per rit)?
  2. Zou het niet logischer zijn om de ritten in de spits (als die wel drukker gebruikt worden) te handhaven?
  3. Het systeem wordt gepresenteerd als een grote verbetering maar voor de regelmatige gebruiker lijkt het een behoorlijke (financiële) verslechtering te zijn. Kan het college of kunnen we vanuit de gemeenteraad hierop enige invloed uitoefenen?

In de reacties hieronder staan updates.

304 reacties:

@Wout. op woensdag 4 december 2019 om 03:23

Om @Lambert Cox – en misschien ook veel andere Helmonders – te faciliteren de oorspronkelijke opmerkingen van Lambert Cox op 15 november 2019:

@ Wout Kun je een link plaatsen naar OPENBAAR VERVOER HELMOND BRAVO FLEX KLACHTEN MELDLIJN .Ik krijg het niet gevonden.

Ik had ook aan een chauffeur van Bravo Flex gevraagd naar formulier voor leeftijdskorting. Hij wist daar niets van en gaf me een oude folder mee van Bravo Flex, waar ook weinig van klopt. Ik moest dan naar de informatielijn bellen, die ik eerder ook al gebeld had en me niet verder konden helpen.Zij gingen niet over Bravo Flex.

Van de contactpersoon van BravoFlex, die me ruim een week geleden gebeld en gemaild heeft heb ik ook niets meer gehoord van mijn vragen, die ik daarna gesteld heb
—————
En ik herhaal nu voor de VIERDE keer – zie bij OUDER – mijn opmerkingen:

“Ik raad ov – reizigers aan die een klacht hebben – over tarieven, instaptarieven dienstregelingen, uitgevallen bussen, enz.. – over Hermes deze klacht in te dienen op de site van Hermes. Als dit u niet lukt of u bent niet tevreden over de reactie van Hermes, dan kunt u met uw klacht daarna terecht op de site van de “OV Ombudsman”.

De oorspronkelijke Q&A over het nieuwe Helmondse busvervoer op de weblog van Helmond dateren van 2 november 2017.
Afgezien van dat nieuwe busvervoer ondertussen niet zo nieuw meer is – het is beter om te spreken van GEEN busvervoer – wat hebben de afgelopen twee jaar opgeleverd voor de Helmondse ov – reiziger????

Beantwoorden

Ook de reacties hier zijn blijkbaar niet meer te bekijken.
Slechts alleen de reactie van Peter van Lieshout van woensdag 4 december 2019 om 7.03
Ook geen reactie meer gekregen van Bravoflex op meerdere mails.

Geen Busvervoer in Helmond lijkt terechte conclusie. Men wil dit niet promoten.
Bang, dat het mogelijk een succes wordt.
De wereld op zijn kop.
Je moet wel de auto aanhouden om nog ergens te kunnen komen.

Beantwoorden

@Lambert Cox op woensdag 4 december 2019 om 18:23:

Als je OUDER aanklikt kun je alle eerdere reacties op de weblog teruglezen;
als je NIEUWER aanklikt kun je de meest actuele reacties lezen.

De combinatie van OUDER en NIEUWER geeft in mijn ogen een compleet beeld van de ontwikkeling van het openbaar vervoer in Helmond e.o. in het algemeen en de ontwikkeling van Bravoflex in het bijzonder sinds eind 2017.

En de rol van het Brabantse provinciebestuur, Hermes, Reizigersoverleg Brabant (ROB) en ook van de gemeente Helmond (college en gemeenteraad).
Al bij al geen verheffend beeld. Integendeel!!

Ik maak van de gelegenheid gebruik om een passage te reproduceren van de provincie Gelderland gepubliceerd op de site van het Interprovinciaal Overleg (IPO) – terug te vinden op OUDER – over BRENG FLEX in Gelderland, waar het Gelderse provinciebestuur deze maand – december 2019 – de stekker uittrekt.

Het gaat om de volgende passage:

“Jaarlijks besteden we ongeveer € 2,5 miljoen aan Breng Flex. Omgerekend is dit € 25 per rit”.

Voor zover ik weet lag/ligt het aantal gebruikers van het Gelderse broertje – of is het zusje? – van BRAVOFLEX gigantisch veel hoger dan in Helmond/in Brabant.
Desalniettemin is de Breng Flex – ritprijs in Gelderland € 25.

Ik herhaal mijn vragen – die blijkbaar nooit gesteld zijn door Provinciale Staten van Brabant – waar Gedeputeerde Staten van Brabant nooit duidelijkheid over hebben verschaft.
– Hoe hoog is de BRAVOFLEX – ritprijs? € 125 voor één enkele rit?
– Welk gedeelte hiervan wordt “opgehoest” door de Brabantse belastingbetaler?
– Welk gedeelte hiervan “vangt” Hermes hiervan als “easy money”?

Het is meer dan hoog tijd, dat het openbaar vervoer in Nederland op elkaar afgestemd wordt, waardoor de ov – reizigers niet langer geconfronteerd worden met een gigantische lappendeken aan tarieven, voorwaarden, etc., die niet alleen per provincie verschillen, maar zelfs binnen één en dezelfde provincie.
De provincie Noord Brabant is met Bravoflex daar een voorbeeld van. De tarieven en voorwaarden voor Bravoflex in Helmond liggen totaal anders in Eindhoven die weer anders zijn in Veldhoven die weer anders zijn in Roosendaal.

Het argument dat gebruikt wordt is, dat de lokale, regionale, provinciale overheden het best kunnen bepalen welk openbaar vervoer ter plekke adequaat is. Slechts één woord: AMMEHOELA! Want dat zijn namelijk de ov – reizigers zelf!

Het is ondertussen wel duidelijk, dat het een illusie is om te denken dat het openbaar vervoer in Brabant er is voor de Brabantse ov – reiziger. Het Brabantse ov is er voor …… vult u zelf maar verder in!

Beantwoorden

De volgende noodsprong van de wanhopige vervoerder Hermes. En van de provincie Noord Brabant die ook met de handen in het haar zit.
En het college en de gemeenteraad van Helmond “die staan erbij en kijken ernaar”.

Bravoflex was en is nog steeds niet dé oplossing voor de ov – mobiliteit in Helmond en al helemaal niet ’s avonds en op zondag, maar daar hebben we Taxbus voor. Of – beter nog – reguliere stadsbuslijnen.

Ik verwijs bovendien naar de reacties van @Lambert Cox en @Wout.
Werkt het reserveringssysteem voor Bravoflex nu wel zoals het hoort?
Of is de Bravoflex – “app” nog steeds van de “wapp”?

Uit het ED van 9 december 2019:

Gratis ritjes met Bravoflex in Helmond voor nieuwe gebruikers

HELMOND – Bravoflex biedt in Helmond nieuwe gebruikers een gratis ritje aan. Wie de app OVflex downloadt op de smartphone en een rit boekt, hoeft de eerste keer niets te betalen.

Simon Rood 09-12-19, 15:29 Laatste update: 15:32 Bron: ED

Bravoflex is de ‘bus-op-afroep’ van vervoersmaatschappij Hermes. Die probeert de komende tijd het aantal gebruikers te vergroten. Helmond telt 120 haltes voor de busjes. Die rijden doordeweeks tussen 7.00 en 19.00 uur en op zaterdag van 8.00 tot 18.00 uur. Een loss rit kost drie euro. Groepen tot vier personen krijgen korting.

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *