Echt hoogwaardig openbaar vervoer (JC)
HOV staat voor Hoogwaardig Openbaar Vervoer. Een van de sterke troeven waarmee overheden onze regio willen opstoten in de vaart der volkeren. De afgelopen jaren kwamen er al dingen voorbij als het flitsfietspad van Jan van der Zanden en niet te vergeten het langlopende drama Phileas. De ’trambus’ Phileas staat zelfs in haar niet-innovatieve versie meer stil dan dat die rijdt. En zo zijn er meer ‘ov-perikelen’. Autobussen van en naar Stiphout zijn al sinds jaar en dag een steeds terugkerend item en als het een beetje sneeuwt willen de treinwissels weer niet.
Hoe innovatief en hoogwaardig kun je zijn? Net als ‘kwaliteit’ zijn het buzzwords geworden die steeds minder inhoud of betekenis hebben. Afgezien van het feit dat al die hightech oplossingen in het algemeen of niet blijken te werken, of veel duurder worden dan gedacht, of zelfs allebei… Denk ook maar eens aan het drama van de onbegrijpelijke strippenkaart die nu zo nodig door een nog foutere ov-chipknip opgevolgd dient te worden.
Daarom hier weer eens geheel gratis twee wel uitvoerbare ideeën. Niet zo hightech misschien maar wel echt innovatief.
Om te beginnen: laten we de trambaan ‘s-Hertogenbosch – Helmond – Asten en terug nieuw leven inblazen. Dat verbindt Helmond voortreffelijk met de regio en ontsluit hele gebieden die er nu qua openbaar vervoer maar bekaaid van af komen. Het tracé en de techniek bestonden al in de jaren dertig, dus zo moeilijk of duur kan dit niet zijn.
Wilt u meer hightech? Dan hier voorstel twee: een monorail van Deurne via Helmond naar vliegveld Welschap (oh nee ‘Eindhoven Airport’) en terug. Deze kan grotendeels het tracé van de Nederlandse Spoorwegen volgen, zelfs boven de bestaande rails gebouwd worden. De techniek is kort over de grens in Duitsland behoorlijk uitgetest en onze automotive bedrijven in Helmond kunnen hier leuk mee scoren.
En oh ja: openbaar vervoer is een nutsvoorziening die m.i. (vrijwel) geheel gratis dient te zijn! Politiek, bedrijfsleven en onderzoeksinstellingen: aan de slag dus!

Was getekend,
PS Voor wie het niet meer weet: Al sinds 1999 is sprake van het aanleggen van fietssnelwegen tussen Helmond en Eindhoven en tussen Utrecht en Amsterdam. Dat moesten supersnelle verbindingswegen worden voor fietsende forensen, skaters en ligfietsers. De Tweede Kamer gaf in een motie steun aan de plannen voor deze ‘flitsfietspaden’. Daarna werd het stil…





Tot en met 2006 kregen in Nederland elk jaar rond de 15 mensen Q-koorts, aangetoond na specifiek bloedonderzoek. Deze mensen werkten beroepshalve met dieren. In 2007 kwam een einde aan dit patroon doordat in Herpen ineens meerdere mensen ziek werden. Na enig onderzoek bleek dat deze mensen Q-koorts hadden en dat hier sprake was van een besmettingsbron.




Wethouder Kees Bethlehem ‘stond’ op het To Hölscherplein waar hij de aandacht trok met wat nog het meeste leek op een ronddraaiende Parijse kiosk. De bedoeling was dat hij daar vragen van Helmonders over zijn begroting ging beantwoorden.









