487reacties

Q&A over het nieuwe Helmondse busvervoer

Namens de PvdA stelden Mirjam van der Pijl en Mohammed Chahim gisteravond schriftelijke vragen aan B&W over de nieuwe dienstregeling van het busvervoer via Bravo Flex. In december worden de meeste Helmondse stadsbussen vervangen door kleinere bussen die pas rijden als zich daarvoor passagiers via een app of telefonisch hebben aangemeld.
Hieronder hun 7 raadsvragen (Questions) voorafgegaan door hun  inleidingen. Zodra we de antwoorden (Answers) van het college hebben, plaatsen we die ook (zoals altijd) in zijn geheel in de reacties.

Via verschillende kanten werden wij geattendeerd op het nieuwe vervoersysteem per bus dat op 11 december in Helmond van start gaat. Wij kregen allereerst verontruste berichten van inwoners, lazen er vervolgens wat over in het ED, hoorden ervan op de raadsvergadering van 31 oktober en kregen vanmorgen per mail de folder (pdf) via de griffie toegezonden.
De folder geeft bij lange na geen antwoorden op vragen die bij inwoners, met name huidige gebruikers van de buslijnen die zullen verdwijnen en waarvoor de Bravo Flexbus in de plaats zal komen, en bij ons leven. Zo vermeldt de folder bv niet eens wanneer het systeem in werking zal treden. De website biedt iets meer informatie maar een aantal vragen blijft voor ons nog steeds onbeantwoord.
We hebben een paar vragen over de zienswijze van het college op deze nieuwe vervoersmogelijkheid.
Van inwoners hoorden we dat de Flexbus minstens een uur van te voeren besteld moet worden. Met name in geval van plotseling aangewezen zijn op openbaar vervoer roept dit vragen op. Er is in de informatie van Bravo echter niets over te vinden.

  1. Is het mogelijk om een Flexbus vervoersrit binnen een uur na bestellen te kunnen maken?

Met name forenzen maken op dit moment gebruik van de bestaande buslijnen. Voor hen geldt de volgende vraag:

  1. Hoeveel (standaard/regelmatige) ritten kunnen er tegelijk in het voren worden besteld?

Naast forenzen naar het werk, reizen er veel scholieren en studenten met de bus. De vorige vraag geldt voor hen dus ook. Nog maar kort is er ook voor MBO-ers een studentenkortingkaart. Echter, kortingkaarten blijken niet bruikbaar voor de Bravo Flexbus, ook de studentenkaart niet.

  1. Waarom zijn (kortings)abonnementen en met name de studentenkaart niet geldig?
  2. Is deze uitsluiting niet in strijd met eisen van de aanbesteding?

Voor beide bovenstaande groepen geldt:

  1. Kent u de reizigerscijfers van de geschrapte diensten (per rit)?
  2. Zou het niet logischer zijn om de ritten in de spits (als die wel drukker gebruikt worden) te handhaven?
  3. Het systeem wordt gepresenteerd als een grote verbetering maar voor de regelmatige gebruiker lijkt het een behoorlijke (financiële) verslechtering te zijn. Kan het college of kunnen we vanuit de gemeenteraad hierop enige invloed uitoefenen?

In de reacties hieronder staan updates.