Buiten is het 9 graden, binnen zit

De weblog van Helmond

meer over deze weblog »
Op de weblog kun je over Helmond praten, huilen en lachen.
Alle berichten op onze voorpagina zijn actueel of gaan langer mee dan de waan van de dag. Vrijwel dagelijks plaatsen wij iets nieuws.
Onder elk bericht staan de reacties (inmiddels al 85.628 sinds de start van de weblog in mei 2005) van andere Helmonders. Alleen lezen wat anderen schreven kan, leuker is het natuurlijk als jij ook jouw on-topic (?) reactie geeft.
7reacties

De tweede editie van Hellrun die zondag 18 juni zou plaatsvinden, gaat niet door vanwege een gebrek aan financiën. Deze 6, 12 of 18 kilometer Obsakelrun door het Helmonds centrum zou meer dan 20 obstakels bevatten. Denk daarbij hindernissen als het kanaal, trappen, bruggen, stapels banden en containers, zie de aftermovie van vorig jaar.
Hellrun had voor deze tweede editie een evenementensubsidie van 24.000 euro bij de gemeente aangevraagd (een jaar eerder kregen zij 5.000 euro). Maar de gemeente gaf in februari ‘slechts’ 10.000 euro subsidie. In een toelichting meldde de adviescommissie destijds dat zij de realisatie van de begroting erg kwetsbaar vonden omdat de geraamde inkomsten louter uit deelnemersbijdragen bestonden.
’t HellRun Helmond-bestuur plaatste onderstaande mededeling op haar website:

HELAAS!
HELLRUN 2017 AFGELAST!
​.
* Al ingeschreven? Uw geld wordt automatisch teruggestort
* Veiligheid en downsizen belangrijkste reden. De organisatie beraadt zich op de toekomst
​.
​Met heel veel enthousiasme en energie is de organisatie van de HellRun al bijna een jaar bezig met de voorbereiding op de tweede HellRun Helmond. De intentie was om alles een stapje beter te doen. Meer uitdagende obstakels, meer deelnemers.
Bij de organisatie van obstakelruns wordt enorm veel over veiligheid gesproken. De voorwaarden waar obstakels aan moeten voldoen brengen extra werk en extra kosten met zich mee.
Voor ons was en is ‘downsizen’ van obstakels geen optie. Qua aanmeldingen hielden we ongeveer gelijke tred met vorig jaar. Maar een groei van tenminste 50% was noodzakelijk om meer kosten te dekken.
Voorzitter Sjef van Tilburg: “We vinden het zelf enorm moeilijk om dit besluit te moeten nemen maar we hebben geen keuze. Als bestuur kunnen we niet zelf het financiële risico lopen. Het moet ook een evenement zijn waar we zelf achter staan. En als we het met ‘minder(e) obstakels moeten doen dan staan wij er ook niet achter. Bovendien zijn er niet zomaar bedrijven die grote financiële tekorten kunnen en willen dekken.”
We willen alle partijen die ons geholpen hebben enorm bedanken voor hun steun. Op korte termijn gaan we in gesprek met alle betrokken partijen om onze toekomst te heroverwegen.

7 reacties:

Triest.

Beantwoorden

Jammer voor al het voorbereidend werk van bestuur en vrijwilligers

Beantwoorden
Pirosca Nieuwenhof

Bedankt gemeente Helmond, weer een evenement naar de knoppen

Beantwoorden

Gewoon op zaterdagmiddag houden. Dwars via de markt van A naar B.

Beantwoorden

Ik vindt het zo jammer. We hadden met een grote groep meiden getraind hiervoor

Beantwoorden

Heel erg jammer dat Hellrun dit jaar niet doorgaat! Ik heb vorig jaar met veel anderen met erg veel plezier gekeken. Wat een fanatiekelingen die meededen. Klasse en sommige heren waren pure eye candy. Een nette mededeling van het bestuur ook, want er zit wel wat meer zeer als ik het goed hoorde.

Raar dat Richard Warners de schuld geeft aan de gemeente die hen dit jaar dubbel zoveel subsidie gaf en Hellrun vooraf al waarschuwde dat het financieel moeilijk zou worden. Dat klopte dus. Het klopt natuurlijk ook dat er een mooi evenement dit jaar naar de knoppen is, maar die 10.000 euri gaan nu gewoon naar een ander Helmonds evenement dat subsidie aanvraagt.

Ik denk dat er een grote schuld ligt bij de gierige(!!) Havenhoreca waarvan ik weet dat die niets wilde bijdragen. Vraag maar eens aan de jongeren die in het verleden Impact organiseerden. Het publiek op zo’n dag komt toch wel eten en drinken dus waarom betalen is nog altijd het penny-wise-pound-foolish-argument van deze kruideniers.
Veel van de door Hellrun genoemden horeca-VRIENDEN op de Hellrun-website https://www.hellrun.nl/ snap ik daarom niet. Ook de vermelding van Frendz op de Steenweg is vreemd want die bestaan niet meer. Het logootje van ’t Pakhuis van opperkrent Willy de Greef snap ik al helemaal niet! Er is maar één horecazaak waar de gemeenteraad niet meer zou moeten mogen komen borrelen want hoe hij (onbespied gewaand) roddelt over bijvoorbeeld Hellrun, Impact, collega’s en ook de lucratieve gemeenteborrels is gewoonweg ver onder de maat.

Ik wil het bestuur van Hellrun graag drie tips geven:
1. Klop eens aan bij het Ondernemersfonds http://www.deweblogvanhelmond.nl/nieuw-helmonds-nieuws/ondernemersfonds-bevalt-dus-5-jaar-extra/, die hebben elk jaar dik een half miljoen euro ter beschikking voor onder andere ook zulke activiteiten. De Wooden Light Parade in Mierlo-Hout een paar jaar geleden en de Nightrun Helmond dit jaar deden dat ook met succes en daarmee voorkom je meteen de freeriders als de Havenhoreca.
2. Ga eens serieus praten met de stichting JIBB http://jibbhelmond.nl/ (als jullie dat al niet deden). Om ons Helmonders in beweging te houden, krijgen ook zij jaarlijks dik een half miljoen van de gemeente. Een samenwerking met jullie ligt daarom zeker binnen bereik.
3. Ik denk namens veel Helmonders: doe er aub alles aan om volgend jaar wel weer een Hellrun te organiseren! De weg weten te vinden in Nederland subsidieland blijkt vaak lastig, maar het geld is er echt wel,

Beantwoorden

Hij lijkt erop dat de eerste Hellrun de laatste was. De gemeentesubsidie volgend jaar wordt verlaagd tot … door wat er nog terugbetaald moet worden van dit jaar omdat het nu niet doorging.

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *