Op de weblog kun je over Helmond praten, huilen en lachen.
Alle berichten op onze voorpagina zijn actueel of gaan langer mee dan de waan van de dag. Vrijwel dagelijks plaatsen wij iets nieuws.
Onder elk bericht staan de reacties (inmiddels al 117045 sinds de start van de weblog in mei 2005) van andere Helmonders. Alleen lezen wat anderen schreven kan, leuker is het natuurlijk als jij ook jouw on-topic (?) reactie geeft.

Q&A

De volledige raadsvragen & (zodra die er zijn) de B&W-beantwoording.

33reacties

Q&A Parkeerboetes bij defecte automaat

Mohammed Chahim en Abdel Tijani van de PvdA stelden zojuist schriftelijke vragen aan het college van burgemeester en wethouders over parkeerboetes bij defecte parkeerautomaten.
Vandaag hieronder hun vragen (Questions). Zodra de antwoorden (Answers) van het college bekend zijn, plaatsen we die in zijn geheel in de reacties.

De fractie van de PvdA Helmond werd gisteren onaangenaam verrast door onderstaande tweet van Stichting Stadswacht Helmond.

Dat bevestigde de stadswacht daarna op een reactie van Mohammed Chahim.
De PvdA vindt dat als een betaalapparaat defect is, de gemeente verantwoordelijk is voor een zo snel mogelijk herstel, zodat gebruikers kunnen voldoen aan hun betaalverplichting. Mensen verplichten een andere parkeerlocatie op te zoeken als het apparaat defect is, in plaats van de eigen verantwoordelijkheid te nemen voor het defect, ziet de PvdA als de omgekeerde wereld. Vanaf 1 januari 2013 schrijft Stichting Stadswacht Helmond hiervoor voortaan boetes uit.

Op basis hiervan stelden zij de volgende 8 vragen:

  1. Bent u op de hoogte van bovenstaande tweet?
  2. Zijn parkeerplaatsen met een defecte parkeerautomaat niet beschikbaar voor gebruikers die alleen via de parkeerautomaat kunnen betalen?
  3. Zo ja, bent u het met ons een dat dit niet duidelijk is voor de gebruikers en dat hiermee de verantwoordelijkheden worden afgeschoven op de gebruikers?
  4. Hoe vaak zijn hiervoor boetes uitgeschreven?
  5. Is deze specifieke boete in overeenstemming met wet- en regelgeving en jurisprudentie?
  6. Kunnen gebruikers niet gewezen worden op het dichtstbijzijnde niet defecte parkeerautomaat die geldig is voor hetzelfde gebied/parkeerplaats?
  7. Graag ontvangen wij een overzicht hoe vaak een parkeerautomaat defect is en de locaties hiervan in het jaar 2012?
  8. Hoe lang duurt (gemiddeld) de reparatie van een parkeerautomaat?
Deze bedrijven maken de weblog mede mogelijk.
1reactie

Q&A BZOB-bos

Marijn van Stratum en Maarten Janssen van D66 stelden zojuist schriftelijke vragen aan het college van burgemeester en wethouders over het BZOB-bos.
Vandaag plaatsen wij hieronder hun vragen (Questions) voorafgegaan door hun inleiding. Later volgen de antwoorden (Answers) van het college. Zodra die bekend zijn, plaatsen we die antwoorden in zijn geheel in de reacties.

Naar aanleiding van RIB 90 ‘Programmering Bedrijventerreinen’ (pdf) (20 november 2012) en het ED-artikel ‘Bedrijven toch al vóór 2020 in BZOB-bos’ (24 november 2012) zijn er bij de fractie van D66 Helmond en onze leden vragen en zorgen over dit dossier.
D66 Helmond heeft in de raadsvergadering van 10 januari 2012 benadrukt dat ontwikkelingen op BZOB pas het sluitstuk van het ontwikkelen van bedrijventerreinen moet zijn: enkel als er geen andere mogelijkheden op andere terreinen zijn, de behoefte aan het ontwikkelen van het BZOB-bos
zich heeft vertaald in een concrete vraag, en er sprake is van arbeidsintensieve bedrijven, pas dan komt het BZOB-bos in zicht als mogelijke ontwikkellocatie.
Uit de toon van de RIB en genoemd artikel proeft D66 Helmond een andere teneur. Daar D66 Helmond het BZOB-bos ziet als een belangrijke groene grens aan de oostzijde van Helmond welke niet zomaar ontwikkeld mag worden, heeft zij de volgende vragen aan het College:

  1. Hoe ziet het college zelf de toon/strekking van de RIB in relatie tot het tijdens de raadsvergadering van 10 januari 2012 aangenomen raadsvoorstel/amendement van de hand van fractie SDOH-D66-HB en de gevoelens van de Raad in die vergadering?Lees verder »
19reacties

7 Bestuurders verdienen te veel

7 Bestuurders / directeuren van 5 Helmondse (semi) publieke instellingen verdienen per jaar meer dan de Brabant-norm van 144.108 euro. Zij overschrijden die norm gemiddeld met ruim 43.000 euro (met bedragen variërend van 21.000 en 53.000 euro.) Die 7 topverdieners zijn verbonden aan Atlant Groep, GGZ Oost-Brabant, Novadic-Kentron, Savant Zorg en De Zorgboog. Het college van burgemeester en wethouders maakte deze inventarisatie (pdf) op verzoek van de volledige gemeenteraad naar aanleiding van een CDA-motie in april.
De gemeente vroeg de besturen van 47 instellingen een overzicht te geven van de bruto inkomens van alle bestuurders of werknemers die in totaal boven de Brabant-norm uitkomen. Dat onderzoek was gericht op de (semi) publieke instellingen die gemeentelijke subsidie of een gemeentelijke bijdrage ontvangen en die geheel of in aanzienlijke mate vanuit de gemeente Helmond gefinancierd worden.
De Brabant-norm van 144.108 euro betreft het arbeidsloon (uitgaande van een voltijds dienstverband) inclusief andere vergoedingen zoals voor een leaseauto, ziektekosten, verzekeringen, pensioen, ontslag en representatie. Die norm stelde de provincie Noord-Brabant op voor medewerkers bij instellingen die subsidie van de provincie ontvangen. Zij mogen niet meer verdienen dan een ministersalaris ter hoogte van 144.108 euro.

11reacties

Q&A Daklozenzorg

De SP stelde zojuist schriftelijke vragen aan het college van burgemeester en wethouders over de daklozenzorg.
Vandaag plaatsen wij hieronder hun vragen (Questions) voorafgegaan door hun ietwat ingekorte inleiding. Later volgen de antwoorden (Answers) van het college. Zodra die bekend zijn, plaatsen we die antwoorden in zijn geheel in de reacties.

Op 29 mei besloot de gemeenteraad dat De Oversteek per 1 oktober 2012 werd gesloten. De volgens de wethouder kleine groep gebruikers zou voortaan worden opgevangen in het passantenverblijf van D’n Herd, dat door het bijplaatsen van 2 extra bedden hiervoor voldoende capaciteit heeft. Door voor elke cliënt een trajectplan op te stellen, zou de doorstroming naar dagbesteding, werk en (zelfstandig of begeleid) wonen in een sluitende aanpak zijn opgenomen.
Meerdere verzoeken van de SP en andere oppositiepartijen aan de wethouder om eerst aandacht te besteden aan betere (daklozen-)zorg alvorens over te gaan tot sluiting van De Oversteek zijn destijds van de hand gewezen. Opvallend detail was dat de gevraagde duidelijkheid over de omvang van de doelgroep door de wethouder niet gegeven werd. Desondanks wilde de wethouder de bezuiniging doorvoeren. Zij beloofde zich in te spannen voor integrale trajectplannen voor iedereen, gericht op dagbesteding, werk en (zelfstandig of begeleid) wonen. Een evaluatie zou volgen na 1 jaar.
Het schetst onze verbazing dat, amper 15 dagen na sluiting van De Oversteek, wethouder Margreet de Leeuw in het Eindhovens Dagblad al aangeeft niet tevreden te zijn over de daklozenzorg. Er heerst ontevredenheid over de samenwerking tussen de maatschappelijke partners en de kwaliteit van de trajectplannen. Opvallend is dat de wethouder niet weet hoeveel daklozen zich dagelijks melden bij het passantenverblijf en hoeveel er worden weggestuurd.

Voor de SP fractie roept dit de volgende vragen op:

  1. Wat zijn de doelstellingen die de gemeente Helmond met betrekking tot “daklozenzorg” samen met haar ketenpartners moet behalen?
  2. Wat zijn de specifieke verantwoordelijkheden die bij de ketenpartners zijn neergelegd en hoe ziet de wethouder erop toe dat deze worden nagekomen?
  3. Wat gaat er volgens de wethouder niet goed in de onderlinge samenwerking en hoe gaat de wethouder ervoor zorgen dat afspraken wel worden nagekomen?
  4. Moeten we uit de woorden van de wethouder in de krant van 16 oktober concluderen dat de ketenpartners hun werk niet goed doen, of worden ze door de wethouder niet in staat gesteld om hun werk goed te doen, zoals met zoveel woorden in de krant van 17 oktober valt te lezen?
  5. Wat verstaat de wethouder onder “betere zorg” en hoe gaat zij zorgen dat dit zoals zijzelf zegt “efficiënter en goedkoper” kan?
  6. Op welke manier gaat de wethouder bijhouden hoeveel mensen zich dagelijks melden bij het passantenverblijf van D’n Herd en om welke redenen mensen worden weggestuurd?
  7. Gaat de wethouder bijhouden waar daklozen die worden weggestuurd vervolgens verblijven?
  8. Volgens de SP moeten regels met betrekking tot verblijf, schorsing of weigering bij de maatschappelijke opvang inclusief passantenverblijf duidelijk worden gecommuniceerd. Is de wethouder het hiermee eens en hoe gaat zij hiervoor zorgen? Zo niet, waarom niet?
  9. Deelt de wethouder onze mening dat over de samenwerking en betere zorg nagedacht had moeten worden voor de bezuinigingsronde en sluiting van De Oversteek? Zo nee, waarom niet?
5reacties

Q&A Verspreiding van de Stadsgids

Zojuist stelde GroenLinks schriftelijke vragen aan het college van burgemeester over de verspreiding van van de Stadsgids. De aanleiding daarvoor was het antwoord op deze vraag in onze kenniskwis. Hieronder hun vragen (Questions) voorafgegaan door hun inleiding. Zodra de antwoorden (Answers) van het college bekend zijn worden die integraal bij de reacties geplaatst.

Vorige week maandag 17 september heeft burgemeester Jacobs het eerste exemplaar van de nieuwe Stadsgids 2012-2013 gepresenteerd. Volgende week wordt de gids huis-aan-huis verspreid. Wij menen dat de Stadsgids nuttig en informatief is, maar kunnen ons indenken dat vele huishoudens daar geen gebruik van zullen maken en eerder een zoekmachine op internet raadplegen (vergelijk de landelijke discussie over de ongevraagde huis-aan-huis verspreiding van De Telefoongids). Met een oplage van 39.700 exemplaren komt er in totaal 12.307 kg papier aan te pas bij de productie (zie ook De weblog van Helmond d.d. 25 september). Ondanks dat er deels gebruik wordt gemaakt van gerecycled papier is de oplage en wijze van verspreiding ons inziens niet bepaald milieuvriendelijk.
Wij zouden dan ook het voorstel willen doen om in de toekomst een oplage te hanteren die afgestemd is op de vraag van huishoudens. Zo zouden huishoudens na berichtgeving in de Trompetter op aanvraag per e-mail of antwoordkaart de Stadsgids kunnen ontvangen. Daarnaast zou de Stadsgids, zoals vele andere omvangrijke stukken, ook digitaal via de gemeentelijke website te raadplegen moeten zijn. Hiermee kan bespaard worden op papier en wordt het milieu ontlast.

  1. Deelt het College onze mening dat de oplage en wijze van verspreiding van de Stadsgids niet milieuvriendelijk is?
  2. Is het College bereid in de toekomst de voorgestelde werkwijze te hanteren opdat Helmond zich een duurzame stad toont?
21reacties

Q&A WC Brouwhorst

De SP stelde zojuist schriftelijke vragen aan het college van burgemeester en wethouders over het verdwijnen van ING en PostNL uit winkelcentrum Brouwhorst. Vandaag plaatsen wij hieronder hun vragen (Questions) voorafgegaan door hun inleiding. Later volgen de antwoorden (Answers) van het college. Zodra die bekend zijn worden die antwoorden in zijn geheel bij de reacties geplaatst.

De SP maakt zich al langer zorgen over het verdwijnen van voorzieningen uit de wijken. Bibliotheekfilialen zijn gesloten, banken hebben zich teruggetrokken en zelfstandige postkantoren zijn in heel Helmond niet meer te vinden. Daarvoor in de plaats zijn op sommige plaatsen agentschappen en balies teruggekomen, zoals in winkelcentrum Brouwhorst. Nu dreigen ook deze te verdwijnen. Het voorzieningenniveau voor de wijken loopt daarmee nog verder terug, wat ook een bedreiging betekent voor de lokale ondernemers. Zij zullen hiermee ook te maken krijgen met een terugloop van klandizie en leegstand van winkels kunnen we op sommige plaatsen al duidelijk merken.
Winkelcentrum Brouwhorst bedient twee wijken, Rijpelberg en Brouwhuis, met in totaal ruim 17.500 inwoners: meer dan een fors dorp als bijvoorbeeld Asten. Wat de SP-fractie betreft moeten die inwoners kunnen rekenen op een levendig winkelcentrum met voldoende voorzieningen. Zij hebben daarom de volgende vragen aan het college:

  1. Was u op de hoogte van het feit dat ING en PostNL voornemens waren hun agentschap in de zaak van Gerrit & Klazien te sluiten? Zo nee, waarom niet?
  2. Zo ja, heeft u pogingen ondernomen om deze sluiting te voorkomen? Zo nee, waarom niet?
  3. Weet u of PostNL en / of ING voornemens hebben om een balie elders in het winkelcentrum onder te brengen, bijvoorbeeld bij een supermarkt, conform hun wens om te vestigen in een winkel met ruimere openingstijden?
  4. Deelt u onze zorg dat deze verschraling van het niveau van voorzieningen niet goed is voor de ontwikkeling van het winkelcentrum en negatieve gevolgen kan hebben voor de omzet en het bestaan van de lokale ondernemers? Kunt u uw antwoord toelichten?
  5. Bent u bereid om in gesprek te gaan met ING en PostNL, met als doel om de door hen geboden diensten te behouden voor het winkelcentrum en de inwoners van de wijken Rijpelberg en Brouwhuis? Zo ja, wilt u ons op de hoogte houden van de ontwikkelingen? Zo nee, waarom niet?
1reactie

Q&A Onderhoud van het kanaal

Langs deze weg wil ondergetekende, mede namens de overige fractieleden SDOH-D66-Helmondse Belangen, aandacht bij het college van burgemeester en wethouders vragen voor onderhoudstoestand stedelijk traject Zuid-Willemvaart.
Waarom aandacht voor dit onderwerp.
Vooraleerst omdat wij als gemeente Helmond na de overdracht van Rijkswaterstaat, voor dit kanaal tracé, een onderhoudsverplichting hebben gekregen.
Verder hebben wij begrepen dat uw college met integrale onderzoeken bezig is om met name het stedelijke gedeelte van ’t Kanaal meer en prominenter op de kaart te zetten. Feitelijk een verdere uitwerking van het dossier Kanaalzone.
Wat baart onze zorgen en onze aandacht;

  1. De grote hoeveelheden “eendenkroos / groene laag” die bijvoorbeeld al na een korte warme periode o.a. ter hoogte van Suytkade ontstaan. Daarnaast ook het (vele) zwerfvuil wat zich tussen het kroos bevindt en /of verzamelt bij de barrière die over het kanaal is aangebracht.
  2. De vegetatie / waterplanten die zichtbaar in het kanaal gedeelte o.a. ter plaatse van de Veestraat-brug zich ontwikkelen. ( dichtslibben )
  3. Verder is er de “reuk van ’t Kanaal”, die ontstaat na het inwerking treden van de fonteinen, wat al jaren een hekel punt van discussie is.
  4. Al jaren een doorn in het oog zijn de wit-uitgeslagen metselwerken van de kades. Deze onvolkomenheden, ontstaan direct na / tijdens de uitvoering, zijn met gangbare middelen te verwijderen wardoor het geheel weer ooglijk wordt.
  5. Niet duidelijk is of de baggerwerken in de kanaaltangent voor de Induma insteekhaven, die ooit middels een “stevig” krediet werden voorzien, tot uitvoering zijn gekomen.
  6. Wanneer een totaalplan kan / mag worden verwacht voor de zgn. Kanaalzone. Een integrale plan-opzet, waarin naast recreatieve zaken bijv. ook duidelijk de beheersaspecten en waterkwaliteit naar voren komen.

Fractie SDOH-D66-Helmondse Belangen
Berry Smits

Zoals altijd bij de Question & Answers staan hierboven de gestelde vragen aan het college. Zodra de antwoorden er zijn, plaatsen wij die hieronder. Wie er ondertussen een mening over heeft, staat het natuurlijk vrij te reageren.

105reacties

Q&A Stadsverwarming: zegen of vloek?

Wat is er toch allemaal aan de hand met de stadsverwarming in Brouwhuis en de Rijpelberg? Nu weer de problemen met de leidingen en de krater nabij de McDonald’s. Aan het begin van dit jaar waren er al stevige werkzaamheden bij Rivierenhof in Brouwhuis, zoals op deze foto van René Smeets te zien is. SP-fractievoorzitter Erik de Vries stelde onderstaande vragen aan het college van burgemeester en wethouders.
De lekkages lijken te zijn veroorzaakt door jarenlange schommelingen van de watertemperatuur tussen de 85 °C in de zomer en 107 °C in de winter. Die schommelingen zorgen voor kleine uitzettingen en inkrimpingen van de leidingen waardoor naast de lasnaden scheurtjes kunnen ontstaan, aldus een medewerker van de reparateur.

Stadsverwarming: een zegen of vloek voor de 6.500 aangesloten huishoudens?
Want dit leidingprobleem is niet het enige probleem met stadsverwarming. Sommige gebruikers klagen over de prijs, maar kunnen niet overstappen naar een ander. En soms valt de hele stadsverwarming uit waardoor een hele buurt of wijk ‘s winters letterlijk in de kou zit.
Veel genoemde voordelen zijn dat je snel zoveel warm water hebt als je wilt, milieuvriendelijk omdat bij stadsverwarming alleen restwarmte wordt gebruikt en er hoeft geen onderhoud te worden gepleegd aan de CV-ketel, want die is er niet.

De vragen van de SP-fractie aan het college. Zodra de antwoorden er zijn, plaatsen wij die.Lees verder »

11reacties

Q&A Sluiting Brandevoort-brandweer

Q&A over de brandweerpost_BrandevoortDe SP stelde schriftelijke vragen aan het college van burgemeester en wethouders over het sluiten van brandweerpost Brandevoort. Vandaag plaatsen wij hier hun vragen (Questions), later volgen de antwoorden (Answers) van het college. Zodra die bekend zijn worden die antwoorden in zijn geheel bij de reacties geplaatst.

Op 23 april 2012 deelde de burgemeester tijdens de commissievergadering mee dat het college overgaat tot sluiting van brandweerpost Brandevoort. Tijdens de raadsvergadering van 6 december 2011 heeft de raad een voorstel van het college hiertoe reeds aangenomen. Onderdeel van het voorstel is een amendement dat deze sluiting door kan gaan, mits het onderzoek van de IOOV (Inspectie voor Openbare Orde en Veiligheid) aantoont dat door sluiting van voornoemde brandweerpost de veiligheid niet in het geding komt. De burgemeester gaf tijdens de commissievergadering afgelopen maandag aan dat dit rapport voorlopig niet openbaar wordt, omdat het kabinet demissionair is. Daarom heeft het college alsnog besloten over te gaan tot sluiting van de brandweerpost Brandevoort. Dat brengt Erik de Vries de fractievoorzitter van de SP op de volgende 9 vragen:Lees verder »

56reacties

Plastic wel of niet apart buiten zetten?

Plastic Heroes-zakken HelmondGroenLinks Helmond wil van burgemeester en wethouders weten wat de gemeente gaat doen om meer mensen te bewegen hun plasticafval in de daarvoor verspreide zakken te doen. Rudi van der Made heeft daarover schriftelijke vragen aan het College gesteld.
In de afgelopen weken zijn in heel Helmond aparte zakken uitgedeeld waardoor mensen hun plasticafval nu voortaan gescheiden aan de ophaaldienst kunnen meegeven. Van der Made constateert nu dat bij de eerste ronde van het gescheiden inzamelen van dit plastic maar weinig mensen een zak buiten gezet hebben.
Het doel van de gemeente is dat dit jaar 1/3 van de huishoudens aan de plasticinzameling meedoet. Helmond sluit daarmee aan bij de landelijke campagne om plastic afval te scheiden. Volgens GroenLinks wordt dat percentage op geen stukken na gehaald. Zoals bekend zaten in de bijgeleverde folders de nodige fouten en is het voor veel mensen onduidelijk wat wel en niet in de plastic zakken hoort. Bovendien stelt de gemeente in de folders ten onrechte dat de burger door deze afvalscheiding geld kan besparen omdat de grijze bak minder vaak geleegd hoeft te worden. In Helmond, in tegenstelling tot bijvoorbeeld Laarbeek, betalen we echter een vast bedrag, onafhankelijk van hoe vaak of hoe vol de grijze bak aan de straat gezet wordt.
Dat is voor Van der Made aanleiding om het College van B & W te vragen om alsnog een gedifferentieerd tarief voor afvalstoffenheffing te (her)overwegen, waarbij per keer of per gewicht wordt afgerekend.