Buiten is het 12 graden, binnen zit

De weblog van Helmond

meer over deze weblog »
Op de weblog kun je over Helmond praten, huilen en lachen.
Alle berichten op onze voorpagina zijn actueel of gaan langer mee dan de waan van de dag. Vrijwel dagelijks plaatsen wij iets nieuws.
Onder elk bericht staan de reacties (inmiddels al 86.066 sinds de start van de weblog in mei 2005) van andere Helmonders. Alleen lezen wat anderen schreven kan, leuker is het natuurlijk als jij ook jouw on-topic (?) reactie geeft.
6reacties

Met een brok in de keel sloeg ik het gade terwijl ik gesommeerd werd rechtsomkeert te maken. De agent gebaarde me op te schieten, licht geïrriteerd.

Ik draai 180 graden en rij terug in de richting waar ik zojuist vandaan kwam. Terug ook om bij de Brandevoortsedraaf opnieuw linksaf te slaan en alsnog de A270 op te draaien. Ik nader wederom het kruispunt waar ik eerder omdraaide en pas nu etst het beeld zich diep in mijn netvlies. Het beeld dat ik 5 minuten eerder voorzichtig liet indalen in mijn geest openbaart nu de gruwelen van de realiteit. Een felgele trailer staat stil net voorbij het kruispunt met daarachter de trieste overblijfselen van een personenauto. De bovenkant geplet onder de oplegger, de zijkanten die in niets meer herinneren aan de auto die het ooit was. Om het macabere wrak heen wordt gemeten en overal zijn agenten bezig met het noteren van feiten en data. Een wit scherm verhult hetgeen ik niet zien wil.
Het is gebeurd, gilt het in mijn hoofd… te laat!

Waar ik een dag eerder vol in de ankers moest hangen op hetzelfde kruispunt en twitterde dat ik de Russische Roulette weer had overleeft, me luidkeels afvroeg hoe lang het nog goed kon blijven gaan, was dit kruispunt het eindpunt voor deze bestuurder geworden. Het kruispunt had haar eerste dodelijke slachtoffer geëist.
Met een brok in mijn keel en een knoop in mijn maag vervolg ik mijn weg, op naar mijn werk, op naar Schijndel. Op weg naar mijn werk, zoals ook de bestuurder onderweg was. Om 6 uur ’s morgens met de auto, nietsvermoedend zijn noodlot tegemoet. Gewoon een man, zoals U en ik. Een liefhebbende man, een vader vooral. Iemand, die nooit meer zal thuiskomen bij zijn geliefden.

Werd hij afgeleid, verblind door de opkomende zon pal voor hem?
Reikte hij naar zijn zonnebril om de schittering te temperen?
Wie zal het zeggen…. Wie vult het in?

Want invullen, dat doen we. Ik lees reacties en het stemt me droevig. Velen gaan voorbij aan het noodlot, velen vergeten dat je niet zelf alles in de hand hebt in de turbulentie van het huidige verkeer. Ik lees en verbaas me… ik erger me en ik grom.
Ergeren doe ik me ook wanneer ik de reactie lees van de gemeente; het is een complexe situatie waarin liefst drie partijen samenkomen. De provincie Noord-Brabant en de beide gemeenten Helmond en Nuenen, elk verantwoordelijk voor hun eigen stukje baanvlak. Elk ook verantwoordelijk voor het negeren van alle meldingen en waarschuwingen van bewoners en bestuurders die er dagelijks rijden.

Het enige wat ik me afvraag is wie van de 3 er bij de uitvaart de hand gaat schudden van de vrouw van de bestuurder, en wie van de 3 het lef heeft om het kind te troosten. Want dat kind lieve lezers…. Dat kind hing een teddybeer op bij de vluchtheuvel waar vader het leven liet.

En daarvan krijg ik nu dagelijks een knoop in mijn maag.

Edwin van Hoof

6 reacties:

Ter informatie:
Grommetje was vorig jaar de eerste die dit gevaarlijke kruispunt aan de orde stelde. Dit kruispunt werd in 2012 geopend.

Beantwoorden

Erg triest die zwarte vlag op het Traverse weer te zien hangen.
Soms moet je na die signalen direct serieus nemen, en direct maatregelen treffen als zijnde gemeente.

Nee…geen overleg met allerlei instanties en/of onderzoeken welke jaren duren.
Verantwoording nemen als gemeente, en per direct durven ingrijpen in bepaalde gevaarlijke situaties.

Vergaderen,vergaderen in dit geval.
Helaas komt dit ondanks de talloze waarschuwingen te laat, en is er een dodelijk slachtoffer gevallen.

Mijn gedachten gaan naar het slachtoffer, zijn vrouw, kind en verdere familie.

Ik wens ze veel sterkte met hun verlies.
De gemeente wens ik meer verstand toe als dergelijke signalen al jarenlang worden afgegeven, want er zijn nog zo’n aantal ” punten ” in onze Stad.

Beantwoorden

Hoewel het inderdaad niet de meest veilige verkeerssituatie is die Helmond kent is het maar de vraag welke aanpassingen dit ongeval hadden kunnen voorkomen.

Afgelopen periode diverse keren vanuit Eindhoven naar Helmond gereden tussen 6 en 7 uur en door de zon zie je vrij weinig (tot niets) op bepaalde stukken op dit tijdstip.

Ook met aanpassingen (lagere snelheden, rotonde) zullen er wagens/vrachtwagens stil kunnen staan op de weg en ook met mindere snelheden heb je met een personenwagen dan weinig in te brengen. Zeker als je ze niet of te laat opmerkt.

Staat even los van het probleem van roodrijders die voor problemen kunnen zorgen voor het kruisende verkeer.

Beantwoorden

Ik ken de situatie ter plekke niet (ik woon in Alkmaar en ik rijd geen auto), maar als de laagstaande zon een belangrijke factor is, lijkt het mij zaak in ieder geval iets aan het licht te doen (naast maatregelen vanwege andere factoren die de situatie onveilig maken).

Een gordijntje voor de zon hangen is geen optie, maar misschien is het mogelijk om met schermen voor schaduw op de weg te zorgen.

Beantwoorden

@ Grommetje Je vliegt hier toch wel gigantisch uit de bocht, want nu worden twee dingen aan elkaar gekoppeld die weinig met elkaar te maken hebben. Het ongeluk werd (waarschijnlijk) veroorzaakt door een verblindende zon en een vrachtwagen die een U-bocht wilde maken waar dat niet is toegestaan.

Dat doet niks af aan het feit dat het een gevaarlijke kruising is, waar vaak te hard en vaak door rood wordt gereden. Maar dat aspect heeft dit dodelijke ongeluk niet veroorzaakt. Dus misbruik dit treurige incident niet om de discussie over het kruispunt te winnen.

Beantwoorden

Schreef dit artikel met een brok in mijn keel. Tot dat moment was de toedracht niet officieel bekend gemaakt en kan ik dus niet invullen….

Fijne reactie Henk

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *