Wat doen we écht aan de armoede?
Wat voor de één rijkdom is, is voor de andere armoede. In de welvaartsstaat Nederland zou iedereen zonder problemen de basisbehoeften gezondheid, wonen, voeding, kleding en opleiding moeten kunnen betalen. Opleiding is nodig om een toekomst te creëren. Gezondheid (zowel lichamelijk- als geestelijk), voeding, onderdak en kleding zijn de fundamenten voor geluk en om met succes een opleiding af te ronden.
Wanneer men deze basisbehoeften nèt kan betalen, leven mensen op de armoedegrens en dat zien we in Helmond steeds vaker. Volgens het CBS (Centraal Bureau voor de Statistiek) leeft 4% van de Helmondse gezinnen in langdurige armoede. Er zijn tal van organisaties en initiatieven die zich bezighouden met dit probleem. Maar toch is er nog altijd géén oplossing!Lees verder »

Deze week werd ik om half drie wakker van een ongewoon geluid. Het leek op het gebrom van een elektrische schroevendraaier. Wat raar?! De ochtend bracht opheldering: aan de andere kant van de straat, een kleine honderd meter verderop, was die nacht de complete voorruit van een woning vernield en vervangen door houten panelen. Het zoveelste drama bij deze familie. Nou ja, van een familie of gezin is al lang géén sprake meer. Drie minderjarige kinderen zijn door instanties vorig jaar uit huis geplaatst en de oudste is al tijden weg. De moeder besteedt haar dagen en nachten aan de ontvangst van mannen. Zo genereert ze inkomsten om te voorzien in haar behoefte aan drugs die ze, volgens eigen zeggen, ook verkoopt. Van een vaderfiguur is al jaren niets meer vernomen. De vraag is trouwens: welke vader van welk kind?
Het lijkt al zo lang geleden: (over)volle kerken, pastoors die van de kansel mededeelden welke bijdragen van de boeren en andere parochianen op de pastorie verwacht werden, gelovigen die braaf in de rij wachtten op vergeving of de biecht. We maken ons soms zorgen over de macht van de moskee. Binnen de katholieke kring was er lange tijd amper of geen kritiek vanuit de beminde gelovigen. Terwijl de koeionering van de katholieken door hun geestelijke leiders soms behoorlijk fundamentalistische trekjes kende. Die overheersing van het dagelijkse leven van de katholieke kudde door hun herders kent een lange ontwikkelingsgeschiedenis. Van wieg (en nog daarvoor, de conceptie) tot aan het graf strekte de invloed van de kerk zich gedurende ongeveer een eeuw (ca 1870-1970) steeds vergaander uit over de beminde gelovigen. 



Ongeveer een jaar geleden veranderde Atlant zijn naam in Senzer, volgens directeur Walenberg een samenvoeging van Sense en Sensor. “Sense is het gevoel voor talent, sensor betekent het ontdekken en richting geven.” Klinkt prachtig, maar hoe sensitief gaat het bedrijf in de praktijk om met de oorspronkelijke doelgroep van Helso/Atlant/Senzer, de SW’ers?
Vorig jaar schreef Tania Heimans geschiedenis met de Helmonders. Als stadsschrijver organiseerde ze workshops en vroeg haar stadgenoten persoonlijke herinneringen aan Helmond op te tekenen. Een selectie van deze verhalen wordt nu opgenomen in een verhalendoosje dat alle deelnemers aan het project gratis kunnen ontvangen. Daarnaast zal er een verhalenbundel verschijnen. Zondag 19 november om 15.00 uur is de feestelijke presentatie bij de bieb, die de publicaties samen met familiebedrijf Lavans mogelijk heeft gemaakt. Alle deelnemers aan dit verhalenproject zijn inmiddels persoonlijk uitgenodigd om dan als eregast aanwezig te zijn.


