Smeulders: Nachttreinen in Helmond?

Sinds december 2007 rijdt de NS het Brabants Nachtnet. Drie nachten per week (donderdag-vrijdag, vrijdag-zaterdag en zaterdag-zondag) verbinden treinen Breda, Dordrecht, Eindhoven, 's-Hertogenbosch en Tilburg met elkaar en met Utrecht en Rotterdam. Het betreft een proef met een looptijd van drie jaar.
Tot grote teleurstelling van GroenLinks is Helmond als enige stad van de B5 (het samenwerkingsverband tussen de vijf grote Brabantse steden en de provincie) niet op de nachtelijke treinverbinding aangesloten. In mijn eerste column op De Weblog sprak ik mijn teleurstelling hierover uit. Ik sloot die column af door te verwijzen naar een lichtpuntje aan de horizon. Wanneer het nachtnet wordt geëvalueerd, zal namelijk worden bekeken of bij eventuele voortzetting van het project ook Helmond aangehaakt kan worden.
Deze week publiceerde het provinciebestuur het stuk 'Monitoring en vervolg Brabants Nachtnet'. Hieruit blijkt dat het nachtnet een succes is: de reizigersaantallen tonen aan dat het Brabantse Nachtnet aantoonbaar in een behoefte voorziet. Volgens de provincie draagt het nachtnet bij aan de kwaliteit van het voorzieningenniveau in Noord-Brabant, zeker in vergelijking met dat in de Randstad.
Het provinciebestuur geeft in haar notitie dan ook aan te streven naar de optimalisatie van de dienstregeling, inclusief de aanhaking van Helmond! Dat ene zinnetje in een documentje van vijf pagina's brengt de aansluiting van Helmond op het Brabantse Nachtnet opeens binnen handbereik. De gemeente Helmond gaat ongetwijfeld haar volledige medewerking verlenen. Eerder sprak de volledige gemeenteraad van Helmond de wens uit om te komen op aansluiting op het nachtnet.
Ik weet het: zeker in de politiek is het niet verstandig de huid te verkopen voordat de beer geschoten is. Met deze intentie van het provinciebestuur is de Helmondse aansluiting op het nachtnet plots wel erg dichtbij. Misschien wordt het 2010, misschien wordt het 2011: maar dan gaat de nachttrein waarschijnlijk in Helmond stoppen. De Helmonders die gebruik maken van het openbaar vervoer kunnen dan ook profiteren van al het goede dat er buiten onze stad te vinden is!
Alle inspanningen die GroenLinks de afgelopen jaren heeft geleverd om het gemeente- en provinciebestuur te overtuigen van de mogelijkheden van een nachtelijke treinverbinding lijken daarmee de moeite meer dan waard geweest te zijn. En dat voelt erg goed!
Paul Smeulders
Burgercommissielid
enter










Nadat het college in de afgelopen jaren niet tot echte daden is gekomen in het dossier Helmond Sport, lijkt nu ook het dossier “voetbal in Brandevoort” voorlopig tot stilstand te zijn gekomen. Dat is erg jammer.







Afgelopen maand heeft de burgemeester mij op een aantal momenten positief verrast. Later we beginnen bij het begin. Ten eerste was daar het coffeeshop debat. De burgemeester van Helmond, Fons Jacobs, nam een positie in kaarsrecht tegenover zijn eigen partij het CDA. Hij bleef rationeel in het debat en schudde zijn CDA – veren even af om een besluit te nemen wat, denk ik, het beste is voor de stad. Hiermee heeft hij laten zien dat hij, zoals het een echte burgemeester betaamt, boven de partijen te kunnen staan. De burgemeester is van mening dat we in Helmond het aantal coffeeshops moeten uitbreiden van 1 naar 2, om zo de illegale deal plaatsen (denk aan Berkendonk of de Warande) tegen te gaan.








Zoals bekend wordt Brandevoort doorkruist door twee hoogspanningsmasten. De gemeente Helmond is van plan om de 380kV en de 150kV masten op een tracé samen te voegen. Nadat me hierover enkele signalen bereikten van verontruste bewoners, toog ik woensdagavond 24 september naar Brandevoort om de informatieavond over de gemeentelijke plannen bij te wonen.





