Buiten is het 10 graden binnen zit:

De weblog van Helmond

meer over deze weblog »
Op de weblog kun je over Helmond praten, huilen en lachen.
Alle berichten op onze voorpagina zijn actueel of gaan langer mee dan de waan van de dag. Vrijwel dagelijks plaatsen wij iets nieuws.
Onder elk bericht staan de reacties (inmiddels al 108.535 sinds de start van de weblog in mei 2005) van andere Helmonders. Alleen lezen wat anderen schreven kan, leuker is het natuurlijk als jij ook jouw on-topic (?) reactie geeft.
28reacties

De gemeente wil het Stationskwartier, dit gebied rondom het station, aantrekkelijker gaan maken. Dat wil zij gaan doen in samenspraak met bewoners, ondernemers en betrokkenen. Dus ook jij kan meedenken als je wilt door je ideeën en meningen daarover te geven. Wethouder Erik de Vries (verantwoordelijk voor Centrumontwikkeling) hoort graag de mening van de Helmonders. “Ik vind het belangrijk om een plan te kunnen maken waar onze inwoners zich zoveel mogelijk in herkennen.”

Hoe moet het Stationskwartier er uit gaan zien? Hoe ervaren inwoners en gebruikers het gebied nu? En welke wensen en aandachtspunten zijn er voor de toekomst? Zelf gaat de gemeente de komende maanden straatgesprekken ter plaatse, interviews en bijeenkomsten houden. Daarnaast gaan ze ook praten met ondernemers in de buurt.
Wethouder De Vries: “Het Stationskwartier moet een duidelijke verbinding gaan vormen tussen het station, het centrum, de Kanaalzone en Suytkade. In evenwicht met alle ontwikkelingen in het centrum. Een woon-, werk- en ontmoetingsplek waar iedereen zich thuis voelt: huidige en nieuwe bewoners, ondernemers en bezoekers.”

Alweer 8 jaar geleden werd het nieuwe NS-station officieel geopend. Daarvoor werd toen ook het hele stationsplein vernieuwd en kwam er een tunnel onder het spoor. Over dit grote project maakten we destijds een flink aantal artikelen met veel foto’s.
De komende jaren wordt de ontwikkeling van het gebied rondom het station dus wederom grondig aangepakt.
Alle verzamelde informatie wordt gebruikt voor een globaal plan. Hierin beschrijft B&W hoe zij dat gebied in de toekomst zien en welke projecten daarvoor ontwikkeld moeten worden. Begin 2023 neemt de gemeenteraad daarover een besluit. Het stadsbestuur belooft om via de website van de gemeente een ieder op de hoogte te houden van alle ontwikkelingen.

De bovenste foto werd gemaakt door Cofoto Fotografie,
Chantal van den Berg maakte de onderste.

28 reacties:

Goede zaak dat er nu iets aan gebeurd. Maak in ieder geval een veilige oversteekplaats over die weg als je het station uitloopt richting het kasteel. Al helemaal voor de niet-Helmonders is dat een gevaarlijke plek waar de auto’s van 3 kanten komen. Regelmatig is er een ongeluk daar vlakbij die boog onder die appartementen!

Beantwoorden

Twee keer per dag alle fietsen die buiten de ns stalling staan verwijderen. Nu is en blijft het een zooitje.

Beantwoorden

@Hans op dinsdag 5 juli 2022 om 14:11:

Echt wel! Als je de Stationsweg wat dieper legt dan kun je er vrij goedkoop een bruggetje overheen leggen dat niet te stijl is. Heb dat ook al ooit gemaild naar de gemeente, hebben ze niks mee gedaan. 😡

Beantwoorden

Bomen planten meer groenvoorziening
Zorgt voor schaduw en een aangenaam klimaat als je moet wachten.

Beantwoorden

Misschien beginnen met het terugkeren van de bewaakte fietsenstalling zodat iedereen zijn of haar fiets in de stalling kan zetten zonder OV!!!

Beantwoorden

‘Al 8 jaar geleden’ ik vind het meer pas 8 jaar geleden, er zijn genoeg ondergeschoven kindjes in Helmond die al veel langer geen aandacht gekregen hebben, het station is m.i. nog lang niet aan de beurt om geld in te pompen.
Ga alsjeblieft kijken in de wijken!

Beantwoorden

Bomen planten.

Beantwoorden

Theetje wat krijgen we ineens veel inspraak, eerst een naam voor het zwembad, nu dit weer. Waarom dan niet een enquête onder de Helmonders over het nieuwe gemeentehuis????? Denk dat het zoethoudertjes zijn

Beantwoorden

Het zou prettig zijn als er oog komt voor Toegankelijkheid en veiligheid voor voetgangers.

Goede brede stoepen, goede op/afritten bij stoepen, zo min mogelijk voetgangers en fietsers laten kruizen

Dit is werkelijk een ramp in dat gebied

Beantwoorden

Leuke eet tent binnen, ipv dat stationsvoer

Beantwoorden

Kansloos stationnetje is het. De NS is weer spilzieke met belastingcenten van automobilisten omgegaan. Daar waar in Duitsland iedereen voor 9(!!!)euro per maand in alle OV mag reizen, zijn de NS weer de duurste. Een kaartje Helmond Amsterdam is duurder dan retourtje Berlijn – Wenen. Of Parijs- Milaan.
Er is toch niks aan op ons station? Geen winkel of iets, inderdaad nauwelijk schaduw of mooie rustgevende bomen.. Zie alle mediterrane steden, met veel lagere belastingen en budgetten.
En ook ok kritiek op verkeersgevaar en overzichtelijkheid is terrecht. Kortom, laat NS alles betalen om dit leefbaar te krijgen. Oh ja, ook NS is zogenaamd privaat bedrijf, maar kent alleen politieke partij bestuurders en baantjesschuifers van de kartel partijen. Ons kent ons.

Beantwoorden

Zou er wat meer groen neerzetten. En een winkeltje. Zoals de bloemenwinkel. Maar ook waar je koffie en wat kunt eten. Het wat gezelliger maken. Is nu maar een kale bedoeling. Niet gezellig of uitnodigend.

Maar waarom word er nu aan de Hellemonder dit allemaal gevraagd. Ook zoals een naam voor het tebouwen zwembad. Wat is er gebeurt bij de Gemeente, wat heb ik gemist

Beantwoorden

Deze lelijke zooi afbreken en het originele station nabouwen. Dan laten we zien dat Helmond echt wel sfeervol kan zijn. En wat leuke local zaakjes, zoals een koffietentje. Nog een paar winkeltjes en dan is het tenminste een volwaardig station. Enige verbetering vind ik de tunnel. Dus die mag wat mij betreft behouden blijven.

Beantwoorden

Zorg maar eerst dat de oversteek van de engelseweg naar het station veilig wordt voor fietsers en voetgangers .
En de weg floreffestraat hoeft niet nog meer verkeer te komen , ze rijden hier als gekken . Komen ze van de suytkade en ze zien dat het ligt groen is rijden ze met 80 / 100 erover heen . Is al meerdere malen doorgegeven aan de gemeente doe daar is iets aan
Anita

Beantwoorden

Die appartementen aan de Spoorstraat slopen en vervangen door kwalitatief goede hoogbouw a la Oranjekade, meer bomen, fatsoenlijk OV (dixit Peter van Lieshout) en rondhangend en dealend gespuis weren. En een gratis fietsenstalling.

Beantwoorden

Een restaurant in plaats van de bloemenzaak

Beantwoorden
Mariola Oosterbos

Ik zou ook inderdaad het oude station het karakteristieke terug willen en dan met meer winkeltjes en bomen en bankjes en dat zo door laten lopen met betere paden voor voetgangers en fietsers naar de stad zodat er weer sfeer en het oude van vroeger terug komt en langs die paden winkeltjes zodat het een beter geheel wordt naar de stad toe en dat het gezelliger en sfeervoller wordt om zo dan naar de stad te gaan en met eettentjes

Beantwoorden

@Diana op dinsdag 5 juli 2022 om 22:47:

Precies, maak er een verblijfplaats van! Nu is het zorgen dat je daar zo snel mogelijk wegkomt. Idee van oude sfeer van vruuger creëren vind ik een heel mooie. Alsof je, als je dan uit het station komt, je je waant op een plein van de eerste helft vorige eeuw. Uniek in Nederland dus een Unique Selling Point.

Het nieuwe station platgooien en het oude herbouwen is een slecht idee: iedereen (behalve jij en Tineke) zullen dan terecht roepen dat de gemeente weer geld over de balk smijt.

Beantwoorden

Veel meer groen… dat moet dan wel onderhouden worden…. en ja daar is wellgeen geld voor. Aangezien op ons plein de dode struiken al 2 jaar niet vervangen worden. Doet de wijk niet ten goede

Beantwoorden

De mensen hier willen van alles meer groen etc. etc. veranderingen ga maar door,ik wed dat de meeste hier niet eens voorbij komen.

Beantwoorden

Ik heb een leuk appartementje aan het station..maar op het moment is mijn uitzicht tegen 2 grote bomen aan dus niks station.
Ik begrijp dat groenvoorziening voornaam is maar mooie struiken zijn ook leuk.of de bomen ergens anders ,maar niet recht voor je neus.ik hoop dat hier verandering in komt.
met vriendelijke groet Ria.

Beantwoorden

Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald. Het hele stationkwartier vol bouwen met hoogbouw is de slechte insteek die je kunt bedenken.
Inspraak en participatie bij nagenoeg voldongen feiten (lees bouwplannen) is voor de kat zijn viool. Herbezinning is hier zeker op zijn plaats!

Beantwoorden

De weg langs de Here gebouw weer open voor al het verkeer. Die ene bus die nog naar deurne gaat is de enige gebruiker. Ook de doorgang voor fietsers die voor het station naar het centrum willen gaan aanpakken. Nu fietsen ze over het voetpad met alle gevolgen van dien, gelukkig dat daar nog niets gebeurd is. Duidelijk maken dat voetgangers geen voorrang hebben voor het station bij het oversteken.

Beantwoorden

Wij van digendo hebben onlangs gekozen voor een bedrijfspand op het stationsplein, we hebben ook ervaren dat het station in Helmond best een mooie lokatie is om je bedrijf te vestigen. Ook wij wisten dat parkeren een probleem zou worden en de bereikbaarheid wat uitleg nodig had. Nu enkele maanden verder zien wij ook wat zich allemaal afspeelt in de late uurtjes op het plein, ook wanneer we morgens van het parkeerterrein naar onze zaak lopen je keer op keer haast omgereden wordt door fietsers en scooters die het verschil van voetgangers en fietspad niet zien. In Helmond staan diverse flitspalen waar de meeste inwoners reeds aan meebetaald hebben misschien een tip om deze opbrengsten te gebruiken waar het voor bedoeld is namelijk voor de verkeersveiligheid. Als getogen en geboren Helmonder weten we van alle teleurstellingen in de ontwikkeling van onze stad maar laten we er voor zorgen dat wanneer je als eerste via de trein onze stad binnenkomt je het gevoel krijgt wat b.v. Eindhoven wel kan.

Beantwoorden

Het stationskwartier ziet er zo goed uit. Een kleine verbetering een voetgangerssluis plaatsen tussen de 2 planten perken bij uitgang van de fietspad Groenstraat richting station het heuveltje af. Daar wordt ik regelmatig bijna overhoop gereden door scooters en fietsers die te lui zijn om de ruime bocht er omheen te nemen.

Beantwoorden

@Patrick Bouwens: Er rijdt al jaren geen bus meer van Helmond naar Deurne, alleen het minibusje naar Brouwhuis/Rijpelberg rijdt daar nog.

Beantwoorden

Veel hoge bomen waaronder je kunt zitten als het warm is of regent enz….
Fietspad verder weg van het station.

Beantwoorden

Update:
Jeanette Hendriks van GroenLinks stelde schriftelijke vragen aan B&W over het Stationskwartier en het Stationskwartier Festival.
Hieronder staan die 4 raadsvragen (Questions) voorafgegaan door haar inleiding. Zodra we de antwoorden (Answers) van B&W hebben, plaatsen we die (zoals altijd) ook in zijn geheel in een reactie hieronder.

We zien mooie ontwikkelingen gaande in het Stationskwartier.
De gemeente werkt tussen Oranjekade en Suytkade aan een aantrekkelijk centrumgebied voor de sterk groeiende stad. Met een mooie mix van wonen, winkelen, werken en verblijven. Het Stationskwartier gaat hier een grote rol in spelen. Het station zelf is al in een nieuw jasje gestoken.
De volgende stap is de ontwikkeling van het gebied eromheen. Daarvoor gaat de gemeente een plan maken, in samenspraak met bewoners, ondernemers en betrokkenen. Het Stationskwartier is het gebied dat het station, het centrum, de Kanaalzone en Suytkade met elkaar verbindt. Zo kunnen we lezen op de website van de gemeente.
In juli zijn diverse straatgesprekken (op verschillende data en tijdstippen) gehouden om er achter te komen hoe Helmonders het Stationskwartier nu zien, wat ze missen in het Stationskwartier, wat er juist al goed is en wat ze graag zouden willen veranderen. GroenLinks is blij dat actieve betrokkenheid van (toekomstige) inwoners, maatschappelijke organisaties, ondernemers, ambtenaren en alle andere belangstellenden wordt gevraagd hierbij. Zo kunnen ze samen met de gemeente werken aan een mooi Stationskwartier.
Op 29 september vindt er in de Cacaofabriek een Stationskwartier festival plaats. Een interactieve bijeenkomst waar je kennis met elkaar kunt maken en nieuwe ideeën worden gedeeld voor het gebied. De bijeenkomst is ’s middags van 13:00-17:00 uur.
Wij hebben de volgende vragen aan het college

  1. Is er ook een avondsessie in de planning opgenomen, zodat belangstellenden (zoals bv ondernemers) die ’s middags niet aanwezig kunnen zijn ook een bijdrage kunnen leveren? En als deze niet in de planning is opgenomen, is het mogelijk dit alsnog te doen?
  2. Hoe worden betrokkenen/belangstellenden op de hoogte gehouden van de ontwikkelingen?
  3. Staan er nog meer participatie bijeenkomsten op de planning?
  4. Wat de is tijdlijn voor de ontwikkeling van dit gebied?
Beantwoorden

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *