Buiten is het 17 graden, binnen zit

De weblog van Helmond

meer over deze weblog »
Op de weblog kun je over Helmond praten, huilen en lachen.
Alle berichten op onze voorpagina zijn actueel of gaan langer mee dan de waan van de dag. Vrijwel dagelijks plaatsen wij iets nieuws.
Onder elk bericht staan de reacties (inmiddels al 84.024 sinds de start van de weblog in mei 2005) van andere Helmonders. Alleen lezen wat anderen schreven kan, leuker is het natuurlijk als jij ook jouw on-topic (?) reactie geeft.

15 reacties:

Mooi gesproken en ik ben het met de inhoud ook helemaal eens. Als ik mocht kiezen dan zou ik gaan voor het bovensegment.

Beantwoorden

Goed vlog!
Eigenlijk had de gemeente met zo’n visie moeten beginnen. Dat bepaalt daarna grotendeels wat je moet doen met de inrichting van bijvoorbeeld de Markt en het Havenpark.

Beantwoorden

De conclusie tussen 0515 en 0554min is voldoende om de vlog van Ozdemir samen te vatten. En ja, keuzes maken en mikken op de doelgroep in het middensegment en net eronder of een stukje erboven… Geachte heer Ozdemir: Ik kom graag naar Helmond want… (u mag deze zin aanvullen).

Persoonlijk zou ik voor Helmond Centrum de keuze maken om veel meer in cultuur te investeren. De joodse wijk in Parijs als inspiratiebron. Kleine unieke winkels, grote (webshop) kijkwinkels, cafes, eetgelegenheden en ruimte voor kunst en cultuur, muzieklocaties en laat de ondernemers zelf mee invulling geven aan deze unieke propositie. Draai het eens om. Waarom willen de winkels zich in Helmond vestigingen? Omdat ze op deze unieke plek ook hun etalage willen laten zien! Omdat het hier gezellig is. Waardoor er elke dag mensen “in de rij” staan voor Helmond.

De eerste jaren in Brandevoort, volle bussen. Van over de hele wereld kwam men kijken naar Helmond. Iets unieks neerzetten en echt waar dat werkt.

In welke stad springt cultuur je uit alle straten tegemoet? Dat zijn er niet zoveel. Helmond Cultuurstad van Nederland!

Helmond trots van Brabant,
Prachtigste plekske op Aard,
Wil er altijd blijven wonen,
Heb er zo goed d’n aard…

Zullen we een keer een kop koffie drinken? Ik ben nieuwsgierig naar uw antwoord op de door uzelf gestelde vraag. 😉

Beantwoorden

Goede vlog, Ugur.

Teveel van hetzelfde hier in het centrum, teveel telefoon winkels, teveel kleding winkels met meer van hetzelfde kort gezegd teveel middelmatigheid.

Ik wacht nog steeds op die ondernemer die het durft hier weer Pop store te beginnen met platen, cd’s, accessoires en zelfs cassettes. Of Hippe ondernemers die kleding durven te importeren van vele jonge Indy en startup kleding merken, waar bijna niemand nog ooit van gehoord heeft maar wel betaalbaar en exclusief zijn.

En of dat nou bij de hoog en laag segment past dat maakt me niks uit, ik ben voorstander voor het alternatieve segment, voor het unieke en exclusieve wat nog steeds betaalbaar en goedkoop kan zijn.

Beantwoorden

Mooi gesproken, Ugur!
Wanneer Helmond zich kwalitatief goed kan onderscheiden van Eindhoven en andere omringende ‘grootheden’, dan zullen er zeker velen van die 500.000 mensen naar Helmond komen en van die 2000-3000 bij de Automotive Campus linksaf in plaats van rechtsaf slaan!

Beantwoorden

Ugur duidelijk verhaal maar ik vraag me af we moeten inzetten op de detailhandel. Ik denk inkopen via internet steeds groter gaat worden en er straks alleen nog maar showrooms ( waar de mensen de spullen vooral kunnen bekijken) en afhaalcentra zullen zijn.
Misschien moeten we ons meer focussen op eten ( bakkers,slagers,cafe’s ,lunchrooms e.d) zodat die mensen van automotive links afslaan richting Helmond

Beantwoorden

Prima gesproken Ugur , al deze iniatieven zullen zeker bijdragen aan een sterkere stad. Echter wat wij missen zijn B.V. studenten , een St’Jan zoals in den Bosch dus met andere woorden een dagelijks sterke bubliekstrekker . Toen indertijd de kubuswoningen waren gebouwd had Helmond de primeur en trok dit bussen vol mensen naar de stad . Dus ik denk dat we iets moeten creëren b.v. op de markt wat architectonisch een bubliekstrekker is . Ook is het natuurlijk een optie om het kasteel dagelijks open te stellen en rondleidingen te organiseren . Op het gebied van de winkels zou de gemeente zelf wat actiever kunnen zijn en de panden beter beheren , ik doel hier met name op het oude bibliotheek pand wat er al 7 jaar verloederd bijstaat. Ik zou zeggen Gemeente Helmond neem het verlies en geef het pand aan een projectontwikkelaar die er nieuw leven in kan blazen met b.v . een Media markt of Primarkt. Wij weten met zijn allen dat het niet makkelijk is in deze tijd , zeker niet met een groot Eindhoven als buurman . Zoals gezegd hoeven we niet te concurren met Eindhoven , wat ik wel wil zeggen is we alle ondernemers in de binnenstad op een lijn moeten krijgen . Dit is zeker belangrijk inz. de zondag openstelling van de winkels . We kunnen natuurlijk makkelijk zeggen , dit is niet nodig , echter ik heb de overtuiging als we niet meegaan missen wij de boot en zullen we nog meer mensen richting Einhoven zien gaan.

Beantwoorden

@Patrick op zondag 17 april 2016 om 11:17:

Dan begin je toch zelf?

Beantwoorden

Uniek, Betaalbaar én exclusief… Misschien moet je even eens opzoeken wat die termen betekenen en hoe ze zich t.o.v. elkaar verhouden…

Beantwoorden

@Frank op zondag 17 april 2016 om 10:20:

Dank je. En klopt helemaal. Eerst de keuze maken. Daarna investeren.

Beantwoorden

@Jw op zondag 17 april 2016 om 11:10:

Beste Jurgen,

Eigenlijk focus je hier meer op de stad dan het centrum. En zo hoort het eigenlijk ook. Eerst maak je je missie en visie voor de stad. Vanuit deze twee maak je een vertaling naar een strategie voor de komende x jaren. Je creëert een duidelijke identiteit voor de stad wat makkelijk begrijpelijk is van 8 tot 80 jaar. Zo weet een ieder in de stad waar zijn stad voor staat, waar die vandaan komt en ook waar zijn stad naar toe wil (investeren). En na deze keuzes kan je ook je centrum (her)inrichten en positioneren.

Maar met het politieke inslag, kijk en aanpak is Helmond hierin niet sterk geweest. En komende tijd lijkt dit ook niet te gaan veranderen. Daarom zie ik deze centrum focus een mogelijkheid om samen hierop aandacht te focussen.

Dank je voor je mooie aanvulling. Afspraak staat genoteerd.

Gr

Beantwoorden

@Patrick : dank je voor je aanvulling.
@Hanneke : helemaal mee eens.
@Leonard : een ding is zeker, mensen willen hun huis uit. En dat zal ook heel lang zo blijven. Mensen willen beleven, genieten, vermaken, lunchen, socializen enz. Detailhandel zal enige tijd blijven ben ik van mening. Daarom ben ik van mening dat we in Helmond ( naar gelang de gemaakte keuze ) een goede onderscheidende aanbod moeten hebben op detailhandel, maar ook lunchrooms, koffietenten, restaurants. Mensen moeten het gevoel hebben om “graag naar Helmond” te gaan. Kan dat? Zeker. Als we maar weten wat we willen, waarom we het willen en ook met zijn allen hiervoor gaan, incl. onze burgemeester, politiek en Helmond Marketing.
@Hemmie : klopt helemaal. De Peel gemeenten kunnen geen sterke centrum meer vormen. De verschuiving naar grootstedelijke centra’s loopt ongenadelijk snel. Helmond heeft nog kans. Nog een jaar of 10 ongeveer. Als we niet kiezen voor een duidelijke regio overstijgende centrum en stadsidentiteit en hierop investeren dan zullen wij in Helmond niet alleen onze centrum functie verliezen maar ook jongeren, dynamiek, bedrijvigheid, cultuur, sociaal en economisch kracht. Extra vergrijzing, leegstand en criminaliteit zal toenemen. Samengevat: het keuze voor het centrum is veel meer dan de centrum functie zelf.

Ps: mijn verontschuldiging voor mij zwakke zinnen.

Beantwoorden

Eigenlijk moet je je centrum een beetje vergelijken met een pretpark. Het doel is om voldoende attracties te hebben waar mensen gebruik van willen maken. Als de beleving optimaal is blijven mensen terug komen. En dan wordt de “entreeprijs” ook minder belangrijk.

Er zijn een paar dingen die pretparken doen om bezoekers te blijven trekken:
– Thematische indeling
– Spectaculaire publiekstrekkers en speciale acties
– Variatie (voor elk wat wils)

Die thematische aanpak zie je ook terug bij meubelboulevards, autoboulevards en clustering van doe-het-zelf zaken. Dat trekt mensen omdat ze het idee hebben dat ze zeker kunnen vinden wat ze zoeken, zelfs als ze nog niet zeker weten wat ze willen.

Volkomen eens dus dat het over beleving gaat. Dat betekent dus ook dat de optie “goedkoop” eigenlijk meteen afvalt. Wat niet wil zeggen dat goedkoop niet een van de thema’s binnen je centrum kan zijn. Groepering van winkels waar je voor een klein prijsje dingen kunt kopen kan zelfs goed werken in centrum met verder vooral hoogwaardig aanbod. Wat niet werkt is een allegaartje waar alles door elkaar staat.

Wat volgens mij nodig is voor een goede indeling van de winkels in het centrum is het formuleren van een aantal doelgroepen en per doelgroep bepalen welk type winkels hun voorkeur zouden genieten. Vervolgens ga je dan bepalen welk gedeelte van het centrum het beste bij die winkels past en ga je dus thematische gebieden aanwijzen.

Door met het inrichten van de openbare ruimte rekening te houden met de thema’s en de uitstraling erop aan te passen gaan winkels vanzelf zich verplaatsen naar de thematische gebieden. Daarmee krijg je dan weer meer samenhang en aantrekkingskracht. Kost een jaar of tien, maar dan heb je ook wat.

Beantwoorden

@Ugur Ozdemir

Mooie manier om ons op de hoogte te brengen en te houden door middel van een vlog!!
Dat zouden b.v. ook lokale politici een voorbeeld aan kunnen nemen, om ook met een dergelijk videoblog te starten!!
Je ziet dan meer van iemand dan met een geschreven stukje.
Je ziet dan ook de betrokkenheid en expressie van iemand die het beste uit onze Stad probeert te halen!!
Dus ook mijn complimenten aan je Ugur!
Daarbij weet je deze topic actueel en levend te houden door netjes op iedereen te reageren.

Je vlog is echt van toegevoegde waarde hier!

Vriendelijke groeten,

Beantwoorden

@Eddie
Beste Eddie, hartelijk dank. En je hebt een goede tip. Wie weet pakken ze dit op. Nogmaals dank. Mvgr U. Ozdemir

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *