23reacties

Q&A: veiligheid A270 nav fataal ongeval

Namens de D66-fractie stelde Gaby van den Waardenburg vandaag schriftelijke vragen aan B&W over de verkeersveiligheid op de A270 mede naar aanleiding van het fatale ongeval bijna 3 maanden geleden. Daarover informeerde de gemeente al op 1 juli deels over.
Hieronder haar 5 vragen (Questions) voorafgegaan door haar inleiding. Zodra de antwoorden (Answers) van het college bekend zijn, plaatsen we die ook in zijn geheel in de reacties.

Op 1 juli 2015 heeft op de A270 een tragisch ongeval plaatsgevonden op de kruising bij de Neervoortsedreef. Helaas gebeuren er relatief veel ongelukken op de A270 tussen Eindhoven en Helmond.

Het betreft een weg met veel verschillende maximumsnelheden tussen de stadscentra van Helmond en Eindhoven en waar 130 km p/u mag worden gereden. Daarbij gelden ook nog eens wisselende maximumsnelheid overdag en in de nacht. De huidige situatie draagt niet bij aan duidelijkheid voor de automobilist, aan de verkeersveiligheid en waarschijnlijk ook niet aan de doorstroming van het verkeer. De rechtbank s-Hertogenbosch heeft op 24 juli 2015 echter besloten, dat het college van Gedeputeerde Staten de maximumsnelheid op de snelweg niet hoeft te verlagen, zoals de gemeenten Nuenen en omwonenden hadden geëist. De verantwoordelijk gedeputeerde heeft recentelijk echter toegezegd het snelheidsregime en de inrichting van de A270 te willen bezien.
Daarnaast is de kruising bij de Neervoortsedreef een gevaarlijk kruispunt waar vaak harder wordt gereden dan toegestaan, met strak afgestelde verkeerslichten en een korte afstand waarop de snelheid moet worden verminderd van 130 km p/u naar 70 km p/u of naar stilstand als het stoplicht op rood staat. Dit is verwarrend voor de automobilist en voor kruisend verkeer en zorgt vaak voor gevaarlijke situaties. De gemeente Helmond heeft in januari 2015 nog laten weten dat er een onderzoek komt naar de verkeersveiligheid van dit verkeerspunt.
Dit leidt bij ons tot de volgende vragen:

  1. Wat is de laatste stand van zaken rondom het onderzoek van de gemeente naar de verkeersveiligheid van A270 en de kruising met de Neervoortsedreef?
  2. Wanneer kunnen wij als raadsleden de uitkomst van dit onderzoek verwachten?
  3. Welke maatregelen zijn onderzocht en behoren tot de mogelijkheden om de verkeersveiligheid van de kruising bij de Neervoortsedreef te verbeteren?
  4. Is het college van mening dat het provinciale deel van de A270 en de kruising bij de Neervoortsedreef verkeersveilig zijn?
  5. Zijn reeds gesprekken gevoerd met het onlangs aangetreden college van Gedeputeerde Staten over de maximum snelheden op het provinciale deel van de A270?
    a. Zo ja, is het college op de hoogte van een voornemen van het college van Gedeputeerde Staten om ondanks de uitspraak van de rechtbank de maximumsnelheden op het traject aan te passen?
    b. Zo nee, is de verantwoordelijke wethouder voornemens om op korte termijn een gesprek in te plannen om de vrees voor de verkeersveiligheid op het kruispunt en de A270 uit te kunnen spreken?