Buiten is het 16 graden, binnen zit

De weblog van Helmond

meer over deze weblog »
Op de weblog kun je over Helmond praten, huilen en lachen.
Alle berichten op onze voorpagina zijn actueel of gaan langer mee dan de waan van de dag. Vrijwel dagelijks plaatsen wij iets nieuws.
Onder elk bericht staan de reacties (inmiddels al 88.652 sinds de start van de weblog in mei 2005) van andere Helmonders. Alleen lezen wat anderen schreven kan, leuker is het natuurlijk als jij ook jouw on-topic (?) reactie geeft.
67reacties

Foto: Harrie FotografieDe Stichting Helmond Marketing heeft besloten dat de Kasteeltuinconcerten na 16 jaar worden geprivatiseerd.
Binnenkort maken zij de kaders en spelregels bekend maken op basis waarvan de Kasteeltuinconcerten geprivatiseerd zullen worden. Uitvoeren van evenementen is geen kerntaak van de stichting meer en daarom wordt dit volwassen evenement op de “markt” gebracht.
Voor wie nog even wil nagenieten van de 7 Kasteeltuinconcerten van dit jaar:

In de reacties hieronder staan updates.

67 reacties:

Helaas, begin van het einde. Gaat dus geld kosten want geprivatiseerd en ‘voor niets gaat de zon op’. Het was leuk zolang het duurde.

Beantwoorden

Stichting Helmondse Marktwerking zal wel heel rijk worden door alles af te stoten. Geen kerstmarkt, kasteeltuin concerten privatiseren. En vervolgens gaan we naar Eindhoven elk weekend want hier is niets mee te doen. Goede burgemeester hebben wij super media geil, maar niets doen voor Helmond.

Beantwoorden

Jammer niet meer gratis luisteren naar muziek blijft zo echt niet veel meer over in Helmond

Beantwoorden
Loes van Hout-Spruijt

Zat er al aan te komen eerst Rooijakkers aan de kant schuiven en dan de rest aan de commercie slijten het zal ook eens niet zo zijn.Vooruitlopend op de gebeurtenissen dan maar gelijk een oproep aan de mensen om het evenement niet te bezoeken als er entreegeld betaald moet worden

Beantwoorden

Typisch helmond…. doen niks voor eigen mensen, waardeloos weer dit

Beantwoorden

Begin van het einde.

Beantwoorden

Schandalig!!

Beantwoorden
Danielle van Huizen

Gelukkige zijn er in de zomer in de omliggende gemeenten genoeg gratis evenementen. Bijvoorbeeld in Deurne op de markt elke woensdagavond livemuziek.

Beantwoorden

Wat een dooie stad bah bah

Beantwoorden

Schandalig inderdaad!! Super leuk evenement en kom er al jaren! Moet je zien wat ze overhouden, zal lang niet zoveel geld meer opbrengen. Mensen zullen en moeten wegblijven!

Beantwoorden
Rilana Da Silva Sequeira

Begin van het einde Helmond binnenkort een dode stad geen evenementen geen mooie leuke winkels meer kortom Helmond gaat naar de kloten Door het meest waardevolle gemeente bestuur ooit en dat doet heel veel pijn

Beantwoorden
Peter van der Vrande

naar de kroeg ging ik al niet meer nu zien mij daar dus ook niet meer .

Beantwoorden

Helmond Marketing hoort geen organisator te zijn. Daar willen ze vanaf.
Commerciële partijen gaan het dan voortaan organiseren en dat hoeft helemaal een verschil te maken.
Beetje te vroeg om nu al conclusies te trekken.

Beantwoorden

Dan gaat het flink geld kosten en blijven de bezoekers weg. De bezoekers die het tot nu toe zo suc6vol hebben gemaakt! Stank voor dank en het begin van het einde!

Beantwoorden

Wat een hoop betweters. Er is nog niks bekend wie het overneemt, laat staan of er entree betaald moet worden. Wacht rustig af en ga pas klagen als het zover is. Misschien komt er nu wel goede muziek als er een professionele instantie achter zit…

Beantwoorden

Beste Robert,
Je zegt het zelf al “een professionele organisatie”.
En jij bent zo naïef om te denken dat die “professionele organisatie” tevreden gaat zijn meteen paar spiegels en kraaltjes….
Wakker worden man!

Beantwoorden

Nooit au roepen voordat je geslagen wordt.
Maar ik ben bang dat als ze intree gaan vragen er geen mens meer op af komt

Beantwoorden

Ik zal het niet missen….sinds de Belgische biersponsers from day one eruit lagen is het alleen klote geweest qua programmering qua bands! Helemaal dood geprogrammeerd met cover bands…..men moet maar es kijken in Venlo daar snappen ze het wel de Zomerpark feesten en Stereo Sunday festival wat nog steeds gratis is en elk jaar verfrissende bands of dj’s komen spelen. Wake up mensen! …..Dit is helemaal uitgekauwd om van het winterfestijn maar te zwijgen… Drijfhout festival mmv Lokaal 42 blijft gelukkig overeind staan als een huis zonder subside en commerciële doeleinden . Gewoon met een flinke dosis crea bea’s en vrijwilligers die het toch elk jaar een leuk festival van maken, Amen! Marc Marion Roosen

Beantwoorden

Weg gezelligheid…
Weg gemoedelijke sfeer…
Weg ons kent ons…
Weg uit Helmond want der is geen zak meer aan hier…
Bah Bah!!!!!!!

Beantwoorden

Misschien, zoals Marcel en Robert aangeven, is het inderdaad een optie om eerst eens rustig af te wachten voordat men gaat jammeren zoals hierboven.

Ik neem aan dat ze zelf ook wel inzien dat de gratis entree het grootste deel van de charme van de kasteeltuin met zich meebrengt.

Beantwoorden

Dag Winterfestijn Helmond, dag Kasteeltuinconcerten Helmond Het gaat weer verdwijnen !!!

Beantwoorden

Lang leven Eindhoven 🙂

Beantwoorden
Melanie Da Rocha Oliveira

Ik hoop niet dat dit besluit van Helmond Marketing inhoudt dat het geweldige concept van de Kasteeltuinconcerten (langzaamaan) verloren gaat. Inderdaad nu maar afwachten maar wil wel gezegd hebben dat ik de Kasteeltuinconcerten en het Kasteel van Sinterklaas geweldige Helmondse evenementen vind. Ik kom heel erg graag bij de Kasteeltuinconcerten.

Beantwoorden
Angelique Raaijmakers- v.d. Pol

Verbaast mij niets. Ze schaffen alles af in Helmond. Ooit hadden we in Helmond elk jaar in mei Artimond, in augustus een jazz festival, en in september Impact voor de jeugd. Allemaal verdwenen.

Beantwoorden

Privatiseren kost alleen maar geld

Beantwoorden

wat vervelend ,heb ik vd zomer mijn kinderwagen aangepast zodat ik er meer drank in kan laaien omdat het anders niet te betalen is,moet ik er nog eentje ombouwen om drank te kunnen verkopen voor anderen anders kan ik de entree niet betalen,tis toch altijd wat.

Beantwoorden

Zaterdag 29 en zondag 30 oktober aanstaande Bluesroute Helmond.
De zesde editie inmiddels met 25 bluesacts verspreid over 14 locaties, allemaal met gratis toegang. O.a. bij Lokaal42, Speelhuis, De Bieb, Muziekcafé, Café Frankse, Elzas Passage en Cacaofabriek. Inderdaad er zitten commerciële partijen achter, so what?
Commercie is geen vies woord. Commercie is wat Nederland een welvarend land gemaakt heeft, en dat is het nog steeds. (En ja, een groep mensen die op of onder de armoedegrens leven in NL, zullen dat ernstig betwisten.)
Afgelopen kasteeltuin zal Verbakel ook wel getracht hebben om iets te verdienen. Neem aan dat Rooijakkers baalde dat zijn bedrijf de bid verloor,… balen omdat het evenement goed was voor zijn boterham.
Helmond Marketing zal best een pakket voorwaarden neer leggen bij de toekomstige private partij (onder geen vergunning?).

Beantwoorden

Het is maar net wat je goede muziek vindt. Dat is smaak, dat valt niet over te twisten

Beantwoorden

Wat een voorbarige reacties! Wacht gewoon eerst eens af voor je iets gaat roepen. Sjonge jonge

Beantwoorden

En heul Hellemond doet weer huilie-huillie!
Eerst maar eens afwachten wat er nu gaat komen. Verandering is niet altijd eng, menschen! Matige muziek en dito optredens waren er toch al, of zien de meesten dat niet door het drankgebruik?

Beantwoorden

Privatisering is het toverwoord tegenwoordig, dus laten we maar afwachten om later te ontdekken dat het weer gegoochel met cijfers was en onze beurs weer leger.

Beantwoorden

Jammer van alle klagende mensen hier terwijl je nog niet eens weet hoe het precies gaat worden. Misschien komen er nu wel leukere bands waar iedereen ook al jaren over klaagt. gelukkig heeft Helmond nog genoeg leuke evenementen te bieden zoals Bluesroute Helmond over een paar weekjes 🙂

Beantwoorden

Ben ik hier één van de weinigen die het vreemd vind dat Gemeente Helmond een eigen afdeling (Helmond Marketing dus) heeft die evenementen organiseert. Helmond Marketing heeft o.a. als taak om evenementen-initiatieven te steunen middels o.a. subsidies. Het is aan de marktpartijen om evenementen te organiseren. Gelukkig telt Helmond genoeg van dit soort partijen. Deze zogenaamde marktpartijen hoeven dan niet eens primair commercieel te zijn, maar continuïteit is wel vaak een doel. Vergeet niet dat een evenement geld kost, soms zelfs veel geld.

Beantwoorden

Het concept is in 2016 al aangepast; en eerlijk gezegd ben ik er in geen jaren zo weinig naar toe gegaan. Laten we hopen dat het concept niet volledig om zeep geholpen wordt. Over het algemeen brengt privatiseren weinig goeds met zich mee. Meestal werkt het prijsopdrijvend en service-verlagend. We zullen het gaan zien…

Beantwoorden

Begrijpelijk dat veel mensen bij het lezen van dit nieuws niet staan te juichen. Hoewel ik het persoonlijk nog te vroeg vind om een oordeel te vellen.
Ook logisch dat meteen gedacht wordt aan één (commerciële) marktpartij. Maar stel dat er ook een andere oplossing is? Is het mogelijk dat er ook een creatieve oplossing is, die we niet één, twee, drie op ons netvlies hebben, maar die er wel degelijk is?
Misschien een oplossing waarbij de trouwe bezoekers vd KTC een belangrijke rol spelen?

Beantwoorden

Nou editie 2016 was bagger, veeel achterhaalde coverbands. Wij gaan als rond de 50 groep, weer lekker naar de festivals in 040. Toch een stad die.veel verder is dan Helmond, en waar meer kan en mag.

Beantwoorden

[sarcasme/] ja, Gemeente Helmond, hoe durven jullie! Jullie zouden toch moeten weten dat men hier in de stad totaal de capaciteit mist om zich te vermaken als het niet gratis voor ze geregeld wordt?
En jullie moeten al die mensen ook maar gaan ophalen en thuis afzetten, sterker nog de Burgemeester moet die bus besturen!
Want stel je voor dat mensen zich op eigen “kracht” naar zo’n evenement moeten begeven! [/sarcasme]

Beantwoorden

ik kan me nog goed herinneren als je vroeger helmond binnenreed stond er een groot bord HELMOND GROEISTAD,nu zou je er neer kunnen zetten HELMOND KNOEISTAD

Beantwoorden

Slechte zaak Helmond. we hadden winter festijn,we hadden kasteeltuin concerten.en nu massaal naar 040.

Beantwoorden

Ben het wel eens met wat Marcel en enkele anderen zeggen: de gemeente hoort geen evenementen te organiseren. Helmond Marketing is weliswaar geen gemeente, maar leeft van een ton of drie subsidie van de gemeente. Een hoog ambtenaren-gehalte is mijn ervaring.
De Kasteeltuinconcerten is een prachtig evenement, hopelijk wordt de sfeer behouden. Binnenkort maken zij de kaders en spelregels van de verkoop bekend. Maar ik ben benieuwd hoe lang die stand gaan houden. Hopelijk komt er geen verplichting om coverbands te programmeren.

Beantwoorden

Update 1:
Nieuwe organisator gezocht voor de Kasteeltuinconcerten
Helmond Marketing organiseert al vele jaren de Kasteeltuinconcerten in de zomermaanden. Vanwege de hierboven beschreven nieuwe rol van deze stichting nodigt zij organisaties, instellingen en bedrijven (zowel publiek als privaat) uit om de organisatie van dit evenement over te nemen.
Belangstellenden dienen hun ideeën en wensen zo gemotiveerd mogelijk kenbaar maken vóór dinsdag 22 november aan het bestuur van Stichting Helmond Marketing. Nadere informatie over de organisatie en procedure kun je krijgen via [email protected].

Beantwoorden

Kan iemand mij uitleggen hoe je iets kunt privatiseren zonder dat iemand het daadwerkelijk ook uitvoert?

Beantwoorden

Belachelijk dat ze zo’n goed lopend evenement privatiseren.

Beantwoorden

Toch apart dat ze het van de hand doen zonder te weten of er überhaupt een geïnteresseerde is die het stokje over wil nemen. Dat is nu niet bepaald zorgen voor een goede overdracht van je grootste succesverhaal…

Beantwoorden

meestal privatiseren ze iets als het van te voren de room er al af is geschept de inkomsten zullen wel terug uit gegaan zijn denk ik

Beantwoorden

Inderdaad Erik, best raar. Ook wel weer lachwekkend natuurlijk.

Beantwoorden

@Hein op donderdag 10 november 2016 om 17:35:

Mee eens. Ook vreemd dat ze maar 12 dagen de tijd krijgen om hun ideeën en wensen zo gemotiveerd mogelijk kenbaar maken aan het bestuur van Stichting Helmond Marketing. Het grootste evenement van Helmond moet ineens snel snel verkocht worden. Dat klinkt ook niet logisch.

Beantwoorden

Update 2:
Nieuwe organisator is al over 2 weken bekend
Over 2 weken is de nieuwe organisator van de Kasteeltuinconcerten bekend. Tot dinsdag konden belangstellenden hun interesse kenbaar maken op de oproep van Helmond Marketing daartoe 3 weken geleden. Er reageerden 3 of 4 kandidaten waaronder het bedrijf van Geert Blenckers en Jeroen van Schijndel en Rooijakkers Party & Events. De eerste kandidaat is onder meer de uitbater van de Cacaofabriek-horeca en diverse Helmondse kroegen en betrokken bij veel evenementen in de stad. De tweede kandidaat was tót dit jaar vele jaren de horecapartner van de Kasteeltuinconcerten (dit jaar kreeg Verbakel Party & More die rol). Bij deze tweede kandidatuur is Peter-Paul van Meerwijk betrokken. Hij is sinds jaar en dag de grote man achter de Kasteeltuinconcerten en was tot vorig jaar directeur van Helmond Marketing.
Een reden dat het zoekproces naar een nieuwe organisator zo snel gaat, is de nieuwe subsidiesystematiek van de gemeente. Op 4 november werd officieel bekend gemaakt dat organisatoren die voor een evenement in 2017 een gemeentelijke evenementensubsidie willen aanvragen, hun aanvraag voor 1 januari 2017 moeten indienen. Later mag ook, maar dan bestaat de kans dat het beschikbare evenementenbudget verdeeld is en er dus geen subsidie meer beschikbaar is. Voor de Kasteeltuinconcerten van dit jaar gaf de gemeente 13.679 euro subsidie.
De kandidaat die de komende 3 jaar de Kasteeltuinconcerten gaat organiseren, zal dat grotendeels volgens het huidige concept moeten doen. Dat betekent 7 gratis toegankelijke vrijdagavonden in juli en augustus in de kasteeltuin. Helmond Marketing houdt als eigenaar van het Kasteeltuinconcerten-concept deels de regie. Zo blijft de coördinatie van de vrijwilligers in hun handen en moet het huidige logo en nieuwe stadslogo gebruikt worden.

Beantwoorden

Luc Verbakel zou ook inschrijven, heeft de kasteeltuinconcerten dit jaar goed gedaan.

Beantwoorden

Ik vind dat er afgelopen jaar nauwelijks verschil op te merken was ten opzichte van andere jaren. Indirect dus een pluim voor Luc Verbakel aangezien het toch wel heftig is met al het materiaal dat binnen 24 uur op- en afgebouwd moet worden.
Persoonlijk vind ik de geprogrammeerde muziek erg lafjes doordat er heel veilig geprogrammeerd is met cover- en tribute-bandjes in uiteenlopende genre’s. Maar hoe en wat er ook geprogrammeerd wordt, zoiets kan je toch niet goed doen. Een ondankbare taak dus.
Succes gewenst aan de ingeschreven kandidaten.

Beantwoorden

And the winner is….. Geert en Jeroen. Gefeliciteerd! Daar hebben we een goede aan!

Beantwoorden

@Toon op woensdag 7 december 2016 om 19:10: Dank voor jouw reactie, want:

Update 3:
Geert Blenckers en Jeroen van Schijndel zijn de nieuwe organisatoren
De komende 3 jaar zullen Geert Blenckers en Jeroen van Schijndel de Kasteeltuinconcerten gaan organiseren. Dat maakt Helmond Marketing eerdaags bekend. Helmond Marketing maakte eerder bekend (zie hierboven) dat zij de concertreeks afstoot omdat het uitvoeren van evenementen geen kerntaak meer is.
Het duo deed in de horeca en bij het organiseren van evenementen behoorlijk wat ervaring in Helmond op. Dat gebeurde respectievelijk bij een aardig aantal horecazaken en met het organiseren en programmeren van onder meer Tropicana, Oktoberfest, Nieuwjaarsduik, Konings-/Koninginnenacht, Bluesroute en Drakenbootfestival. 10 Jaar geleden deed de toen 22-jarige Geert Blenckers daarin zijn eerste ervaring op met de organisatie van Festival Impact.

Beantwoorden

Benieuwd !

Beantwoorden

Goed bezig Geert Blenckers!!!!!

Beantwoorden

Helemaal gaaf!

Beantwoorden

Met alle respect voor deze twee jonge, nek-uitstekende ondernemers die ik het serieus gun, maar is Wil Rooijakkers hierbij niet enorm genaaid! Hij heeft (bijna) 10 jaar lang ECHT zijn nek (financieel) uitgestoken. Hij had nog steeds de scepter moeten zwaaien bij dit evenement!

Beantwoorden
Richard Van de Walle

Succes mannen! Maak het nog mooier en wat diverser in muziekkeuze. Publiek en muziekkeuze vond ik de laatste jaren te eenzijdig. Betrek meer Helmonders door diversiteit.

Beantwoorden

Juist ja helemaal mee eens wat Will voor de Kasteeltuin concerten heeft gedaan is niet in geld uit te drukken hij heeft zijn nek uit gestoken en moet nu lijdzaam toe zien hoe anderen met zijn succes gaan lopen Will verdient een standbeeld

Beantwoorden

Netjes Geert Blenckers! Goed bezig!

Beantwoorden
Twan van den Eijnden

@Richard Van de Walle op donderdag 8 december 2016 om 01:16:

helemaal mee eens👍🏻

Beantwoorden

Mooi nieuws. Met Geert erbij zullen de bandjes op de kasteeltuinconcerten alleen maar beter worden als je ziet wat hij bij het Muziekcafé en de Cacacoafabriek al allemaal heeft neerzet. In ieder geval veel minder cover- en tribute-bandjes. Hij weet tenminste wat er te koop is. Gas erop!!!

Beantwoorden

Kan Wil de horeca niet doen, hij was in ieder geval goedkoper met het drinken.

Beantwoorden

@Richard Van de Walle op donderdag 8 december 2016 om 01:16:

Helemaal mee eens 👍🏻

Beantwoorden

Misschien heeft Rooijakkers verkeerd gegokt door met Peter Paul van Meerwijk in zee te gaan? Niet iedereen is gecharmeerd van zijn coverbandjes die jaar in jaar uit op de kasteeltuinconcerten staan. Ik niet in ieder geval. Een paar hele goede is leuk, maar alle zeven is echt te veel!

Beantwoorden

Nu nog wat grote namen, dan staan wij weer helemaal op de kaart.

Beantwoorden

Dat is bij Geert en Jeroen in goede ervaren handen, ik heb nu al zin in de zomer.

Beantwoorden

Het horecaduo zal met een lokale tentenbouwer in zee moeten. Dus zal de rol van Rooijakkers wellicht nog niet uitgespeeld zijn.
Mooie gelegenheid voor een samenwerking met diverse Helmondse partijen

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *