232reacties

Q&A over het nieuwe Helmondse busvervoer


Namens de PvdA stelden Mirjam van der Pijl en Mohammed Chahim gisteravond schriftelijke vragen aan B&W over de nieuwe dienstregeling van het busvervoer via Bravo Flex. In december worden de meeste Helmondse stadsbussen vervangen door kleinere bussen die pas rijden als zich daarvoor passagiers via een app of telefonisch hebben aangemeld.
Hieronder hun 7 raadsvragen (Questions) voorafgegaan door hun  inleidingen. Zodra we de antwoorden (Answers) van het college hebben, plaatsen we die ook (zoals altijd) in zijn geheel in de reacties.

Via verschillende kanten werden wij geattendeerd op het nieuwe vervoersysteem per bus dat op 11 december in Helmond van start gaat. Wij kregen allereerst verontruste berichten van inwoners, lazen er vervolgens wat over in het ED, hoorden ervan op de raadsvergadering van 31 oktober en kregen vanmorgen per mail de folder (pdf) via de griffie toegezonden.
De folder geeft bij lange na geen antwoorden op vragen die bij inwoners, met name huidige gebruikers van de buslijnen die zullen verdwijnen en waarvoor de Bravo Flexbus in de plaats zal komen, en bij ons leven. Zo vermeldt de folder bv niet eens wanneer het systeem in werking zal treden. De website biedt iets meer informatie maar een aantal vragen blijft voor ons nog steeds onbeantwoord.
We hebben een paar vragen over de zienswijze van het college op deze nieuwe vervoersmogelijkheid.
Van inwoners hoorden we dat de Flexbus minstens een uur van te voeren besteld moet worden. Met name in geval van plotseling aangewezen zijn op openbaar vervoer roept dit vragen op. Er is in de informatie van Bravo echter niets over te vinden.

  1. Is het mogelijk om een Flexbus vervoersrit binnen een uur na bestellen te kunnen maken?

Met name forenzen maken op dit moment gebruik van de bestaande buslijnen. Voor hen geldt de volgende vraag:

  1. Hoeveel (standaard/regelmatige) ritten kunnen er tegelijk in het voren worden besteld?

Naast forenzen naar het werk, reizen er veel scholieren en studenten met de bus. De vorige vraag geldt voor hen dus ook. Nog maar kort is er ook voor MBO-ers een studentenkortingkaart. Echter, kortingkaarten blijken niet bruikbaar voor de Bravo Flexbus, ook de studentenkaart niet.

  1. Waarom zijn (kortings)abonnementen en met name de studentenkaart niet geldig?
  2. Is deze uitsluiting niet in strijd met eisen van de aanbesteding?

Voor beide bovenstaande groepen geldt:

  1. Kent u de reizigerscijfers van de geschrapte diensten (per rit)?
  2. Zou het niet logischer zijn om de ritten in de spits (als die wel drukker gebruikt worden) te handhaven?
  3. Het systeem wordt gepresenteerd als een grote verbetering maar voor de regelmatige gebruiker lijkt het een behoorlijke (financiële) verslechtering te zijn. Kan het college of kunnen we vanuit de gemeenteraad hierop enige invloed uitoefenen?

In de reacties hieronder staan updates.

Q&A
232 reacties
Reageer

Gevonden op de site van "treinreiziger.nl":
------------------------------------------------------
ProRail: 3,5 miljard voor station van de toekomst
24 apr 2019 9:17
------------------------------------------------------
Na de financiële injectie van de gemeente Helmond van 15.000 Euro voor - laten we wel wezen - "een busstation van het verleden" - alle reden voor een volgende financiële injectie óók van 15.000 Euro voor Helmond Centraal: "een treinstation van de toekomst"

Mijn eerdere informatie over lijn 51 was - ik geef het direct toe - niet erg duidelijk. (Ik lijk de gemeente Helmond wel!).

Concreet: de kans is levensgroot, dat lijn 51 - de laatste Helmondse stadsbus - al op zeer korte tijd gaat verdwijnen en dan heb ik het over de periode augustus - oktober 2019.(en dan kunt u gebruik maken van de "zegeningen" van Bravoflex. BENT U MOOI KLAAR MEE!) Ik baseer me op de dienstregeling van Hermes bij sommige - niet eens alle - bushaltes van lijn 51.
Wat er daarna gaat gebeuren??? Wie het weet, mag het zeggen!

Regeren = vooruitzien, dus ik neem aan, dat de gemeente Helmond - met name het college van B&W en nog meer met name onze ov - wethouder mevrouw Antoinette MAAS - op de hoogte is van de toekomst van lijn 51 en met alle plezier deze informatie met u wil delen.
Dus: als lijn 51 voor u als ov - reiziger belangrijk is, informeer bij de gemeente Helmond! U kunt op uw beurt deze informatie uiteraard altijd hier op deze weblog delen.

Peter van Lieshout

Dankzij een omleiding van bus 320 heeft Brouwhuis tot eind september weer een reguliere bus tot zijn beschikking, er wordt echter alleen gestopt bij de Peeleik https://www.facebook.com/453696744701386/posts/2655267057877666/

Belangrijke informatie voor de door het Helmondse college van B & W aangekondigde + beloofde evaluatie van de "proef" met Bravoflex in Helmond:

(Uit dagblad "de Gelderlander" van 6 mei 2019)
---------------------------------------------------------------
" SP Nijmegen: ‘Stop met dure flexbusjes in Nijmegen’

NIJMEGEN - Stoppen met de buurtbusjes van Breng flex. Dat pleidooi houdt de Nijmeegse raadsfractie van de SP, omdat ze de miljoenen subsidie liever in andere vormen van openbaar vervoer steken, zoals betere busdiensten.

Geert Willems 06-05-19, 07:00 Laatste update: 10:56

22 Reacties

SP vindt dat Breng flex in de praktijk helemaal geen openbaar vervoer is. ,,Het is een soort taxi waar veel subsidie voor wordt gegeven”, volgens fractievoorzitter Hans van Hooft.

,,Ik ken mensen die het ook als een taxi gebruiken na een avondje stappen. Leuk, maar daar is het niet voor bedoeld

Geld anders uitgeven
In 2018 ging er 2,8 miljoen euro Gelders geld naar Breng flex. ,,Ruim 1 miljoen daarvan is bestemd voor de Nijmeegse Breng flexritten”, volgens Van Hooft.

,,Daarvoor kun je bijvoorbeeld een lijnbus 4 tot 5 minuten laten omrijden naar Aldenhof. Een goede busverbinding is een betrouwbare busverbinding die op een vaste tijd komt zonder gehannes met apps op je smartphone, die veel ouderen niet eens hebben.”

De SP heeft voor de maand februari berekend hoeveel BrengFlex ongeveer kost. Van Hooft: ,,Er waren toen 9.000 BrengFlex-ritten, met gemiddeld 1,2 passagier. Als je dat over een jaar uitsmeert, dan kost een rit ongeveer 25 euro, 20 euro per passagier. Dat zijn belachelijke bedragen.”

Proef
De proef met BrengFlex wordt uitgevoerd in de regio Arnhem en regio Nijmegen (Nijmegen, Wijchen, Alverna, de dorpen Berg en en Dal en Oosterhout en bedrijventerrein Bijsterhuizen.

Passagiers kunnen Breng flex voor dat gebied gebruiken en worden voor 3,65 euro per rit opgehaald bij een bushalte en naar een andere gebracht.

De Nijmeegse gemeenteraad debatteert woensdag 8 mei over het openbaar vervoer. Daar zal de SP voorstellen indienen om te stoppen met BrengFlex, in ieder geval in de regio Nijmegen."
-------------------------------------------
Breng flex in Nijmegen heeft uiteraard andere specificaties dan Bravoflex in Helmond (Dit is 100% ironisch/sarcastisch cynisch bedoeld!)

Breng = Hermes, Hermes = Connexxion, Connexxion = Transdev, Transdev = een Franse kapitalistische staatsmultinational. HOEZO IS HET OPENBAAR VERVOER EEN OPENBAAR EN PUBLIEK BELANG?

En hoe zit het met de toekomst van lijn 51 in Helmond? Nog steeds niks over gehoord!

De ov – studentenkaart is – net als de meeste andere ov – producten – niet geldig bij Bravoflex, waardoor Bravoflex voor veel (groepen) ov – reizigers veel te duur of zelfs onbetaalbaar is.

WANNEER KOMT DE HELMONDSE GEMEENTERAAD MET DE EIS VOOR EEN ALGEMENE EVALUATIE VAN DE OV - SITUATIE IN HELMOND!?
DE TIJD VAN HALVE, HALFZACHTE EN NIET- OVERTUIGENDE ARGUMENTEN IS AL HEEL LANG VOORBIJ! (alleen maar bedoeld om het Brabantse provinciebestuur te vriend te houden).

Peter van Lieshout

Onderstaande informatie aangetroffen op de site van Hermes.
Voor de Helmondse busreizigers gaat dit over de lijnen 23, 24, 25, 26 en 320, dus over bijna ALLE lijnen van Hermes.

Dit lijkt me compleet in strijd met de algemene regels die gelden voor de ov - chipkaart, waar gesproken wordt over een algemeen instaptarief van 4,00 Euro.

Voor vragen, opmerkingen, klachten hierover kunt u terecht bij mevrouw Antoinette Maas (de wethouder voor het openbaar vervoer in Helmond en onze eigen miss MaaS (miss Mobility as a Service).

Ik weet niet of mevrouw Maas en de heer Juul van Hout, de directeur van Hermes in elkaars achtertuin kunnen kijken, maar de geografische afstand tussen die twee is zodanig klein, dat ze elkaar niet hoeven te bellen, te mailen, te appen, te faxen; Als ze maar hard genoeg roepen, horen ze elkaar toch wel.
Zoals altijd wens ik alle ov reizigers een goeie reis!
--------------------------------------------------------------------
Instaptarief verhoogd
Per 2 juni wordt op een aantal lijnen het instaptarief verhoogd van €4 naar €8. Het gaat om de lijnen 11, 19, 20, 23, 24, 25, 26, 117, 123, 318, 319, 320, en 322. Zorg dat er voldoende saldo op je kaart staat.

Het instaptarief wordt verhoogd, je ritprijs niet
Wanneer je op saldo reist, wordt bij het inchecken een borg van je saldo afgeschreven. Deze borg noemen we het instaptarief. Bij het uitchecken wordt het instaptarief teruggestort en worden de gereisde kilometers in rekening gebracht. Als je niet uitcheckt, betaal je dus het volledige instaptarief. Het instaptarief moet niet worden verward met de ritprijs bij saldoreizen. Die ritprijs bestaat uit een opstaptarief (€0,96) en een tarief per kilometer. De ritprijs wordt niet gewijzigd.Naar mijn mening in strijd met de algemene regels van de OV - chipkaart

Peter van Lieshout

@Peter van Lieshout op zaterdag 6 april 2019 om 06:36:

Inderdaad waar gewerkt wordt worden fouten gemaakt, maar oa Bravo Flex is wel een en al fout

Wout den Ouden

@Peter van Lieshout op zondag 12 mei 2019 om 09:08:

Ik ga - vrolijk en goedgemutst - nog even door met het openbaar vervoer in Helmond. Het houdt me "van de straat", te meer, omdat de opmerking "het busje komt zo" al jarenlang niet meer opgaat in Helmond. Kan het "Brabants buske" Helmond niet eens aandoen?

Uit de rapportage van OV loket:
-----------------------------------------
"OV loket: OV-chipkaart schrijft soms te veel geld af

Gepubliceerd op 13-02-2019 om 10:41

Een reiziger kan er niet blindelings van uitgaan dat voor zijn reis met de OV-chipkaart het juiste bedrag in rekening wordt gebracht. Dit stelt het OV loket op basis van klachten over een verkeerd afgeschreven ritprijs. Over de werkelijke grootte van het probleem is moeilijk iets te zeggen, maar volgens de ombudsman in het openbaar vervoer is het aantal klachten dat ingediend wordt bij het OV loket vaak slechts het topje van de ijsberg.

In de rapportage over het vierde kwartaal van 2018 roept het OV loket vervoerders op meer transparantie te geven over de fouten die gemaakt worden met de registratie van reisproducten, reisroutes en saldi. “Van reizigers kan niet gevraagd worden dat ze online alle transacties zelf checken en aan de bel trekken als iets niet blijkt te kloppen”, aldus de ombudsman. “Wordt een systeemfout gesignaleerd, dan mag van een vervoerder verwacht worden dat reizigers actief worden geïnformeerd en gecompenseerd.”

Systeemfouten
Uit de klachten heeft het OV loket de problemen met de OV-chipkaart kunnen toeschrijven aan verschillende systeemfouten. Het OV-chipkaartsysteem herkent niet altijd het juiste product, waardoor bijvoorbeeld korting wordt misgelopen. Verder blijkt dat niet altijd de juiste route wordt gemeten, waardoor het lijkt alsof een reiziger bijvoorbeeld een halte eerder is ingestapt. Dan betaalt hij meer. Als laatste blijkt het voor te komen dat het verkeerde tijdstip wordt geregistreerd.

Volgens de ombudsman ligt hier een belangrijke taak voor de OV-sector zelf, omdat slechts een beperkt aantal reizigers actief online zijn transacties controleert. Daarna kan de reiziger het geld wel terugvragen, maar dat is niet klantvriendelijk. “De reiziger moet aantonen wat er mis is, moet een formulier invullen en dat om enkele tientallen centen terug te krijgen. Een individuele klacht wordt hiermee afgehandeld, maar het is zo niet zichtbaar of sprake is van een structureel probleem, hoe dat opgelost wordt en hoe de groep onwetende gedupeerde klanten hun geld terug krijgen.”
--------------------------------------------------------
De conclusie van OV loket is duidelijk:
controleer regelmatig de ov - transacties op uw ov - chipkaart.

Mijn conclusies zijn ook duidelijk:
vraag om restitutie van het teveel betaalde aan de klantenservice van - in dit geval - Hermes,
dien hierover dan ook een klacht in bij de Hermes - klantenservice en ook bij ov loket.

Hieronder valt naar mijn mening ook heel duidelijk het verhoogde instaptarief van 8 Euro, dat Hermes vanaf 2 juni in de bussen in Helmond en in heel zuidoost Brabant gaat invoeren.

Ik noem dit "carrément" gelegaliseerde diefstal! Alle Nederlandse (bus)vervoerders hanteren een instaptarief van 4 Euro voor de ov - chipkaart, net zo als "ov chipkaart" zelf. De enige uitzonderingen zijn Hermes in zuidoost Brabant en Connexxion in Zeeland en .... Hermes = Connexxion!

Het is mij al vanaf 2014 - 2015 duidelijk, dat Hermes/Connexxion een zelfgekozen uitzonderingspositie inneemt in het Nederlandse openbaar vervoer. En ook nog straffeloos, omdat dit gebeurt met de "back up" van het Brabantse provinciebestuur als de concessieverlener voor het openbaar vervoer in zuidoost Brabant.

En waar dit toe geleidt heeft zijn structurele wanprestaties door Hermes, waarvan de ov - reiziger keer op keer de dupe wordt. En dan heeft Hermes ook nog de brutaliteit in de Hermes - bussen een bandje af te draaien - voorgelezen door een vriendelijke mevrouw, dat dan weer wel - met als laatste zin "... anders riskeert u een boete". Het wordt tijd, dat Hermes deze zin "... anders riskeert u een boete" te horen krijgt van de Autoriteit Consument en Markt (ACM) én van Provinciale Staten van Brabant én van de ov - reizigersorganisaties.

En het gemeentebestuur van Helmond kan beginnen met het opleggen van een straatverbod voor Bravoflex van Hermes binnen de Helmondse gemeentegrenzen!

Maar wat hebben de opeenvolgende Helmondse colleges van B&W gedaan? Helemaal NIKS!
En wat hebben de opeenvolgende Helmondse gemeenteraden gedaan?
Ook helemaal NIKS!

Ik ben een overtuigd tegenstander van aanbestedingsprocedures in het openbaar vervoer, omdat dat een gevolg is van de neoliberale marktwerking, die trouwens op alle fronten op zijn retour is. Ik verwijs naar de zorg en ook naar KLM - Air France door de interventie van onze eigen Nederlandse minister van Financiën door de aankoop van aandelen KLM: een duidelijk voorbeeld van het ingrijpen in de markt, met andere woorden: ingrijpen in en daardoor verwerpen van de marktwerking.

De Helmondse en de Brabantse bestuurders en politici zijn blijven steken in de jaren '80 en '90 - marktwerkingsretoriek, terwijl ze zelf heilig overtuigd zijn en blijven van hun eigen innovatieve en "smart" capaciteiten en dat alles met het oog op de belangen van de Helmondse en Brabantse burgers.

GROW UP, GET REAL, GET A LIFE!

Ik heb als ov - reiziger de pech te wonen in Helmond. Het Helmondse gemeentebestuur en de Helmondse gemeenteraad hebben de pech mij als zelfbenoemde (onbetaalde!) Hermesgate Watcher in hun midden te hebben.

Maar ik blijf vrolijk en goedgemutst!
En ik wens alle Helmondse ov - reizigers (alle forenzen, alle studenten, alle scholieren, alle recreatieve reizigers en alle cliënten, patiënten, bezoekers aan het Elkerliek - ziekenhuis én alle Hermes - buschauffeurs een goeie reis (Zonder BRAVOFLEX!)

Peter van Lieshout

(Uit: Kwartaalrapportage OV loket 1 januari 2019 - 31 maart 2019)

"Zie onderstaande klacht over BravoFlex,
de flexdienst in Noord-Brabant.
Ik ben een vaste klant van BravoFlex. De laatste tijd heb ik er erg veel last van dat er geen bussen beschikbaar zijn door de beperkte inzet van de BravoFlex - bussen.

Reizigers moeten er van op aan kunnen, calamiteiten uitgesloten, dat er een bus met chauffeur beschikbaar is.
Connexxion heeft ons laten weten dat de capaciteit in de spits van deze flexbus verhoogd is naar aanleiding van meldingen van reizigers over deze lijn".
----------------------------------------------------------------------------------------------
- OV loket is niet juist op dit punt in haar rapportage. Het is namelijk Hermes (= wel een dochteronderneming van Connexxion) die verantwoordelijk is voor Bravoflex in Brabant, dus ook in Helmond.
- Hermes voldoet ook op dit punt niet aan de wettelijk voorgeschreven vervoersplicht, zoals voorgeschreven in de Wet Personenvervoer 2000 c.q. de concessieovereenkomst tussen het Brabantse provinciebestuur als ov - concessieverlener en Hermes zelf als ov - concessiehouder.
- de zoveelste wanprestatie van Hermes in een lange rij van wanprestaties de afgelopen jaren in Helmond en in zuidoost Brabant, die toch "meegenomen" moet worden (zoals dat zo mooi heet) bij de eerstvolgende concessie. Of "herkennen het Helmondse college van B&W en de Helmondse gemeenteraad zich niet" (zoals dat ook zo mooi heet - in mijn ogen een verschrikkelijke, want nietszeggende uitdrukking - in deze (= mijn) mening, gebaseerd op mijn ervaringen met het Helmondse openbaar vervoer.

Voor alle duidelijkheid: deze klacht is niet van mij afkomstig. Ik weiger namelijk gebruik te maken van Bravoflex in Helmond. Ik zou bijna zeggen: "DAT ZOUDEN MEER MENSEN MOETEN DOEN", ware het niet dat dat nu al het geval is.

Ik citeer de gemeente Helmond:
"De pilot Bravoflex loopt nog tot eind 2019. Dan volgt een evaluatie waarbij ook de gemeente betrokken wordt".

Genoeg elementen voor deze evaluatie:
- De conclusies van OV loket over het zogenaamde flexvervoer in Nederland ,
- De ervaringen met Bravoflex in o.a. Eindhoven,
- De ervaringen met Breng Flex in Mook in de provincie Gelderland én in Nijmegen ook in Gelderland. (Breng = Hermes),

De kwartaalrapportage van ov loket is verder erg lezenswaardig voor alle ov - reizigers die het openbaar vervoer een warm hart toedragen.

Ik maak van de gelegenheid gebruik nog maar een keer te wijzen op de dreiging voor stadsbus 51 in Helmond om te verdwijnen en de verhoging van de instaptarieven naar maar liefst 8(!) Euro die per 2 juni 2019 ingevoerd gaat worden voor de streekbuslijnen 23, 24, 25, 26 en 320 die ook Helmond aandoen.

Ik blijf alle ov- reizigers in Helmond een heel goede reis wensen!

Peter van Lieshout

Ik wil graag in contact komen met De Heer Peter van Lieshout, aan gezien ik hier nog het nodige heb toe te voegen, inzake het wanbeleid bij Bravo Flex

Wout den Ouden

(Open brief aan het college van B & W van Helmond)

Geacht college,

Het Helmondse openbaar vervoer door Hermes als ov - concessiehouder - met volledige instemming van Gedeputeerde Staten van de provincie Noord Brabant als ov - concessieverlener en met volledige instemming van u als gemeentebestuur van Helmond - begint nu toch echt wel surrealistische vormen aan te nemen.

Ik citeer de eerste zinnen van de vragen bij de "Q&A over het nieuwe Helmondse busvervoer" die dateren van donderdag 2 november 2017 (met een logo van BRENGFLEX. maar dat is in deze hele schertsvertoning slechts een detail):

"Namens de PvdA stelden Mirjam van der Pijl en Mohammed Chahim gisteravond schriftelijke vragen aan B&W over de nieuwe dienstregeling van het busvervoer via Bravo Flex. In december worden de meeste Helmondse stadsbussen vervangen door kleinere bussen die pas rijden als zich daarvoor passagiers via een app of telefonisch hebben aangemeld".

Ik neem de actuele informatie over van de site van Hermes betreffende Bravoflex:

"Bravoflex is een extra vervoersservice bovenop de reguliere dienstregeling. Deze flexibele reisdienst bóvenop alle bestaande buslijnen maakt het nog makkelijker om van A naar B te reizen binnen de regio.

Bravoflex is een handige vervoerservice op afroep, die rijdt van halte naar halte. Welke haltes? Dat bepaal jij.

(...)

Waar rijdt Bravoflex?

Bravoflex is te boeken in Helmond, Veldhoven, Aalst, Waalre en sinds maart 2019 ook in heel Eindhoven. Bravoflex rijdt helaas niet op Eindhoven Airport en Flight Forum.

Kosten Bravoflex Helmond

In Helmond betaal je altijd € 3,00 per rit.

Openingstijden Helmond

Bravoflex is in Helmond en omgeving beschikbaar tijdens de volgende uren:
•Maandag – vrijdag: 07.00 – 19.00 uur
•Zaterdag: 08.00 – 18.00 uur
Let op: Bravoflex rijdt in Helmond niet op zondagen.
--------------------------------------------------------------------
(Voor alle duidelijkheid: dit is geen reclame voor Bravoflex. Ik maak geen gebruik van Bravoflex, omdat ik dat niet wil!)

Ik weet niet hoe het met u is, maar de zin "In december worden de meeste Helmondse stadsbussen vervangen door kleinere bussen die pas rijden als zich daarvoor passagiers via een app of telefonisch hebben aangemeld" kan ik niet rijmen met de zinnen "Bravoflex is een extra vervoersservice bovenop de reguliere dienstregeling. Deze flexibele reisdienst bóvenop alle bestaande buslijnen maakt het nog makkelijker om van A naar B te reizen binnen de regio".

Ik wijs voor alle duidelijkheid op het woord BOVENOP - en om nog maar even wat meer "zout in de ov - wonde" te wrijven - op het woord BÓVENOP.

De introductie van Bravoflex in Helmond an sich kan juridisch gezien niet als een onrechtmatige daad gekwalificeerd worden, maar het opheffen van de stadsbuslijnen vanaf december 2017 tot op de dag van vandaag in ieder geval WEL!

Er zit maar een ding op: terug met de Helmondse stadsbussen!

(Even terzijde: ik pleit voor een rijverbod voor Bravoflex - minibusjes die doelloos leeg rondrijden in Helmond in verband met milieuverontreiniging, CO2 - uitstoot en zo. Hoe belangrijk ook, ook weer een detail in deze hele farce).

Logische consequenties:
1) De evaluatie van Bravoflex in Helmond kan niet wachten tot december 2019,
2) Stadsbuslijn 51 dient gehandhaafd te worden op het huidige niveau.

Ik ben benieuwd hoe u hier uit komt!

Er zijn nog wel een aantal andere ov - "issues" veroorzaakt door de wanprestaties van Hermes, maar die laat ik voor nu maar even voor wat ze zijn.

Peter van Lieshout

Het Helmondse openbaar vervoer door Hermes als ov – concessiehouder – met goedkeuring van Gedeputeerde Staten van de provincie Noord Brabant als ov – concessieverlener en met instemming van het gemeentebestuur van Helmond – begint nu toch echt wel surrealistische vormen aan te nemen.

Ik citeer de eerste zinnen van de vragen bij de “Q&A over het nieuwe Helmondse busvervoer” van donderdag 2 november 2017.:

“Namens de PvdA stelden Mirjam van der Pijl en Mohammed Chahim gisteravond schriftelijke vragen aan B&W over de nieuwe dienstregeling van het busvervoer via Bravo Flex. In december worden de meeste Helmondse stadsbussen vervangen door kleinere bussen die pas rijden als zich daarvoor passagiers via een app of telefonisch hebben aangemeld”.

Ik neem de actuele informatie over van de site van Hermes betreffende Bravoflex:

“Bravoflex is een extra vervoersservice bovenop de reguliere dienstregeling. Deze flexibele reisdienst bóvenop alle bestaande buslijnen maakt het nog makkelijker om van A naar B te reizen binnen de regio.

Bravoflex is een handige vervoerservice op afroep, die rijdt van halte naar halte. Welke haltes? Dat bepaal jij.
.——————————————————————–
Ik weet niet hoe het met u is, maar de zin “In december worden de meeste Helmondse stadsbussen vervangen door kleinere bussen die pas rijden als zich daarvoor passagiers via een app of telefonisch hebben aangemeld” kan ik niet rijmen met de zinnen “Bravoflex is een extra vervoersservice bovenop de reguliere dienstregeling. Deze flexibele reisdienst bóvenop alle bestaande buslijnen maakt het nog makkelijker om van A naar B te reizen binnen de regio”.

Ik wijs voor alle duidelijkheid op de woorden BOVENOP en BÓVENOP.

De introductie van Bravoflex in Helmond an sich kan juridisch gezien niet als een onrechtmatige daad gekwalificeerd worden, maar het opheffen van de stadsbuslijnen vanaf december 2017 tot op de dag van vandaag in ieder geval WEL!

Er zit maar een ding op: terug met de Helmondse stadsbussen!

(Even terzijde: ik pleit voor een rijverbod voor Bravoflex – minibusjes die doelloos leeg rondrijden in Helmond in verband met milieuverontreiniging, CO2 – uitstoot en zo).

Ik ben benieuwd wat het gemeentebestuur van Helmond met deze zoveelste wanprestatie van Hermes gaat doen...
En ik ben ook benieuwd wat de Helmondse gemeenteraad met deze miskleun van het Helmondse gemeentebestuur gaat doen...

Gelukkig doet de NS het - zonder gemeente - en provinciebestuur en zonder Hermes - stukken beter!

En ik wens - zoals altijd - alle Helmondse ov - reizigers een goeie reis!
Maar deze keer in een Helmondse stadsbus!

Peter van Lieshout

BREAKING NEWS!
--------------------------
Breng flex stopt vanwege hoge kosten

Gepubliceerd op 03-06-2019 om 10:36 (OV Pro)

Voor de flexibele vervoersdienst Breng flex is te veel subsidie nodig. Daarom hebben de provincie Gelderland en vervoerder Connexxion besloten om de proef niet in de bestaande vorm door te zetten. Dit betekent overigens niet dat er weer een dienstregeling met vaste buslijnen wordt ingezet, maar dat er wordt gezocht naar een betaalbaar alternatief voor Breng flex.

Het vervoerssysteem in de regio Arnhem-Nijmegen functioneert hier nu al een aantal jaar. Op plekken waar de vraag zeer beperkt is werd een bestelbus geïntroduceerd die alleen op afroep rijdt. De vervoerder was daar erg positief over. Reizigers waren tevreden, de vraag nam toe en het werd zelfs ook ingevoerd in andere gebieden. Eind 2017 wilde de vervoerder het systeem ook al verder uitrollen rondom Arnhem en Nijmegen. Dit werd op dat moment nog geweigerd door de provincie Gelderland.

Te duur
Ruim een jaar later blijkt echter dat het systeem niet houdbaar is. Volgens De Gelderlander is er ongeveer 20 euro subsidie nodig per rit. De provincie trekt namelijk jaarlijks 2,8 miljoen euro uit voor dit systeem, terwijl het precieze aantal passagiers tussen de 100.000 en 150.000 reizigers per jaar ligt. Dit terwijl een ritje met een voertuig van Breng flex al duurder is dan een ritje met een normale lijnbus.

Het resultaat van die hoge subsidie is dat er minder geld beschikbaar is voor het resterende openbaar vervoer en hier dus bezuinigd op zou moeten worden. Eerder al liet de provincie doorschemeren dat er wellicht meer bezuinigingen nodig waren. Maar de vervoerder wordt tegelijkertijd aangemoedigd om verder te blijven kijken naar de mogelijkheden van flexibele bussen en taxi’s. Dit jaar moet bijvoorbeeld duidelijkheid komen over een samenwerking met vervoerder Avan, die aanvullend vervoer in de regio op zich neemt.

Nijmegen
Onlangs kaartte de Nijmeegse fractie van de SP de hoge prijs van dit systeem ook al aan. Tijdens een debat in de gemeenteraad begin mei stelde de SP voor om met het vraaggestuurde systeem te stoppen. Maar lang niet alle gemeenten zijn het hiermee eens. Zij benadrukken in een brief aan de provincie juist dat het jammer zou zijn om met Breng flex te stoppen, omdat er op veel plekken in Nederland juist vergelijkbare systemen worden ontwikkeld.
-----------------------------------------------------------------------------
NB Voor de volledigheid:
- Breng flex in Gelderland = Bravoflex iin Helmond;
- Breng flex = van Breng, Breng = van "onze eigen" Hermes, waarvan de heer
J. van Hout directeur is en Hermes = van Connexxion.

Laat de discussie over Bravoflex in Helmond eindelijk maar eens losbarsten!

Peter van Lieshout

Beste Bravo Flex Gebruikers

Er is mij vertelt, dat bestellen van een rit via de telefoon, ook gaat verdwijnen
dan nog alleen maar via de APP.
En daar moet je een cursus voor volgen, zeker voor de ouderen onder ons,
dus het wordt ons steeds moeilijker gemaakt.
Dat houd in minder gebruikt door de moeilijkheids factor.
concluderend, te weing gebruik, HET BUSJE VERDWIJND .

(Met dank aan de Gelderlander):

BrengFlex, het Netflix van het openbaar vervoer, is veel te duur en gaat verdwijnen

Het flexibele busssysteem BrengFlex gaat verdwijnen. Zowel de provincie Gelderland als vervoersbedrijf Hermes willen het niet in de huidige vorm voortzetten. Er is te veel subsidie voor nodig. Beide partijen denken wel na over een vervolg.

Rob Berends 31-05-19, 07:13 Laatste update: 10:23

Twee jaar geleden werd BrengFlex met veel tromgeroffel gelanceerd. Het internationale vervoersbedrijf Transdev, de moeder van de Nederlandse vervoerder, zag BrengFlex als een van de belangrijkste innovaties in de vervoerswereld.

Het werd het Netflix van het openbaar vervoer genoemd omdat de consument kon bepalen wat hij wil. Het systeem functioneert in Arnhem en omgeving en in Nijmegen en omgeving

Vervoerder Hermes: Remmen groei BrengFlex 'gemiste kans'

20 euro subsidie per rit
Reizigers kunnen bij BrengFlex via een app een busje of auto bestellen die hen bij een bushalte oppikt en afzet op de gewenste eindhalte.

Daardoor hoefden ze niet meer over te stappen. De prijs is wel hoger dan de gewone bus, een ritje kost 3,65 euro.

Nu blijkt dat het systeem veel te duur is. De provincie Gelderland moet 2,8 miljoen euro per jaar op tafel leggen om het te laten draaien. Het precieze aantal passagiers is niet bekend, maar het zou liggen tussen de 100.000 en 150.000 per jaar.

Daarmee zou er tegen de 20 euro subsidie per rit betaald moeten worden.

Er werd bezuinigd op de rest
Dat is veel te veel. Daan Stevens van Connnexxion zegt dat altijd al duidelijk was dat het om een proef ging. Die loopt voorlopig nog wel door, maar er wordt momenteel gestudeerd op een vervolg.

Een van de mogelijkheden is om samen te gaan werken met Avan, dat mensen met een WMO-pasje van deur tot deur vervoert. In de loop van dit jaar moet daar duidelijkheid over komen.

De provincie Gelderland wil niet terug naar een ov-net met alleen maar vaste buslijnen. Aanvulling met flexibel rondrijdende busjes en taxi’s wordt nodig geacht.

Om het dure BrengFlex te kunnen betalen, werd bezuinigd op de rest van het openbaar vervoer. De provincie speculeerde al op meer bezuinigingen. Hoe het verder gaat, is nog niet duidelijk.

Ironisch
De gemeenten in de regio roepen de provincie en Connexxion op juist niet met BrengFlex te stoppen. Zij wijzen erop dat er overal in het land vervoerssystemen worden ontwikkeld, die gebaseerd zijn op BrengFlex.

Dan zou het ironisch zijn als er in de regio die met deze innovatie voorop liep, mee gestopt zou worden, schrijven zij in een bezorgde brief aan de provincie Gelderland.
--------------------------------------------------------------------------------------------------------
Dit vraagt om commentaar!

BrengFlex = van vervoerder Breng in Gelderland en Breng is weer eigendom van Hermes in Brabant = van het Nederlandse Connexxion = van het Franse Transdev;

Vervoerder Hermes: Remmen groei BrengFlex 'gemiste kans'
Dat was - daar hebben we hem weer - de heer Juul van Hout, de baas van vervoerder Hermes;

Het werd het Netflix van het openbaar vervoer genoemd ..
... en is het NEPFLEX van het openbaar vervoer geworden;

De provincie Gelderland moet 2,8 miljoen euro per jaar op tafel leggen om het te laten draaien.
2,8 miljoen voor Hermes? En over welk bedrag hebben we het in Brabant? Ook voor Hermes? En kent de provincie Brabant naast een bonus - regeling ook een malus - regeling? Want ov - reizigers horen in de bussen van Hermes in Helmond een bandje dat eindigt met ... want anders riskeert u een boete.
Een leuk bandje voor Hermes zelf;

Daan Stevens van Connnexxion zegt dat altijd al duidelijk was dat het om een proef ging.
En in Helmond wordt Bravoflex eind 2019 geëvaluvaluvalueerd (= is geen schrijffout!);

...dat er overal in het land vervoerssystemen worden ontwikkeld, die gebaseerd zijn op BrengFlex.
Ja, dat klopt! In Helmond bijvoorbeeld! En wat een succes is dat niet geworden;

Brengflex en Bravoflex zijn niet de enige miskleunen van Hermes, want we hebben ook nog:
- de Helmondse stadsbuslijn 51 die op het punt staat te verdwijnen,
- de instaptarieven die in de lijnen 23, 24, 25, 26 en 320 vanaf 2 juni 2019 - dat was gisteren - verhoogd zijn naar 8 Euro ,terwijl het standaard instaptarief in de rest van Nederland én volgens "ov chipkaart" zelf gewoon 4 Euro is gebleven.
(Als de Autoriteit Consument en Markt haar werk doet, wordt hiernaar een onderzoek ingesteld).

Het wordt hoog tijd, dat het Brabantse provinciebestuur "overstapt" op een andere vervoerder! En anders moet de gemeente Helmond maar voor zichzelf beginnen met het openbaar vervoer.!

En toch wens ik alle Helmondse ov - reizigers nog steeds een héél goeie reis!

Peter van Lieshout

@Peter van Lieshout op maandag 3 juni 2019 om 12:39:

Aanvulling (OV Pro)
---------------------------------------------------------------
2 reacties op “Breng flex in huidige vorm te duur”

Esig Avontuur|03.06.19|12:41

opnieuw een bewijs dat flex vervoer niet werkt .
dit is al de zoveelste flop
stop hiermee en hou een vaste dienst regeling
dit gesmijt met belastinggeld is belachelijk
pas het materieel aan naar de vraag

Jan Klaas|03.06.19|22:43

We wisten in 1997 al door een project rond Oss dat passagiers die van OV afhankelijk zijn de bus uit gejaagd worden door Flex systemen, zelfs tov. een normale belbus.

We weten vanuit Helmond dat dit ook nu het geval is.

Vervolgens weten we ook vanuit Helmond en andere plekken al hoe idioot duur dit is.

Laat ik duidelijk zijn: FlexOV vervang op veel plekken bussen met 2-8 passagiers per rit, en die zijn dus goedkoper als passagiersaantallen met FlexOV niet super dalen overal zoals ze doen.
-------------------------------------------------------------
Ov - reizigers: goeie reis!

Peter van Lieshout

De laatste zin van columnist HUUB in de Traverse van 12 juni 2019:
"Wanneer geeft de gemeenteraad als controlerend orgaan vanuit de Helmonders haar taak weer eens wat kleur?"

Krantenkop uit het ED van 12 juni 2019:
"Gesteggel, maar geen vuurwerk tijdens behandeling voorjaarsnota in Helmond

HELMOND - De Helmondse voorjaarsnota werd dinsdagavond 'gewoon' aangenomen. Iets opvallender: de veelheid aan ingediende moties. Verder werd er gemopperd over de late verspreiding van de jaarrekening".
Bart Hoffman 12-06-19, 13:00 Bron: ED

Deze vraag en deze constatering - uiteraard met dank aan de Traverse en het Eindhovens Dagblad - kunnen alleen maar leiden tot drie conclusies:
- de Helmondse gemeenteraad is "een tandeloze tijger",
- de Helmondse gemeenteraad is "een muis die brult"
- de Helmondse gemeenteraad is "een tandeloze muis"!

Zijn we als Helmond en als Helmonders mooi klaar mee!
En met de staat van het openbaar vervoer in Helmond, daar zijn we ook mooi klaar mee, maar dat is al jaren zo.

Volgens actuele informatie van de site van Hermes betreffende Bravoflex is:

“Bravoflex een extra vervoersservice bovenop de reguliere dienstregeling. Deze flexibele reisdienst bóvenop alle bestaande buslijnen maakt het nog makkelijker om van A naar B te reizen binnen de regio"

terwijl Bravoflex in Helmond vanaf eind 2017 IN DE PLAATS is gekomen van de meeste stadsbuslijnen.

Opnieuw reden genoeg voor "Questions" aan het Helmondse college van Burgemeester en Wethouders"- waarop het college (zoals het in een democratie betaamt) met duidelijke en plausibele "Answers" moet komen - bijvoorbeeld:

Vraag 1: Hebben Hermes als ov - concessiehouder en Gedeputeerde Staten als het Brabantse provinciebestuur en als ov - concessiehouder de Helmondse ov - reizigers Bravoflex niet onder valse voorwendsels "door de strot heen geduwd"?
Vraag 2:Is de juridische onderbouwing van de invoering van Bravoflex in Helmond - met steun van de gemeente Helmond - door de provincie en door Hermes - discutabel, om niet te zeggen afwezig?
Vraag 3: Is er daardoor niet alle reden om de Helmondse stadsbussen terug te laten keren?
Vraag 4: Is er niet alle reden om lijn 51 als de laatste stadsbuslijn - in afwachting van de terugkeer van de verdwenen stadsbuslijnen - op het huidige niveau te handhaven?
Vraag 5: Is het verdwijnen van Brengflex in de provincie Gelderland geen reden om in Brabant Bravoflex ook een stille dood te laten sterven?

Ik geef zelf de antwoorden op deze 5 vragen: 5xJA!

Kom op, gemeenteraadsleden: laat jullie tanden eens zien en ga eens brullen
En dan niet in december bij de evaluatie van Bravoflex, maar NU!
Daar is alle reden toe! Voor het te laat is!

Peter van Lieshout

De Heer Peter van Lieshout schrijft zich BLAUW met de juiste en duidelijke informatie, en wat doen onze raadsleden alleen praten maar ik noem het wauwelen, zeg het maar, niets !!!!!

Het enige voordeel is we kunnen weer lopen van A naar B . er geen wonder gebeurd, maar de bussen worden op stal gezet.

Ik denk dat de centjes op zijn, wie weet !!

Uit de Helmondse editie van het Eindhovens Dagblad van 18/6/2019

"Parkeren blijft gevoelig onderwerp in Helmond"

Tja, dat geldt ook voor het openbaar vervoer...

en ook nog:

"De centrumplannen worden volgende week aan de Helmondse politiek gepresenteerd",

maar naar verwachting horen daar de openbaar vervoerplannen niet bij.

Peter van Lieshout

@Peter van Lieshout op dinsdag 18 juni 2019 om 12:16:

hoezo? De Helmondse politiek gaat met de auto en kent dus het slechte openbaar vervoer van Helmond niet. En omdat ze oordopjes in hun oren hebben, horen ze ook de geluiden van buitenaf niet.
Gewoon zorgen voor goed openbaar vervoer (ieder kwartier en ook 's avonds) tegen een schappelijk prijsje, dan gaan er héél misschien meer mensen met de bus en maakt het niet uit of parkeren weer duurder gemaakt wordt.

Ik vrees het ergste...………...

Vandaag in de krant:

In Helmond vindt er nu overleg plaats met de gemeente over het voorzetten van de proef met Bravoflex. In deze stad eindigt de proef met de nieuwe bussysteem namelijk aan het eind van het jaar. De testfase van twee jaar kan alleen verlengd worden als er door gemeente en provincie meer geld voor uitgetrokken wordt. En het is nog maar de vraag of dat gebeurt, blijkt uit woorden van een ambtenaar van de provincie.

In Helmond werd Bravoflex anderhalf jaar geleden ingevoerd door Hermes en het provinciebestuur, ter vervanging van drie vaste buslijnen. Die lijnen werden geschrapt omdat er te weinig gebruik van zou worden gemaakt.

Aanvankelijk kwam het systeem in Helmond moeilijk van de grond, en werd het aantal busjes dat dagelijks werd ingezet teruggeschroefd van vier tot twee stuks. Inmiddels telt het Helmondse Bravoflex dagelijks gemiddeld zo'n 95 tot 100 gebruikers, aldus een woordvoerder van Hermes, en zijn er weer vier busjes in gebruik.

een tevreden gebruiker

Zo blijkt maar weer, dat ook in Gelderland - net als in Brabant - het gezond verstand van de publieke opinie groter is dan van de "policy makers".

De grootste "gotspe" komt van de heer Juul VAN HOUT van Hermes met zijn opmerking: "dat dit probleem kan worden ondervangen, door Breng flex samen te brengen met WMO-vervoer. “Beide vervoervormen overlappen deels hetzelfde publiek.” Het enige probleem: Breng flex wordt vanuit de provincie gefinancierd, WMO-vervoer vanuit de gemeente".

Ov - reizigers zitten over het algemeen niet te wachten op compassie van wie dan ook - ik ten minste niet - maar voor mensen die aangewezen zijn op de WMO en dus ook op WMO - vervoer is dit toch wel een ander verhaal.
Proeft u ook maar enige compassie of empathie uit de woorden van de heer Van Hout? Ik niet!

Bovendien is het "van de zotte", dat de directeur van een commercieel bedrijf als Hermes - waar Breng deel van uit maakt (dit meteen als antwoord op de vraag van "DAVID" - gaat zitten "vissen" naar inkomsten betaald uit gemeenschapsgeld voor voorzieningen - WMO - vervoer - waar mensen op aangewezen zijn!
Weet de heer Van Hout überhaupt wel waar de afkorting "WMO" voor staat?

Hermes maakt overigens deel uit van Connexxion dat volgens de Volkskrant staat in de lijst van de Top 100 van de grootste bedrijven van Nederland.

Hopelijk gaat er met de komst van de heer Pier Eringa een frisse wind waaien bij Breng/Hermes/Connexxion/Transdev Nederland. De heer Eringa heeft in ieder geval blijk gegeven van gezond verstand door een gezonde afstand te bewaren tot de overhoud. En dat zou in Brabant - en dan heb ik het over het Brabantse provinciebestuur - helemaal niet zo'n slechte zaak zijn.

Ik wens alle ov - reizigers in Brabant en ook in Gelderland een goeie reis!

(Uit OV magazine van 3 juni 2019):

Gelderland wil rendabele vorm Breng flex

door Guus Puylaert in rubriek flexibel vervoer

De provincie Gelderland wil dat vervoerder Hermes nieuwe varianten van flexibel vervoer gaat onderzoeken. Het huidige systeem Breng flex is te duur.

“Wij hebben gezegd: we willen een ander model dat wel rendabel is”, zegt Petra Borsboom van de provincie Gelderland. “Hoe dat er precies uit moet zien is aan de vervoerder.”

Onrendabel
Juul van Hout, directeur van vervoerder Hermes, laat weten inderdaad in gesprek te zijn met de provincie over andere varianten op Breng flex. Wel bestrijdt hij dat het te duur zou zijn. “Breng flex is niet duurder dan onrendabele ritten uit het ov. Het geld dat hiermee gemoeid was, is volledig aangewend om dit systeem op te zetten. Het systeem past helemaal binnen het ov-budget.”

Volgens Borsboom komen de kosten inderdaad vanuit het provinciale budget dat is bestemd voor openbaar vervoer, maar “je hebt onrendabel en écht onrendabel. En dat gaat dus om de hoogte van de kosten.” Volgens De Gelderlander zou het gaan om 2,8 miljoen euro per jaar, terwijl er jaarlijks tussen de 100.000 en 150.000 passagiers gebruik maken van het vervoersysteem.

Flex is hot
Van Hout wijst erop dat flexibel vervoer erg in een behoefte voorziet op dunnere lijnen en Breng flex wordt door gebruikers en de gemeenten Arnhem en Nijmegen erg gewaardeerd. Ook wordt in steeds meer concessies het flexsysteem uitgevoerd, zoals recent U-Flex in regio Utrecht, en is er een grote belangstelling vanuit binnen- en buitenland voor de innovatieve oplossing. Van Hout: “Het zou de klok dan ook ver terugdraaien als dit wordt opgeheven. Maar zover is het dus nog niet.”

Eind 2017 hield de provincie Gelderland uitbreiding van het Breng flex-concept nog tegen, omdat het systeem niet rendabel zou zijn. De Hermes-directeur liet toen weten dat dit probleem kan worden ondervangen, door Breng flex samen te brengen met WMO-vervoer. “Beide vervoervormen overlappen deels hetzelfde publiek.” Het enige probleem: Breng flex wordt vanuit de provincie gefinancierd, WMO-vervoer vanuit de gemeente.

3 reacties

Karel Hendriks
3 juni 2019 om 17:26- Reageren
Hehe ze worden wakker.
Nu de andere provincies nog. Graag snel voordat het openbaar vervoer te grabbel wordt gegooid.

Huib Frankefort
3 juni 2019 om 18:43- Reageren
Wat een fabeltjes in het artikel.
“Flex is hot”
> Flex wordt hot gemaakt door Vervoerders en Provincies. Het is helemaal niet hot, de reizigers zitten er niet op te wachten. Er worden simpelweg lijnen geschrapt. Er is nogal een verschil tussen onrendabel en écht onrendabel. Nu worden deze 2 op een hoop gegooid. Echt onrendabel zijn alle vormen van flexsystemen !

“Breng flex is niet duurder dan onrendabele ritten uit het ov. Het geld dat hiermee gemoeid was, is volledig aangewend om dit systeem op te zetten. Het systeem past helemaal binnen het ov-budget.”

> Onrendabele lijnen vallen ook binnen het OV-Budget, daar is niets geks aan. De rendable lijnen onderhouden ook de onrendabel en écht onrendabel lijnen. Het is maar net hoeveel budget je wil ‘verkwanselen’ aan nutteloze lijnen.
Flexlijnen hoillen zelfs de reguliere goedlopende lijnen uit, zeker als flexsystemen wel gaan werken, ze kapen immers in sommige gevallen uit de reguliere bus en dat is ook een gevaar aan dergelijke systemen.

Flexsytemen zullen best werken, in plattelandsgebieden waar geen OV en de bebouwing er versplinterd is. Maar in steden als Arnhem, Nijmegen maar ook Eindhoven, waar Bravoflex rijdt, is het beter om de zowel rendabele als onrendabele stadslijnen (écht onrendabele lijnen zijn in steden niet te vinden) aantrekkelijker te maken dan te focussen op de continue drang op buslijnen te versoberen, te verstrakken en meer klantonvriendelijke maatregelen te nemen.

“Een ander model dat echt rendabel is”
> Droom verder. Dat bestaat niet. Een bus met 5 reizigers per rit is natuurlijk even duur als een flexritje met een passagier. Het voordeel van het eerste is dat er een reguliere bus rijdt en elke extra reiziger is meegenomen.
Het enige OV model dat rendabel is, is alle vervoersbedrijven opheffen en daarmee het OV afschaffen.

David
18 juni 2019 om 13:37- Reageren
BRENG is toch onderdeel van Connexxion?! Wat heeft Hermes hiermee te maken?

Peter van Lieshout

@Peter van Lieshout op vrijdag 21 juni 2019 om 10:05:

Vriendelijk verzoek: laten we het op De weblog van Helmond voortaan on topic over het nieuwe Helmondse busvervoer hebben.

Gevonden op de vernieuwde site van Hermes:

"Bravoflex

In een aantal regio's bieden we naast de reguliere buslijnen een Bravoflex service aan. Bravoflex is een duurzame en flexibele vervoersservice op bestelling. Jij bepaalt wanneer je wordt opgehaald bij jouw halte en waar je naar toe reist".

Eerst was het BOVENOP de bestaande buslijnen. Nu is het NAAST de reguliere buslijnen. Behalve dan in Helmond! Want in Helmond is het sinds eind 2017 toch echt IN PLAATS VAN!

En dit maakt Bravoflex én in politiek én in bestuurlijk én in juridisch opzicht toch echt niet te verkopen. Hiervoor zijn niet alleen het Brabantse provinciebestuur - Gedeputeerde Staten - en Provinciale Staten, het gemeentebestuur en de gemeenteraad van Helmond en Hermes zelf in de persoon van de heer Juul van Hout als Hermes - directeur direct verantwoordelijk en daarop ook aanspreekbaar.

Binnenkort zal er een beslissing genomen worden over het voortbestaan of het opheffen van Hermes in Helmond en in heel zuidoost Brabant. Het zou me niks verbazen als de beslissing hierover midden in de zomervakantie genomen gaat worden als de ene helft van Nederland op vakantie IS en de andere helft aan het pakken is om op vakantie te GAAN. Want dat zou niet de eerste keer zijn in het Brabantse openbaar vervoer....

De mening van het ov - reizigerspubliek over Bravoflex is ondertussen meer dan duidelijk - VEEL te duur en ook nog onpraktisch - en om die redenen laten ov - reizigers de Bravoflex - minibusjes gewoon links liggen.

Een extra reden om lijn 51 (de LAATSTE Helmondse stadsbuslijn) op het huidige niveau te handhaven in afwachting van de terugkeer van de Helmondse stadsbussen.

Zaak om de weblog van Helmond en bijvoorbeeld ook het Eindhovens Dagblad de komende tijd goed in de gaten te houden.

Peter van Lieshout

De informatievoorziening van Hermes over de dienstregeling van de bussen schiet schromelijk tekort (zie onderstaande informatie aangetroffen op de site van Hermes). Blijkbaar zijn er in de zomer van 2019 TWEE dienstregelingen van kracht: de hoogzomerdienstregeling en de reguliere zomerdienstregeling.
Hoe verzinnen ze het!

En ook weer blijkbaar maken de Helmondse buslijnen deel uit van die reguliere zomerdienstregeling die nergens terug te vinden is.
Het gaat om de volgende regionale lijnen: 23, 24, 25, 26 en 320.
En om lijn 51 (de laatste Helmondse stadslijn) en lijn 150 (de "bedrijfsbus" voor de Automotive Campus, waar de gemiddelde Helmondse ov - reiziger niks aan heeft en die daardoor feitelijk geen deel uitmaakt van het reguliere openbaar vervoer in Helmond, maar die wel betaald wordt uit het regulier provinciale ov - budget.

Ik vraag me af of de directeur van Hermes zich persoonlijk met dienstregelingen van de Hermes - bussen bezighoudt...

Een compleet overzicht van de "zomertijden" van de bussen op de site van Hermes is ten behoeve van de ov - reiziger meer dan wenselijk!

Ik wens alle ov - reizigers in Helmond een goeie reis (ook in de zomer van 2019).
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
Hoogzomer- en reguliere zomerdienstregeling 2019

28-06-2019

In de periode van zaterdag 6 juli t/m zaterdag 17 augustus (basisschoolvakantie) rijdt Hermes een hoogzomerdienstregeling. Vanaf 1 juli t/m 24 augustus geldt daarnaast de reguliere zomerdienstregeling!

In de periode van zaterdag 6 juli t/m zaterdag 17 augustus (basisschoolvakantie) rijden wij een aangepaste dienstregeling op de lijnen 2, 4, 402, 403, 405 en 406. Deze lijnen rijden in deze periode de gehele dag 2x per uur. Op lijn 403 zijn ook de tijden gewijzigd.

Vanaf 1 juli t/m 24 augustus rijden we daarnaast ook nog de reguliere zomerdienstregeling. Plan je reis via de reisplanner voor een overzicht van de aangepaste tijden.

Peter van Lieshout

Van "treinreiziger.nl" van 4 juli 2019.
Het hele overzicht van ALLE stations van de NS kunt u terugvinden op deze site.
Één volger van deze landelijke site schreef het volgende commentaar:
------------------
Tim H schreef:
juli 4, 2019 om 8:57 pm

Ook grappig de grote stijging in Helmond, een gevolg van het opheffen van het stadsbusvervoer daar".
-----------------------------
Ik laat het aan het Brabantse provinciebestuur, aan Hermes en aan het Helmondse gemeentebestuur en de Helmondse gemeenteraad over om voor "een gevolg van" ONDANKS of DANKZIJ te lezen...

En ook of deze stijging van het aantal treinreizigers van de Nederlandse Spoorwegen in Helmond PER DAG de terugkeer van de Helmondse stadsbussen niet onontkoombaar maakt ten behoeve van deze NS - reizigers en andere ov - reizigers, want - ik citeer sommige leden van de Vaste Kamercommissie Infrastructuur en Waterstaat van de Tweede Kamer, uw directe collega 's en voor sommigen onder u zelfs van dezelfde partij - "Bij ons komt de ov - reiziger op de eerste plaats".
-------------------------------------------------------------
Aantal in- en uitstappers per station 2013-2018

Reizigersaantallen

Treinreiziger.nl heeft de aantallen in- en uitstappers voor de periode 2013-2018 op een rij gezet. De cijfers zijn afkomstig van NS, en hebben betrekking op een gemiddelde werkdag. Goed om te weten: tussen 2013 en 2018 is de methodiek aangepast om tot betere inschattingen te komen, daardoor zijn niet alle cijfers goed vergelijkbaar.

Na de cijfers volgt een uitgebreidere toelichting. De cijfers zijn exclusief overstappers.

Station
2018 2017 2016 2015 2014 2013
Helmond 7419 7345 7054 6807 6705 6847
Helmond Brandevoort 1344 1211 1233 1057 1016 1021
Helmond Brouwhuis 1493 1.353 1700 1767 1964 2057
Helmond 't Hout 1766 1.657 1128 1137 1170 1247

----------------------------------------------------------------------------------------------
Veel succes en vooral veel wijsheid bij uw evaluatie van Bravoflex!

Peter van Lieshout

ZOEK DE VERSCHILLEN EN OVEREENKOMSTEN MET BRAVOFLEX!

Ik begin met een VERSCHIL:
De snelheid van het Gelderse provinciebestuur in vergelijking met de traagheid van het Brabantse provinciebestuur.
Ondertussen wens ik alle ov - reizigers in Gelderland en in Brabant maar weer eens een goeie reis!
---------------------------
(Van: Omroep Gelderland 9 juli 2019)

Provincie stopt met Breng Flex: 'Gelderland stapt terug in de tijd'

ARNHEM - Tot grote teleurstelling van vervoersbedrijf Connexxion trekt Gelderland in december de stekker uit de flexibele vervoersproef Breng Flex. De provincie geeft aan dat er een te kleine groep wordt bediend voor een te groot bedrag en heeft daarom dinsdag besloten te stoppen met de proef.

door Thomas Overdijk

Met Breng Flex, een proef die na drie jaar stopt, kunnen passagiers voor 3,65 euro met een app een rit bestellen naar de gewenste bestemming. Jaarlijks besteedt de provincie gemiddeld 2,5 miljoen euro aan het concept. Aangezien er ieder jaar vraag is naar zo'n 125.000 ritten, komt de provinciale bijdrage neer op ongeveer twintig euro per rit.

Kosten wegen niet op tegen baten
Hoewel de provincie erkent dat veel mensen tevreden zijn met Breng Flex, wegen de kosten volgens woordvoerster Petra Borsboom niet op tegen de baten: 'We geloven dat we voor minder geld een grotere groep mensen kunnen bedienen. Daarvoor zijn we nu in gesprek met een regiotaxi die we provinciebreed kunnen inzetten.'

Daarnaast wil Gelderland projecten aanpakken waar mensen al een poosje over klagen. ‘Het geld van Breng Flex gaat nu bijvoorbeeld naar de verbetering van de buslijn Arnhem-Wageningen en het aansluiten van Nijmeegse wijken op het centrum', vertelt ze.

Een flexibele vervoersmogelijkheid wil de provincie wel, maar niet alleen in de regio Arnhem-Nijmegen.

Oneerlijk kostenplaatje
De provinciewoordvoerster legt uit dat een normaal buskaartje per persoon zo'n 1,15 euro voor de belastingbetaler kost, terwijl een ritje met Breng Flex gemiddeld 25 euro per persoon bedraagt. 'Die systemen kan je niet echt met elkaar vergelijken, maar de bedragen moeten wel iets dichter bij elkaar liggen', vindt zij.

Het kostenplaatje dat de provincie presenteert vindt Daan Stevens, woordvoerder van Connexxion, niet helemaal eerlijk: 'Je moet het vergelijken met onrendabele lijnen; de bussen waar niemand instapt. Daar ben je veel meer aan kwijt.'

De provincie betaalt 43 miljoen per jaar voor het openbaar vervoer in de regio Arnhem-Nijmegen. ‘We moeten kijken hoe we de reiziger zo goed mogelijk kunnen bedienen. We willen iedere cent zo goed mogelijk besteden', aldus Borsboom.

Terug de tijd in
De woordvoerder van Connexxion vindt dat Gelderland met de beslissing een stap terug in de tijd zet. 'Het is erg jammer dat de proef in de provincie waar we begonnen zijn nu stopt. Gelderland was als het ware de grondlegger', aldus Stevens.

Wat zowel de provincie als het vervoersbedrijf beide aangeven, is dat de Breng Flex veel nuttige info heeft opgeleverd over bijvoorbeeld reizigersgedrag en nieuwe technologieën. ‘We hebben met Breng Flex absoluut nog niet het gouden ei uitgevonden, maar we geloven dat het zeker een grote stap in de juiste richting is. Het is ook nooit een eindproduct geweest, maar meer een tussenfase om een dergelijke dienst verder te kunnen ontwikkelen’, legt Stevens uit.

'Fijnmazig systeem'
Hoewel de provincie benadrukt dat ze tevreden is over de samenwerking, gaat ze nu op zoek naar een alternatief. 'Een fijnmazig systeem waar ook mensen met beperkte vervoersmogelijkheden fatsoenlijk worden bediend', zoals Borsboom het noemt.

Connexxion gaat de proef desondanks uitvoeren in andere regio's in Nederland. 'We willen dat het een ondersteunende tool wordt; een toevoeging aan het klassieke openbaar vervoer die ook aantrekkelijk is voor de minder bereikbare gebieden. Daar ligt voor ons ook nog echt een uitdaging', besluit Stevens.

Peter van Lieshout

Waar blijven het provinciebestuur van Noord Brabant, Hermes en het gemeentebestuur van Helmond met nieuws over het openbaar vervoer in Helmond, bijvoorbeeld wanneer de stadsbussen terugkomen in Helmond?
--------------------------------------------------------------------------
Breng Flex in regio Nijmegen stopt definitief in december

Gepubliceerd op 10-07-2019 om 09:35

Auteur: Jan Pieter Rottier

Jan Pieter Rottier is redacteur van VerkeersNet.nl. Hij schrijft ook regelmatig voor de andere vakbladen van ProMedia Group.

Meer nieuws

1 reactie op “Breng Flex in regio Nijmegen stopt definitief in december”

Marc Volgers|11.07.19|16:06

Nu BravoFlex nog (wat in Eindhoven in elk geval geen succes is) en opgeheven stadsbussen in Helmond terug.

Peter van Lieshout

Dit sluit naadloos aan bij Bravoflex in Helmond en in zuidoost Brabant!

Waar blijven omroep Brabant en het Eindhovens Dagblad?

En waar blijft de reactie van de heer Christophe van der Maat (Brabants gedeputeerde voor het openbaar vervoer), mevrouw Antoinette Maas
(Helmonds wethouder voor het openbaar vervoer) en '"last but least" de heer Jules van Hout (Hermes - directeur + verantwoordelijk voor het ONTBREKEN van het openbaar vervoer in Helmond)?

En van de Helmondse gemeenteraad?
----------------------------------------------------
(Van omroep Gelderland/16 juli 2019)

SP wil duidelijkheid over einde Breng Flex: 'Dit hadden ze eerder kunnen bedenken'

HERVELD - SP Gelderland wil duidelijkheid over het feit dat de Breng Flexproef in de regio Arnhem en Nijmegen per december door de provincie wordt beëindigd. De partij wil weten welke alternatieve oplossingen worden overwogen en hoe de provincie die denkt te bekostigen.

door Thomas Overdijk

De partij is het wél eens met het stoppen van de proef. Ze vraagt zich zelfs af waarom de provincie nu al aangekondigd heeft om de stekker eruit te trekken, terwijl Breng Flexauto’s nog tot december doorrijden. ‘Als het financieel zo mislukt is, stop er dan meteen mee. Ze hadden dit ook wel veel eerder kunnen bedenken’, vindt Maurits Gemmink, fractielid van SP Gelderland.

Naar aanleiding van een artikel van Omroep Gelderland over de stop van de proef, heeft hij vragen gesteld aan de provincie. Petra Borsboom vertelde destijds dat er inmiddels alternatieven worden overwogen zoals de provinciebrede inzet van een regiotaxi. Welk alternatief er ook geboden wordt, het gaat volgens haar in ieder geval om ‘een fijnmazig systeem waar ook mensen met beperkte vervoersmogelijkheden fatsoenlijk worden bediend.’

'Laten we de buslijnen terugbrengen'

‘Ze hebben het dus over een fijnmazig systeem, dat willen ze dan combineren met een taxiservice. We zijn bang dat ze dat met een WMO-taxi (wet maatschappelijke ondersteuning) zoals Avan willen uitvoeren. Dat lijkt mij een hele vreemde wending’, vertelt Gemmink. Hij is bang dat het WMO-geld dan wordt opgemaakt, terwijl er juist een budget is voor openbaar vervoer.

‘Laten we de buslijnen terugbrengen in Arnhem en Nijmegen’, stelt de SP’er voor. ‘Kosten per reiziger voor de bus zijn een stuk goedkoper.’ Volgens hem legt de provincie nu nog niet voldoende uit waar de kansen liggen om het openbaar vervoer in de regio goedkoper te maken.

'Dat moet de gemeente regelen'

Petra Borsboom van de provincie Gelderland vertelt dat zij nu niet teveel wil ingaan op de vragen van de SP. ‘Daar gaan we gewoon officieel antwoord op geven.’

Ze legt verder wel uit dat de regeling van WMO een gemeentelijke taak is en dat de provincie daar in ieder geval geen potje voor heeft: ‘Dus dat moet de gemeente regelen.’ Daaraan voegt ze toe dat Gelderland wél de enige provincie in Nederland is die nog meebetaald aan de WMO-taxi.

Snellere, langere of extra bussen

De meest voor de hand liggende oplossing is volgens haar een combinatie van de WMO-taxi en het OV-vangnet. Dat vangnet houdt in dat die regiotaxi voor mensen met beperkte openbaar vervoersmogelijkheden net zoveel kost als voor WMO-gebruikers. Momenteel is de provincie in gesprek met de taxiservice Avan.

Over de wens van Gemmink om buslijnen 'terug te brengen', haalt Borsboom de OV-visie aan, een aantal jaar geleden opgesteld door de Provinciale Staten: ‘De kern van die visie is dat lijnen waar mensen veel gebruik van maken worden versterkt door bijvoorbeeld snellere, langere of extra bussen in te zetten in combinatie met een flexibel systeem zoals Breng Flex. Daarbij hoort ook het terugdringen van lege bussen

Peter van Lieshout

OV OMBUDSMAN
Bij de OV ombudsman kunt u terecht met klachten over het openbaar vervoer,
Bijvoorbeeld over verkeerde informatie bij Hermes - bushaltes in Helmond, over het uitvallen van Hermes- bussen in Helmond, het "verschralen" van stadsbuslijn 51, gebrek aan informatie over het verdwijnen van Bravoflex.
Kortom: over "de Hermes - dienstverlening die in Helmond niet op orde is".
--------------------------------------
(Van OV PRO/16 juli 2019

OV loket omgedoopt tot OV ombudsman

Gepubliceerd op 16-07-2019 om 16:17

Het OV loket zal voortaan verdergaan onder de naam OV ombudsman. Een passende naam voor de organisatie die al jarenlang als ombudsman in de OV-sector opereert. De organisatie bemiddelt tussen reizigers en vervoerders als er klachten zijn waar de twee partijen samen niet uit komen. Daarnaast geeft de organisatie vier keer per jaar advies aan vervoerders over verbeteringen in het openbaar vervoer.

“De nieuwe naam, OV ombudsman, straalt nog beter uit wie wij zijn: een onafhankelijke, laagdrempelige organisatie, waar mensen met hun OV-klacht terecht kunnen”, aldus Bram Hansma van de OV ombudsman. “Wij blijven onze bevindingen rapporteren aan de hele OV-sector. Wij blijven de sector scherp houden door erop te wijzen wanneer de dienstverlening tekort schiet, of de klank van de reiziger onvoldoende gehoord wordt.”

Achtergrond
Het OV loket bestaat al sinds 2008 en heeft zich sindsdien ontwikkeld tot een stabiele organisatie in de OV-sector. Duizenden klachten worden er jaarlijks ingediend door reizigers, waarna de ombudsman probeert een acceptabele oplossing te zoeken. Het OV loket wil een bijdrage leveren aan een beter openbaar vervoer door OV-bedrijven kritisch te volgen en ze te wijzen op dienstverlening die niet op orde is.

Op basis van klachten die binnenkomen, worden uiteindelijk ook aanbevelingen gedaan aan vervoerders. In het afgelopen jaar kaartte het OV loket in de kwartaalrapportages bijvoorbeeld ineffectieve concessiewisselingen, een coulant boetebeleid en systeemfouten bij de OV-chipkaart aan. Hansma is sinds eind vorig jaar het hoofd van het OV loket, nadat hij Annemarie den Toom opvolgde.

Peter van Lieshout

Van het Interprovinciaal Overleg (IPO), van, voor en door provincies.
Dus ook - en in dit geval met name - van, voor en door de provincie Noord Brabant!

- "Belangrijkste reden is dat Breng Flex nog duur is in verhouding tot het gewone busvervoer", net zoals Bravoflex duur is in verhouding tot het gewone busvervoer... VOOR DE OV REIZIGER!

- "De proef is MISLUKT" in plaats van "de proef is geslaagd".

- "Breng Flex was een ‘extra’ systeem". Bravoflex in Helmond verving het reguliere busvervoer.
------------------------------------------------------------------------------------------------
Arnhem,
09 juli 2019

Gelderland: Proef Breng Flex stopt in december
Per december 2019 stopt de proef Breng Flex in Arnhem en Nijmegen. Belangrijkste reden is dat Breng Flex nog duur is in verhouding tot het gewone busvervoer. De provincie besteedt het jaarlijkse budget van circa € 2,5 miljoen liever in het versterken van openbaar vervoer waar veel reizigers gebruik van maken.

Waardering voor Breng Flex
Samen met vervoerder Hermes (Connexxion) besloten we tot een proef met Breng Flex, om ervaring op te doen met een andere vorm van vervoer. Breng Flex bestelt u via een app. De auto of het busje rijdt u van halte tot halte. De reiziger betaalt € 3,65 per rit. De proef is geslaagd. Reizigers waarderen het nieuwe systeem, maar de kosten blijven hoog. Jaarlijks besteden we ongeveer € 2,5 miljoen aan Breng Flex. Omgerekend is dit € 25 per rit. Dit geld investeren we liever in buslijnen waar veel mensen gebruik van maken in de hele regio Arnhem/Nijmegen waaronder bijvoorbeeld ook Zevenaar en Overbetuwe vallen.

Verandert niets
Breng Flex was een ‘extra’ systeem. Dus voor het overgrote deel van de reizigers in de regio verandert er niets. Bus, trein en regiotaxi vormen samen een goed openbaar vervoernet in de steden. Alleen bus 3 in Nijmegen komt weer terug. Op sommige lijnen wordt de dienstregeling iets aangepast bij de jaarlijkse aanpassing van de dienstregeling in december 2019.

Openbaar vervoer van de toekomst
Het openbaar vervoer verandert de komende jaren. Het aantal reizigers neemt nog steeds toe. Buslijnen die veel mensen gebruiken, willen we zo snel mogelijk zo comfortabel mogelijk maken. Daar waar weinig mensen gebruik maken van de bus, gaan we op zoek naar andere manieren. Meer flexibel en meer vraaggestuurd. Zo benutten we het geld voor het openbaar vervoer het beste. Hoe dit er precies uit gaat zien is nog niet helemaal duidelijk. Daarom worden er veel proeven gedaan. Breng Flex was een van deze proeven.

Peter van Lieshout

Het fundamentele probleem is dat kleinschalig OV in een land met torenhoge lonen financieel onbetaalbaar is. Grote bussen of kleine bussen, flex of vast, als je per rit maar een handvol reizigers trekt kun je die torenhoge loonkosten niet verdelen over voldoende aantallen reizigers.

Daar komt bij dat OV in Nederland zich vooral richt op studenten en bejaarden, uitgerekend twee groepen die met zulke enorme reducties reizen dat ze nauwelijks geld in het laadje brengen. Dat heeft het OV ook financieel uitgehold.

Ik vrees dan ook dat Bravo Flex zal verdwijnen zonder dat er iets anders voor in de plaats komt. De toekomst is de fiets en voor wie niet (meer) fietsen kan de wmo-taxi..

Overigens vandaag het bericht dat ook in Bergen op Zoom het stadsbusvervoer in december wordt opgeheven. Een deel van de reizigers kan met een streeklijn mee.

@Brabo

Mijn uitgangspunt is nog steeds, dat het openbaar vervoer een nutsvoorziening en een basisvoorziening is, waarvoor de overheid - voor Helmond en voor zuidoost Brabant is dat de provincie Noord Brabant als concessieverlener - verantwoordelijk is.

Bovendien bestaat er ook nog zoiets als een wettelijk vastgelegde vervoersplicht. Als Hermes als concessiehouder én de provincie als concessieverlener in (iets te goed) overleg - ik vertel niks nieuws als ik zeg, dat de concessieverlener en - houder al jaren "twee handen op een buik zijn" - hieraan niet voldoen, dan creëren ze een groot probleem voor zichzelf, waar de ov - reizigers de dupe van zijn.

Reizigersoverleg Brabant (ROB) - dat de pretentie heeft de Brabantse ov - reizigers te vertegenwoordigen - wordt 100% gesubsidieerd door de provincie Noord Brabant. (Zie het subsidieregister 2018 van de provincie). Onder het motto "wiens brood men eet, diens woord men spreekt" valt daar geen heil van te verwachten, omdat het ROB "de facto" een afdeling van de provincie Noord Brabant is.

Hermes kent in zuidoost Brabant een aantal rendabele lijnen. Het zou in maatschappelijk en ook in economisch opzicht een normale zaak moeten zijn
om de inkomsten - de WINST - te gebruiken om niet - rendabele lijnen in stand te houden en uit te breiden.

Uw opmerking over Bergen op Zoom en de streeklijn is interessant. Ik heb jaren geleden al gepleit voor het uitbreiden van het aantal bushaltes in Helmond van de streeklijn 23 tussen Helmond en Boxmeer v.v. en ik pleit daar nog steeds voor. Het mes snijdt aan meer kanten: een streeklijn functioneert meteen als stadslijn en verhoogt daardoor de mobiliteit van de ov - reiziger. Als hierdoor het aantal passagiers stijgt, stijgen ook de inkomsten van Hermes.

En wat deed - en misschien doet - Hermes? Minibusjes inzetten op lijn 23 op zondag, waardoor ov - reizigers - waaronder ikzelf - de mededeling "Sorry, we zitten vol" kunnen lezen en deze minibusjes heel enthousiast bushaltes zien voorbijrijden!
Hoezo commercieel inzicht? Hoezo voldoen aan de vervoersplicht?

De evaluatie van Bravoflex moet nog komen. Voor Helmond zijn de provincie, Hermes, het gemeentebestuur van Helmond en het ROB als verlengstuk van de provincie de evalueerders. Ik loop alvast daarop vooruit met een aantal conclusies:
- te weinig ov - reizigers maken gebruik van Bravoflex,
- Bravoflex is te duur. VEEL te duur voor forenzen, scholieren en studenten en de meeste andere ov -reizigers,
- Bravoflex is onpraktisch door het reserveringssysteem
- Kortom: Bravoflex voldoet op alle fronten NIET aan de wensen, verlangens, eisen van de ov - reizigers.

De juridische onderbouwing van Bravoflex in Helmond is al vanaf eind 2017 discutabel. Bravoflex werd gepresenteerd als een EXTRA vervoersmogelijkheid, terwijl in Helmond Bravoflex "in plaats van" (ondertussen verdwenen) Helmondse stadsbuslijnen functioneert. Hermes had en heeft het over "bovenop" en "naast" reguliere buslijnen. Bovendien was volgens mij de financiële injectie van maximaal 15.000 Euro door de gemeente Helmond voor Bravoflex om het aantal Helmondse gebruikers op te krikken - wat overigens faliekant mislukt is - in strijd met de Wet Personenvervoer 2000.

Helmond is economisch, sociaal en vervoerstechnisch gebaat bij een fijnmazig openbaar vervoer - netwerk bestaande uit stadsbuslijnen, waardoor bijvoorbeeld ook het Elkerliek - ziekenhuis als lokaal en als regionaal ziekenhuis weer met het ov bereikbaar wordt.

Gelukkig doet de NS het stukken beter dan Hermes in Helmond met een gemiddelde van 12.000 treinreizigers PER DAG in 2018!

Peter van Lieshout

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Naam:

Website: