Buiten is het 10 graden binnen zit:

De weblog van Helmond

meer over deze weblog »
Op de weblog kun je over Helmond praten, huilen en lachen.
Alle berichten op onze voorpagina zijn actueel of gaan langer mee dan de waan van de dag. Vrijwel dagelijks plaatsen wij iets nieuws.
Onder elk bericht staan de reacties (inmiddels al 110.569 sinds de start van de weblog in mei 2005) van andere Helmonders. Alleen lezen wat anderen schreven kan, leuker is het natuurlijk als jij ook jouw on-topic (?) reactie geeft.

Deze bedrijven maken de weblog mede mogelijk.

30reacties

Met ‘JustGo’ krijgt mobiliteitshub Brandevoort deze maand een nieuwe deelauto-aanbieder. En de wijk van de toekomst in Brandevoort kreeg vorige week 2 deelauto’s.
Op de mobiliteitshub bij Station Brandevoort werd sinds de zomer van 2021 geëxperimenteerd met deelvervoer. Tegen betaling konden Helmonders gebruik maken van een elektrische deelauto of deelbakfiets. De hub werd in juli 2021 geopend door wethouder Antoinette Maas (dat vond plaats bij de Markthal, zie de foto rechtsboven) en is mede mogelijk gemaakt door een bijdrage vanuit de Europese unie.
Via deze proef wilde de gemeente meer inzicht krijgen in het gebruik van deelvervoer. De pilot heeft veel kennis over deelmobiliteit en een groep enthousiaste gebruikers opgeleverd aldus de gemeente.
De pilot liep tot 1 januari en daarmee ook de ter beschikking gestelde subsidie. Vanwege het wegvallen van de subsidie besloot de huidige aanbieder ‘Hely’ hun diensten bij het station per 27 januari 2023 te stoppen.
Deelauto-aanbieder JustGo zal het vanaf die datum overnemen, ter overbrugging tot er een breder deelmobiliteitsconcept is. De huidige gebruikers van de mobiliteitshub worden tijdig geïnformeerd zo belooft de gemeente.
Omdat het bezit en parkeren van eigen motorvoertuigen in de wijk van de toekomst in Brandevoort maar zeer beperkt is toegestaan, is de beschikbaarheid van deelvervoer aldaar essentieel. Daarbij komt dat slimme én duurzame mobiliteit 1 van de speerpunten is voor Brainport Smart District, de wijk van de toekomst in Brandevoort. Naast de mobiliteitshub bij Station Brandevoort zijn er daarom exclusief voor de bewoners van de wijk van de toekomst sinds vorige week de eerste 2 JustGo deelauto’s (Peugeots 208) op de parkeerplaats aan het Telkesveld. Dat meldde de website van Brainport Smart District

In de reacties hieronder staan updates.

30 reacties:

Je kunt er ook gewoon adequaat openbaar vervoer verzorgen, in plaats van auto’s die weer ergens in de file gaan staan.

Beantwoorden

@Pejeka op donderdag 12 januari 2023 om 18:58:

Het idee van deelauto’s is dat er minder auto’s dan automobilisten zijn. Dat dwingt tot nadenken voor welke verplaatsingen je een auto werkelijk nodig hebt. Met name tijdens de spits zal de capaciteit ontoereikend zijn om iedereen die dat wil met een auto in de file te laten staan. Een deel zal moeten uitwijken naar smart public transport. Dat moet er dan wel zijn, daar heb je een punt, maar deelauto’s kunnen er, zeker buiten de spits, wel een aanvulling op gaan vormen.

Beantwoorden

Ik vind de keuze voor de Peugeot208 op zijn zachtst gezegd nogal dapper. De 208 staat bekend als een van de minst betrouwbare auto’s.

Beantwoorden

Deelauto’s zullen nooit werken, wie gaat er immers in zo’n half gesloopte smerige vuilnisbak rondrijden.
De deelscooters in Helmond waren ook een drama.
En god weet waar ze die auto’s voor gaan gebruiken…. Jakkes.

Beantwoorden

@D’n dieje op vrijdag 13 januari 2023 om 06:18:

Waar haal je deze onwaarheid vandaan?

De Peugeot 208 (modeljaar deelauto) staat op de 3e plaats van meest betrouwbare auto’s.

Beantwoorden

Ik weet niet precies hoe een deelauto werkt. Wie let erop dat die schoon en netjes wordt ingeleverd door de vorige gebruiker? Dat je bijv. niet in een auto stapt waar de resten van de McDonalds maaltijd van de vorige gebruiker nog in rondzwerven e.d.? En stel dat er iets kapot gaat (scheur in de bekleding van een stoel, of vlekken op de bekleding, of weet ik wat nog meer), wie draait daar dan voor op als er geen personeel is dat controleert hoe je de auto weer inlevert?

Beantwoorden

@Pejeka op zaterdag 14 januari 2023 om 09:51:

als jij niet weet hoe een deelauto werkt waarom zit je dan hier te zwammen(zoals overal op)waarom neem jij dan geen kontakt op met dat bedrijf.

Beantwoorden

@ Slapert

Nee, ik weet niet hoe ik me een deelauto moet voorstellen. Zit er een limiet op de tijd dat je de auto mee mag nemen? Of kan je die gewoon een dag houden? En zo ja, wat is dan het verschil met een huurauto?

Loop je kans een auto te treffen waarin de rommel van de vorige gebruiker nog zwerft, vlekken in de bekleding van vorige gebruiker(s), andere viezigheid of ongerechtigheid, of krijg je steeds een tiptop schone en gereinigde auto als je die nodig hebt?

Daar ben ik gewoon nieuwsgierig naar.

Beantwoorden

@ Henk

Veel van mijn vragen worden niet beantwoord op die site, maar wat me verbaasde, was dat er een berichtje op stond van een gezin dat zo’n auto gewoon voor 3 weken mee nam naar Italië. Daar zijn toch huurauto’s voor? Bij een deelauto stel ik me voor dat je even een paar uurtjes een auto nodig hebt en dat je die dan gebruiken via een deelauto-concept. Maar toch niet voor een vakantie van bijna een maand? Op Brandevoort staan 2 deelauto’s, stel dat die allebei worden meegenomen voor een vakantie van 3 weken, dan draai je toch het hele concept de nek om, want dan zijn er opeens bijna een maand lang geen deelauto’s beschikbaar.

Beantwoorden

@Pejeka op zondag 15 januari 2023 om 09:06:

Ik kreeg een beetje het gevoel dat dat berichtje was geschreven door een ingehuurde tekstschrijver.

In feite is er geen fundamenteel verschil tussen huur- en deelauto’s. Misschien houdt het bedrijf zich met beide bezig en zetten ze gewoon een auto extra in als iemand langdurig “deelt”.

Je kunt trouwens ook met een bevriend huishouden in de buurt afspreken om samen één auto te kopen en gebruiken. Dat lijkt mij op de lange termijn goedkoper, omdat er geen derde partij is die eraan wil verdienen.

Wat je vragen over eventuele viezigheid of beschadigingen betreft: ik las op de pagina waar Henk naar verwijst dat je via hun app een melding met foto kunt doen voordat je vertrekt, als bewijs dat het niet door jou komt.

Beantwoorden

@ Sander,

Da’s leuk, dat je een foto kunt sturen via de app, maar ondertussen zit je wel met een smerige auto vol met rotzooi. Komt er dan iemand om die auto schoon te maken voordat jij vertrekt, of moet je dat alsnog zelf doen?

Een deelauto is dus gewoon een huurauto. Maar ik zie wel een verschil. Een deelauto is voor mij een auto die je voor korte tijd kunt gebruiken omdat je op dat moment even een auto nodig hebt, bijvoorbeeld om zware boodschappen te doen, of je kinderen op te halen, of met je bejaarde moeder naar het ziekenhuis te gaan voor een controle. Voor vakanties van meerdere weken e.d. vind ik dat een deelauto niet beschikbaar moet zijn, dan moeten ze verwijzen naar een verhuurbedrijf.

Beantwoorden

Hopelijk ook weer een fijne bakfiets!

Beantwoorden

Dit artikel over deelauto’s roept bij mij een aantal vragen op:

– Is het bedrijf Hely niet een van die “subsidiegeile” bedrijven, m.a.w. subsidie binnen harken en als de subsidie stopt de handdoek in de ring werpen + dan met de Noorderzon verdwijnen?

– Dit project werd MEDE mogelijk gemaakt door een bijdrage ( = subsidie) vanuit de Europese Unie. Waren er ook nog andere subsidiegevers, bijvoorbeeld de gemeente Helmond – die zelf ook niet vies is van subsidies – of de provincie Noord Brabant?

– Het resultaat heeft “veel kennis over deelmobiliteit en een groep enthousiaste gebruikers opgeleverd aldus de gemeente”. Welke kennis en hoeveel gebruikers – enthousiast of niet – eigenlijk?

– Met het verdwijnen van .Hely verdwijnt ook de deelbakfiets van Brandevoort. JustGo doet namelijk niet aan bakfietsen (zie opmerking Maike hierboven). Dit is geen vraag, maar een simpele constatering!

Verder staat het artikel hierboven bol van vage termen (een experiment, een proef, een pilot, kennis over deelmobiliteit) die allemaal een illustratie zijn van het inconsequente en inconsistente mobiliteitsbeleid van de gemeente Helmond, waarbij de inwoners van Helmond zonder blikken of blozen als proefkonijnen gebruikt worden.

Hou toch op met dit soort deelmobiliteits – projectjes die voor het grootste deel van de inwoners van Helmond geen enkele toegevoerde waarde hebben,
zeker voor de inwoners die om welke reden dan ook geen gebruik kunnen maken van een deelauto, van een deelfiets en van de ondertussen verdwenen deelbakfiets en deelscooter en ook niet van de Taxbus (maar dat is niet het TOPIC hier).

De lijst van mislukte mobiliteitsprojecten – te beginnen met Bravoflex – geëntameerd en gepromoot door de gemeente Helmond begint ondertussen wel ERG lang te worden met als resultaat een complete vervoersarmoede voor heel veel Helmonders.

Wanneer komt de gemeenteraad van Helmond ook tot dit inzicht?

Beantwoorden

@Peter van Lieshout op dinsdag 17 januari 2023 om 09:04:

Terechte vragen en een prima constatering Peter.

Als ik het woord subsidie al hoor krijg ik spontaan braakneigingen.
Aan dit woord gaan we kapot.

Beantwoorden

@Sander Lam op zondag 15 januari 2023 om 11:43:

Ik heb de site van JUSTGO niet geraadpleegd. Als autovrije Helmondse ov- reiziger boeit me dat niet.

Maar ik heb wel het artikel “Nieuwe deelauto’s in Brandevoort” goed gelezen.
Dezelfde vraag dringt zich bij mij op:
Is dit artikel geschreven door een ingehuurde tekstschrijver?
Of is hier sprake van onafhankelijke journalistiek?

Ik gok op het eerste!

Beantwoorden

Update 1:
Mobiliteitshub Brandevoort heeft 14 tot 21 enthousiaste gebruikers
De in 2021 gestarte pilot met de mobiliteitshub bij Station Brandevoort leverde een groep van 14 tot 21 enthousiaste gebruikers op. Met de daar gestationeerde elektrische auto (E-car) van Hely werden in 2021 (juni tot en met december) 72 ritten gemaakt. Tijdens de eerste 9 maanden van het afgelopen jaar waren dat er 164. Die ritten duurden gemiddeld 2 uur en 7 minuten. Dat liet de gemeente desgevraagd aan de weblog weten.

Waarom wordt er ondanks die lage aantallen (gemiddeld 15 ritten per maand) tijdens de pilot, toch doorgegaan met de mobiliteitshub Brandevoort? Mobiliteitswethouder Arno Bonte: “Het college werkt op dit moment aan een uitgebreider deelmobiliteitssysteem voor Brainport Smart District, waar Brandevoort ook van kan profiteren. De huidige verwachting is dat dit systeem pas over 2 jaar operationeel is. Om te voorkomen dat de gebruikers van de deelauto helemaal geen aanbod meer zouden hebben is deze constructie bedacht. Het instandhouden van de (deel-)mobiliteitshub is daarmee primair ter overbrugging tot het systeem in BSD operationeel is.”

JustGo, de nieuwe deelauto-aanbieder, gaat waarschijnlijk een gemeentelijke bijdrage krijgen om de exploitatie rendabel(er) te maken. Dat besluit en de hoogte daarvan is nog niet genomen. De gesprekken met het bedrijf over de contractering lopen momenteel nog.
De gemeente heeft de tevredenheid van de Hely-app gebruikers gemeten. Omdat slechts 20 van de 190 gebruikers meededen aan dat onderzoek (pdf), hebben die resultaten indicatief (maar statistisch gezien niet al te veel) waarde. Daarnaast werd onderzocht hoe de inwoners van Brandevoort over deelvervoer denken. De betreffende vragenlijst werd begin vorig jaar door 190 (van de ruim 11 duizend) wijkbewoners ingevuld. “We vragen ons af of de groep respondenten een afspiegeling vormen van alle inwoners in Brandevoort” zo staat in de 7-pagina tellende FACTsheet (pdf). Op de eerste pagina daarvan kun je rechts de getrokken conclusies lezen. 

Tijdens de pilot besloot Hely te stoppen met het aanbieden van de 2 bakfietsen vanwege aanhoudend vandalisme. In een jaar tijd werden daarmee 110 ritten gemaakt van gemiddeld iets meer dan 2 uur. JustGo gaat vooralsnog geen (elektrische) bakfietsen aanbieden.

Beantwoorden

He He! Eindelijk!
Eindelijk wat meer openheid!
Was dat nou zo moeilijk? Is dit een beginnetje van een nieuwe bestuurscultuur in Helmond?

Ik laat de “politieke” evaluatie (inclusief het prijskaartje dat aan dit “deelmobiliteitsproject” hangt én inclusief het onderzoek en de factsheet) maar over aan de gemeenteraad.

Maar dat wil niet zeggen, dat ik geen eigen conclusies trek:
– Prioriteit nummer 1 voor de gemeente Helmond is Brain Port District,
– De wijk Brandevoort “lift alleen maar mee” met Brain Port District,
– Alle wijken in Helmond – inclusief Brandevoort – worden steeds meer opgezadeld met vervoersarmoede veroorzaakt door het ontbreken van de stadsbus in Helmond, waardoor “essentiële voorzieningen” – die voor Helmonders stukken belangrijker zijn dan Brain Port District – steeds minder – of zelfs niet – bereikbaar zijn voor de bewoners van die wijken,
– En die conclusie is – hoe je het ook wendt of keert – een trieste conclusie!

Beantwoorden
Peter van Lieshout

@De weblog van Helmond op zaterdag 21 januari 2023 om 11:40:

Dus na anderhalf jaar zijn er een stuk of 20 gebruikers die die deelauto 30 uur per maand gebruiken en daarom gaan we door met dat hopeloze project.
Ben ik nou zo slim of is die Bonte nou zo dom? Wat een succes!!! #NOT

Beantwoorden

Update 2:

Helmonders massaal op de elektrische huurfiets? Jazeker! We maken in elke wijk een hub met elektrische deelfietsen, bakfietsen en elektrische deelauto’s. Past in onze plannen voor de mobiliteitstransitie, waarin het centrum autoluw wordt, de stad groener en de lucht schoner.

Dat liet wethouder Arno Bonte zojuist via Twitter weten. Daarbij voegde hij het onderstaande artikel dat vanochtend in het ED stond.

Beantwoorden

Ik pak gewoon mijn eigen auto is dat ook goed?

Beantwoorden

Ik denk dat je eerder als eerste stap het OV kunt verbeteren en uitbreiden in plaats van overal extra ijzer neer te zetten. Helmond staat al hutje mutje vol met auto’s en die staat grotendeels stil van de dag. Voordat Helmonders hun auto verkopen en op een andere manier gaan reizen, gaat nog heel lang duren. Nu pakken de autoloze Helmonders af en toe een deelauto. Ik ben er wel voorstander van dat NS elektrische OV-fietsen bij alle stations gaat plaatsen in plaats van die huidige OV-fietsen met terugtraprem en zonder versnellingen (dat fietst erg zwaar als je zelf een e-bike of normale fiets met versnellingen gewend bent).

Beantwoorden

Dus die pilot in Brandevoort is ho-pe-loos mislukt. Dat kan gebeuren, want als je het niet probeert dan weet je het ook niet. Risico van het vak, wie niet waagt, wie niet wint. Uithuilen, met stille trom afscheid nemen en niet meer aan het weggegooide geld denken. Dat zou een verstandig bestuurder doen.

Maar nee hoor, daarom gaan we juist door. Waarom? Omdat het kan zegt wethouder Bonte in feite. Nog meer subsidie, nu naar JustGo want Hely gaf de moed op. De raad zit weer te slapen?
Nou ja, hoe dan ook, schiet mij maar lek.

Beantwoorden

Elke 2 dagen 1 ritje…..En dat in een wijk vol forenzen.

Beantwoorden

Heer Bonte stelt dat hij het centrum autoluw wil maken, en dus stelt hij deelauto’s ter beschikking, zodat mensen die zelf geen auto hebben, óók met de auto naar het centrum kunnen, zodat er juist nog méér auto’s in het centrum komen. Of snap ik het nou verkeerd?

Beantwoorden

Deelfietsen, nog makkelijker overal te laten staan/slopen dan de groene scooters die al mislukt zijn

Beantwoorden

@De weblog van Helmond op vrijdag 27 januari 2023 om 15:19:

Als elke hub voorzien wordt van een smart employee (beetje het idee van een bewaakte fietsenstalling) dan geef ik dit experiment wel kans van slagen.

Beantwoorden

Ik blijf me verbazen over het mobiliteitsbeleid van de gemeente Helmond.
Sterker nog: ik val regelmatig van mijn stoel.

Alleen al het taalgebruik! Alleen al het woord “mobiliteitstransitie”!
In de praktijk komt het neer op het ov – luw maken van Helmond.
Ondertussen is Helmond op heel veel plaatsen trouwens eerder ov – LOOS dan ov – luw, met alle gevolgen van dien: de ov – onbereikbaarheid van bijvoorbeeld het Helmondse Elkerliek – ziekenhuis of crematorium Berkendonk en nog heel veel andere volgens het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL) “essentiële voorzieningen”

Resultaat: een complete vervoersarmoede in en ook rond Helmond, (en dan heb ik het duidelijk niet over de NS) veroorzaakt door de 3 “partners in crime” :het Brabantse provinciebestuur, Hermes en de gemeente Helmond – die ECHT niet opgelost gaat worden door dit soort deelmobiliteitsprojectjes uitgevoerd door – lang leve de marktwerking – commerciële bedrijven. Maar gelukkig hebben we Taxbus!

Nog een tip voor wethouder Bonte: er is een verschilletje tussen “nudging” en “door de strot heen duwen”!

En wat vindt de Helmondse gemeenteraad eigenlijk???

Iedereen – hetzij in het openbaar vervoer, hetzij in de auto – een goeie reis!

Beantwoorden

Dat ze bij Gemeente Helmond maar eens bijhouden wat het in totaal gaat kosten voor 0,04/0,05% van de Helmonders die er wel gebruik van maken. Denk dat je die mensen beter nu een fiets cadeau kan doen… veeeel goedkoper!
Mensen die nu geen fiets kunnen betalen, kunnen die dan wel een fiets huren elke keer?
Ook de gelden vanuit BSD erbij tellen. Is ook 100% subsidiegeld.

Beantwoorden

@Peter van Lieshout op zondag 22 januari 2023 om 10:49:

Beste Peter
Ze verzinnen van alles om het openbaar vervoer te kunnen omzeilen

Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *